
De resultaten van School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth in Rijswijk (Zuid-Holland)
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth bij jullie?
Ontdek hoe goed School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Welk schooladvies kregen de leerlingen van School voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth?
De overstap naar het voortgezet onderwijs is een cruciale stap in de ontwikkeling van elk kind. Op Speciaal Basisonderwijs Rehoboth in Rijswijk bieden we een helder en gefundeerd schooladvies dat uw kind optimaal voorbereidt op deze nieuwe fase. Ons adviesproces is transparant en gericht op de individuele behoeften van uw kind. Het schooladvies, dat uiterlijk op 24 maart definitief wordt vastgesteld, is leidend voor de plaatsing in het voortgezet onderwijs. Dit betekent dat de middelbare school uw kind moet toelaten op het niveau van het advies, of hoger. Alleen op verzoek van ouders kan een plaatsing op een lager niveau overwogen worden. Wij geloven in een gezamenlijke aanpak om de beste kansen voor uw kind te verzekeren. Voor leerlingen met een gemeten IQ vanaf 75 is een doorstroomtoets in groep 8 verplicht. Kinderen met een IQ onder de 75 zijn vrijgesteld van deze toets, maar we bespreken de deelname hieraan altijd met u als ouders. De uitslag van de doorstroomtoets kan leiden tot een bijstelling van het schooladvies, mits dit in het belang van de leerling is en dit de leerkracht kan onderbouwen. Bij een oorspronkelijk advies voor praktijkonderwijs is een bijstelling niet verplicht, maar we betrekken u altijd bij onze beslissingen. Indien het schooladvies naar boven wordt bijgesteld, is de middelbare school verplicht uw kind op dit hogere niveau te plaatsen. Mocht de school van uw keuze geen plaats meer hebben op dat niveau, dan kan uw kind geweigerd worden en dient u een andere school te zoeken. Een lagere bijstelling van het advies is niet aan de orde als de doorstroomtoets minder goed wordt gemaakt dan verwacht; het oorspronkelijke advies blijft dan van kracht. Voor meer specifieke informatie over de doorstroomtoets en het proces, verwijzen we u graag naar www.bovohaaglanden.nl. De totstandkoming van het schooladvies bij Speciaal Basisonderwijs Rehoboth is een zorgvuldig proces. Wij kennen uw kind doorgaans al jarenlang en volgen de ontwikkeling nauwgezet via het Ontwikkelingsperspectief (OPP). Dit OPP, dat jaarlijks wordt besproken, bevat een prognose van het uitstroomniveau. Wij maken gebruik van het leerlingvolgsysteem van Boom en vullen dit aan met aanvullende toetsen. In groep 7 vindt een intelligentietest plaats. De combinatie van de IQ-test, de resultaten van groep 7-toetsen, het OPP en de observaties van de leerkrachten op zowel leer- als sociaal-emotioneel gebied, vormt de basis voor een voorlopig advies. In groep 8 toetsen we alle leerlingen opnieuw op maat tussen oktober en november. De leerkrachten van groep 8, de intern begeleider en de orthopedagoog bundelen hun expertise om tot een weloverwogen voorlopig schooladvies te komen. U ontvangt dit voorlopige schooladvies op 11 december. Dit geeft u ruim de tijd om u te oriënteren op een passende school in het voortgezet onderwijs. Bij het advies ontvangt u een scholenlijst met vo-scholen die aansluiten bij het niveau van uw kind, specifiek binnen de BOVO-regio Haaglanden. Tijdens de adviesgesprekken bespreken we deze lijst, verkennen we de mogelijkheden en stellen we samen met u en uw kind een voorkeurslijst samen. Alle bevindingen worden vastgelegd in een onderwijskundig rapport (OKR). Dit rapport wordt gedeeld met de scholen voor voortgezet onderwijs en vormt de basis voor hun toelatingsbeslissing. Ouders hebben het recht het OKR in te zien voordat het wordt verstuurd. Bij onenigheid over de inhoud, kunt u altijd uw eigen visie aan het rapport toevoegen. Het tijdspad voor het schooladviesproces is als volgt: Groep 1 t/m 7: Jaarlijkse bespreking van het ontwikkelingsperspectief (OPP) met verwachte uitstroombestemming tijdens oudergesprekken. Groep 7: Afname intelligentietest en formuleren van een voorlopig advies, besproken tijdens de oudergesprekken samen met het OPP. Groep 8: Oktober - November: Toetsafname via het BOOM leerlingvolgsysteem. November - December: Bezoek aan scholen voor voortgezet onderwijs, inclusief deelname aan proeflessen. December: Bespreking van het voorlopig schooladvies op 11 december tijdens een persoonlijk gesprek. Hierin komen OPP, schoolgedrag, LVS- en methodetoetsresultaten, en leerlingcapaciteiten aan bod. 5 Januari - 14 Maart: Oriëntatie op het voortgezet onderwijs met bezoeken aan open dagen op basis van het voorlopig advies. Februari: Afname van de doorstroomtoets (eerste of tweede volle week). 15 Maart: Uiterlijke bekendmaking van de doorstroomtoetsuitslag aan basisscholen. 24 Maart: Definitieve bekendmaking van het basisschooladvies aan ouders/leerlingen, na eventuele heroverweging. 18 - 31 Maart: Landelijke aanmeldperiode voor het voortgezet onderwijs. 12 Mei: Uiterlijke bekendmaking van het toelatingsbericht aan ouders/leerlingen. Op donderdag 2 oktober 2025 organiseren we een informatieavond voor ouders van groep 8-leerlingen. Hierin wordt de aanmeldprocedure voor het voortgezet onderwijs uitgebreid toegelicht.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Speciaal Basisonderwijs Rehoboth
Op Speciaal Basisonderwijs Rehoboth in Rijswijk creëren we een veilige en voorspelbare leeromgeving. Wij bieden onze leerlingen de structuur en persoonlijke aandacht die zij nodig hebben om te groeien. Door middel van duidelijke regels en routines bevorderen we een positief schoolklimaat. Samen met ouders en leerkrachten werken we aan de sociale en emotionele ontwikkeling van elk kind, waarbij wederzijds respect centraal staat.
Vertrouwen en respect
Gezamenlijke verantwoordelijkheid voor gedrag
Het goede voorbeeld geven in interactie
Hoe bevordert Speciaal Basisonderwijs Rehoboth sociale ontwikkeling bij leerlingen?
Onze aanpak voor sociale ontwikkeling is gebaseerd op de Kanjertraining, wat de basis vormt voor onze omgangsregels en een positieve sfeer. Deze regels, zoals elkaar vertrouwen, helpen en samenwerken zonder pesten, stimuleren een gezonde sociale interactie. Wij geloven dat kinderen zich het beste ontwikkelen in een veilige, gestructureerde omgeving waar ze positieve ervaringen opdoen. Dit draagt bij aan hun zelfvertrouwen en leert hen verantwoordelijkheid te nemen voor hun gedrag. Samenwerking is een kernvaardigheid die we actief aanleren, waarbij we rekening houden met de unieke behoeften van elke leerling. Onze begeleiding richt zich op acceptatie van verschillen en het vergroten van de weerbaarheid. Naast de Kanjertraining maken we gebruik van judo voor de onderbouw en de Rots en Water training. In groep 8 werken we samen met de gemeente Rijswijk aan het programma 'Kapot Sterk', dat leerlingen weerbaarder maakt tegen negatieve invloeden en hen leert omgaan met uitdagingen in de samenleving. Dit programma omvat interactieve werkvormen zoals discussies en rollenspellen om sociaal-emotionele vaardigheden te versterken.
Welke registratiesystemen worden gebruikt om sociale vooruitgang te monitoren?
Speciaal Basisonderwijs Rehoboth monitort de sociale vooruitgang van leerlingen met behulp van de volgende registratiesystemen:
- Kanvas
- Ontwikkelingsvolgmodel (OVM)
Welke methodieken voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast?
Voor het sociaal-emotioneel leren zet Speciaal Basisonderwijs Rehoboth de volgende methodieken in:
- Kanjertraining
Onderwijsinspectie Rapportages voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth
Ontdek de bevindingen en aanbevelingen van de Onderwijsinspectie voor Speciaal Basisonderwijs Rehoboth. Wij zetten ons dagelijks in voor een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Onze school, gelegen in Rijswijk, biedt gespecialiseerd onderwijs aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. De inspectierapporten geven inzicht in de kwaliteit van ons onderwijs en onze zorg. Bent u geïnteresseerd in de prestaties en de voortgang van onze school? Bekijk de officiële rapporten via de onderstaande link voor een compleet beeld.