
De resultaten van Insingerschool in Soest
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Insingerschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Insingerschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Insingerschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Onderwijsniveau op Insingerschool: Behaald door 98.7%
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Op de Insingerschool in Soest wordt dit niveau gemeten via de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau. Onze school overtreft dit vereiste ruimschoots, met 98.7% van onze leerlingen die het fundamentele niveau behalen. Dit toont de effectiviteit van ons onderwijsprogramma en de inzet van onze docenten. Vergeleken met het landelijk gemiddelde van 96.9%, presteert de Insingerschool uitstekend en biedt het een solide basis voor de verdere schoolloopbaan van onze leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Insingerschool: 70.6% van de leerlingen bereikt dit ambitieuze doel
Het streefniveau op de Insingerschool vertegenwoordigt een uitdagender leerdoel, waarbij we streven naar optimale ontwikkeling voor al onze leerlingen. Dit niveau gaat verder dan de basisvaardigheden en stimuleert diepgaander begrip en toepassing. Voor de Insingerschool is de specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau vastgesteld op 50.1%. We zijn trots te melden dat 70.6% van onze leerlingen dit ambitieuze niveau bereikt, wat aanzienlijk hoger is dan de vereiste norm. Onze school presteert hiermee ook significant beter dan het landelijk gemiddelde van 61.8%. Dit succes onderstreept de kwalitatieve en stimulerende leeromgeving die wij bieden, gericht op het maximale potentieel van elke leerling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Insingerschool?
De Insingerschool in Soest bereidt leerlingen optimaal voor op de overstap naar het voortgezet onderwijs. Onze school hanteert de POVO-procedure (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs) om deze transitie soepel te laten verlopen. Gedurende het schooljaar worden ouders en leerlingen uitgebreid geïnformeerd. Meer details zijn te vinden op www.vanbasisnaarbrug.nl. Wij hechten veel waarde aan tijdige begeleiding van leerlingen en ouders in het traject naar het voortgezet onderwijs. Vanaf medio groep 7 starten gerichte gesprekken over de ontwikkeling van de leerling in relatie tot de mogelijke vervolgopleidingen. Hierbij integreren we de resultaten van gestandaardiseerde toetsen met observaties van zelfstandigheid, doorzettingsvermogen en taakgerichtheid. Het pré-advies in medio groep 7 dient als leidraad; het signaleert aandachtspunten en de huidige onderwijsrichting van de leerling. Dit advies wordt continu geëvalueerd in oudergesprekken en klassikale sessies, zodat leerlingen en ouders op de hoogte blijven van de voortgang en eventuele bijsturing. In januari van groep 8 ontvangen de leerlingen een voorlopig advies, samengesteld door het onderwijsteam, inclusief de leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directie. Dit advies is een belangrijke stap in de voorbereiding. Na de doorstroomtoets in februari en de uitslag in maart, wordt het definitieve schooladvies vastgesteld. Indien de toetsresultaten overeenkomen met het voorlopige advies, wordt dit bevestigd. Bij een significant hogere uitkomst vindt een heroverweging plaats in overleg met de ouders, waarna het definitieve advies wordt geformuleerd. Deze gestructureerde aanpak stelt leerlingen in staat om gedurende ruim een jaar gericht te werken aan hun ontwikkelpunten, met als doel het behalen van hun hoogst haalbare schooladvies.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op de Insingerschool
Op de Insingerschool in Soest stimuleren we de sociale ontwikkeling van elk kind met een krachtige aanpak. Twee keer per jaar organiseren we de 'Helemaal JIJ!' weken, speciaal ontworpen om kinderen te helpen zichzelf te ontdekken binnen de groep en hun relatie met de leerkracht. Deze weken markeren het begin van de 'Gouden Weken', waarin de groepsvorming centraal staat. We bespreken gezamenlijk wat nodig is voor een succesvol schooljaar en stellen onze groepsafspraken op. Deze thema's worden in januari herhaald tijdens de 'Zilveren Weken'. We maken gebruik van de bewezen Kanjertraining om een positieve start te waarborgen. Onze schoolafspraken, die we actief naleven, zijn: 'We vertrouwen elkaar', 'We helpen elkaar', 'We werken samen', 'We hebben plezier' en 'We doen mee'. Sinds 2022 is ons team volledig geschoold in de Kanjertraining, en integreren we deze lessen in ons curriculum. Voor kinderen in groep 3 tot en met 7 bieden we daarnaast lessen uit de 'Gelukskoffer', gericht op geluk en welzijn. Als erkende Kanjerschool monitoren we de sociaal-emotionele ontwikkeling nauwkeurig met behulp van de docentenvragenlijst van de Kanjertraining voor alle groepen, van 1 tot en met 8. Voor de monitoring van de schoolveiligheid vullen de leerlingen uit groep 7 en 8 de vragenlijst van het WMK in. In de groepen 5 en 6 verzorgen twee gespecialiseerde collega's de Rots en Water training. Dit programma, dat gedurende een korte periode wordt aangeboden, ondersteunt de Kanjertraining en de Gelukskofferlessen. Samen vormen deze methodieken een compleet pakket dat kinderen helpt de regie te nemen over hun eigen sociaal-emotionele groei. Ouders worden actief betrokken via een tweejaarlijkse ouderavond over de Kanjertraining en een specifieke informatieavond over de Rots en Water training. De Gelukskofferlessen bevatten huiswerkopdrachten die ouders informeren over ons aanbod. Zo zorgen we voor een consistente communicatie over het gedrag van kinderen tussen school en thuis. Gedurende het schooljaar ligt de focus op het bevorderen van een positieve schoolsfeer en het actief tegengaan van pestgedrag.
Wij vertrouwen elkaar
Wij helpen elkaar
Wij werken samen
Wat is de unieke aanpak van de Insingerschool op het gebied van sociale ontwikkeling?
De Insingerschool hanteert kernwaarden die voortkomen uit de Kanjertraining, wat ons een echte Kanjerschool maakt. Onze algemene visie en missie zijn ontwikkeld tijdens een teamtraject en sluiten naadloos aan bij deze kernwaarden. We geloven dat je pas 'Helemaal jij!' kunt zijn door betrouwbaar te zijn, eigenaarschap te nemen over je eigen gedrag en toekomst, en dit alles in verbinding met anderen.
Welke methoden gebruikt de Insingerschool voor het meten van sociale vooruitgang?
De Insingerschool gebruikt specifieke registratiemethoden om sociale opbrengsten te monitoren:
- Kanvas
Welke sociaal-emotionele leermethoden worden op de Insingerschool toegepast?
Op de Insingerschool maken we gebruik van de volgende effectieve methoden voor sociaal-emotioneel leren:
- Kanjertrainingen
Inspectierapport Insingerschool: Kwaliteit en Ontwikkeling in Beeld
De Insingerschool streeft naar uitmuntendheid in het basisonderwijs. We zetten ons dagelijks in voor een veilige, stimulerende en uitdagende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Onze focus ligt op brede vorming, met aandacht voor zowel academische vaardigheden als persoonlijke groei. Graag informeren wij u over de bevindingen van de onderwijsinspectie. Hier vindt u een overzicht van de kwaliteitsbeoordelingen en de verdere ontwikkelingen binnen onze school.