Basisschool Openbare Daltonbasisschool De Tweemaster in Pijnacker

Het team van Openbare Daltonbasisschool De Tweemaster in Pijnacker

Current section: team
Blauwe Kiekedieflande 1
2641 Pijnacker

Zie hier hoe het team van Openbare Daltonbasisschool De Tweemaster is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Daltonbasisschool De Tweemaster. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Daltonbasisschool De Tweemaster bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Daltonbasisschool De Tweemaster bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Daltonbasisschool De Tweemaster zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Daltonbasisschool De Tweemaster. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (15.4%)
25-35 jaar (23.1%)
35-45 jaar (30.8%)
45-55 jaar (23.1%)
55-65 jaar (7.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Daltonbasisschool De Tweemaster werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (84.6%)
Direct ondersteunend personeel (7.7%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Daltonbasisschool De Tweemaster gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Invulling bij Afwezigheid van Leerkrachten

Bij Openbare Daltonbasisschool De Tweemaster in Pijnacker garanderen we continuïteit van onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze vaste leerkrachten. Ons toegewijde team zorgt ervoor dat uw kind altijd in een veilige en stimulerende leeromgeving terechtkomt. We hanteren een proactieve aanpak voor het vinden van gekwalificeerde vervanging. Dit doen we door gebruik te maken van het gespecialiseerde Pool West, een betrouwbare partner voor onderwijspersoneel. Daarnaast kunnen direct beschikbare teamleden ingeschakeld worden, wat de continuïteit van het onderwijs waarborgt. Indien nodig zetten we onze mobiele ondersteunende collega's in, zoals onze intern begeleider of remedial teacher, om de continuïteit van de lesactiviteiten te garanderen. Ook onze onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners staan paraat om klassen over te nemen onder deskundige begeleiding. In uitzonderlijke gevallen kan de groep tijdelijk worden verdeeld over andere klassen. Pas als laatste redmiddel, en slechts in noodsituaties, benaderen we ouders met het verzoek hun kind een dag thuis op te vangen. Mocht dit niet lukken, dan voorzien wij in opvang en verdeling over bestaande groepen, om zo de impact op het leerproces te minimaliseren.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Daltonschool De Tweemaster werkt volgens het leerstofjaarklassensysteem. De kleutergroepen zijn combinatiegroepen 1/2, vanaf groep 3 hebben we dit schooljaar enkele groepen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Tweemaster

6

Taal en Rekenen: Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Daltonspecialist

Toelichting van de school:

Vakinhoudelijke Meesterschap op De Tweemaster Onze Daltonschool De Tweemaster beschikt over toegewijde specialisten op diverse educatieve vlakken, waaronder taalontwikkeling, rekenvaardigheden, gedragsadaptatie en digitale geletterdheid. Elk schooljaar stellen deze experts een strategisch jaarplan op, gericht op de verbeterpunten binnen hun expertisegebied. Zij bewaken continu de onderwijskwaliteit en ondersteunen actief hun collega's bij het verfijnen van lesmethodieken. Door deze gezamenlijke inspanning garanderen we doelgericht en kwalitatief hoogstaand onderwijs, afgestemd op de unieke behoeften van al onze leerlingen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Schoolmaatschappelijk Werker

Toelichting van de school:

Een Veilige Basis voor Elk Kind Op De Tweemaster koesteren we een omgeving waar elk kind zich veilig, gezien en gewaardeerd voelt. Dit integreren we bewust in ons dagelijkse lesprogramma en schoolcultuur. We bevorderen sociaal-emotionele groei door dagelijkse check-ins en de implementatie van de 'Vreedzame School' methode. Deze aanpak leert kinderen effectief omgaan met elkaar, samenwerken en conflicten constructief oplossen. Samen met de leerlingen stellen we regels en afspraken op, wat hun betrokkenheid en verantwoordelijkheidsgevoel versterkt. Onze anti-pest coördinator biedt een luisterend oor en ondersteuning bij uitdagende sociale situaties. Op maat gemaakte Ondersteuning en Zorg We bieden gepersonaliseerde uitdagingen en begeleiding. Flex-groepen zijn beschikbaar voor kinderen die extra verdieping zoeken, terwijl andere flex-groepjes specifieke ondersteuning bieden. Bij zorgen over een kind observeert onze intern begeleider (IB'er) de situatie in de klas. Vervolgens voeren we open gesprekken met het kind en de ouders om de meest passende ondersteuning te bepalen. Kernteam Ondersteuning: De Rol van Schoolmaatschappelijk Werk Onze schoolmaatschappelijk werker, Maxime van der Bas, is een waardevol lid van het gemeentelijk kernteam in Pijnacker-Nootdorp. Dit team, bestaande uit diverse jeugd- en gezinsprofessionals, biedt preventieve ondersteuning bij opvoedingsvragen of gedragsuitdagingen. De schoolmaatschappelijk werker werkt nauw samen met ouders en het schoolse zorgteam om de unieke behoeften van elk kind te begrijpen en te adresseren, met de eigen kracht van het gezin als uitgangspunt. Korte, preventieve ondersteuning wordt geboden, met de mogelijkheid tot doorverwijzing naar gespecialiseerde hulp binnen het kernteam indien nodig. Contact en Samenwerking U kunt contact opnemen met de schoolmaatschappelijk werker via m.vanderbas@pijnacker-nootdorp.nl of 06-15631160; zij is wekelijks op dinsdag van 8.45 tot 12.00 uur aanwezig. Ook het bureauloket van het kernteam is bereikbaar op 14015. Samenwerking met ouders, scholen en externe professionals vormt de kern van onze ondersteuningsfilosofie.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimalisatie

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Gedragsinzicht en Studievaardigheden door de Intern Begeleider Indien er zorgen bestaan over de ontwikkeling of het gedrag van een leerling, treedt onze intern begeleider (IB'er) actief op. Zij voert nauwkeurige observaties uit in de klas, waarbij ze let op aspecten zoals de algemene houding van de leerling, concentratieniveaus en de aanpak van schooltaken. Na de observatie deelt de IB'er haar bevindingen met de leerkracht en de ouders. Gezamenlijk worden waar nodig aanpassingen in de begeleiding doorgevoerd of wordt een specifiek handelingsplan opgesteld om de leerling optimaal te ondersteunen in zijn of haar groei.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Pedagogisch Educatief Professional
Intern Begeleider
Schoolarts

Toelichting van de school:

Holistische Kindontwikkeling op De Tweemaster Op basisschool De Tweemaster erkennen we het cruciale belang van zowel de cognitieve als de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. We monitoren deze aspecten vanaf de vroege kinderjaren zorgvuldig. Bij signalen van uitdagingen met beweging, coördinatie of fijne motoriek, bieden we eerst gerichte ondersteuning binnen de schoolmuren. Als deze interne hulp ontoereikend blijkt, gaan we in gesprek met ouders en adviseren we, indien geïndiceerd, een professionele fysiotherapeutische screening. Dit stelt ons in staat om gezamenlijk te bepalen of aanvullende externe hulp wenselijk is. Logopedische Begeleiding en Jeugdgezondheidszorg Alle leerlingen die de leeftijd van vijf jaar naderen, ondergaan een logopedische screening, waarvoor ouders en leerkrachten vooraf een vragenlijst invullen. Bij een geconstateerde behoefte aan logopedie worden de ouders hierover proactief geïnformeerd. Onze samenwerking met de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) volgt hun gestandaardiseerde programma. Dit omvat een consultatie met de schoolarts voor groep 2 en een meet- en weegmoment met een schoolverpleegkundige voor groep 7, inclusief een welzijnsgesprek. Deelname aan deze JGZ-activiteiten is altijd ter beoordeling van de ouders.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Veilig Medisch Handelen op Schoolbasis Alle medische handelingen die op school plaatsvinden, worden altijd in nauwe samenspraak en afstemming met de ouders uitgevoerd. Ouders dienen hiervoor een gedetailleerd medicijnprotocol in te vullen, waarin de specifieke afspraken rondom medicijngebruik en -toediening helder worden vastgelegd. In situaties met levensbedreigende allergieën of andere ernstige medische condities, ontwikkelen we samen met de ouders en eventueel de behandelend arts een specifieke handelingswijzer. Deze handelingswijzer biedt een gedetailleerd stappenplan voor noodsituaties, zodat wij te allen tijde snel en effectief kunnen handelen om de veiligheid van het kind te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Leerlingen kunnen werken op het leerplein.

Ontdek Onze Uitgebreide Ondersteuning voor Elke Leerling

Gedetailleerde Toelichting van Basisschool De Tweemaster

Samenwerkingsverband PPO Delflanden: Uw Kind Centraal. Openbare Daltonbasisschool De Tweemaster is een trotse partner binnen het samenwerkingsverband PPO Delflanden. Dit verband omvat 80 scholen, waaronder reguliere basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs. Onze missie is om voor elk kind een passende onderwijsplek te garanderen, met een focus op het benutten van de unieke mogelijkheden van elk kind. Wij geloven in een proactieve aanpak, waarbij we niet alleen kijken naar wat een kind nodig heeft, maar vooral hoe we een optimale ontwikkeling kunnen stimuleren. Dit doen we door constructieve samenwerking met ouders, scholen en het samenwerkingsverband. Samen creëren we de ideale omgeving voor groei en succes. Basisondersteuning en Arrangementen: Een Gelaagde Aanpak. Elke basisschool binnen PPO Delflanden biedt een 'basisondersteuning', vastgelegd in het schoolondersteuningsprofiel. Dit is de basis die wij garanderen. Wanneer een kind meer nodig heeft dan deze basisondersteuning, wordt gekeken naar een 'arrangement' binnen het samenwerkingsverband. Dit betekent dat we samen met u en de specialisten de benodigde extra ondersteuning organiseren. Speciale Lesplaatsen en Zorgplicht. In uitzonderlijke gevallen kan basisondersteuning of een arrangement onvoldoende zijn. Dan bekijken we samen met u de mogelijkheden voor een 'speciale lesplaats'. De school heeft hierin een zorgplicht en werkt nauw samen met ouders en het samenwerkingsverband om de juiste onderwijsplek te vinden. Onze schoolondersteuningsteams, bestaande uit de intern begeleider, leerkracht, schoolmaatschappelijk werker en directeur, staan klaar om deze trajecten te begeleiden, waarbij uw input als ouder essentieel is. Aanmelding, Plaatsing en Toekomstvisie. Bij aanmelding verzamelen we alle relevante informatie tijdens een intakegesprek om te bepalen of De Tweemaster de juiste school is. Ouders zijn hierbij onze belangrijkste informatiebron. Na de intake nemen we binnen zes weken, met een mogelijke verlenging, een besluit over plaatsing, conform het 'aannamebeleid leerlingen Stichting Scholengroep Holland'. Mocht plaatsing hier niet ideaal zijn, dan helpen we u bij het vinden van een passende plek elders. Vanaf 2035 omarmen we inclusief onderwijs, waarbij we nu al onderzoeken hoe we onze ondersteuning kunnen uitbreiden om elk kind in Pijnacker de best mogelijke toekomst te bieden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Daltononderwijs

Wat zijn de kernpunten van het schoolplan 2024-2028 van Daltonschool De Tweemaster?

Het schoolplan 2024-2028 van Openbare Daltonbasisschool De Tweemaster Pijnacker is een gezamenlijk document, tot stand gekomen met input van het voltallige team, ouders en leerlingen. Dit plan legt de strategische koers voor de komende vier jaar vast, met een focus op de verdere ontwikkeling van ons Daltononderwijs. Centraal staat een versterking van het taalonderwijs, waarbij we zorgen voor een naadloze integratie van taal, wereldoriëntatie (Blink) en leesonderwijs (Blink Lezen). Dit sluit aan bij onze Daltonvisie en de diversiteit van onze leerlingen. We implementeren een gerichte aanpak voor meertalige kinderen en ontwikkelen doorlopende leerlijnen voor schrijven. Voor rekenen zetten we de methode 'Met Sprongen Vooruit' effectiever in, ondersteund door specifieke studiedagen voor het team om een consistente aanpak te waarborgen. De sociaal-emotionele ontwikkeling en groepsvorming krijgen extra aandacht door gerichte trainingen en het optimaliseren van groepsprocessen, met ondersteuning van een aanstaande gedragsspecialist. Om het Daltononderwijs te verdiepen, introduceren we het Rapportfolio. Dit instrument, een combinatie van rapport en portfolio, bevordert autonomie, reflectie en eigenaarschap bij kinderen door het verzamelen van bewijsmateriaal en het stellen van persoonlijke leerdoelen. Burgerschap en digitale geletterdheid worden versterkt met een geëvalueerd aanbod en een doorlopende leerlijn. Ouderbetrokkenheid wordt geïntensiveerd via werkgroepen en een speciaal panel, wat leidt tot gedeeld eigenaarschap en gezamenlijke schoolontwikkeling.

Hoe waarborgt De Tweemaster de onderwijskwaliteit en behaalt zij haar doelen?

Openbare Daltonbasisschool De Tweemaster Pijnacker borgt haar onderwijskwaliteit door middel van een gestructureerde en planmatige aanpak. Maandelijkse voortgangsgesprekken met de bestuursvoorzitter en gesprekken over toetsresultaten met Scholengroep Holland zorgen voor continue monitoring. Het team werkt met jaarplannen per werkgroep, waarbij doelen worden uitgezet en geëvalueerd. Deze evaluaties, die halfjaarlijks plaatsvinden en worden besproken met de medezeggenschapsraad, leiden tot noodzakelijke bijstellingen. Het schoolplan vormt de basis voor de afgestemde studiedagen, waarop gezamenlijk wordt gereflecteerd op resultaten en verbeterpunten. De school is in april 2022 door de Onderwijsinspectie beoordeeld als 'voldoende', met sindsdien een continue verbetering van de onderwijskwaliteit en sterke leerresultaten. Scholengroep Holland's auditorenteam gaf in mei 2024 een positieve beoordeling, met de erkenning dat kinderen op De Tweemaster echt worden gezien. Als gecertificeerde Daltonschool wordt de naleving van de vijf kernwaarden continu getoetst, zowel via zelfevaluatie als een visitatie door de Nederlandse Dalton Vereniging. Op 8 mei 2025 heeft een succesvolle visitatie plaatsgevonden, resulterend in een verlenging van de Daltonlicentie voor vijf jaar, met veel complimenten voor de schoolpraktijk.

Dalton Basisschool De Tweemaster: Soepele Overgang van Kinderopvang naar Onderwijs

Toelichting van de school

Ontdek de unieke Dalton aanpak van Openbare Daltonbasisschool De Tweemaster in Pijnacker. Als integraal kindcentrum, in nauwe samenwerking met Gro-up kinderopvang, bieden wij een naadloze overgang van kinderopvang naar basisonderwijs voor kinderen van 0 tot 10 jaar. Ons doel is een stimulerende omgeving te creëren waar jonge kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. In ons moderne gebouw, gelegen aan Blauwe Kiekedieflande 1, verzorgen we onderwijs en opvang voor kinderen van 0 tot 10 jaar. Over drie jaar breiden we dit uit tot 0-13 jaar. Deze harmonieuze samenwerking met Gro-up zorgt ervoor dat kinderen op een natuurlijke manier de stap naar het basisonderwijs maken. We bouwen deze samenwerking gefaseerd uit om de kwaliteit te waarborgen. Momenteel maken de groepen 6 tot en met 8 (10-13 jaar) gebruik van een tijdelijke dependance. Dit is totdat de nieuwbouw op de hoofdlocatie gereed is. Alle leerlingen blijven echter nauw betrokken bij de activiteiten op de hoofdlocatie. Denk hierbij aan gymlessen, schoolbrede evenementen, vieringen en het buddysysteem. Ook de buitenschoolse opvang (BSO) blijft gehuisvest op de hoofdlocatie. Een soepele start voor uw kind is gegarandeerd. Kinderen die al gebruik maken van het kinderdagverblijf van Gro-up, worden vanaf circa 2,5 jaar spelenderwijs voorbereid op de basisschool. Via het Peuter Plus-programma maken zij kennis met het kleuterleerplein en de speelzaal. Dit helpt hen om zich snel thuis te voelen in onze vertrouwde omgeving en bekend te raken met onze toegewijde leerkrachten. De overgang van kinderopvang naar de basisschool wordt bij De Tweemaster zorgvuldig begeleid. De overdracht van ons kinderdagverblijf fungeert tevens als intakegesprek voor de school, waarbij ouders, kinderopvangmedewerkers en leerkrachten aanwezig zijn. Voor kinderen van externe opvanglocaties nemen wij, met uw toestemming, contact op met de betreffende organisatie. Zo verzekeren we een consistente en optimale ontwikkeling voor elk kind.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft De Tweemaster voor jonge kinderen?

Openbare Daltonbasisschool De Tweemaster biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen dat gericht is op een soepele overgang naar het basisonderwijs. Dit omvat het Peuter Plus-programma en de integratie met het kleuterleerplein en de speelzaal.

Openbare Daltonbasisschool De Tweemaster biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen dat gericht is op een soepele overgang naar het basisonderwijs. Dit omvat het Peuter Plus-programma en de integratie met het kleuterleerplein en de speelzaal.

Integraal Kindcentrum

Met welke partners werkt De Tweemaster samen voor het jonge kind programma?

De school werkt nauw samen met Gro-up kinderopvang om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen, van kinderopvang tot aan het basisonderwijs.

De school werkt nauw samen met Gro-up kinderopvang om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen, van kinderopvang tot aan het basisonderwijs.

Team | Openbare Daltonbasisschool De Tweemaster in Pijnacker | [2025] Schoolregister