
De resultaten van Daltonschool de Driesprong in Soest
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Daltonschool de Driesprong, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Daltonschool de Driesprong bij jullie?
Ontdek hoe goed Daltonschool de Driesprong bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau: Basisvaardigheden taal en rekenen
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool beheerst. Dit wordt gemeten in groep 8 met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau halen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland. Daltonschool de Driesprong scoort hier uitstekend op, met een score van 99.1968%, wat ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% ligt en ook beter presteert dan het landelijke vergelijkingsgemiddelde van 97.1463%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie voor hogere leerresultaten
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamenteel niveau en is gericht op het maximaliseren van het aantal leerlingen dat dit niveau bereikt aan het einde van groep 8. De inspectie stelt voor elke school een specifieke streefwaarde vast, gebaseerd op de schoolpopulatie. Deze op maat gemaakte signaleringswaarde geeft aan hoeveel leerlingen de school minimaal moet behalen om aan de verwachtingen te voldoen. Voor Daltonschool de Driesprong is deze specifieke streefwaarde 55.1%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Daltonschool de Driesprong?
Bij Daltonschool de Driesprong stellen we het schooladvies voor het voortgezet onderwijs met uiterste zorg samen. Dit advies is het resultaat van nauwe samenwerking tussen de leerkracht, de intern begeleider en de directie. We baseren ons advies op een combinatie van resultaten van methodetoetsen en landelijke toetsen zoals Cito. Observaties van de leerhouding, zoals concentratie en taakaanpak, spelen hierbij ook een cruciale rol. In groep 7 ontvangen alle leerlingen en hun ouders een prognose voor het vervolgonderwijs. Een informatieavond in groep 8 informeert ouders over de mogelijkheden van het voortgezet onderwijs, gevolgd door open dagen op diverse scholen. Het voorlopige schooladvies wordt rond half januari verstrekt, waarna de doorstroomtoets in februari plaatsvindt. De definitieve adviezen, rekening houdend met de toetsresultaten, worden uiterlijk 24 maart gedeeld. De aanmeldingsperiode is van 25 tot 31 maart. De keuze voor een middelbare school ligt bij u. De aangemelde school neemt de uiteindelijke beslissing over toelating, waarbij het schooladvies en de doorstroomtoetsresultaten worden meegewogen. Wij onderhouden contact met middelbare scholen om de voortgang van onze leerlingen te bespreken. Onze leerlingen stromen door naar diverse scholen voor voortgezet onderwijs, voornamelijk in de regio. Populaire keuzes zijn Griftland College (VMBO-t, HAVO, VWO), Waldheim Mavo (VMBO-t) in Baarn, en het Baarnsch Lyceum (HAVO, VWO). Meer regionale informatie vindt u via deze link.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Daltonschool de Driesprong: Kind centraal
Bij Daltonschool de Driesprong stimuleren we kinderen om zelfbewust te worden. Na acht jaar onderwijs beheersen onze leerlingen de vaardigheden om hun eigen sterke punten en ontwikkelpunten te herkennen, wat essentieel is voor hun toekomstige groei. We koesteren een nieuwsgierige houding bij elk kind. Onze leerlingen leren effectief informatie te vinden en te verwerken. Ze ontwikkelen zorg voor zichzelf en hun omgeving, en passen hun onderzoekende geest toe om de wereld om hen heen te begrijpen. Verbinding met de omgeving is een kernonderdeel van ons onderwijs. We bereiden onze leerlingen voor om actief en verantwoordelijk deel te nemen aan de maatschappij, met een solide basis voor sociaal engagement.
Bevordering van zelfbewustzijn bij basisschoolleerlingen
Stimuleren van een nieuwsgierige en onderzoekende houding
Ontwikkelen van verbinding met de omgeving en maatschappelijke participatie
Hoe bevordert Daltonschool de Driesprong de sociale ontwikkeling van uw kind?
Vanaf groep 1 volgen we de ontwikkeling van elke leerling nauwgezet. Cognitieve vaardigheden zoals taal, lezen en rekenen worden gemeten met landelijk erkende toetsen via Leerling in Beeld. Voor onze jongste leerlingen gebruiken we de kleutermethode Onderbouwd om hun groei te monitoren zonder formele toetsen. De sociaal-emotionele ontwikkeling registreren we zorgvuldig met Kindbegrip. Daarnaast maken we gebruik van sociogrammen en afgenomen tevredenheidsonderzoeken om een compleet beeld te krijgen van het welzijn en de sociale groei van onze leerlingen.
Welke methoden gebruikt de school voor het meten van sociale opbrengsten?
Daltonschool de Driesprong hanteert diverse methoden om sociale opbrengsten effectief in kaart te brengen en te stimuleren: * Sociaal Emotionele Vragenlijst * Zien
- Sociaal Emotionele Vragenlijst
- Zien
Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet?
Om de sociaal-emotionele vaardigheden van onze leerlingen te versterken, maakt Daltonschool de Driesprong gebruik van: * Kwink
- Kwink