Basisschool De Venen in Reeuwijk

Het team van Basisschool De Venen in Reeuwijk

Current section: team
Hooiweide 2
2811 Reeuwijk

Zie hier hoe het team van Basisschool De Venen is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Venen. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Venen bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Venen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Venen zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.4% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.4%)
Man (17.6%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Venen. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (12.5%)
25-35 jaar (52.5%)
35-45 jaar (12.5%)
45-55 jaar (7.5%)
55-65 jaar (12.5%)
&ge;65 jaar (2.5%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (26.7%)
35-45 jaar (27.4%)
45-55 jaar (19.8%)
55-65 jaar (16.2%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Venen werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (15%)
Management (5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Venen gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Vervanging van Leerkrachten bij Basisschool De Venen: Een Betrouwbare Aanpak

Bij Basisschool De Venen zorgen we ervoor dat uw kind altijd les krijgt, zelfs als een leerkracht onverwacht afwezig is. Redenen voor afwezigheid kunnen variëren, zoals bijzondere omstandigheden, ziekte of scholing. Onze prioriteit is het waarborgen van continuïteit in het onderwijs. Daarom hanteren we een gestructureerd vervangingsbeleid om ervoor te zorgen dat elke schooldag optimaal benut wordt voor onze leerlingen. Allereerst zoeken we intern naar beschikbare collega's binnen Basisschool De Venen die de lessen van de afwezige leerkracht kunnen overnemen. Indien dit niet mogelijk is, zetten we onze toegewijde onderwijsassistenten in om de continuïteit te garanderen. In uitzonderlijke gevallen waarbij interne oplossingen niet volstaan, kunnen klassen tijdelijk worden opgedeeld, bij voorkeur binnen parallelle groepen. Hoewel we dit als minder ideaal beschouwen, is het soms noodzakelijk om de onderwijskwaliteit te handhaven. Basisschool De Venen streeft er echter altijd naar om de meest geschikte vervangingsoplossing te vinden binnen deze stappen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De leerlingen zijn gegroepeerd op basis van leeftijd. Dit wordt het leerstofjaarklassensysteem genoemd.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam op Basisschool De Venen

8

Taalontwikkeling en Rekenen: Expertise op Maat

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Snappet Coach
Dataspecialist

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Venen zetten we vol in op optimale taal- en rekenontwikkeling voor elke leerling. Ons team van toegewijde specialisten, waaronder experts op het gebied van taal, rekenen en hoogbegaafdheid, staat klaar om uw kind te ondersteunen. We hanteren een proactieve aanpak: vanaf groep 4 worden de kernvakken taal en rekenen groepsdoorbroken aangeboden. Dit betekent dat leerlingen samenwerken met leeftijdsgenoten uit andere klassen, wat een perfecte aansluiting op individuele leerbehoeften garandeert. Ons onderwijsteam, versterkt door onderwijsassistenten en intern begeleiders, zorgt voor een stimulerende leeromgeving die zowel kinderen met een gemiddelde intelligentie als leerlingen die extra uitdaging of juist meer ondersteuning nodig hebben, optimaal bedient. Individuele aandacht is cruciaal. In groep 3 en 4 bieden we dagelijks gerichte hulp vóór schooltijd, indien nodig. Vanaf groep 5 passen we 'pre-teaching' toe, waarbij we extra uitleg vooraf aan de les geven. Voor uitzonderlijke gevallen is er vanaf groep 6 de mogelijkheid voor een volledig gepersonaliseerd leerpad. Sommige leerlingen profiteren van een compacter programma, waardoor tijd vrijkomt voor verdieping en verrijkende projecten. Wij geloven in de kracht van samenwerking tussen school en thuis. Bij overweegt u een extern onderzoek voor uw kind, dan vragen wij u dit altijd eerst met ons te bespreken. Zo kunnen we gezamenlijk een compleet beeld vormen en zorgen dat de adviezen naadloos aansluiten bij onze schoolvisie en de dagelijkse praktijk, wat essentieel is voor de optimale ontwikkeling van uw kind.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kindercoach
Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Venen hechten we grote waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Al onze leerkrachten zijn getraind in het geven van de Rots & Water-lessen, gericht op het versterken van sociale vaardigheden, zelfvertrouwen en weerbaarheid. Deze lessen helpen kinderen bij het effectief communiceren, het omgaan met conflicten en het bevorderen van een positieve groepsdynamiek. We streven ernaar sociaal-emotionele problemen zoals pesten en uitsluiting te voorkomen, en een veilige omgeving te creëren waarin iedereen zich geaccepteerd voelt. Om de sociaal-emotionele vooruitgang te monitoren, vullen leerkrachten twee keer per jaar de Kindbegrip-vragenlijst in voor leerlingen van groep 3 tot en met 8. Ook de leerlingen zelf dragen bij door middel van een sociogram, wat ons waardevolle inzichten geeft in de sociale verhoudingen binnen de klas. Naast individuele gesprekken met leerlingen, zetten we waar nodig ook groepsinterventies in om de klassikale sfeer en samenwerking te optimaliseren. Zo zorgen we voor een positieve en ondersteunende leeromgeving.

6

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Succesvol Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kindercoach
Snappet Specialist

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij gedrag, concentratie of het organiseren van hun schoolwerk, biedt Basisschool De Venen een breed scala aan oplossingen. We bieden individuele begeleiding door de leerkracht of intern begeleider, en zetten onze gedragsspecialisten in voor gerichte hulp. Door middel van klassikale observaties brengen we de specifieke behoeften van elk kind in kaart. Vervolgens implementeren we praktische strategieën, zoals het opdelen van taken in kleinere, behapbare stappen, het gebruik van gedragskaarten en beloningssystemen om positief gedrag te stimuleren, en het creëren van een rustige werkplek ter bevordering van de concentratie. We focussen op het aanleren van zelfvertrouwen en weerbaarheid, en werken nauw samen met ouders om school en thuis op één lijn te krijgen. Ons doel is dat ieder kind zich veilig en gezien voelt, en de ondersteuning krijgt die nodig is om op eigen wijze succesvol te zijn in het leerproces. Door deze gerichte aanpak helpen we kinderen om hun volledige potentieel te bereiken en een positieve schoolervaring te hebben.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Twee HBO-geschoolde docenten lichamelijke opvoeding

Toelichting van de school:

Basisschool De Venen stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Onze vakleerkrachten bewegingsonderwijs, die allen HBO-geschoold zijn, voeren screenings uit om eventuele uitdagingen tijdig te signaleren. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben bij bewegingsvaardigheden, bieden we gerichte oefeningen tijdens de gymlessen, gericht op zowel de grove als de fijne motoriek. Bij schrijfproblemen bieden we specifieke schrijfmotoriektrainingen aan. In geval van specifieke behoeften werken we samen met externe specialisten zoals fysiotherapeuten en de jeugdgezondheidszorg (JGZ). Zij kunnen adviseren over groei, houding en beweging, en indien nodig gerichte begeleiding bieden. Ook thuis kunnen ouders ondersteund worden met adviezen om de motorische ontwikkeling van hun kind te bevorderen. Zo werken we samen aan een gezonde en evenwichtige ontwikkeling.

0

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Venen zorgen we voor een veilige omgeving waar kinderen met specifieke medische of persoonlijke verzorgingsbehoeften volwaardig kunnen deelnemen aan het onderwijs. Ons team is getraind om ondersteuning te bieden waar nodig, met duidelijke afspraken en protocollen. Leerkrachten en ondersteunend personeel kunnen, met schriftelijke toestemming van ouders en/of arts, eenvoudige medische handelingen uitvoeren, zoals medicatie toedienen. Voor complexere zorg, zoals bloedsuikermetingen of het gebruik van een EpiPen, zorgen we voor specifieke scholing van het betrokken personeel. We stellen in overleg met ouders gedetailleerde zorgplannen op, waarin alle benodigde procedures en afspraken worden vastgelegd. Dit garandeert een consistente en veilige zorg gedurende de schooldag. Daarnaast onderhouden we nauwe contacten met externe zorgverleners, zoals jeugdverpleegkundigen en ambulante begeleiders, om optimale ondersteuning te waarborgen. Indien nodig, faciliteren we ook de inzet van extra ondersteuning via gemeentelijke of externe zorgstructuren. Elk kind verdient immers de best mogelijke zorg en begeleiding.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
21
Totaal specialisten
20
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Leerplein onderbouw
Leerplein midden-en bovenbouw
Greenscreen studio
Fietsenkelder

Ontdek Ons Uitgebreide Ondersteuningsaanbod voor Basisschool De Venen

Gedetailleerde Informatie over Passend Onderwijs op De Venen

Basisschool De Venen biedt een helder Schoolondersteuningsprofiel (SOP) dat gedetailleerd de mogelijkheden, grenzen en ambities beschrijft voor het bieden van passend onderwijs. Dit document bevestigt dat onze school voldoet aan de basisondersteuning, zoals vastgesteld door het schoolbestuur en het samenwerkingsverband. Tevens geeft het aan voor welke specifieke onderwijsbehoeften ons deskundige team een passend arrangement kan realiseren. Ons SOP weerspiegelt de ambitie van De Venen, vertaald in concrete beleidsdoelen. Dit maakt ons een betrouwbare gesprekspartner voor ouders, het bestuur, het samenwerkingsverband, speciaal onderwijs en zorgorganisaties. Wij streven naar een optimale ontwikkeling voor elk kind, met aandacht voor individuele behoeften en talenten. De verzamelde gegevens van alle scholen binnen ons samenwerkingsverband creëren een compleet beeld van het onderwijsaanbod. Dit stelt ons in staat om effectief te plannen voor de inrichting van voorzieningen en lesplaatsen. Het schoolbestuur en het samenwerkingsverband gebruiken deze inzichten om beleid te ontwikkelen voor de zorgplicht, de verdeling van middelen en het garanderen van passend onderwijs voor alle leerlingen in de regio. Bij Basisschool De Venen hanteren we het motto: "Inclusief als het kan, exclusief als het moet". Ons volledige ondersteuningsaanbod is vastgelegd in ons Ondersteuningsplan. Wij zetten ons actief in om de begeleiding van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften continu te verbeteren. Komende jaren focussen we op de verdere deskundigheidsbevordering van ons team, het versterken van samenwerking met externe partners en het vroegtijdig signaleren van ondersteuningsvragen. Zo garanderen we passende ondersteuning en gelijke kansen voor ieder kind op onze school.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan?

Basisschool De Venen richt zich op de ontwikkeling van iedere leerling. Onze visie is gebouwd op drie pijlers die de basis vormen voor ons onderwijs en onze ambities. Vertrouwen in Eigen Kunnen: Wij geloven dat kinderen groeien door positieve erkenning van hun talenten en mogelijkheden. Dit bouwt zelfvertrouwen op en stimuleert voortdurende ontwikkeling. Vaardigheden voor Nu en Later: Ons onderwijs is gericht op de vaardigheden van de 21e eeuw. Denk hierbij aan samenwerken, digitale geletterdheid, probleemoplossend vermogen en creativiteit, essentieel voor de toekomst. Samen Doen, Samen Zijn: Onderwijs zien we als gemeenschapsvorming. Leerlingen leren van en met elkaar, waarbij sociale interactie en wederzijdse afhankelijkheid centraal staan. Onze Ambities (2025-2030): We investeren in teamontwikkeling en deskundigheid, versterken onze kwaliteitszorg met data-analyse en audits, en zetten in op differentiatie en talentontwikkeling. Digitale verdieping en inclusieve culturele ontwikkeling maken ons onderwijs compleet. Samen leren we het leven op De Venen.

Hoe waarborgt Basisschool De Venen haar onderwijskwaliteit?

Op Basisschool De Venen werken we continu aan de verbetering van ons onderwijs en de groei van onze leerlingen. We monitoren onze voortgang nauwkeurig en sturen waar nodig bij. Dit gebeurt via diverse structuren en momenten gedurende het schooljaar. Ambitiekaarten van Leerteams: Elk team stelt ambitiekaarten op met concrete doelen, acties en resultaten. Vier keer per jaar bespreken we deze met specialisten, wat zorgt voor gerichte ontwikkeling per vakgebied. Directie/IB-Overleggen (Dirib): Maandelijkse overleggen tussen directie en intern begeleiders behandelen leerlingzorg, onderwijskwaliteit en strategische beslissingen. Inspiratiesessies en Themalunches: Elke eerste woensdag van de maand delen we kennis, inspireren we elkaar en reflecteren we op ons onderwijs. Studiedagen: Tijdens studiedagen werken we als team aan schoolbrede thema's zoals didactiek en curriculumontwikkeling. Managementteam (MT)-Overleggen: Regelmatige bijeenkomsten van het MT zorgen voor beleidsafstemming en strategische voortgang. Bouw-Overleggen: Binnen de onder-, midden- en bovenbouw bespreken leerkrachten en coördinatoren specifieke onderwijsvraagstukken. Scholenmonitor: De jaarlijkse Scholenmonitor biedt inzichten voor gerichte kwaliteitsverbetering. Jaarplan: Het jaarplan dient als kompas voor onze dagelijkse werkzaamheden en beschrijft onze ambities en doelen. Ontwikkelgesprekken: Jaarlijkse gesprekken met medewerkers focussen op groei en professionalisering. De directie voert ook een strategisch ontwikkelgesprek met het College van Bestuur.

Uniek Aanbod voor Jonge Kinderen bij Basisschool De Venen

Toelichting van de school

Ontdek het naadloze overstapproces van kinderopvang naar onze basisschool. Basisschool De Venen werkt nauw samen met Kinderdagverblijf De Tol van Quadrant. Deze samenwerking garandeert een warme en gestructureerde overgang voor uw kind. Onze intern begeleiders stemmen de aanpak af op de individuele ontwikkeling en behoeften van elk kind. Dit zorgt ervoor dat uw kind optimaal voorbereid is en de start op De Venen zo soepel en prettig mogelijk verloopt, met aandacht voor de unieke leerweg van ieder kind. Wij faciliteren een soepele overgang bij tussentijdse instroom. Door actief contact te onderhouden met de vorige school, verkrijgen we een compleet beeld van de onderwijsbehoeften van nieuwe leerlingen. Zo kunnen we garanderen dat we de juiste ondersteuning bieden en een succesvolle start op Basisschool De Venen mogelijk maken.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijsaanbod is er voor jonge kinderen op Basisschool De Venen?

Basisschool De Venen biedt diverse extra ondersteuningsmogelijkheden voor jonge kinderen. Dit omvat gespecialiseerde kinderopvang en een proactief beleid voor kleuters die extra uitdaging of ondersteuning nodig hebben. We zetten ons in voor een stimulerende leeromgeving waarin elk kind kan excelleren. Onze interne begeleider voor hoogbegaafdheid zorgt voor een passend aanbod, zodat ook deze talenten optimaal worden ontwikkeld binnen onze schoolgemeenschap.

Basisschool De Venen biedt diverse extra ondersteuningsmogelijkheden voor jonge kinderen. Dit omvat gespecialiseerde kinderopvang en een proactief beleid voor kleuters die extra uitdaging of ondersteuning nodig hebben. We zetten ons in voor een stimulerende leeromgeving waarin elk kind kan excelleren. Onze interne begeleider voor hoogbegaafdheid zorgt voor een passend aanbod, zodat ook deze talenten optimaal worden ontwikkeld binnen onze schoolgemeenschap.

Professionele Kinderopvang
Ontwikkelingsondersteuning voor Kleuters
Specialistische Begeleiding voor Hoogbegaafdheid

Met welke partners werkt Basisschool De Venen samen voor het jonge kind programma?

Basisschool De Venen onderhoudt een waardevolle samenwerking met gerenommeerde organisaties om het beste aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Deze partnerschappen verrijken onze educatieve dienstverlening aanzienlijk. Samen met Quadrant Kinderopvang en Yellow Bellies creëren we een stimulerende en ondersteunende leeromgeving. Deze samenwerkingen zijn essentieel voor een succesvolle ontwikkeling en een positieve schoolervaring voor elk kind vanaf de vroegste leeftijd.

Basisschool De Venen onderhoudt een waardevolle samenwerking met gerenommeerde organisaties om het beste aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Deze partnerschappen verrijken onze educatieve dienstverlening aanzienlijk. Samen met Quadrant Kinderopvang en Yellow Bellies creëren we een stimulerende en ondersteunende leeromgeving. Deze samenwerkingen zijn essentieel voor een succesvolle ontwikkeling en een positieve schoolervaring voor elk kind vanaf de vroegste leeftijd.

Team | Basisschool De Venen in Reeuwijk | [2025] Schoolregister