
De resultaten van OBS De Brêge in Scharsterbrug
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van OBS De Brêge, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past OBS De Brêge bij jullie?
Ontdek hoe goed OBS De Brêge bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Elke Leerling
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschoolperiode dient te beheersen. Dit wordt getoetst middels de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau halen. Dit percentage fungeert als de landelijk vastgestelde signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op OBS De Brêge
Het streefniveau biedt een uitdaging voor leerlingen om verder te groeien dan de basisvaardigheden. Ons doel is om een zo groot mogelijk deel van de leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt per school, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een individuele signaleringswaarde vast. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen het streefniveau zouden moeten behalen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van OBS De Brêge?
Ontdek het schooladvies van OBS De Brêge, een basisschool in Scharsterbrug die zich inzet voor een optimale voorbereiding op het voortgezet onderwijs. Jaarlijks ontvangen ouders en leerlingen van groep 8 de Schoolkeuzegids. Deze gids biedt essentiële informatie over de overgang naar het voortgezet onderwijs, stelt regionale scholen voor en bevat belangrijke data zoals open dagen en contactgegevens. De school hanteert de Plaatsingswijzer voor het bepalen van het schooladvies. Dit instrument, gebaseerd op Cito-resultaten uit groep 6, 7 en 8, geeft een indicatie van het potentieel van een leerling in het voortgezet onderwijs. In combinatie met toetsresultaten, sociaal-emotionele ontwikkeling en werkhouding, wordt een weloverwogen advies samengesteld door het team. Het voorlopige advies wordt uiterlijk 31 januari besproken met leerling en ouders, waarna het definitieve advies volgt na de doorstroomtoets in februari. De school zorgt voor een soepele overdracht met digitale dossiers naar het voortgezet onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale en Emotionele Ontwikkeling bij OBS De Brêge
Bij OBS De Brêge staat een positief sociaal klimaat centraal in ons onderwijs. Wij geloven dat een sterke sociaal-emotionele ontwikkeling essentieel is voor de groei van onze leerlingen. Dit omvat het leren omgaan met zichzelf, medeleerlingen en iedereen om hen heen. Deze ontwikkeling uit zich in cruciale vaardigheden zoals effectief samenwerken, plezier beleven aan samenspel, het delen van materialen en ideeën, en hulpvaardigheid tonen. We stimuleren respect voor elkaars unieke mening en bijdragen, en moedigen leerlingen aan elkaar de ruimte te geven voor zelfstandige ontdekkingen. Het oplossen van conflicten, empathie tonen voor de gevoelens van anderen, en het accepteren en waarderen van diversiteit zijn eveneens kernonderdelen. Een sterk gevoel van saamhorigheid bevorderen we actief binnen onze schoolgemeenschap. Om deze cruciale vaardigheden te versterken, zetten we de effectieve online lesmethode 'Gelukskoffer' in voor alle leerjaren.
Veiligheid en geborgenheid voor elke leerling
Respect voor diversiteit en individuele verschillen
Actief en positief samenwerken
Hoe bevordert OBS De Brêge de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Op OBS De Brêge erkennen we de waarde van de verschillen en overeenkomsten tussen onze leerlingen. Door leerlingen te leren respectvol met elkaar om te gaan, ongeacht hun unieke eigenschappen, bouwen we aan een fundament van wederzijds respect. De methode 'Gelukskoffer' ondersteunt dit proces, maar ook dagelijkse interacties in de klas en op het schoolplein bieden waardevolle leermomenten. Deze momenten gebruiken we om met leerlingen in gesprek te gaan over hun reacties op elkaar, het omgaan met diverse meningen, en hoe we ervoor zorgen dat iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt. Voor het monitoren van de sociaal-emotionele groei maken we gebruik van de gevalideerde ZIEN! vragenlijsten. Leerkrachten vullen deze in voor groep 1-4, terwijl leerlingen in groep 5-8 zowel door de leerkracht als zelf worden geëvalueerd. De uitkomsten van deze metingen stellen ons in staat om gericht aandacht te besteden aan specifieke ontwikkelingsgebieden, zowel op individueel niveau als voor de hele groep. Zo blijven we de sociaal-emotionele ontwikkeling continu optimaliseren.
Welke instrumenten gebruikt OBS De Brêge voor het registreren van sociale opbrengsten?
OBS De Brêge maakt gebruik van het 'Zien!' observatie- en registratiesysteem om de sociale opbrengsten van leerlingen effectief in kaart te brengen.
- Zien! (Observatie en Registratie)
Met welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren werkt OBS De Brêge?
OBS De Brêge zet de innovatieve methode 'Gelukskoffer' in voor het sociaal-emotioneel leren van alle leerlingen.
- Gelukskoffer (Sociaal-Emotioneel Leren)
Inspectierapport OBS De Brêge: Inzicht in Onderwijskwaliteit
Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie met betrekking tot OBS De Brêge. De inspectie beoordeelt de kwaliteit van het onderwijs en de aanpak binnen onze school. Dit rapport biedt ouders en belangstellenden een helder beeld van onze prestaties en ontwikkelpunten. Wij zetten ons dagelijks in voor excellent basisonderwijs, waarbij we de inzichten uit het inspectierapport gebruiken om onze educatieve aanpak continu te verbeteren.