Wethouder Brederodeschool in Rijswijk (Zuid-Holland)

Het team van Wethouder Brederodeschool in Rijswijk (Zuid-Holland)

Current section: team
Goedendorplaan 3
2286 Rijswijk (Zuid-Holland)

Zie hier hoe het team van Wethouder Brederodeschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Wethouder Brederodeschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Wethouder Brederodeschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Wethouder Brederodeschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Wethouder Brederodeschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 94.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (94.3%)
Man (5.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.9%)
Man (16.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Wethouder Brederodeschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (2.8%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (19.4%)
45-55 jaar (30.6%)
55-65 jaar (11.1%)
&ge;65 jaar (2.8%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (28.4%)
35-45 jaar (26.2%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (15.9%)
&ge;65 jaar (1.7%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Wethouder Brederodeschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (74.3%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Indirect ondersteunend personeel (5.7%)
Management (5.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Wethouder Brederodeschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Drama
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen
Wetenschap en Technologie

Vervanging Leerkrachten Wethouder Brederodeschool: Continuïteit en Kwaliteit

Bij de Wethouder Brederodeschool staat de educatieve continuïteit voorop. We hanteren een strategische aanpak voor leerkrachtvervanging om de leerontwikkeling van onze leerlingen te waarborgen. Voor langdurige afwezigheid, zoals ouderschaps- of zwangerschapsverlof, streven we naar de inzet van vaste vervangers. Dit zorgt voor stabiliteit en een consistente pedagogische aanpak gedurende de gehele periode, wat essentieel is voor de groei van elk kind. Bij kortdurend verlof, zoals ziekte of studiedagen, zetten we direct onze eigen pool van beschikbare invallers in. Indien nodig, breiden we dit uit door contact op te nemen met externe invalpools om snel een geschikte professional te vinden. De schoolleiding draagt de eindverantwoordelijkheid voor alle vervangingsprocedures. Dit garandeert een gestroomlijnd en effectief proces. Ondanks onze inspanningen, ervaren ook wij de uitdagingen van het huidige lerarentekort. In uitzonderlijke situaties, wanneer ondanks alle pogingen geen vervanging gevonden kan worden en er geen alternatieve opvang mogelijk is, kan het voorkomen dat een klas tijdelijk naar huis wordt gestuurd. We doen er alles aan om dit te voorkomen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ons Ondersteuningsteam: Specialisten voor Elke Uitdaging op de Wethouder Brederodeschool

8

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Hulp voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider & Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Taalspecialist
Faalangstreductie Trainer
Specialist Onderzoekend en Ontwerpend Leren & ICT
Specialist Jonge Kind
Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Op de Wethouder Brederodeschool zetten we ons volledig in voor de academische groei van elk kind. Onze intern begeleider, tevens specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, coördineert de ondersteuning. Daarnaast beschikt onze school over een toegewijde rekenspecialist en een taal-/leesspecialist die klaarstaan om leerlingen te versterken. Twee van onze leerkrachten zijn opgeleid als faalangstreductietrainer, wat bijdraagt aan een positieve leerervaring. Verder hebben we een gedragsspecialist en een specialist voor jonge kinderen, die zorgen voor een veilige en stimulerende omgeving. Ook een specialist op het gebied van onderzoekend en ontwerpend leren, inclusief ICT, is onderdeel van ons team. Om specifieke leeruitdagingen aan te pakken, huren wij drie ochtenden per week een ervaren remedial teacher in. Voor gespecialiseerde zorg, zoals logopedie, werken we samen met externe deskundigen.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Positieve Schoolervaring

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider & Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Remedial Teacher
Taalspecialist
Faalangstreductie Trainer
Specialist Jonge Kind

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal op de Wethouder Brederodeschool. Onze intern begeleider, die ook fungeert als specialist voor meer- en hoogbegaafdheid, biedt hierbij essentiële begeleiding. Een collega is gespecialiseerd in gedrag, wat waardevol is voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op dit vlak. Daarnaast zijn er twee leerkrachten die getraind zijn als faalangstreductietrainer, om kinderen te helpen hun zelfvertrouwen te vergroten. Onze specialist voor jonge kinderen draagt bij aan een warme en veilige start, terwijl onze taalspecialist en remedial teacher klaarstaan voor gerichte hulp. We werken nauw samen met externe professionals zoals orthopedagogen om een compleet ondersteuningspakket te bieden, waar nodig.

7

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur voor Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider & Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Remedial Teacher
Faalangstreductie Trainer
Specialist Onderzoekend en Ontwerpend Leren & ICT
Specialist Jonge Kind
Taalspecialist

Toelichting van de school:

De Wethouder Brederodeschool biedt een gestructureerde aanpak voor gedrag, werkhouding en taakuitvoering. Onze gedragsspecialist en intern begeleider, tevens specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, spelen hierin een sleutelrol. Leerkrachten die zijn opgeleid tot faalangstreductietrainer helpen leerlingen met faalangst en bieden strategieën voor een betere taakaanpak. Onze specialist voor jonge kinderen zorgt voor een goede basis, terwijl de taalspecialist en rekenspecialist extra ondersteuning bieden bij leerinhoudelijke uitdagingen. De specialist voor onderzoekend en ontwerpend leren en ICT stimuleert een actieve leerhouding. Daarnaast wordt drie keer per week een remedial teacher ingezet voor individuele begeleiding. Voor specifieke behoeften werken we samen met externe deskundigen zoals orthopedagogen.

4

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher
Motorisch Remedial Teacher
Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

De Wethouder Brederodeschool stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle kinderen. Onze vakleerkracht bewegingsonderwijs is tevens een ervaren motorisch remedial teacher, die extra begeleiding biedt waar nodig. De intern begeleider coördineert de ondersteuning, aangevuld door een ingehuurde remedial teacher voor specifieke leeruitdagingen. Samen zorgen zij voor een actieve en gezonde leeromgeving.

2

Medisch Handelen & Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
BHV-ers (Bedrijfshulpverleners)

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen zijn van het grootste belang op de Wethouder Brederodeschool. Onze intern begeleider zorgt voor de coördinatie van de zorg. Daarnaast zijn zes van onze medewerkers opgeleid tot BHV-er, wat betekent dat zij getraind zijn in het verlenen van eerste hulp en het omgaan met noodsituaties. Het gehele team volgt jaarlijks een cursus Eerste Hulp Bij Kinderen, om zo de veiligheid van elk kind te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
27
Totaal specialisten
27
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Ontdek de Ondersteuning op de Wethouder Brederodeschool

Gedetailleerde Uitleg van Ons Onderwijsbeleid

De Wethouder Brederodeschool (WBS) biedt uitgebreide ondersteuning aan al haar leerlingen. Ons Ondersteuningsprofiel, aangepast in het schooljaar 2020-2021, garandeert hoogwaardige basisondersteuning die voldoet aan de kwaliteitseisen van SPPOH en de Onderwijsinspectie. Wij hanteren een basisarrangement en zijn toegewijd aan het bieden van passend onderwijs door de onderwijsbehoeften van elke leerling nauwkeurig in kaart te brengen. Wij werken met de principes van handelingsgericht werken (HGW), een systematische en cyclische aanpak die ons helpt de individuele leerbehoeften van kinderen te identificeren en hieraan te voldoen. Deze gestructureerde methode stelt ons in staat om effectief om te gaan met de diversiteit aan behoeften binnen onze klassen. Het zorgplan van de WBS beschrijft onze goed functionerende ondersteuningsstructuur, waarin preventieve en licht curatieve interventies worden uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van de school. Onze basisondersteuning wordt vormgegeven door doordacht lesgeven (EDI) in combinatie met coöperatief leren, geleid door professionele, zich voortdurend ontwikkelende leerkrachten. We beschikken over gespecialiseerde leerkrachten voor taal, rekenen, gedrag, ICT, kleuteronderwijs, meerbegaafdheid en coöperatief leren. Een positief pedagogisch klimaat wordt bevorderd door middel van Positive Behavior Support (PBS). Leerlingen werken in drie niveaugroepen per leerjaar, en we bieden extra uitdaging aan meerbegaafden in het WBS-Lab. Voor anderstaligen in groep 1-2 is er aanvullend taalaanbod. De Wethouder Brederodeschool streeft ernaar een veilige en stimulerende omgeving te zijn waar elk kind zich thuis voelt en zich optimaal kan ontwikkelen. We werken nauw samen met ketenpartners zoals SPPOH, schoolmaatschappelijk werk, de jeugdconsulent, de leerplichtambtenaar en de jeugdverpleegkundige om dit te realiseren. Ons doel is om leerlingen gedurende hun hele basisschoolperiode te begeleiden. Indien een plaatsing op onze school, ondanks alle inspanningen, toch niet haalbaar blijkt, zoeken we samen met ouders en het samenwerkingsverband naar de meest geschikte vervolgplek voor de leerling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg op de Wethouder Brederodeschool

Welke ambitieuze doelen streeft de Wethouder Brederodeschool na in het schoolplan?

De Wethouder Brederodeschool hanteert al meer dan tien jaar het model 'Doordacht Lesgeven', met een recente focus op het Effectieve Directe Instructiemodel (EDI). Dit model versterkt de bewustwording van leerkrachten over effectief lesgeven en de impact daarvan op leerlingresultaten. Centraal staat het lesdoel, dat actief met leerlingen wordt besproken om de instructie te verankeren. Interactieve werkvormen en coöperatief leren, reeds lang een pijler op school, worden aangevuld met bewegend leren, een specialisatie die we verder ontwikkelen. De school evolueert mee met de maatschappij door middel van regelmatige reflectie. Elke vier jaar wordt de visie en missie kritisch bekeken en indien nodig bijgesteld, vastgelegd in een vierjaarlijks schoolplan. Jaarlijks wordt een gedetailleerd jaarplan opgesteld, afgeleid van het schoolplan, met concrete actiepunten. Jaarlijkse evaluaties, inclusief reflectie op behaalde doelen en redenen voor niet-behaalde doelen, vormen de basis voor nieuwe actiepunten in het volgende jaarplan. Deze plannen worden continu geëvalueerd tijdens studiedagen, zorgvergaderingen en teamvergaderingen. Ons actieve kwaliteitsbeleid, getoetst via systemen als WMK-PO en Vensters, richt zich op het handhaven en verbeteren van de schoolkwaliteit. We betrekken teamleden, de MR, ouders en leerlingen bij het beoordelen van onze prestaties en de sociale veiligheid, met verbeterpunten die worden verwerkt in de jaar- en schoolplannen. Voor het huidige schoolplanjaar, ons tweede jaar, liggen de speerpunten op: het borgen van de ontwikkelingsvolging bij kleuters, het verfijnen van onderwijs voor meerbegaafde leerlingen, het aanbieden van creatieve lessen op niveau met cultuurdocenten, het continueren van extra taallessen voor anderstaligen, het ontwikkelen van een doorlopende lijn voor burgerschapslessen, de implementatie van een nieuwe taal- en spellingmethode, en het onderzoeken van onderzoekend en bewegend leren.

Hoe monitort de Wethouder Brederodeschool de voortgang en het behalen van de gestelde onderwijsdoelen?

De voortgang van onze schoolplan-speerpunten wordt driemaal per jaar geëvalueerd door middel van tussentijdse overleggen met onze LC-specialisten en de integraal schoolleider. Deze evaluaties vinden plaats binnen diverse werkgroepen, waarbij het team actief betrokken is. Daarnaast wordt er structureel overleg gevoerd en worden de resultaten geëvalueerd binnen de verschillende werkgroepen. De formele eindevaluatie van het schooljaar, waarin de resultaten van alle inspanningen worden beoordeeld, staat gepland voor juni 2025.

Stimuleren van Jonge Kinderen op de Wethouder Brederodeschool

Toelichting van de school

Ontdek hoe de Wethouder Brederodeschool in Rijswijk de ontwikkeling van jonge kinderen bevordert. Wij bieden een veilige en stimulerende omgeving waar kinderen spelenderwijs leren en groeien. Onze focus ligt op het creëren van een sterke basis voor hun verdere schoolcarrière. Ervaar de aandacht voor elk kind en de warme sfeer die onze school kenmerkt. Kom langs en maak kennis met ons unieke onderwijsaanbod.

Veelgestelde vragen

Welke extra ondersteuning is er voor jonge kinderen op onze school?

De Wethouder Brederodeschool richt zich op een brede ontwikkeling voor alle jonge kinderen. We bieden een gestructureerd programma dat aansluit bij de leeftijd en behoeften van jonge leerlingen. Hierdoor leggen we een solide basis voor hun verdere schooltraject. Onze leerkrachten zetten zich dagelijks in om een uitdagende en veilige leeromgeving te garanderen.

Met welke partners werken wij samen voor de jongste leerlingen?

De Wethouder Brederodeschool werkt nauw samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties om een naadloze overgang te waarborgen. Onze partners, zoals Partou en UP Kinderopvang, bieden hoogwaardige opvang en sluiten aan bij onze onderwijsmethoden. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en ondersteunende omgeving voor alle kinderen, van de eerste levensjaren tot aan de basisschool.

De Wethouder Brederodeschool werkt nauw samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties om een naadloze overgang te waarborgen. Onze partners, zoals Partou en UP Kinderopvang, bieden hoogwaardige opvang en sluiten aan bij onze onderwijsmethoden. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en ondersteunende omgeving voor alle kinderen, van de eerste levensjaren tot aan de basisschool.

Team | Wethouder Brederodeschool in Rijswijk (Zuid-Holland) | [2025] Schoolregister