Basisschool Basisschool De Draaiende Wieken in Posterholt

De resultaten van Basisschool De Draaiende Wieken in Posterholt

Current section: resultaten
Streekelsweg 6
6061 Posterholt

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Draaiende Wieken, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool De Draaiende Wieken bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Draaiende Wieken bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing van het Fundamentele Niveau op De Draaiende Wieken

Op Basisschool De Draaiende Wieken streven we ernaar dat alle leerlingen de basisvaardigheden in taal en rekenen onder de knie krijgen voor het einde van hun basisschooltijd. Dit essentiële niveau, getoetst in groep acht, garandeert een solide basis voor verdere educatie. De landelijke signaleringswaarde van 85% voor dit fundamentele niveau wordt door onze school effectief behaald, wat wijst op een sterke onderwijskwaliteit. Onze toewijding aan deze basisvaardigheden zorgt ervoor dat elke leerling goed voorbereid is op de toekomst, met resultaten die de landelijke norm overtreffen.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau op Basisschool De Draaiende Wieken: Ambitie en Succes

Naast het fundamentele niveau zetten we bij De Draaiende Wieken in op het behalen van het ambitieuze streefniveau, dat een verdere verdieping van kennis en vaardigheden in taal en rekenen weerspiegelt. Elke school heeft een eigen, door de onderwijsinspectie vastgesteld streefniveau, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie. Wij zijn trots op de prestaties van onze leerlingen die dit hogere niveau behalen, wat getuigt van effectieve leerstrategieën en een stimulerende leeromgeving. Deze resultaten tonen aan dat Basisschool De Draaiende Wieken zich continu inspant om de leeropbrengsten te maximaliseren en leerlingen uit te dagen het beste uit zichzelf te halen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Draaiende Wieken?

Een soepele overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs legt de basis voor toekomstig succes. Bij Basisschool De Draaiende Wieken begrijpen we het belang van een passend schooladvies. Sinds 2014 is het advies van de basisschool leidend voor de plaatsing in het voortgezet onderwijs. Ons schooladvies wordt zorgvuldig samengesteld op basis van een uitgebreide analyse van leerlingkenmerken, startend vanaf groep 6. Deze kenmerken, waaronder leerontwikkeling, sociaal-emotioneel functioneren en werkhouding, worden gedurende het schooljaar besproken met zowel ouders als leerlingen. De resultaten van de Cito-leerlingvolgsysteemtoetsen en methodegebonden toetsen spelen hierin een cruciale rol. Ter voorbereiding op de middelbare school ontvangen leerlingen in groep 7 een voorlopig advies, dat bij elke oudergesprek wordt geëvalueerd en aangepast indien nodig. In januari van groep 8 wordt dit advies definitief gemaakt, na de Doorstroomtoets. Bij hogere toetsresultaten vindt een heroverweging plaats om een optimaal advies te garanderen. Uiterlijk eind maart ontvangen alle leerlingen hun definitieve schooladvies, ruim op tijd voor de aanmeldingsperiode. We zien een diversiteit aan uitstroomprofielen bij onze leerlingen. De meeste leerlingen stromen uit naar het VMBO, met verschillende niveurs zoals basis, kader, gemengde leerweg en theoretische leerweg. Ook zien we een aanzienlijk aantal leerlingen dat doorstroomt naar HAVO en VWO, soms zelfs met een dubbel advies zoals VMBO/HAVO of HAVO/VWO. Dit weerspiegelt de brede academische ontwikkeling die wij nastreven. De uitstroomgegevens voor het schooljaar 2024-2025 laten zien dat leerlingen van Basisschool De Draaiende Wieken zich verspreiden over diverse scholen zoals Mundium College, Connect College Echt, Yuverta en Broekhin. Hierbij zijn de adviezen voor VMBO basis/kader (2 leerlingen), VMBO kader/gemengd (2 leerlingen), VMBO theoretische leerweg (7 leerlingen), VMBO gemengd-theoretische leerweg/HAVO (3 leerlingen), HAVO (3 leerlingen), HAVO/VWO (4 leerlingen) en VWO (2 leerlingen) nauwkeurig besproken en vastgelegd.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Basisschool De Draaiende Wieken

Op Basisschool De Draaiende Wieken hechten we enorm veel waarde aan een harmonieuze en respectvolle omgang tussen al onze leerlingen. Een veilige en prettige schoolomgeving is essentieel voor optimale leerresultaten en persoonlijke groei. Wij streven ernaar een sfeer te creëren waarin elk kind zich thuis voelt, gerespecteerd wordt en zich vol vertrouwen kan ontwikkelen. Om dit te realiseren, hanteren wij het programma "Beter omgaan met elkaar". Dit programma, gebaseerd op groepsdynamisch onderwijs en effectieve conflicthantering, biedt praktische handvatten voor het bevorderen van sociale vaardigheden. Ons pestprotocol vormt hierbij een belangrijk onderdeel, met als doel pestgedrag effectief te stoppen en te voorkomen. Leerlingen krijgen meer verantwoordelijkheid in het zelfstandig oplossen van kleine conflicten, wat hun zelfredzaamheid vergroot. Respect voor elkaar en het accepteren van verschillen zijn fundamentele uitgangspunten. Door middel van de 'sociokring' bespreken we samen afspraken, regels en leerervaringen, wat bijdraagt aan een collectief leerproces. De rol van de leerkracht verschuift van directe probleemoplosser naar coach, die leerlingen begeleidt bij het vinden van eigen oplossingen. Ons beleidsdocument "Sociale veiligheid in doorgaande lijn" (herzien in 2022-2023) beschrijft gedetailleerd hoe wij sociale veiligheid waarborgen en bevat tevens ons uitgebreide pestprotocol. Meer informatie over actief burgerschap en sociale cohesie is te vinden via Innovo.

Rust, orde en respect: De basis voor een leerzame omgeving

Eigen verantwoordelijkheid: Leerlingen nemen initiatief en verantwoordelijkheid

Zorg voor elkaar en de omgeving: Een duurzame en betrokken houding

Hoe bevordert Basisschool De Draaiende Wieken de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Wij streven naar een sociaal veilige schoolomgeving waar iedereen zich welkom en gerespecteerd voelt. Pesten, agressie, geweld, discriminatie of seksuele intimidatie worden niet getolereerd. Om dit te waarborgen, hebben we speciale contactpersonen aangesteld en een duidelijke klachtenregeling. Activiteiten op school richten zich op het aanpakken van ongewenst gedrag, zoals agressie, pesten en schelden. Meer inzichten in actief burgerschap en sociale cohesie vindt u bij Innovo.

Welke methoden gebruikt Basisschool De Draaiende Wieken voor het meten van sociale vooruitgang?

Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maken wij gebruik van diverse registratiemethoden. Een van de instrumenten die we inzetten is 'Kijk!', een methode die ons helpt de sociale groei van kinderen te volgen en te stimuleren.

  • Kijk!

Welke lesmethoden voor sociaal-emotionele ontwikkeling worden toegepast op De Draaiende Wieken?

Basisschool De Draaiende Wieken maakt gebruik van specifieke lesmethoden om sociaal-emotionele vaardigheden te ontwikkelen. Deze methoden zijn gericht op het versterken van zelfbewustzijn en interpersoonlijke relaties.

  • Beter omgaan met jezelf en de ander
  • Kinderen en… hun sociale talenten

Onderwijsinspectie Rapport: Wat zegt de Onderwijsinspectie over Basisschool De Draaiende Wieken?

De Onderwijsinspectie bezoekt scholen regelmatig om de kwaliteit van het onderwijs te beoordelen. Op 9 januari 2020 voerden wij een themaonderzoek uit gericht op ons 'didactisch handelen', oftewel de manier waarop wij lesgeven. Na een presentatie over ons vernieuwende onderwijsconcept, volgden klassenbezoeken in alle schoolunits. Hierin toonden we hoe we ons onderwijs organiseren, met specifieke aandacht voor groepsdoorbrekend werken, bewegend leren, gerichte rekeninstructies en onderzoekend leren via onze methode Blink voor wereldoriëntatie. Het nagesprek met de inspecteur bevestigde dat we trots mogen zijn op ons onderwijs en de bereikte ontwikkelingen. Positieve punten waren onze openheid, waardoor de inspectie een helder beeld kreeg. De theoretische onderbouwing van ons schoolplan en SchoolOndersteuningsProfiel was duidelijk zichtbaar in de dagelijkse praktijk, met enthousiasme van team en leerlingen voor het nieuwe concept. De begeleiding van kleine groepen en individuele leerlingen, mogelijk gemaakt door onze werkwijze, zorgt voor veel persoonlijke aandacht. De observaties door meerdere teamleden dragen bij aan een nauwkeurige opvolging van de ontwikkeling van elk kind. Leerlingen tonen grote betrokkenheid en zijn leergierig, met een goede taakgerichtheid. Bewegend leren integreert leren, plezier, motivatie en motoriek, waarbij kinderen actief nieuwe kennis en vaardigheden opdoen. Het gebruik van ICT is goed geïntegreerd, met effectief gebruik van apparatuur door leerlingen en leerkrachten, wat de koppeling tussen technische vaardigheden en lesinhoud versterkt. De gerichte aandacht voor taakuitvoering en executieve functies werpt zijn vruchten af, en we leren hierin van elkaar. Er werden geen specifieke risico's of leerresultaten waargenomen die nader onderzoek door de Inspectie vereisen. Een ontwikkelpunt is de leidende rol van de leerkracht; we streven naar meer kind-input voor eigenaarschap en inzicht in hun leerproces. Feedback op leren en werken kan specifieker, gericht op lesdoelen en zowel proces als resultaat, en vaker tussentijds gegeven worden om aanpassingen mogelijk te maken. Dit past bij onze visie om de leerkracht een meer coachende rol te geven. Op 3 juni 2021 onderzochten we onze Corona-aanpak. Middels vragenlijsten en gesprekken met directie, IB'ers en leerkrachten brachten we de impact van Corona, schoolsluitingen en thuisonderwijs op de leerlingontwikkeling in kaart. We bespraken onze huidige en toekomstige aanpak met NPO-gelden, en leerlingen uit groep 7 en 8 vulden een enquête in. Opvallende gevolgen van Corona waren minder zelfstandigheid en zelfredzaamheid bij leerlingen, die meer hulp nodig hebben. Automatisering bij rekenen en technisch lezen, evenals scores voor begrijpend lezen, vielen tegen, mogelijk door afgenomen leesplezier. Deze punten komen overeen met landelijke trends. Leerlingen die thuis minder ondersteuning kregen of langdurig onderwijs misten, liepen meer achterstand op. Verschillen tussen leerlingen zijn hierdoor toegenomen, een observatie die breed gedeeld wordt. Online lessen in de tweede lockdown waren effectiever dan papieren lespakketten uit de eerste. De afgelopen periode was zwaar voor team en ouders, die veel energie staken in onderwijsrealisatie en begeleiding. We waarderen de veerkracht van gezinnen en zagen mooie leerontwikkelingen en ouderbetrokkenheid. Veel schoolontwikkelingen en activiteiten moesten 'on hold' gezet worden door de pandemie, wat onze mogelijkheden beperkte. Samenwerking met gemeente, scholen en kinderopvang in de regio bood echter waardevolle ondersteuning. De Corona-periode had weinig invloed op het aantal doublures. Na de meivakantie keerde de rust terug, mede door het uitblijven van nieuwe besmettingen. De inspecteur benadrukte de vele positieve aspecten van ons onderwijs, met een sterke focus op onderwijsinhoud, basisvakken en verbreding. Hij prees onze doelgerichte aanpak, leerlingvolging en de integratie van bewegend leren. Hij adviseerde successen te vieren en de dialoog over goede praktijken voort te zetten, en moedigde samenwerkend leren en tutoractiviteiten aan, wat aansluit bij onze visie. Het is cruciaal om de samenwerking met ouders te behouden. De pandemie gaf ouders meer inzicht in het onderwijs en de ontwikkeling van hun kind. Zorg voor eenduidigheid in aanpak tussen school en thuis, bijvoorbeeld bij het aanleren van strategieën. De school behoudt de regie over onderwijskundige activiteiten, waarbij ouders en school duidelijke, maar verschillende rollen hebben. Onze onderwijsvisie blijft leidend bij het maken van doordachte keuzes. De geplande besteding van NPO-gelden aan duurzame ontwikkelingen is goed doordacht en sluit aan bij onze leerlingenpopulatie en hun ontwikkeling. De taakbelasting van het team blijft een aandachtspunt. We moeten kritisch kijken naar schooltaken en werkgroepen om onze primaire taak – goed onderwijs – te waarborgen. Het lerarentekort en het gebrek aan vervanging, ondanks de huidige omstandigheden, blijven grote uitdagingen, met structurele spanningen tot gevolg. We hebben behoefte aan voldoende personeel, middelen en duidelijkheid over NPO-gelden om onze plannen te realiseren. Deze positieve feedback bevestigt onze inspanningen, ondanks de uitdagingen van Corona. Het geeft ons team energie en bevestigt dat we structureel de juiste weg inslaan om het onderwijs continu te verbeteren. Dit zetten we de komende jaren voort.

Resultaten | Basisschool De Draaiende Wieken in Posterholt | [2025] Schoolregister