Basisschool Openbare Daltonbasisschool De Tweemaster in Pijnacker

De resultaten van Openbare Daltonbasisschool De Tweemaster in Pijnacker

Current section: resultaten
Blauwe Kiekedieflande 1
2641 Pijnacker

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Daltonbasisschool De Tweemaster, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Openbare Daltonbasisschool De Tweemaster bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Daltonbasisschool De Tweemaster bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Taal en Rekenen

Het behalen van het fundamenteel niveau is cruciaal voor de taal- en rekenvaardigheden van onze leerlingen aan het einde van de basisschool. Dit niveau, gemeten in groep acht via de eindtoets, garandeert een solide basis. De landelijke signaleringswaarde, vastgesteld door de inspectie, is 85%. Dit betekent dat minimaal 85% van alle leerlingen dit essentiële niveau moet bereiken, een ambitie die we nastreven voor elke leerling op De Tweemaster.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Excellente Prestaties voor Toekomstig Succes

Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagend doel bovenop het fundamentele niveau. We streven ernaar dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit hogere niveau bereikt voor een optimale voorbereiding op de toekomst. De inspectie bepaalt per school een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit stelt ons in staat om gerichte ondersteuning te bieden en de ontwikkeling van al onze leerlingen te maximaliseren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Daltonbasisschool De Tweemaster?

Op Openbare Daltonbasisschool De Tweemaster geloven we dat een kind meer is dan alleen cijfers. We kijken verder dan de standaard leerresultaten op taal en rekenen. Onze advisering omvat daarom ook essentiële 'zachte' kindkenmerken. Denk hierbij aan motivatie, doorzettingsvermogen, probleemoplossend vermogen, plannen, presenteren en zelfs de thuissituatie. Deze aspecten zijn cruciaal om het meest passende onderwijsniveau voor uw kind te bepalen en wegen minstens zo zwaar mee in het adviesproces. We maken gebruik van methodegebonden toetsen die regelmatig worden afgenomen voor alle kernvakken. De resultaten hiervan vormen een belangrijk onderdeel van het schooladvies. Daarnaast volgen we de cognitieve ontwikkeling van elk kind nauwgezet via het IEP Leerlingvolgsysteem (LVS). Dit systeem meet de voortgang op gebieden als begrijpend lezen, taalverzorging, technisch lezen en rekenen. Vooral lezen en rekenen zijn sterke indicatoren voor het toekomstige succes in het voortgezet en beroepsonderwijs. Sinds schooljaar 2023-2024 voeren alle leerlingen van groep 8 in februari een doorstroomtoets uit. Deze toets is onafhankelijk van de lesmethodes en dient als extra controle. Het helpt ons te verifiëren of ons beeld van de leerling, gevormd door dagelijkse lessen, observaties, gesprekken, methodetoetsen en het LVS, compleet is. Indien de toets een hoger advies geeft dan ons schooladvies, wordt dit serieus genomen en het schooladvies heroverwogen. Om een zorgvuldig middelbaar schooladvies te garanderen, is er op De Tweemaster een adviescommissie ingesteld. Deze commissie bestaat uit de directie, de intern begeleider en de groepsleerkrachten van groep 7 en 8. Indien nodig worden ook interne specialisten, zoals onze HB-specialist, betrokken. De directeur is eindverantwoordelijk voor het advies. De commissie beoordeelt de werkhouding, huiswerkattitude, studievaardigheden en sociaal-emotionele ontwikkeling, aangevuld met de resultaten van methodegebonden toetsen en het IEP LVS. Het pre-schooladvies, dat eind groep 7 wordt afgegeven, biedt een richting voor het vervolgonderwijs. Dit advies wordt besproken in de adviescommissie en met u en uw kind tijdens een persoonlijk gesprek met de groepsleerkracht. U ontvangt het advies schriftelijk, zodat u open dagen kunt bezoeken en de juiste schoolkeuze kunt maken. Het voorlopige schooladvies wordt aan kinderen in groep 8 tussen 10 en 31 januari verstrekt. Dit advies, tot stand gekomen in de adviescommissie, wordt eveneens in een persoonlijk gesprek met u en uw kind gedeeld, samen met een schriftelijk document en het onderwijskundig rapport (OKR). U kunt het OKR controleren en uw feedback geven. Het definitieve advies volgt na ontvangst van de doorstroomtoetsresultaten (uiterlijk 15 maart). Bij een hogere score op de doorstroomtoets dan het voorlopige schooladvies, wordt het advies bijgesteld. Alleen in het belang van het kind kan de school besluiten het advies niet aan te passen, mits dit schriftelijk en goed onderbouwd wordt. Een lagere score heeft geen gevolgen voor het advies. Na het definitieve advies wordt het OKR definitief gemaakt en ontvangt u de versie met de unieke aanmeldcode voor uw kind. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, bieden we informatie over Leerweg Ondersteunend Onderwijs (LWOO). Binnen het samenwerkingsverband VO Delflanden (Pijnacker en Delft) wordt LWOO geïntegreerd in de ondersteuningsprofielen van de scholen zelf, zonder aparte LWOO-klassen. Voor aanvragen binnen andere samenwerkingsverbanden, zoals SWV Koers VO of SWV Haaglanden, volgen we specifieke protocollen. Meer details vindt u op onze website.

Grafiek

Grafiek laden...

Bloeiende Sociale Ontwikkeling op De Tweemaster

Op Openbare Daltonbasisschool De Tweemaster koesteren we de algehele ontwikkeling van elk kind. Naast academische vooruitgang, leggen we een sterke nadruk op de sociale en emotionele groei. Dit doen we met een doordachte en gestructureerde aanpak die het welzijn van uw kind centraal stelt. Jaarlijks, in oktober, voeren we in de groepen 3 tot en met 8 de 'Hart en Handen' vragenlijst van het IEP-leerlingvolgsysteem uit. Deze zelfevaluatie biedt kinderen inzicht in hun sociaal-emotionele welzijn, hun leerbenadering en hun creatieve potentieel. De resultaten vormen een waardevolle basis voor persoonlijke gesprekken met zowel het kind als de ouders tijdens de voortgangsgesprekken in november. Voor onze leerlingen in groep 7 en 8 organiseren we een jaarlijkse 'Monitor Sociale Veiligheid'. Dit initiatief onderzoekt hoe veilig zij zich voelen binnen onze school, een essentieel aspect van onze dagelijkse schoolcultuur. Onze intern begeleider analyseert de uitkomsten van deze metingen nauwgezet. Bij signalen van ongemak of een onveilige sociale situatie, stellen we gerichte interventies op maat samen om het welzijn van het kind te optimaliseren. Zo garanderen we dat elk kind zich gezien, gehoord en volkomen veilig voelt op onze school. **Onze Anti-pestprogramma en Kernwaarden: Een Veilige Basis** Onze school hanteert duidelijke schoolregels die bijdragen aan een positieve sfeer: 1. Respect en vriendelijkheid staan voorop in onze interacties. 2. Een rustige omgeving bevordert concentratie en welzijn voor iedereen. 3. We gaan zorgvuldig om met alle materialen, een gedeelde verantwoordelijkheid. Daarnaast stellen leerkrachten aan het begin van elk schooljaar, in samenspraak met de leerlingen, specifieke klassenregels op. Deze worden aangevuld met aanvullende afspraken, waarbij de inbreng van de leerlingen en de behoeften van de groep leidend zijn. **Groepsdynamica en Sociaal-Emotionele Vaardigheden** Na elke vakantie, en zeker na de zomervakantie, besteden we extra aandacht aan het versterken van het groepsgevoel. We herhalen en verfijnen de omgangs- en gedragsregels, formuleren nieuwe klassenafspraken en stimuleren actief groepsvorming. In elke groep ontstaan natuurlijke dynamieken met diverse rollen. Door duidelijke regels te hanteren, creëren we structuur en bevorderen we een positieve groepsdynamiek, waarbij kinderen zich bewust worden van hun gedrag en daarop aangesproken kunnen worden. Onder sociaal-emotionele vaardigheden verstaan we een breed scala aan competenties, waaronder het elkaar leren kennen, actief luisteren, respectvolle communicatie, het vergroten van zelfvertrouwen, het uiten van emoties, het ontwikkelen van assertiviteit en weerbaarheid, het effectief oplossen van conflicten, het omgaan met groepsdruk, het inschatten van risico's en het stellen van persoonlijke doelen. Bij ruzie of pestgedrag spreken we direct de betrokken kinderen aan. Bij structureel pesten grijpen we in om dit gedrag te stoppen. Dit proces start met een open gesprek waarbij alle partijen – de pester, de gepeste, de groep, ouders en leerkrachten – betrokken worden. Iedereen draagt bij aan de oplossing, die altijd maatwerk is. Er bestaat geen standaardoplossing; we zetten ons gezamenlijk maximaal in om pesten te beëindigen.

Aansluiten bij de leerbehoeften van elk kind

Een veilige en stimulerende leeromgeving garanderen

Hoe bevordert De Tweemaster de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Onze school heeft een proactieve aanpak voor sociale ontwikkeling, met een toegewijde anti-pestcoördinator en vertrouwenspersoon. Leerlingen kunnen contact opnemen met Mirthe van Puffelen (m.v.puffelen@de-tweemaster.nl) bij zorgen of als ze zich niet gehoord voelen door de eigen leerkracht. Dit kan zowel persoonlijk als via e-mail of telefoon. We monitoren de sociale veiligheid van onze leerlingen door middel van een jaarlijkse vragenlijst die gekoppeld is aan het 'Zien!' programma. Sinds schooljaar 2020-2021 implementeren we 'De Vreedzame School'. Dit uitgebreide programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap creëert een positief leerklimaat waarin kinderen actief, zorgzaam en initiatiefrijk zijn. Het is een oefenplaats voor verantwoordelijk gedrag en het vreedzaam omgaan met verschillen en conflicten.

Welke instrumenten gebruikt De Tweemaster voor het registreren van sociale opbrengsten?

De Tweemaster maakt gebruik van de volgende instrumenten om sociale opbrengsten nauwkeurig in kaart te brengen: * Kijk! * Zien

  • Kijk!
  • Zien

Met welke methodes voor sociaal-emotioneel leren werkt De Tweemaster?

Onze school integreert de volgende methodes voor sociaal-emotioneel leren in het lesprogramma: * Een doos vol gevoelens * Omgaan met elkaar * Vreedzame school

  • Een doos vol gevoelens
  • Omgaan met elkaar
  • Vreedzame school

Onderwijsinspectie Rapport: Beoordeling Openbare Daltonbasisschool De Tweemaster

De Onderwijsinspectie heeft in april 2022 de kwaliteit van Openbare Daltonbasisschool De Tweemaster beoordeeld. Het rapport bevestigt dat de school voldoet aan de basiskwaliteitsnormen. Dit betekent dat wij een solide basis bieden voor de educatieve reis van uw kind. We streven continu naar verbetering en een stimulerende leeromgeving voor elke leerling. Meer gedetailleerde informatie over de bevindingen van de inspectie kunt u vinden via de onderstaande link. Hier leest u over de specifieke aandachtspunten en de sterke punten van onze school.

Resultaten | Openbare Daltonbasisschool De Tweemaster in Pijnacker | [2025] Schoolregister