Basisschool School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth in Rijswijk (Zuid-Holland)

Het team van School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth in Rijswijk (Zuid-Holland)

Current section: team
Dr H. Colijnlaan 3
2283 Rijswijk (Zuid-Holland)

Zie hier hoe het team van School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth bij jullie?

Ontdek hoe goed School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.4% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84.2%)
Man (15.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.4%)
Man (15.6%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (17.6%)
25-35 jaar (11.8%)
35-45 jaar (29.4%)
45-55 jaar (23.5%)
55-65 jaar (17.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.5%)
25-35 jaar (24.5%)
35-45 jaar (25.2%)
45-55 jaar (21.8%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (57.9%)
Direct ondersteunend personeel (26.3%)
Indirect ondersteunend personeel (10.5%)
Management (5.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invulling van Leerkrachtvervanging op SBO Rehoboth

Op School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth staat de continuïteit van onderwijs en de sociale veiligheid van onze leerlingen altijd voorop. Bij kortdurende afwezigheid van een leerkracht, zoals verlof of ziekte, streven we naar een interne oplossing. Dit kan betekenen dat een medewerker met een ambulante functie of een vertrouwde onderwijsassistent de les overneemt. Ook bieden we flexibele uren aan parttimers om bij te springen indien nodig. Indien een interne oplossing niet haalbaar is, schakelen we zorgvuldig geselecteerde externe vervangers in, vaak via gespecialiseerde uitzendbureaus die bekend zijn met ons onderwijs. Soms kan dit ook een vakleerkracht zijn die een specifieke les verzorgt. In uitzonderlijke gevallen, wanneer geen vervanging mogelijk is, worden klassen tijdelijk verdeeld over andere groepen, met uitzondering van de groepen 'Grote Beren' en 'Kleine Beren'. Als laatste redmiddel vragen we ouders om hun kinderen thuis te houden. Voor langdurige vervanging zoeken we actief naar geschikte kandidaten, eventueel met hulp van externe partners. Wanneer vervanging lastig te vinden is, evalueren we intern hoe we de onderwijssituatie optimaal kunnen inrichten. Dit kan leiden tot een aangepaste inzet van het huidige personeel of, in uiterste gevallen, een tijdelijke thuiswerkdag voor bepaalde groepen. Ook het aanpassen van groepssamenstellingen gedurende het schooljaar behoort tot de mogelijkheden. Alle genomen maatregelen, met name die invloed hebben op de dagelijkse gang van zaken, worden altijd voorgelegd aan de Medezeggenschapsraad (MR) en tijdig gecommuniceerd naar alle ouders.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school telt in het schooljaar 2024-2025 8 groepen. Ieder jaar wordt er zorgvuldig gekeken naar de groepsindeling. Hierbij speelt de leeftijd van een kind een rol, maar ook het aantal onderwijsjaren, de didactische- en sociale ontwikkeling. Op basis hiervan wordt bekeken in welke groep de leerling het beste past. We streven naar een groepsgrootte van 15 leerlingen vanaf groep 3. Voor de Joki groep (1-2) streven we naar een groepsgrootte van 12 leerlingen. Van deze groepsgrootte kan in voorkomende gevallen worden afgeweken.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Specialisten voor Optimale Leerlingontwikkeling

7

Taal- en Rekenen Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Logopedist
Leescoördinator

Toelichting van de school:

Onze school, Speciaal Basisonderwijs Rehoboth, biedt intensieve taalondersteuning aan leerlingen met ontwikkelingsachterstanden. Veel van onze 97 leerlingen, waarvan de helft meertalig is, profiteren van onze taalrijke leeromgeving. We zetten specifiek de LIST-methodiek in voor leesonderwijs, wat de leesvaardigheid en motivatie verhoogt. De samenwerking met Bibliotheek Rijswijk, inclusief onze eigen bibliotheek en twee opgeleide leescoördinatoren, versterkt dit leesbeleid. We volgen strikt het dyslexieprotocol. Daarnaast is een logopediste werkzaam binnen de school. Zij begeleidt leerlingen met specifieke taalontwikkelingsvragen en informeert het team over actuele logopedische inzichten. Voor rekenondersteuning hanteren we een opbrengstgerichte aanpak (4d), afgestemd op onze leerlingen, met expertise op het gebied van dyscalculie. Interne ondersteuning omvat extra leesbegeleiding (Ralfi, Bouw, Connect), differentiatie in onderwijstijd, logopedie en individuele/groepsgerichte begeleiding door leerkrachten of onderwijsassistenten. Externe hulp wordt ingeschakeld via dyscalculiebehandeling (Optididakt) en arrangementen met cluster 2-specialisten (Kentalis). Het team volgt tevens trainingen in meertaligheid, woordenschatonderwijs en ondersteunend tekenen.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedrag

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Rots- en Water Trainer
Gedragswetenschapper

Toelichting van de school:

Speciaal Basisonderwijs Rehoboth creëert een veilige en voorspelbare leeromgeving. Een positief schoolklimaat is de basis voor onze leerlingontwikkeling, ondersteund door structuur, aandacht, regels en routines. We passen de Kanjertraining toe door de gehele school, waarbij het voltallige team is geschoold. Judo en Rots & Water trainingen versterken het pedagogisch klimaat en de groepsvorming. De schoolhond Bella draagt eveneens bij aan een prettige sfeer en ondersteunt de sociaal-emotionele ontwikkeling. Interne ondersteuning bieden we via SchoolMaatschappelijk Werk, de gedragswetenschapper, gedragsspecialisten en gerichte Rots & Water trainingen voor kleine groepen. Leerkrachten en onderwijsassistenten bieden individuele of groepsgerichte extra begeleiding. Bij behoefte aan meer expertise dan intern beschikbaar is, kunnen arrangementen met samenwerkingsverbanden, inclusief cluster 3 of 4 onderwijs, worden aangevraagd.

5

Gedrag, Werk- en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Gedragswetenschapper
Rots- en Watertrainer

Toelichting van de school:

Op Speciaal Basisonderwijs Rehoboth ligt de focus op een gestructureerde aanpak voor gedrag en werkhouding. We bieden gerichte ondersteuning om leerlingen te helpen succesvol te zijn in hun leerproces. Interne ondersteuning wordt verzorgd door SchoolMaatschappelijk Werk, de gedragswetenschapper en gedragsspecialisten. Leerkrachten en onderwijsassistenten bieden individuele of groepsgerichte begeleiding, specifiek gericht op de taakaanpak van leerlingen. Indien de interne expertise tekortschiet, vragen we externe ondersteuning aan via het samenwerkingsverband. Dit kan betekenen dat we samenwerken met specialisten uit het cluster 3 of cluster 4 onderwijs om de best mogelijke begeleiding te garanderen.

7

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Fysiotherapeut
Logopedist
Judoleerkracht
Motorische Remedial Teacher
Vakleerkracht Gym

Toelichting van de school:

Speciaal Basisonderwijs Rehoboth stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van al onze leerlingen. We bieden toegankelijke ondersteuning om grove en fijne motoriek te verbeteren. Interne hulpverlening omvat ondersteuning door een kinder-oefentherapeut (fysiotherapie), waarvoor verwijzing via de huisarts of specialist nodig is. Logopedische diensten en Motorische Remedial Teaching (MRT) gericht op specifieke doelen worden ook aangeboden. Onze vakleerkracht gym verzorgt daarnaast gymlessen. Voor gespecialiseerde externe hulp werken we samen met instanties zoals Bazalt (revalidatie) of andere gespecialiseerde scholen, waar nodig via een arrangement met het samenwerkingsverband.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel Speciaal Basisonderwijs Rehoboth geen medische faciliteiten zoals een lift, invalidentoilet of verzorgingsruimte heeft, coördineren we de medische zorg waar mogelijk. We hebben regelmatig overleg met de schoolarts en verstrekken voorgeschreven medicatie in overleg met ouders. Voor specifieke vragen rond persoonlijke verzorging kan SchoolMaatschappelijk Werk ondersteuning bieden. We gaan ervan uit dat leerlingen die onze school bezoeken, zindelijk zijn. Voor externe ondersteuning op dit gebied verwijzen we naar Jeugdhulp Rijswijk, CJG, Kracht of RondomJou.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
23
Totaal specialisten
23
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
kookeiland

Ontdek de Extra Ondersteuning op SBO Rehoboth

Schoolvisie op Leerlingondersteuning

Speciaal Basisonderwijs Rehoboth streeft naar een inclusieve toekomst voor elk kind in Rijswijk. Onze school is een veilige haven voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben en toelaatbaar zijn tot het Speciaal Basisonderwijs. Wij zetten ons in om een centrum van expertise te worden dat naburige basisscholen ondersteunt bij het realiseren van steeds inclusiever onderwijs. In schooljaar 2025-2026 investeert ons gehele team in verdere professionalisering. Door middel van gerichte scholing op het gebied van woordenschatonderwijs en ondersteunend tekenen, verrijken we de taalrijke leeromgeving voor al onze leerlingen. Bovendien leiden we een collega op tot gespecialiseerde rekencoach, om ook op dit vlak de begeleiding te optimaliseren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan Rehoboth: Toekomstgericht Onderwijs

Wat zijn de kernpunten in ons schoolplan voor 2025-2026?

Ons jaarplan voor 2025-2026 is een directe uitloper van ons schoolplan 2024-2028, aangevuld met de nieuwste inzichten en ontwikkelingen. Voor het komende schooljaar focust het team van Speciaal Basisonderwijs Rehoboth zich op drie cruciale speerpunten voor schoolontwikkeling. Deze zijn geletterdheid, met een focus op een taalrijke omgeving, leesplezier en gerichte leesondersteuning, en spelling. Daarnaast zetten we in op digitale geletterdheid en ICT, door de implementatie van een leerlijn die perfect aansluit bij de behoeften van onze leerlingen, met ondersteuning van onze digiwijzer. Een ander belangrijk punt is burgerschap, waarbij we ons richten op de integratie van burgerschapsonderwijs en de oprichting van een leerlingenraad. Vanuit ons eigen expertisecentrum bieden we bovendien waardevolle ondersteuning aan reguliere basisscholen in Rijswijk en omgeving. Wij helpen leerkrachten en schoolteams met het creëren van een inclusiever onderwijsklimaat en het beantwoorden van vragen rondom leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen?

Aan het einde van dit schooljaar stellen we, na een grondige evaluatie van het voorgaande jaarplan en het huidige schoolplan, gezamenlijk de doelen voor schoolontwikkeling vast. Deze worden afgestemd op de meest recente inzichten en trends binnen het onderwijs. Voor grotere ontwikkelingsprojecten stellen we werkgroepen of coördinatoren aan. Zij dragen de verantwoordelijkheid voor de verdere uitwerking en implementatie van deze onderwerpen. De geplande activiteiten worden zichtbaar in onze jaarkalender, die ook studiedagen, teambijeenkomsten en bouwvergaderingen omvat. Het borgen van nieuwe ontwikkelingen vraagt voortdurende aandacht binnen onze schoolplanperiode. De directie, ondersteund door het managementteam (MT), waarborgt de onderwijskwaliteit. Dit doen we door nauwlettend toezicht te houden op didactische werkwijzen, klassenmanagement en de effectieve benutting van leertijd. Door middel van klassenbezoeken en opvolgende gesprekken met leerkrachten monitoren we de voortgang. Onderwerpen die meerdere leerkrachten aangaan, worden tijdens teamvergaderingen besproken. Verbeteringen worden door het gehele team geïmplementeerd en periodiek geëvalueerd en bijgesteld, waarna de nieuwe werkwijzen worden geborgd in onze dagelijkse praktijk.

Ontdek ons Joki-programma voor jonge kinderen

Toelichting van de school

Speciaal Basisonderwijs Rehoboth biedt een unieke Joki-groep voor kinderen van 4 tot 7 jaar. Deze klas, met maximaal 12 leerlingen, staat onder leiding van een gespecialiseerde leerkracht en wordt ondersteund door een onderwijsassistent. Ons onderwijs sluit aan bij de belevingswereld van elk kind en is thematisch en ontwikkelingsgericht. Spelenderwijs leren staat centraal, wat perfect aansluit bij de jonge leeftijd van onze leerlingen. Binnen de Joki-groep bieden we veel structuur en regelmaat, zowel in het dagritme als in de lesactiviteiten. Visuele ondersteuning helpt kinderen om de dag te begrijpen en te navigeren. Door middel van gerichte spelbegeleiding stimuleren we de ontwikkeling van elk kind op een actieve manier. De Joki-groep verwelkomt leerlingen met diverse onderwijsbehoeften, waardoor gedifferentieerd lesgeven essentieel is. Voor iedere leerling stellen we een persoonlijk leerplan op, met als doel de kerndoelen van groep 1 en 2 te behalen. De voortgang wordt nauwlettend gemonitord tijdens kleuterbesprekingen met de leerkracht, IB-er en orthopedagoog. Na een succesvolle periode in de Joki-groep kunnen leerlingen doorstromen naar groep 3 van ons SBO, een andere gespecialiseerde onderwijsinstelling of het reguliere basisonderwijs. We zorgen voor de best passende onderwijsroute voor elk kind.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijsaanbod is er voor jonge kinderen op onze school?

Speciaal Basisonderwijs Rehoboth biedt een gespecialiseerd programma voor jonge kinderen, bekend als de Joki-groep. Dit programma is ontworpen om kinderen van 4 tot 7 jaar een veilige en stimulerende leeromgeving te bieden, met veel aandacht voor spelenderwijs leren en individuele ontwikkeling.

Speciaal Basisonderwijs Rehoboth biedt een gespecialiseerd programma voor jonge kinderen, bekend als de Joki-groep. Dit programma is ontworpen om kinderen van 4 tot 7 jaar een veilige en stimulerende leeromgeving te bieden, met veel aandacht voor spelenderwijs leren en individuele ontwikkeling.

Jonge Kind Observatiegroep (Joki)

Werkt SBO Rehoboth samen met externe partners voor het jonge kind programma?

Op dit moment werkt Speciaal Basisonderwijs Rehoboth niet samen met externe partijen voor het specifieke onderwijsaanbod voor jonge kinderen.