Basisschool Basisschool De Draaiende Wieken in Posterholt

Het team van Basisschool De Draaiende Wieken in Posterholt

Current section: team
Streekelsweg 6
6061 Posterholt

Zie hier hoe het team van Basisschool De Draaiende Wieken is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Draaiende Wieken. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Draaiende Wieken bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Draaiende Wieken bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Draaiende Wieken zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 65% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (65%)
Man (35%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Draaiende Wieken. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.1%)
25-35 jaar (27.8%)
35-45 jaar (11.1%)
45-55 jaar (27.8%)
55-65 jaar (22.2%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Draaiende Wieken werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (60%)
Direct ondersteunend personeel (30%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (10%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Draaiende Wieken gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Optimale Vervanging bij Basisschool De Draaiende Wieken: Lesuitval Minimaliseren

Sinds 1 augustus 2019 is Basisschool De Draaiende Wieken, als onderdeel van Innovo, zelf verantwoordelijk voor de personele vervanging. Ons cluster werkt vanuit solidariteit om verzuim op te vangen met collega's van onze vijf scholen. Ons primaire doel is het minimaliseren van lesuitval, het voorkomen dat groepen naar huis moeten en het continueren van hoogwaardig onderwijs voor alle leerlingen. Binnen ons cluster zetten we de formatie zo efficiënt mogelijk in. Dit betekent dat we streven naar een solide basisformatie met voldoende leerkrachten en onderwijsondersteuners voor elke groep. Directie en intern begeleiders (IB'ers) ondersteunen dit proces. Directie fungeert primair als leidinggevende en is niet lesgevend. IB'ers beperken hun groepsuren tot maximaal een vijfde van hun werktijd om voldoende ruimte te behouden voor leerlingenzorg. Daarnaast is er beperkte formatie beschikbaar voor ambulante taken, zoals specialistische ondersteuning, plusklassen, techniekonderwijs en extra begeleiding van leerlingen. Met ingang van schooljaar 2023-2024 regelen de clusters zelf de vervanging bij zwangerschapsverlof. Ouderschapsverlof wordt al jaren intern opgelost. Dit beleid schetst de stappen die ons cluster onderneemt bij kort- en langdurig verzuim van collega's, met als doel het onderwijs zo min mogelijk te verstoren. Bij ziekte van een leerkracht zetten we eerst intern alle middelen in om het reguliere onderwijs te waarborgen. Dit omvat de inzet van ambulante leerkrachten zonder groepsverantwoordelijkheid, onderwijsondersteuners onder supervisie van een bevoegde leerkracht, en het ruilen van werkdagen of uitbreiden van uren bij parttimers indien mogelijk. Ook andere ambulante personeelsleden worden ingezet. Directie is niet lesgevend en IB'ers worden maximaal voor één dagdeel per week ingezet voor groepswerk. Als interne oplossingen ontoereikend zijn, benaderen directeuren van de cluster-scholen elkaar om te kijken of collega's van andere scholen ingezet kunnen worden. Hoewel we ons realiseren dat dit kan leiden tot wisselende gezichten voor de klas, is dit een noodzakelijke maatregel om de continuïteit te waarborgen. We streven ernaar dat geen enkele groep structureel de dupe wordt van langdurige afwezigheid. Indien ondanks alle inspanningen een groep niet kan worden opgevangen, informeren wij ouders uiterlijk om 17.00 uur de dag van tevoren via het Ouderportaal/Isy. Dit geeft ouders de gelegenheid om tijdig opvang te regelen. Afhankelijk van de verwachte duur van de afwezigheid, kan het voorkomen dat een groep één of twee dagen thuis moet blijven. Mocht de situatie langer duren, dan wisselen we interne formatie om te voorkomen dat één groep langdurig benadeeld wordt. Hoewel we hopen dit te allen tijde te vermijden, merken we dat de dagelijkse personeelsbezetting een constante uitdaging vormt.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Hoe richten we ons onderwijs in?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Onderwijsspecialisten voor Optimale Kindontwikkeling

4

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en spellingondersteuning
Intern Begeleider voor brede leerlingzorg
Rekenspecialist voor rekenvaardigheid
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor uitdaging

Toelichting van de school:

Basisschool De Draaiende Wieken zet vol in op taal- en rekenvaardigheden met een team van gecertificeerde experts. Deze specialisten hebben innovatieve methodieken en kwaliteitskaarten ontwikkeld, die tijdens teamtrainingen worden gedeeld om het onderwijs continu te verbeteren. Voor het schooljaar 2024-2025 kiezen we voor een vernieuwde taal- en spellingmethode. De implementatie van een nieuwe methode voor begrijpend lezen volgt in 2025-2026. Daarnaast bieden we toegang tot externe expertise via ons samenwerkingsverband en het schoolbestuur, voor extra ondersteuning waar nodig.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groei in Zelfvertrouwen

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor sociaal welzijn
Intern Begeleider voor brede ondersteuning
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor welbevinden

Toelichting van de school:

Ons schoolteam omvat meerdere gedragsspecialisten die zich inzetten voor een positief sociaal-emotioneel klimaat. Eén van onze specialisten werkt aan een consistente aanpak voor executieve functies binnen alle groepen. Zij heeft een heldere visie ontwikkeld op kindgesprekken, die we voortdurend aanscherpen voor optimale begeleiding.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Intern Begeleider voor leerstrategieën
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor leerplezier

Toelichting van de school:

Met een team van toegewijde gedragsspecialisten ondersteunen we leerlingen in hun werkhouding en taakaanpak. Een specifieke gedragsspecialist focust zich op het ontwikkelen van executieve functies en het implementeren van een gestructureerde aanpak voor kindgesprekken. Dit draagt bij aan een positieve leeromgeving en effectieve leerstrategieën voor elk kind.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Gymnastiek voor sportieve vaardigheden

Toelichting van de school:

Bewegen is essentieel voor leren, zoals onze schoolvisie 'De Draaiende Wieken is een eigenwijze school in beweging' benadrukt. Bewegend leren is een vast onderdeel van ons lesprogramma, waarbij we lesstof combineren met fysieke activiteiten. Onze gespecialiseerde vakleerkracht gymnastiek verzorgt alle gymlessen voor groepen 1 tot en met 8. Bovendien bieden we gratis naschoolse sportactiviteiten aan voor leerlingen van groep 3 tot en met 8, georganiseerd door onze vakleerkracht gym.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van uw kind staan centraal. Onze school beschikt over meerdere gecertificeerde Bedrijfshulpverleners (BHV'ers) die jaarlijks bijscholing volgen, met specifieke aandacht voor medische handelingen. We hanteren een strikt medicijnprotocol, beschikbaar op onze website en in de digitale boekenkast op het ouderportaal. Dit protocol beschrijft gedetailleerd hoe wij omgaan met medische vraagstukken binnen de schoolverantwoordelijkheid.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Passend Onderwijs en Extra Ondersteuning Basisschool De Draaiende Wieken

Ons Schoolondersteuningsprofiel en Toekomstplannen

Bij Basisschool De Draaiende Wieken zetten we ons in voor passend onderwijs voor iedere leerling. Ons schoolondersteuningsprofiel, dat richtinggevend is voor onze aanpak, beschrijft hoe wij omgaan met specifieke onderwijsbehoeften. Hoewel het document vanaf 1 augustus 2025 niet langer wettelijk verplicht is, blijft het de basis voor onze ondersteuning. Leer- en Ontwikkelingsondersteuning: We hebben ruime ervaring met het begeleiden van leerlingen met gehoorproblemen, waarbij we ambulante begeleiding en ondersteunende hulpmiddelen inzetten. Voor visuele problematieken beschikken we nog niet over specifieke ervaring. Wel hebben we expertise opgebouwd in het begeleiden van kinderen met een verstandelijke beperking. Wanneer de zorgvraag die van onze capaciteit vraagt, zoeken we in overleg met het ondersteuningsteam naar passende oplossingen, zoals een verwijzing naar SBO of speciaal onderwijs. Sociaal-Emotionele en Gedragsmatige Ondersteuning: Onze school biedt ondersteuning aan leerlingen met sociaal-emotionele en gedragsproblemen. Iedere leerkracht staat klaar voor leerlingen met specifieke behoeften, maar elke plaatsing wordt individueel beoordeeld. We kijken kritisch of de benodigde ondersteuning past binnen de mogelijkheden van onze school, rekening houdend met de hulpvraag van het kind, de capaciteit van ons team en eventuele externe hulp. Bij elke aanmelding beoordelen we diverse aspecten, waaronder de pedagogische en didactische aanpak, de expertise van ons team, de organisatie van de school en klas, materiële voorzieningen, de impact op medeleerlingen en de rol van ouders en externe partners. Grenzen van onze zorgcapaciteit kunnen bereikt worden bij ernstige gedragsproblemen die de rust en veiligheid verstoren, of wanneer de aandacht voor een leerling ten koste gaat van de rest van de groep. We zijn er trots op dat we veel leerlingen kunnen helpen, maar erkennen dat we niet alle specifieke behoeften kunnen vervullen. Dit geldt met name voor kinderen met zeer ernstige visuele beperkingen, kinderen met extreem agressief gedrag dat de veiligheid bedreigt, noodzakelijke medische handelingen die wij niet kunnen uitvoeren, of situaties die structurele 1-op-1 begeleiding vereisen. Fysiek-Medische Ondersteuning: Ons team beschikt over vaardigheden om leerlingen met sensomotorische ontwikkelingsproblemen te ondersteunen. Complexe fysieke beperkingen of ernstig letsel kunnen echter onze zorgcapaciteit overstijgen. Dit wordt tijdig met ouders besproken. Opvoed- en Opvoedingsondersteuning: Voor opvoedvragen werken we nauw samen met het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). Bij meervoudige betrokken instanties stemmen we zorg af via 'één gezin, één plan'. Het CJG biedt ondersteuning aan kinderen, jongeren en professionals, met samenwerking van ketenpartners zoals onderwijsinstellingen en welzijnsorganisaties. Meer informatie vindt u op www.onscjg.nl, via 088-4388300 of info@onscjg.nl. Beschikbare Ondersteuning en Specialisaties: Onze school werkt samen met diverse professionals, waaronder logopedisten, jeugdartsen, CJG-medewerkers, ergotherapeuten, psychologen, orthopedagogen en fysiotherapeuten. Tevens maken we gebruik van coaches en video interactiebegeleiding. Binnen ons team hebben we specialisten op het gebied van rekenen, jonge kinderen, gedrag en hoogbegaafdheid. Wet Versterking Positie Ouders en Leerlingen: Met de nieuwe wet die in 2025 in werking treedt, krijgen ouders en leerlingen meer inspraak in passend onderwijs. Elk samenwerkingsverband krijgt een steunpunt voor ouders en jeugd. Het schoolondersteuningsprofiel verdwijnt en het aanbod komt in de schoolgids. Leerlingen krijgen per 1 augustus 2025 hoorrecht over hun ontwikkelingsperspectief (OPP). Dit betekent dat leerlingen actief betrokken worden bij het opstellen, bijstellen en evalueren van hun OPP. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning: We blijven ons onderwijs continu verbeteren. Actiepunten voor de komende periode omvatten de uitbreiding van digitale leermiddelen zoals BOUW! en Bareka, intensivering van samenwerking met de peuterspeelzaal, een thematische aanpak voor begrijpend lezen en woordenschat, en het versterken van executieve functies met het programma Breinhelden. Daarnaast focussen we op formatief handelen, kindgesprekken en feedback, structurele ontwikkelgesprekken, doelgericht werken met leerlijnen en het versterken van ons kleuteronderwijs. We implementeren een nieuwe taal-/spellingmethode en versterken onze aanpak voor digitale geletterdheid en burgerschap. Ook werken we aan het verbeteren van rekenresultaten en passen we ons aanbod aan waar nodig. Ons volledige SchoolOndersteuningsProfiel is te vinden op onze website onder Documenten.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Een Toekomstgerichte Visie voor Kinderen

Welke Strategische Doelen Bevat Ons Schoolplan voor de Komende Jaren?

Voor de periode 2024-2028 focussen we op drie kerngebieden met concrete actiepunten. Ons eerste focuspunt is Pedagogisch-Didactisch Handelen. In het schooljaar 2024-2025 omarmen we 'terug naar de basis', met nadruk op effectieve lesmethoden, een rijk lesaanbod en consistente leerlijnen. We besteden extra aandacht aan modern kleuteronderwijs, formatieve evaluatie met kindgesprekken en feedback, en het versterken van executieve functies via het Breinhelden programma. Daarnaast organiseren we structurele ontwikkelgesprekken en klassenbezoeken door de directie en intern begeleider. Daarnaast zetten we in op verdere ontwikkeling van leesvaardigheid. Vanaf 2024-2025 verfijnen we onze aanpak voor technisch en begrijpend lezen, inclusief ouderbetrokkenheid. We breiden het gebruik van BOUW! en Bareka uit voor het automatiseren van basisvaardigheden en verlengen de leertijd waar nodig. Ten slotte versterken we ons kleuteronderwijs met een 'terug naar de basis' benadering, gericht op kwalitatief goed onderwijs en een stimulerende leeromgeving. We intensiveren de samenwerking met de peuterspeelzaal voor een soepele overgang. Voor een gedetailleerd overzicht, raadpleeg hoofdstuk 8 van ons schoolplan.

Hoe Waarborgt Onze School de Realisatie van Gestelde Educatieve Doelen?

De voortgang van onze schoolontwikkeling is een vast agendapunt voor het gehele team en onze medezeggenschapsraad (MR). Binnen onze vaste kwaliteitszorgcyclus evalueren we jaarlijks alle processen en bijbehorende documenten. Waar nodig passen we onze methoden en plannen aan om optimale leerresultaten voor elk kind te garanderen.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen op Basisschool De Draaiende Wieken

Toelichting van de school

Op Basisschool De Draaiende Wieken in Posterholt geloven we in een sterke start voor elk kind. Ons basisonderwijs is ontworpen om jonge kinderen een veilige en stimulerende omgeving te bieden waarin ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. We richten ons op spelenderwijs leren en het ontdekken van talenten, zodat elk kind met plezier naar school gaat. Onze school onderscheidt zich door een breed scala aan activiteiten en een toegewijd team van leerkrachten. Wij bieden een warm welkom aan alle kinderen en ouders, en streven ernaar om een vertrouwde plek te zijn waar groei en ontplooiing centraal staan. Ontdek de mogelijkheden voor uw kind bij Basisschool De Draaiende Wieken.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op Basisschool De Draaiende Wieken?

Basisschool De Draaiende Wieken in Posterholt biedt meer dan alleen regulier basisonderwijs. We hebben speciale programma's en faciliteiten ontwikkeld om de ontwikkeling van jonge kinderen te ondersteunen. Dit omvat nauwe samenwerking met kinderopvangorganisaties en het aanbieden van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Deze programma's zijn gericht op het stimuleren van taalontwikkeling, sociaal-emotionele vaardigheden en cognitieve groei bij peuters en kleuters. U profiteert van een doorlopende leerlijn vanaf de vroegste kinderjaren.

Basisschool De Draaiende Wieken in Posterholt biedt meer dan alleen regulier basisonderwijs. We hebben speciale programma's en faciliteiten ontwikkeld om de ontwikkeling van jonge kinderen te ondersteunen. Dit omvat nauwe samenwerking met kinderopvangorganisaties en het aanbieden van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Deze programma's zijn gericht op het stimuleren van taalontwikkeling, sociaal-emotionele vaardigheden en cognitieve groei bij peuters en kleuters. U profiteert van een doorlopende leerlijn vanaf de vroegste kinderjaren.

Kinderopvang in Posterholt
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt Basisschool De Draaiende Wieken samen voor het jonge kind?

Om een optimale start voor jonge kinderen te garanderen, werkt Basisschool De Draaiende Wieken samen met gerenommeerde partners in de kinderopvang en educatie. Deze samenwerkingen zorgen voor een soepele overgang van buitenschoolse opvang naar het basisonderwijs. Onze belangrijkste partners zijn Wee-Play en Leef Kind. Via Wee-Play bieden we toegang tot hoogwaardige kinderopvang en peuterspeelzaalfaciliteiten. Leef Kind ondersteunt ons met gespecialiseerde peuteropvang en gastouderdiensten, wat bijdraagt aan een brede ondersteuning voor gezinnen in Posterholt.

Om een optimale start voor jonge kinderen te garanderen, werkt Basisschool De Draaiende Wieken samen met gerenommeerde partners in de kinderopvang en educatie. Deze samenwerkingen zorgen voor een soepele overgang van buitenschoolse opvang naar het basisonderwijs. Onze belangrijkste partners zijn Wee-Play en Leef Kind. Via Wee-Play bieden we toegang tot hoogwaardige kinderopvang en peuterspeelzaalfaciliteiten. Leef Kind ondersteunt ons met gespecialiseerde peuteropvang en gastouderdiensten, wat bijdraagt aan een brede ondersteuning voor gezinnen in Posterholt.