Basisschool Aan de Roer in Roermond

Het team van Aan de Roer in Roermond

Current section: team
Hammerveldlaan 2
6041 Roermond

Zie hier hoe het team van Aan de Roer is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Aan de Roer. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Aan de Roer bij jullie?

Ontdek hoe goed Aan de Roer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Aan de Roer zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.8%)
Man (18.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Aan de Roer. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.8%)
25-35 jaar (9.5%)
35-45 jaar (19%)
45-55 jaar (33.3%)
55-65 jaar (28.6%)
&ge;65 jaar (4.8%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (25.9%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Aan de Roer werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (90.9%)
Indirect ondersteunend personeel (4.5%)
Management (4.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Aan de Roer gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging Leraren: Onze Aanpak voor Continuïteit

Bij basisschool Aan de Roer streven we naar optimale onderwijskwaliteit, zelfs bij onverwachte afwezigheid van een groepsleerkracht. We zetten alles op alles om een geschikte vervanger te vinden of een interne oplossing te realiseren. Onze prioriteit ligt bij het minimaliseren van de impact op het leerproces van uw kind. Daarom zoeken we eerst binnen ons eigen team naar de beste match voor de klas. Dit garandeert continuïteit en bekendheid voor de leerlingen. In uitzonderlijke situaties, wanneer vervanging niet direct mogelijk is, kan het voorkomen dat we ouders vragen hun kind tijdelijk thuis te houden. Dit is een laatste redmiddel, waarbij we streven naar een zo kort mogelijke periode. Communicatie hierover verloopt via ons ouderportaal ISY. Bij structurele uitdagingen in het vinden van vervanging, hanteren we een duidelijk stappenplan. De eerste dag van afwezigheid proberen we de klas op te vangen op school. Na duidelijke communicatie via ISY, kan de klas vanaf de tweede dag thuis moeten blijven om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In onze heterogene kleutergroepen (kinderen van groep 0, 1 en 2 zitten bij elkaar) wordt thematisch gewerkt. In de thema’s komen alle leerstofonderdelen aan de orde. Kinderen zijn bezig met allerlei vormen van spel en hebben een keuze in het maken van opdrachten. Achter het speel/werkplezier van de kinderen liggen de leerdoelen van de leerkrachten: zij zorgen voor een continue ontwikkelingslijn.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool Aan de Roer: Specialisten voor Elk Kind

4

Verbeteren van Taal- en Rekengevoel: Specialisten op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor optimale leerontwikkeling
Gespecialiseerde rekenspecialist voor rekenvaardigheden
Remedial teacher voor gerichte bijles
Expert in meer- en hoogbegaafdheid voor uitdaging

Toelichting van de school:

Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd hoe wij extra ondersteuning bieden. Ontdek de specifieke mogelijkheden die onze school biedt om uw kind optimaal te laten groeien in taal en rekenen. Wij geloven in een persoonlijke aanpak voor elke leerling.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groei in Zelfvertrouwen en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor brede ondersteuning
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor cognitieve en emotionele uitdaging
Gecertificeerde Rots en Watertrainer voor weerbaarheid

Toelichting van de school:

Onze Rots en Watertrainer begeleidt kinderen in kleine groepen om sociaal-emotionele vaardigheden te versterken. Een Master-SEN opgeleide leerkracht biedt extra uitdagende opdrachten aan kinderen in de Roergroep en Hodspot. Zo zorgen we voor een veilige en stimulerende omgeving waarin elk kind zich prettig voelt.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Succesvol Leren

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor structuur en aanpak
Remedial teacher voor gerichte gedragsinterventies
Vijf leerkrachten met specialisatie in gedragsondersteuning
GZ psycholoog voor gespecialiseerde hulp

Toelichting van de school:

Een team van toegewijde leerkrachten en twee interne begeleiders ondersteunt kinderen met hun gedrag en werkhouding. Onze leerkrachten ontwikkelen effectieve taakaanpakken die aansluiten bij de individuele behoeften van elke leerling. Daarnaast wordt onze school tweewekelijks versterkt door de expertise van een GZ-psycholoog voor optimale begeleiding.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Gediplomeerde vakdocent gym voor sportieve vaardigheden

Toelichting van de school:

Onze vakdocent gym verzorgt wekelijks op donderdag een boeiende materiaalles in onze sporthal. Op maandagen vindt er een uitdagende buitengymles plaats op het sportveld achter de school. Na schooltijd kunnen kinderen op maandag deelnemen aan een uur sportactiviteiten o.l.v. onze enthousiaste vakdocent.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op basisschool Aan de Roer is momenteel geen gediplomeerde specialist aanwezig specifiek voor medisch handelen en persoonlijke verzorging. Wij streven naar een veilige omgeving en verwijzen waar nodig naar externe deskundigen. Uw kind kan rekenen op een verzorgde en veilige schoolomgeving.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Kookeiland voor o.a. creadagen
Mobiele werkbank voor o.a. de creadagen
Mobiele techniekkasten onder- midden- en bovenbouw
Mobiele Pittige Plustorens groep 1 tot en met 8
Werkeilanden, podium

Optimale Leerlingenzorg en Extra Ondersteuning op Basisschool Aan de Roer

Ons Beleid voor Individuele Begeleiding en Groei

Speciale Leerlingenzorg op Maat Op basisschool Aan de Roer stellen we de optimale ontwikkeling van elke leerling centraal. Wij streven ernaar dat ieder kind, binnen zijn of haar eigen mogelijkheden, zich volledig kan ontplooien. Dit doen we door een leeromgeving te bieden die aansluit bij de unieke kwaliteiten en grenzen van onze school. Een effectieve aanpak vereist dat we zowel inspelen op de hulpvraag van het kind als op die van de leerkracht. De meeste oplossingen vinden we binnen onze eigen schoolmuren, maar soms schakelen we externe expertise in. Ouders en verzorgers zijn hierbij onmisbare partners; we betrekken hen vanaf het eerste moment actief bij de begeleiding. Wanneer de begeleidingsbehoefte van een leerling de capaciteiten van onze school overstijgt, zoeken we in nauwe samenwerking met de ouders naar een passende (speciale) school die de benodigde intensieve zorg kan bieden. Onze Handelingsgerichte Benadering Wij hanteren een handelingsgerichte benadering voor leerlingondersteuning, gebaseerd op duidelijke uitgangspunten. Deze principes waarborgen dat verschillen tussen leerlingen worden erkend en dat de ondersteuning zich richt op alle kinderen binnen de groep. We geloven in een proactieve en preventieve aanpak, waarbij extra hulp zoveel mogelijk binnen de reguliere groepslessen wordt geboden. Het zorgplan van OBS Aan de Roer beschrijft gedetailleerd hoe we invulling geven aan de leerlingenzorg, geleid door een cyclisch model. Ouderbetrokkenheid is hierbij een fundamenteel onderdeel, wat zorgt voor een geïntegreerde en effectieve aanpak. Toekomstig Aanbod aan Expertise en Begeleiding Om onze dienstverlening continu te verbeteren, investeren we in gespecialiseerde kennis. We hebben reeds vakspecialisten opgeleid op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid, jonge kind en gedragsontwikkeling. In het komende schooljaar breiden we dit uit met specialisten voor meertaligheid, rekenen en taal/lezen. Ons doel is om begin 2026 te voldoen aan de landelijke normen voor basisondersteuning, zodat we elke leerling de best mogelijke kansen kunnen bieden voor succesvolle groei en ontwikkeling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitszorg en Schoolplan: Samen Bouwen aan Toekomstig Onderwijs

Wat zijn de onderwijskundige doelstellingen voor schooljaar 2025-2026?

Voor het schooljaar 2025-2026 focussen we bij Aan de Roer op verdere groei en ontwikkeling, met een sterke nadruk op kwalitatief hoogstaand onderwijs dat is afgestemd op de individuele behoeften van elk kind. We baseren onze keuzes op de kernwaarden van ons koersplan, wat resulteert in een verantwoorde aanpak die bijdraagt aan de ontwikkeling van leerlingen en medewerkers. Onze werkpunten voor dit jaar zijn zorgvuldig geselecteerd op basis van ervaringen uit voorgaande jaren, input van ons team, ouders en leerlingen, en onze ambitieuze schoolvisie. Door deze speerpunten te hanteren, versterken we de doorgaande leerlijnen, spelen we adequaat in op de leerbehoeften en investeren we continu in de professionele groei van ons team. Hieronder lichten we de specifieke focusgebieden toe waar we komend schooljaar gezamenlijk invulling aan geven, met als overkoepelend doel het continu verbeteren van onze onderwijskwaliteit en het bevorderen van een positieve leeromgeving voor iedereen.

Hoe waarborgt Basisschool Aan de Roer de kwaliteit van het onderwijs?

Bij Basisschool Aan de Roer hechten we grote waarde aan de kwaliteit van ons onderwijs en de ontwikkeling van elke leerling. De kerndoelen, zoals vastgelegd in de Wet op het Primair Onderwijs, vormen de basis van ons lesaanbod. Deze doelen omvatten niet alleen de cognitieve ontwikkeling, zoals taalvaardigheid en rekenen, maar ook de creatieve, sociale en emotionele groei van kinderen. De concrete invulling van deze kerndoelen is gedetailleerd beschreven in ons schoolplan, dat u te allen tijde kunt inzien bij de directie. Om de kwaliteit continu te bewaken, maken we gebruik van een combinatie van leerstofdifferentiatie, methodegebonden en methodeonafhankelijke toetsen (zoals CITO) en regelmatige observaties. Dit stelt ons in staat om de voortgang van elke leerling objectief te volgen en tijdig bij te sturen waar nodig. Daarnaast hanteren we de 'Tips en Tops'-methode, waarbij leerlingen uit de groepen 5 t/m 8 tweemaal per jaar anoniem feedback geven op de lesgevende leerkracht. Dit draagt bij aan een open communicatie en continue verbetering van ons onderwijs. Voor leerlingen die extra ondersteuning behoeven, stellen we in overleg met ouders handelingsplannen op en bieden we gespecialiseerde zorg, zoals remedial teaching of een aangepaste leerlijn. De rapportages, die drie keer per jaar worden verstrekt vanaf groep 3, bieden een gedetailleerd inzicht in de ontwikkeling van uw kind, waarbij zowel toetsresultaten als de observaties van de leerkracht een rol spelen.

Ontwikkeling van Jonge Kinderen bij Basisschool Aan de Roer

Toelichting van de school

Bij Basisschool Aan de Roer geloven we in het zien, grijpen en creëren van kansen voor elk kind. Ons onderwijs is ingericht met diverse werkactiviteiten, waarbij leerkrachten inspelen op de specifieke onderwijsbehoeften van de groep. De lesdoelen worden bepaald vanuit de thema's en het groepsoverzicht, met als doel de ontwikkeling van elk kind te stimuleren. We bieden kinderen veel ruimte om te ontdekken, te spelen en actief te leren. Onze leerkrachten volgen de kinderen nauwlettend en bieden de ondersteuning die nodig is om hun ontwikkeling optimaal te faciliteren.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Aan de Roer specifieke programma's voor jonge kinderen?

Bij Basisschool Aan de Roer bieden we een rijke leeromgeving die is afgestemd op de ontwikkelingsfase van jonge kinderen. Ons curriculum is ontworpen om ontdekking, spel en leren te integreren, zodat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen binnen onze basisschool.

Met welke partners werkt Basisschool Aan de Roer samen voor het onderwijs aan jonge kinderen?

Momenteel werkt Basisschool Aan de Roer niet met externe partijen samen voor specifieke programma's voor jonge kinderen. We focussen op de ontwikkeling van onze eigen expertise en het creëren van een stimulerende leeromgeving binnen onze schoolmuren.