
De resultaten van Basisschool De Dorpsbeuk in Scherpenzeel (Gelderland)
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Dorpsbeuk, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool De Dorpsbeuk bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Dorpsbeuk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op De Dorpsbeuk
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool moet beheersen. Dit niveau, getoetst in groep acht met de doorstroomtoets, dient als een cruciale indicator voor de basisvaardigheden van onze leerlingen. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van 85% voor dit fundamentele niveau. Dit betekent dat minimaal 85% van alle leerlingen aan de basisscholen in Nederland dit niveau zou moeten behalen. Bij Basisschool De Dorpsbeuk streven we ernaar dit percentage te overtreffen, wat een solide basis garandeert voor verdere ontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten Basisschool De Dorpsbeuk
Het streefniveau daagt onze leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en excelleren in taal en rekenen. Dit ambitieuze doel is specifiek afgestemd op de unieke populatie van Basisschool De Dorpsbeuk, waarbij de Onderwijsinspectie een gepersonaliseerde signaleringswaarde vaststelt. Deze op maat gemaakte doelstelling benadrukt onze toewijding aan individuele groei en academische excellentie voor elke leerling. We zetten ons in om zoveel mogelijk leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken, als bewijs van onze effectieve onderwijsaanpak.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Dorpsbeuk?
Bij Basisschool De Dorpsbeuk in Scherpenzeel starten we het traject voor het schooladvies al in groep 7. We voeren open gesprekken met zowel ouders als leerlingen om verwachtingen af te stemmen en onze observaties te delen. Het schooladvies is gebaseerd op een brede evaluatie. We kijken naar de cognitieve ontwikkeling, waarbij we resultaten van diverse toetsen meenemen, zowel methodegebonden als onafhankelijk. Daarnaast evalueren we de sociaal-emotionele ontwikkeling, de werkhouding en het gedrag van elke leerling. Ons voltallige bovenbouwteam werkt nauw samen. Alle leerkrachten dragen bij aan het schooladvies dat de groepsleerkracht opstelt. Dit zorgt voor een compleet en gefundeerd beeld van elke leerling. De definitieve adviesprocedure in groep 8 omvat specifieke stappen. In oktober/november maken leerlingen de 'Leerling in Beeld' B-toetsen. Half november schrijven wij ons in voor de doorstroomtoets, specifiek de 'Leerling in Beeld' variant. In januari ontvangen de leerlingen hun voorlopige schooladvies. De doorstroomtoets zelf vindt plaats in de eerste week van februari. De resultaten hiervan ontvangen wij half maart. Eind maart wordt het definitieve schooladvies verstrekt aan leerlingen en ouders. Indien de resultaten van de doorstroomtoets leiden tot een hoger advies dan het voorlopige, passen we dit aan. Dit gebeurt alleen als de school kan motiveren dat dit in het belang van het kind is. De aanmelding bij de middelbare school gebeurt eind maart, met het definitieve schooladvies als leidraad.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Dorpsbeuk: Veerkracht en Verbinding
Op Basisschool De Dorpsbeuk staat de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind centraal. We zien elk kind als een uniek individu en stimuleren hun natuurlijke nieuwsgierigheid en leerbehoeften. Een sterke sociale gemeenschap is essentieel voor optimale ontwikkeling. Daarom besteden we veel aandacht aan groepsgevoel en saamhorigheid, onder meer via de lessen burgerschap en ons programma De Vreedzame School. Onze kernwaarden - veerkrachtig, verbindend en verantwoordelijk - vormen de basis voor deze groei. Onze leerkrachten zijn rolmodellen die plezier, humor en respect uitstralen. We monitoren de sociaal-emotionele ontwikkeling en vaardigheden via MijnRapportfolio. In groep 7 en 8 meten we bovendien de sociale veiligheid met de Monitor Sociale Veiligheid van Vensters.
Veerkrachtig
Verbindend
Verantwoordelijk
Hoe bevordert Basisschool De Dorpsbeuk de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool De Dorpsbeuk hanteert de methodiek van 'De Vreedzame School'. Dit houdt in dat we als school actief werken aan een positief sociaal klimaat. We hebben een actieve kinderraad die meedenkt over schoolzaken, en getrainde mediatoren die helpen bij het oplossen van conflicten. De kinderraad komt regelmatig bijeen om te praten over onderwerpen die leerlingen bezighouden en geeft advies aan het schoolteam, bijvoorbeeld over de aanschaf van nieuw speelgoed of lesmateriaal.
Welke registratiemiddelen gebruikt De Dorpsbeuk voor sociale opbrengsten?
Voor het in kaart brengen van de sociale ontwikkeling en opbrengsten, maakt Basisschool De Dorpsbeuk gebruik van het registratiesysteem 'Zien'. Dit systeem helpt ons om de voortgang van elk kind nauwkeurig te volgen.
- Zien
Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt toegepast op De Dorpsbeuk?
Basisschool De Dorpsbeuk zet zich in voor sociaal-emotioneel leren met behulp van de erkende methodiek 'De Vreedzame School'. Deze methode ondersteunt de ontwikkeling van sociale vaardigheden bij alle leerlingen.
- Vreedzame school
Onderwijsinspectie Rapport Basisschool De Dorpsbeuk: Kwaliteit en Ontwikkeling
Basisschool De Dorpsbeuk in Scherpenzeel (Gelderland) heeft in februari 2020 op eigen verzoek een grondig onderzoek door de onderwijsinspectie ondergaan. Dit om onze onderwijskwaliteit te evalueren en concrete ontwikkelpunten te identificeren. Met trots presenteren wij het resultaat: ons onderwijs is beoordeeld met het predicaat 'goed'. Deze erkenning is een bevestiging van de inspanningen van ons team en de positieve leerevolutie binnen onze school. We zijn blij met de waardevolle feedback die ons helpt om de sterke punten van ons onderwijs verder uit te bouwen en waar nodig te optimaliseren voor de toekomst.