
De resultaten van 3e Van der Huchtschool in Soest
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van 3e Van der Huchtschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past 3e Van der Huchtschool bij jullie?
Ontdek hoe goed 3e Van der Huchtschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing Fundamenteel Niveau op de 3e Van der Huchtschool
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit niveau wordt geëvalueerd in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die het basisniveau behalen. Dit percentage, 85%, fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, wat betekent dat dit de standaard is voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Prestaties Streefniveau 3e Van der Huchtschool Soest
Het streefniveau biedt een uitdagender doel dan het fundamentele niveau, met als ambitie dat een zo groot mogelijk percentage van de leerlingen dit niveau bereikt aan het einde van groep acht. De inspectie stelt voor elke school, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie, een eigen streefpercentage vast. Dit percentage dient als de individuele signaleringswaarde voor het streefniveau van de 3e Van der Huchtschool.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van 3e Van der Huchtschool?
Het Schooladvies Traject op de 3e Van der Huchtschool Op de 3e Van der Huchtschool in Soest ontvangen leerlingen aan het einde van groep 7 een voorlopig schooladvies. Dit advies wordt zorgvuldig besproken met zowel de leerling als de ouders, waarbij we streven naar een optimale afstemming van verwachtingen. Ons adviesproces is nauwkeurig en volgt de richtlijnen van het ministerie. In januari presenteren wij het definitieve schooladvies, waarna leerlingen en ouders zich kunnen inschrijven voor het voortgezet onderwijs. De toelating tot het VO is gebaseerd op dit basisschooladvies. Wij hanteren een ontspannen benadering ten aanzien van de doorstroomtoets. Conform de ministeriële richtlijnen wordt het schooladvies aangepast op basis van de resultaten van deze toets. Opvallend is dat wij bovengemiddeld vaak gemengde adviezen geven, zoals Havo/VWO en Havo/VMBOt, wat helpt bij een soepele overgang. Ook zien we dat de adviezen voor VWO en VMBOt iets hoger uitvallen dan bij vergelijkbare scholen. Ouders uiten hun tevredenheid over ons transparante en ondersteunende adviestraject, wat bijdraagt aan een positieve schoolervaring.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op de 3e Van der Huchtschool: Samen Groeien!
Op de 3e Van der Huchtschool streven we naar een veilige en ondersteunende leeromgeving waar elk kind zich gewaardeerd voelt. We geloven dat een positieve sociale ontwikkeling essentieel is voor het welzijn en de academische vooruitgang van onze leerlingen. Onze toewijding aan sociale ontwikkeling uit zich in onze dagelijkse praktijk. Leerkrachten fungeren als rolmodellen en faciliteren gesprekken en activiteiten die gericht zijn op wederzijds respect en empathie. Door middel van coöperatieve werkvormen leren kinderen van en met elkaar, wat bijdraagt aan een sterk groepsgevoel en begrip voor elkaars perspectieven. Om conflicten op een constructieve manier aan te pakken, hanteren we een duidelijk omgangsprotocol. Dit protocol biedt kinderen handvatten om, indien nodig, samen met de leerkracht te werken aan het herstellen van een veilige en prettige sfeer. Hoewel we streven naar een vlekkeloze interactie, erkennen we dat uitdagingen kunnen ontstaan en nemen we gezamenlijk de verantwoordelijkheid om deze snel en effectief op te lossen. We moedigen kinderen aan om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen, en bieden hen de ondersteuning die nodig is om zich competent te voelen. Het omgaan met uitdagingen en het streven naar verbetering zien we als een integraal onderdeel van persoonlijke groei. Bovendien is behulpzaamheid een kernwaarde; we stimuleren leerlingen om elkaar te ondersteunen en te helpen waar mogelijk. De betrokkenheid van ouders is van onschatbare waarde voor de sociale en emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Een open communicatie en samenwerking tussen school en thuis garandeert dat we optimaal kunnen zorgen voor het welzijn en de ontwikkeling van elk kind. Ons ultieme doel is dat elk kind met plezier naar school gaat en zich op alle fronten goed voelt.
Een veilige schoolomgeving voor iedereen
Leerlingen voelen zich competent en gewaardeerd
Stimuleren van behulpzaamheid en onderlinge steun
Hoe bevordert de 3e Van der Huchtschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze school maakt gebruik van effectieve coöperatieve werkvormen om de sociale ontwikkeling te stimuleren. Deze methoden bevorderen niet alleen cognitieve groei, maar ook sociaal leren, waardoor kinderen elkaar beter leren kennen, accepteren en respecteren. Dit draagt bij aan een positieve en inclusieve schoolcultuur.
Welke instrumenten gebruikt de 3e Van der Huchtschool voor het meten van sociale opbrengsten?
Om de sociale opbrengsten in kaart te brengen, maken we gebruik van de volgende gevalideerde instrumenten:
- Sociaal Emotionele Vragenlijst
- Op School
- WMKPO
Welke lesmethoden zet de 3e Van der Huchtschool in voor sociaal-emotioneel leren?
Voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen maken we gebruik van diverse bewezen methoden, waaronder:
- Een doos vol gevoelens
- SOEMO-kaarten
- Coöperatieve werkvormen
Inspectierapport 3e Van der Huchtschool: Een Diepgaande Analyse van Ons Onderwijs
De onderwijsinspectie heeft in 2021 een grondig onderzoek uitgevoerd naar het bestuur van de 3e Van der Huchtschool. Hierbij werden de kwaliteitszorg, de algehele onderwijskwaliteit en de financiële huishouding van het schoolbestuur positief beoordeeld met een "goed" predicaat. Deze positieve bevindingen betekenden dat de inspectie geen aanleiding zag om individuele scholen binnen het bestuur verder te onderzoeken. Op basis van de beschikbare gegevens heeft de inspectie geen aanvullend risico-onderzoek geïnitieerd. Na dit bezoek is een gedetailleerd oordeel opgesteld. Voor uitgebreide informatie over het toezichtskader van de onderwijsinspectie en de betekenis van de verschillende beoordelingen, nodigen wij u uit de Vensters Encyclopedie te raadplegen. Hier vindt u alle relevante details over ons onderwijstoezicht.