
De resultaten van Bogermanschool voor Basisonderwijs in Rotterdam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Bogermanschool voor Basisonderwijs, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Bogermanschool voor Basisonderwijs bij jullie?
Ontdek hoe goed Bogermanschool voor Basisonderwijs bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Bogermanschool: Fundamenteel Niveau Taal en Rekenen
Ontdek hoe de Bogermanschool in Rotterdam presteert op het gebied van het fundamenteel niveau voor taal en rekenen. Dit essentiële niveau, dat alle leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten bereiken, wordt getoetst in groep acht. De landelijke signaleringswaarde van de inspectie is 85%, een norm die wij nastreven om elke leerling een solide basis te bieden. Op de Bogermanschool behalen 97,1% van de leerlingen het fundamenteel niveau, wat aanzienlijk hoger is dan de vergelijking van 92,8% en de signaleringswaarde van 85%. Dit toont onze toewijding aan kwalitatief hoogstaand onderwijs voor al onze 191 leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Bogermanschool: Streefniveau Resultaten
Bij de Bogermanschool streven we ernaar dat zoveel mogelijk leerlingen een hoog niveau bereiken in groep acht. Het streefniveau vertegenwoordigt deze ambitie, met resultaten die specifiek voor onze schoolpopulatie worden bepaald door de onderwijsinspectie. Onze leerlingen op de Bogermanschool behalen een score van 61,8% voor het streefniveau, wat een uitstekend resultaat is vergeleken met de landelijke vergelijking van 44,9%. Hoewel dit boven de school-specifieke signaleringswaarde van 32% ligt, blijven we ons inzetten om deze prestaties verder te verbeteren voor al onze 191 leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Bogermanschool voor Basisonderwijs?
Ontdek het schooladvies voor leerlingen van de Bogermanschool in Rotterdam. Sinds februari 2022 is de doorstroomtoets de officiële methode om leerlingen in groep 8 te beoordelen voor de middelbare school. Deze toets, zoals de IEP-toets die wij gebruiken, vindt plaats in februari. De aanmeldingsperiode voor middelbare scholen is beperkt tot één week, wat zorgt voor gelijke kansen en een passende plaatsing op basis van het schooladvies. Dit nieuwe systeem garandeert dat elk kind een plek krijgt die aansluit bij hun individuele niveau en leerbehoeften. Het schooladvies wordt samengesteld op basis van de resultaten van de midden- en eindtoetsen van groep 7, met speciale aandacht voor Begrijpend Lezen en Rekenen. Deze scores zijn cruciaal om het meest geschikte vervolgonderwijs te bepalen, met referentieniveaus zoals 1F (basisniveau) en 2F (hoger niveau). Uw kind ontvangt een voorlopig advies eind groep 7, gevolgd door een definitief advies uiterlijk 24 maart, na de doorstroomtoets. De aanmelding bij middelbare scholen vindt plaats tussen 25 en 31 maart. Bij een hogere toetsuitslag dan het voorlopige advies, kan het advies worden aangepast indien dit gunstig is voor de leerontwikkeling van uw kind.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op de Bogermanschool Rotterdam
Op de Bogermanschool Rotterdam geloven we dat elk kind ertoe doet en de wereld klaarstaat om ontdekt te worden. We koesteren hoge verwachtingen en stimuleren onze leerlingen om het beste uit zichzelf te halen, wetende dat leren een continu proces is. Met vaste dagelijkse routines creëren we een voorspelbare en rustige leeromgeving. Leerlingen weten wat er van hen verwacht wordt, wat bijdraagt aan een stabiel schoolklimaat. We begeleiden kinderen actief in het ontwikkelen van sociaal aanvaardbaar gedrag dat hen helpt succesvol te zijn in de maatschappij. Onze school is een oefenplaats waar leren en groeien centraal staan, ook als het even niet vanzelf gaat. We leren kinderen om zelfbewust keuzes te maken en verantwoordelijkheid te nemen voor hun acties. De methode 'Kwink' ondersteunt ons hierbij, evenals bij de brede vorming tot actieve burgers. Daarnaast versterken we de gemeenschapszin tijdens onze maandelijkse vieringen. Hierin staan schoolregels en afspraken centraal, vieren we successen en zingen we samen het schoollied. Deze bijeenkomsten bevorderen onderlinge waardering en aandacht voor elkaar.
Ontwikkelen van een sterke gedragscultuur
Bevorderen van vaste routines
Nurturen van hoge verwachtingen bij leerlingen
Hoe bevordert de Bogermanschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Wij hechten enorm aan een veilige en prettige schoolomgeving voor al onze leerlingen. Om de sociale en emotionele ontwikkeling te monitoren, evalueren we jaarlijks de sociale veiligheid met behulp van diverse methoden. Jaarlijks voeren we twee keer (november en april) de Cito Leerling in Beeld-vragenlijst uit. Leerkrachten beoordelen hierbij het sociaal-emotioneel gedrag van leerlingen in groep 3 t/m 8. Leerlingen uit groep 6, 7 en 8 vullen deze vragenlijst ook zelf in. Dit geeft ons inzicht in zelfbeeld, welbevinden en sociale interacties. Daarnaast vullen leerlingen uit groep 6, 7 en 8 in april de LTP-leerlingtevredenheidspeiling in, waarmee we de school- en klaservaringen meten. De resultaten worden geanalyseerd en besproken binnen het team en met de leerlingen. In mei wordt de Monitor Sociale Veiligheid (MSV) afgenomen bij leerlingen uit groep 7 en 8, om hun gevoel van veiligheid op school te peilen. Ook deze uitkomsten worden gedeeld met de leerkrachten om gerichte verbeteringen door te voeren.
Welke registratiesystemen gebruikt de Bogermanschool voor sociale opbrengsten?
De Bogermanschool maakt gebruik van de volgende gestandaardiseerde registratiesystemen om sociale opbrengsten te monitoren en te evalueren:
- Sociaal Emotionele Vragenlijst
- Bosos
- LTP (Leerling Tevredenheid Peiling) van Vensters
- LIB (Leerling in Beeld)
Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt toegepast op de Bogermanschool?
Voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen zet de Bogermanschool de volgende erkende methode in:
- Kwink
Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Ontwikkeling Bogermanschool
Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie over de Bogermanschool in Rotterdam. Deze basisschool, gelegen aan het Stichtseplein 3, telt 191 leerlingen en biedt kwalitatief hoogstaand basisonderwijs. De inspectie beoordeelt de school op diverse aspecten, waaronder onderwijskwaliteit, pedagogisch klimaat en schoolorganisatie. De Bogermanschool streeft naar een veilige en stimulerende leeromgeving voor elk kind. Lees het volledige inspectierapport voor een gedetailleerd overzicht van de prestaties en ontwikkelpunten van onze school. Hier vindt u alle informatie over hoe de Bogermanschool zich inzet voor excellent basisonderwijs.