IBS Marjam in Roermond

Het team van IBS Marjam in Roermond

Current section: team
Ambachtsingel 40
6043 Roermond

Zie hier hoe het team van IBS Marjam is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IBS Marjam. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IBS Marjam bij jullie?

Ontdek hoe goed IBS Marjam bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Taalontwikkeling
40.7%
Rekenontwikkelig
29.6%
Lichamelijke oefening
18.5%
Kunstzinnige oriëntatie
7.4%
Godsdienst
3.7%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
23.1%
Rekenen/wiskunde
22.2%
Overig
14.8%
Lezen
13.6%
Wereldoriëntatie
9%
Levensbeschouwing
5.6%
Bewegingsonderwijs
5.6%
Kunstzinnige en creatieve vorming
5.6%
Engelse taal
0.6%

Ontdek Onze Specialisten voor Extra Ondersteuning op IBS Marjam

3

Taal en Rekenen: Extra Hulp voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Op IBS Marjam bieden we gestructureerde ondersteuning volgens zorgniveaus. Zorgniveau 1 betekent dat de leerling volledig deelneemt in de groep. Bij zorgniveau 2 krijgt de leerling extra begeleiding binnen de klas, zoals verlengde instructie of een gericht handelingsplan. Zorgniveau 3 activeert de inzet van de intern begeleider en/of specialist voor specifieke interventies. Ons doel is om leerlingen met specifieke leeruitdagingen, zoals spelling, een intensief programma van 6-8 weken te bieden. Regelmatige evaluaties meten de vooruitgang en streven ernaar de leerling weer in een lager zorgniveau te krijgen. We werken proactief en conform het dyslexieprotocol, met preventieve inzet van BOUW en Pravoo. Voor rekenen volgen we de methodiek en het protocol van het ERWD voor ernstige reken- en wiskundeproblemen.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

IBS Marjam biedt ondersteuning bij kleinere sociaal-emotionele vraagstukken. We richten ons op het versterken van executieve functies en sociaal-emotioneel leren. Voor complexere problematiek, zoals ernstig externaliserend gedrag, werken we nauw samen met externe professionals en ouders. Een open communicatie en wederzijds vertrouwen zijn hierbij essentieel. Onze focus ligt op het creëren van een veilige omgeving waar elk kind zich kan ontwikkelen, zowel sociaal als emotioneel.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Focus op Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

We hanteren een individuele aanpak voor taakaanpak en werkhouding. Hulpmiddelen zoals de 'beertjes van Meichenbaum', een time timer of wiebelkussen kunnen ingezet worden om de focus te verbeteren. Ook training van executieve functies behoort tot de mogelijkheden voor leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften. Bij grotere uitdagingen adviseren we een consultatie met een ergotherapeut. Ons team streeft ernaar om elke leerling de juiste tools te bieden voor een optimale schoolervaring en leerprestatie.

0

Motorische Ontwikkeling: Actief en Vaardig

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

IBS Marjam besteedt aandacht aan zowel fijne als grove motoriek. In de onderbouw stimuleren we de fijne motoriek met creatieve activiteiten zoals verven, tekenen en werken met kralen. Vanaf groep 3 ondersteunen we de schrijfvaardigheid met methodes zoals 'de schrijfvrienden'. Bij specifieke behoeften schakelen we een ergotherapeut in, zoals onze partner Kinderergo Zonneschijn. Dit schooljaar hebben we een ergotherapeutische screening uitgevoerd in groepen 2 t/m 8 om de schrijf- en fijnmotorische ontwikkeling nauwkeurig in kaart te brengen en passende ondersteuning te bieden.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Duidelijke Afspraken

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op IBS Marjam zijn BHV-ers aanwezig, maar wij beschikken niet over medisch personeel en voeren geen medische handelingen uit. Voor medicatieverstrekking geldt een strikt protocol met toestemmingsformulieren. Wij verwachten van leerlingen dat zij zelfstandig naar het toilet kunnen en zich kunnen verzorgen. Bij calamiteiten hebben we reservekleding, maar het omkleden geschiedt door het kind zelf om privacy en veiligheid te waarborgen. Dit beleid zorgt ervoor dat leerkrachten zich volledig kunnen richten op de educatie en veiligheid van de gehele groep.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling bij IBS Marjam

Ontdek Ons Zorgbeleid en de Mogelijkheden

Sinds de start op 1 augustus 2024 is IBS Marjam volop bezig met het ontwikkelen van een robuust zorgsysteem en het aantrekken van gespecialiseerde professionals. Onze onderwijskwaliteit groeit gestaag, maar we streven continu naar verbetering. We beheren onze groei zorgvuldig om de hoge kwaliteit te waarborgen, wat betekent dat we realistische grenzen stellen aan de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften die we kunnen faciliteren. Om een optimale leeromgeving te garanderen, hanteren we specifieke toelatingscriteria. Leerlingen dienen bij aanvang zindelijk te zijn. Tevens kunnen wij leerlingen met een IQ van 75 of lager momenteel niet adequaat bedienen. Een ideale groepsgrootte is maximaal 20 leerlingen; grotere groepen vereisen een zorgvuldige afweging van de onderwijsbehoeften van bestaande leerlingen. Momenteel geldt er een aanmeldstop voor groepen 3 tot en met 8, raadpleeg onze schoolwebsite voor de meest actuele informatie. Het percentage nieuwkomers per groep is begrensd op maximaal 20%. Bij overschrijding van dit percentage wordt de toelating van nieuwe leerlingen bepaald door de specifieke onderwijsbehoeften van de huidige groep. In dergelijke gevallen kunnen wij tijdelijk een aanmeldstop instellen voor leerlingen met vergelijkbare onderwijs- en ondersteuningsprofielen. Voor leerlingen uit cluster 1 en 2 hanteren we een maximum van 2 per groep. Voor visueel beperkte leerlingen beschikken we niet over gespecialiseerde kennis, maar samenwerking met ambulante begeleiding maakt plaatsing mogelijk. Voor auditief beperkte leerlingen is het gebruik van SOLO-apparatuur mogelijk, maar ook hier is expertise van ambulante begeleiding essentieel. Onze grenzen zijn bereikt wanneer een kind meer pedagogische ondersteuning nodig heeft dan wij met een sensitieve lesstijl kunnen bieden, bijvoorbeeld bij psychische problemen of persoonlijkheidsstoornissen. Ons personeel is niet medisch geschoold; medische zorg dient extern te worden geregeld en externe partijen moeten direct bereikbaar zijn bij acute situaties, zodat de zorgverantwoordelijkheid bij ouders/verzorgers blijft. Leerlingen met een lichamelijke beperking of langdurige ziekte (voorheen cluster 3) moeten cognitief het reguliere onderwijs kunnen volgen. Verzorging verloopt volgens dezelfde principes als hierboven beschreven. Het onderwijsprogramma wordt in overleg met ouders aangepast aan de mogelijkheden van de school. Bij jonge risicoleerlingen zonder diagnostiek ligt de initiërende rol bij de voorschoolse organisatie. In samenspraak wordt gekeken naar de beste aanpak, zoals een verlengde peuterperiode of kortere lesdagen. Het integreren van elk kind in de groep is cruciaal; wanneer meer dan 50% van de tijd buiten de klas wordt doorgebracht, is onze school mogelijk niet de meest geschikte plek. De complexiteit van problemen zoals trauma, NT2, TOS en IQ kan de diagnostische fase verlengen. Als startende school streven we ernaar om de basisondersteuning in en rond de klas in januari 2026 volledig op orde te hebben. Bovendien ontwikkelen we plannen voor een gespecialiseerd aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, met een gespecialiseerde leerkracht vanaf schooljaar 2025-2026.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Een Toekomstgerichte Aanpak

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan voor het komende schooljaar?

IBS Marjam werkt aan een ambitieus schoolplan dat de basis vormt voor de ontwikkeling van onze leerlingen en ons team. We starten in het schooljaar 2024-2025 met een diepgaand traject voor onze missie en visie, dat we in 2025-2026 zullen afronden onder begeleiding van een professioneel bureau. Hierbij betrekken we actief ons voltallige team, onze leerlingen en hun ouders of verzorgers om gezamenlijk richting te geven. Daarnaast zetten we vol in op het duurzaam verhogen van onze onderwijskwaliteit in de breedste zin. Onze kwaliteitszorg is stevig verankerd in onze organisatie, met gerichte acties om eventuele hiaten of achterstanden bij leerlingen effectief aan te pakken. We bieden specifieke programma's voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, gericht op het stimuleren van hogere-orde denkvaardigheden. Door dit aanbod breed binnen de school te implementeren, streven we ernaar om onze leerlingen te helpen hun volledige potentieel te bereiken en de gestelde streefniveaus te overtreffen. Burgerschap vormt een centraal element binnen onze 'minimaatschappij', waar we het goede voorbeeld geven en het burgerschapsplan actief in de praktijk brengen. Dit creëert een omgeving waarin respect, verantwoordelijkheid en participatie centraal staan. Tot slot bevorderen we een cultuur van samenwerkingsgerichte kwaliteit. We specialiseren ons vakinhoudelijk, stimuleren effectieve en professionele samenwerking binnen ons team en met externe partners, en positioneren ons als een voorbeeld binnen onze stichting, mede door onze unieke aanpak en focus op burgerschap.

Hoe garandeert IBS Marjam het behalen van de gestelde onderwijsdoelen?

Bij IBS Marjam hanteren we een gestructureerde en proactieve aanpak om de kwaliteit van ons onderwijs continu te verbeteren. Ons zorgvuldig opgestelde plan is de leidraad om onderwijs te blijven bieden dat voldoet aan de verwachtingen van alle betrokkenen. Kwaliteitszorg is de kern van onze methodiek; het beschrijft hoe we de ambitieuze doelen uit ons plan realiseren. Elk schooljaar stellen we concrete doelen vast, die we vervolgens grondig evalueren tijdens onze teamvergaderingen. Op basis van deze evaluaties sturen we bij waar nodig, om zo een optimale leeromgeving te garanderen.

Speciaal Programma voor Jonge Kinderen bij IBS Marjam

Toelichting van de school

IBS Marjam is volledig afgestemd op de unieke behoeften van onze leerlingenpopulatie. Onze reguliere groepen bieden een rijk en stimulerend taalaanbod, speciaal ontworpen voor kinderen die de Nederlandse taal nog moeten leren. Wij streven ernaar om alle kinderen zo snel mogelijk een solide basis in het Nederlands te geven, zodat ze optimaal kunnen deelnemen aan het onderwijs en hun schoolcarrière succesvol kunnen starten.

Veelgestelde vragen

Biedt IBS Marjam extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Jazeker! IBS Marjam heeft een speciaal programma met extra ondersteuning voor onze jongste leerlingen. Dit programma is erop gericht om een vliegende start te garanderen en de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. We bieden een taalrijk aanbod binnen de reguliere groepen, wat essentieel is voor kinderen die de Nederlandse taal nog niet volledig beheersen. Dit zorgt voor een snelle integratie en een stevige basis.

Jazeker! IBS Marjam heeft een speciaal programma met extra ondersteuning voor onze jongste leerlingen. Dit programma is erop gericht om een vliegende start te garanderen en de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. We bieden een taalrijk aanbod binnen de reguliere groepen, wat essentieel is voor kinderen die de Nederlandse taal nog niet volledig beheersen. Dit zorgt voor een snelle integratie en een stevige basis.

Kinderopvang

Met welke partners werkt IBS Marjam samen voor het jonge kind programma?

Voor het speciale programma voor jonge kinderen werkt IBS Marjam nauw samen met gerenommeerde partners. Deze samenwerkingen zorgen voor een breed en kwalitatief aanbod, dat de ontwikkeling van jonge kinderen optimaal ondersteunt. We zijn trots op deze samenwerkingen die bijdragen aan een complete leerervaring.

Voor het speciale programma voor jonge kinderen werkt IBS Marjam nauw samen met gerenommeerde partners. Deze samenwerkingen zorgen voor een breed en kwalitatief aanbod, dat de ontwikkeling van jonge kinderen optimaal ondersteunt. We zijn trots op deze samenwerkingen die bijdragen aan een complete leerervaring.

Team | IBS Marjam in Roermond | [2025] Schoolregister