
Het team van School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth in Rijswijk (Zuid-Holland)
Current section: teamZie hier hoe het team van School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth bij jullie?
Ontdek hoe goed School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 84.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.4% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Flexibele Invulling van Leerkrachtvervanging op SBO Rehoboth
Op School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth staat de continuïteit van onderwijs en de sociale veiligheid van onze leerlingen altijd voorop. Bij kortdurende afwezigheid van een leerkracht, zoals verlof of ziekte, streven we naar een interne oplossing. Dit kan betekenen dat een medewerker met een ambulante functie of een vertrouwde onderwijsassistent de les overneemt. Ook bieden we flexibele uren aan parttimers om bij te springen indien nodig. Indien een interne oplossing niet haalbaar is, schakelen we zorgvuldig geselecteerde externe vervangers in, vaak via gespecialiseerde uitzendbureaus die bekend zijn met ons onderwijs. Soms kan dit ook een vakleerkracht zijn die een specifieke les verzorgt. In uitzonderlijke gevallen, wanneer geen vervanging mogelijk is, worden klassen tijdelijk verdeeld over andere groepen, met uitzondering van de groepen 'Grote Beren' en 'Kleine Beren'. Als laatste redmiddel vragen we ouders om hun kinderen thuis te houden. Voor langdurige vervanging zoeken we actief naar geschikte kandidaten, eventueel met hulp van externe partners. Wanneer vervanging lastig te vinden is, evalueren we intern hoe we de onderwijssituatie optimaal kunnen inrichten. Dit kan leiden tot een aangepaste inzet van het huidige personeel of, in uiterste gevallen, een tijdelijke thuiswerkdag voor bepaalde groepen. Ook het aanpassen van groepssamenstellingen gedurende het schooljaar behoort tot de mogelijkheden. Alle genomen maatregelen, met name die invloed hebben op de dagelijkse gang van zaken, worden altijd voorgelegd aan de Medezeggenschapsraad (MR) en tijdig gecommuniceerd naar alle ouders.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Onze school telt in het schooljaar 2024-2025 8 groepen. Ieder jaar wordt er zorgvuldig gekeken naar de groepsindeling. Hierbij speelt de leeftijd van een kind een rol, maar ook het aantal onderwijsjaren, de didactische- en sociale ontwikkeling. Op basis hiervan wordt bekeken in welke groep de leerling het beste past. We streven naar een groepsgrootte van 15 leerlingen vanaf groep 3. Voor de Joki groep (1-2) streven we naar een groepsgrootte van 12 leerlingen. Van deze groepsgrootte kan in voorkomende gevallen worden afgeweken.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Specialisten voor Optimale Leerlingontwikkeling
Taal- en Rekenen Ondersteuning
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Onze school, Speciaal Basisonderwijs Rehoboth, biedt intensieve taalondersteuning aan leerlingen met ontwikkelingsachterstanden. Veel van onze 97 leerlingen, waarvan de helft meertalig is, profiteren van onze taalrijke leeromgeving. We zetten specifiek de LIST-methodiek in voor leesonderwijs, wat de leesvaardigheid en motivatie verhoogt. De samenwerking met Bibliotheek Rijswijk, inclusief onze eigen bibliotheek en twee opgeleide leescoördinatoren, versterkt dit leesbeleid. We volgen strikt het dyslexieprotocol. Daarnaast is een logopediste werkzaam binnen de school. Zij begeleidt leerlingen met specifieke taalontwikkelingsvragen en informeert het team over actuele logopedische inzichten. Voor rekenondersteuning hanteren we een opbrengstgerichte aanpak (4d), afgestemd op onze leerlingen, met expertise op het gebied van dyscalculie. Interne ondersteuning omvat extra leesbegeleiding (Ralfi, Bouw, Connect), differentiatie in onderwijstijd, logopedie en individuele/groepsgerichte begeleiding door leerkrachten of onderwijsassistenten. Externe hulp wordt ingeschakeld via dyscalculiebehandeling (Optididakt) en arrangementen met cluster 2-specialisten (Kentalis). Het team volgt tevens trainingen in meertaligheid, woordenschatonderwijs en ondersteunend tekenen.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedrag
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Speciaal Basisonderwijs Rehoboth creëert een veilige en voorspelbare leeromgeving. Een positief schoolklimaat is de basis voor onze leerlingontwikkeling, ondersteund door structuur, aandacht, regels en routines. We passen de Kanjertraining toe door de gehele school, waarbij het voltallige team is geschoold. Judo en Rots & Water trainingen versterken het pedagogisch klimaat en de groepsvorming. De schoolhond Bella draagt eveneens bij aan een prettige sfeer en ondersteunt de sociaal-emotionele ontwikkeling. Interne ondersteuning bieden we via SchoolMaatschappelijk Werk, de gedragswetenschapper, gedragsspecialisten en gerichte Rots & Water trainingen voor kleine groepen. Leerkrachten en onderwijsassistenten bieden individuele of groepsgerichte extra begeleiding. Bij behoefte aan meer expertise dan intern beschikbaar is, kunnen arrangementen met samenwerkingsverbanden, inclusief cluster 3 of 4 onderwijs, worden aangevraagd.
Gedrag, Werk- en Taakaanpak
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Speciaal Basisonderwijs Rehoboth ligt de focus op een gestructureerde aanpak voor gedrag en werkhouding. We bieden gerichte ondersteuning om leerlingen te helpen succesvol te zijn in hun leerproces. Interne ondersteuning wordt verzorgd door SchoolMaatschappelijk Werk, de gedragswetenschapper en gedragsspecialisten. Leerkrachten en onderwijsassistenten bieden individuele of groepsgerichte begeleiding, specifiek gericht op de taakaanpak van leerlingen. Indien de interne expertise tekortschiet, vragen we externe ondersteuning aan via het samenwerkingsverband. Dit kan betekenen dat we samenwerken met specialisten uit het cluster 3 of cluster 4 onderwijs om de best mogelijke begeleiding te garanderen.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Speciaal Basisonderwijs Rehoboth stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van al onze leerlingen. We bieden toegankelijke ondersteuning om grove en fijne motoriek te verbeteren. Interne hulpverlening omvat ondersteuning door een kinder-oefentherapeut (fysiotherapie), waarvoor verwijzing via de huisarts of specialist nodig is. Logopedische diensten en Motorische Remedial Teaching (MRT) gericht op specifieke doelen worden ook aangeboden. Onze vakleerkracht gym verzorgt daarnaast gymlessen. Voor gespecialiseerde externe hulp werken we samen met instanties zoals Bazalt (revalidatie) of andere gespecialiseerde scholen, waar nodig via een arrangement met het samenwerkingsverband.
Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Hoewel Speciaal Basisonderwijs Rehoboth geen medische faciliteiten zoals een lift, invalidentoilet of verzorgingsruimte heeft, coördineren we de medische zorg waar mogelijk. We hebben regelmatig overleg met de schoolarts en verstrekken voorgeschreven medicatie in overleg met ouders. Voor specifieke vragen rond persoonlijke verzorging kan SchoolMaatschappelijk Werk ondersteuning bieden. We gaan ervan uit dat leerlingen die onze school bezoeken, zindelijk zijn. Voor externe ondersteuning op dit gebied verwijzen we naar Jeugdhulp Rijswijk, CJG, Kracht of RondomJou.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Ontdek de Extra Ondersteuning op SBO Rehoboth
Schoolvisie op Leerlingondersteuning
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Kwaliteitszorg en Schoolplan Rehoboth: Toekomstgericht Onderwijs
Wat zijn de kernpunten in ons schoolplan voor 2025-2026?
Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen?
Downloaden
Download ons Schoolplan hierOntdek ons Joki-programma voor jonge kinderen
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk speciaal onderwijsaanbod is er voor jonge kinderen op onze school?
Speciaal Basisonderwijs Rehoboth biedt een gespecialiseerd programma voor jonge kinderen, bekend als de Joki-groep. Dit programma is ontworpen om kinderen van 4 tot 7 jaar een veilige en stimulerende leeromgeving te bieden, met veel aandacht voor spelenderwijs leren en individuele ontwikkeling.