Octantschool Beatrix in Pijnacker

Het team van Octantschool Beatrix in Pijnacker

Current section: team
Julianalaan 2
2641 Pijnacker

Zie hier hoe het team van Octantschool Beatrix is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Octantschool Beatrix. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Octantschool Beatrix bij jullie?

Ontdek hoe goed Octantschool Beatrix bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Octantschool Beatrix zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87%)
Man (13%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Octantschool Beatrix. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8.3%)
25-35 jaar (20.8%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (29.2%)
55-65 jaar (12.5%)
&ge;65 jaar (4.2%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (25.9%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Octantschool Beatrix werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81.8%)
Direct ondersteunend personeel (4.5%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (13.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Octantschool Beatrix gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Invulling bij Afwezigheid: Onze Vervangingsaanpak

Bij Octantschool Beatrix streven we naar maximale continuïteit in het onderwijs. Met een uitzonderlijk laag ziekteverzuim van minder dan 1% over de afgelopen tien jaar, zijn we trots op de inzet van ons team. Om ook bij onverwachte afwezigheid de kwaliteit te waarborgen, hanteren we een gestructureerde aanpak. Bij kortdurende afwezigheid, variërend van één tot vijf schooldagen, zetten we ons uitgebreide netwerk in. Onze prioriteit ligt bij het vinden van de meest geschikte vervanging. Dit kan via Pool West, ons samenwerkingsverband met een poule van ervaren invallers en vaste krachten. Ook interne oplossingen, zoals het inzetten van duo-partners, onderwijsassistenten of leraren in opleiding, behoren tot de mogelijkheden. Indien een interne vervanger niet volledig bevoegd is, zorgen wij voor aanvullend toezicht om de leeromgeving veilig en effectief te houden. In het zeldzame geval dat vervanging onverhoopt niet mogelijk is, informeren we ouders tijdig met het verzoek hun kind thuis te houden, om zo het leerproces van de andere groepen te ontzien.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Kinderen zijn welkom op Beatrix

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Octantschool Beatrix: Onze Specialisten

4

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Optimale Leerresultaten
Rekenspecialist voor Sterke Rekenvaardigheden
Hoogbegaafdheidsspecialist voor Uitdagende Leertrajecten
Taalspecialist voor Vloeiende Communicatie

Toelichting van de school:

Op Octantschool Beatrix erkennen we de unieke onderwijsbehoeften van elk kind. We bieden gerichte ondersteuning, zowel voor leerlingen die extra instructie nodig hebben als voor kinderen die snel leren. Ons team van specialisten staat klaar om individuele aandacht en zorg te bieden. Onze aanpak omvat directe instructie volgens het EDI-model, met flexibele verlengde en verkorte instructiemomenten. We werken met bewezen methodes om leerdoelen te behalen, met speciale aandacht voor het automatiseren en memoriseren van kernstof. Visuele ondersteuning en concreet materiaal staan centraal in onze lespraktijk. Specifieke interventies zoals pre-teaching, Bareka en Reken XL versterken de leerontwikkeling. We zetten methodes zoals Meesterwerk, Plusboek spelling en de Pravoo DMT-map in om gerichte vooruitgang te boeken. Onze ondersteuning volgt het dyslexieprotocol en omvat NT2 pre-teaching en logopedie. Woordenschatontwikkeling en het bieden van extra ondersteuning op maat zijn integrale onderdelen van ons onderwijs. We streven ernaar elke leerling de kans te geven zijn of haar potentieel volledig te benutten.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Positieve Schoolomgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Groepsgedrag
Intern Begeleider voor Brede Ondersteuning
Hoogbegaafdheidsspecialist voor Ontwikkelingskansen
Pestcoördinator voor een Veilig Klimaat
Contactpersoon voor Persoonlijke Begeleiding
Aandachtsfunctionaris voor Kindermishandeling

Toelichting van de school:

Octantschool Beatrix cultiveert actief een positieve en veilige sfeer binnen elke klas. Een prettige groepsdynamiek is essentieel voor de brede ontwikkeling van kinderen en draagt bij aan het voorkomen van pestgedrag. Daarom hanteren we de methode ‘Grip op de groep’ en maken we gebruik van Kwink. De eerste weken van het schooljaar stellen de leerlingen gezamenlijk positieve groepsafspraken op, die gedurende het schooljaar regelmatig worden geëvalueerd. Dit bevordert een gemeenschapsgevoel en wederzijds respect. Onze aanpak omvat ook interventies zoals de Ringaanpak en het 5G-model om gedrag te sturen. We zetten in op duidelijke gedragsverwachtingen, ritmes en routines om structuur te bieden. Buiten spelen stimuleren we met ‘Beter Buiten Spelen’. Gesprekken met onze gedragsspecialist, pestcoördinator, contactpersoon of de afdeling Sociaal Medisch Werk (SMW) bieden extra ondersteuning. De Rots en Water training en aandacht voor 'Gouden weken' versterken de sociale vaardigheden en het zelfvertrouwen van onze leerlingen, wat bijdraagt aan een harmonieuze leeromgeving.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Executieve Functies

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Effectieve Werkstrategieën
Intern Begeleider voor Brede Ondersteuning
Hoogbegaafdheidsspecialist voor Talentontwikkeling

Toelichting van de school:

Executieve functies zijn cruciaal voor leerlingen om taakgericht te werken, emoties te reguleren en hun leerproces zelfstandig te managen. Octantschool Beatrix integreert methodes zoals Breinhelden en de leerlijn ‘leren leren’ om deze vaardigheden te ontwikkelen. Deze leerlijn biedt een gestructureerd kader voor een consistente aanpak binnen de school. Het helpt leerlingen bij het plannen, organiseren en uitvoeren van hun taken. We stimuleren zelfreflectie en het stellen van haalbare doelen. Onze specialisten begeleiden leerlingen bij het ontwikkelen van strategieën voor een optimale werkhouding. Dit bevordert zelfstandigheid en studievaardigheden, wat essentieel is voor academisch succes en persoonlijke groei.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Leerlingen

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Onze toegewijde vakleerkracht lichamelijke opvoeding observeert en signaleert de motorische ontwikkeling van leerlingen tijdens de gymlessen. Hij onderhoudt nauw contact met de leerkrachten om eventuele doorverwijzingen tijdig te bespreken. Deze proactieve aanpak zorgt ervoor dat leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van motoriek, snel de juiste begeleiding krijgen. We stimuleren een actieve levensstijl en het ontwikkelen van essentiële bewegingsvaardigheden.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop. Meerdere leerkrachten volgen jaarlijks de training Bedrijfshulpverlening (BHV) om adequaat te kunnen handelen in noodsituaties. Onze vakleerkracht lichamelijke opvoeding is jaarlijks getraind in Eerste Hulp Bij Ongelukken (EHBO). Deze continue bijscholing garandeert dat ons personeel de nodige kennis en vaardigheden bezit om snel en effectief te reageren. Dit creëert een veilige omgeving waarin leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Maatwerk Ondersteuning voor Elk Kind op Octantschool Beatrix

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid Uitgelegd

Sinds 1 augustus 2014 faciliteert de Octantschool Beatrix passend onderwijs, waarbij elk kind een plek vindt op een school die aansluit bij individuele behoeften, zelfs bij extra ondersteuningsvragen. Wij werken nauw samen binnen het samenwerkingsverband PPO Delflanden om deze zorg te garanderen. Ons ervaren team biedt dagelijks inspirerend onderwijs, afgestemd op de unieke leerbehoefte van elk kind. Basisondersteuning is volledig geïntegreerd in ons lesaanbod en voldoet aan de strengste inspectienormen en interne kwaliteitsafspraken. Met dit profiel transparant maken we de aanvullende ondersteuningsmogelijkheden zichtbaar, terwijl we ook de grenzen van ons aanbod duidelijk aangeven. Het ondersteuningsprofiel, vastgesteld in overleg met de Medezeggenschapsraad en het schoolteam, is een dynamisch document dat continu wordt geëvalueerd en verbeterd. Ouders vinden gedetailleerde informatie over de beschikbare ondersteuning in onze schoolgids. Wij streven naar een inclusieve leeromgeving waar kinderen met en zonder ondersteuningsbehoefte samen kunnen leren en groeien. We omarmen de visie van thuisnabij en gezamenlijk onderwijs, waarbij de ondersteuningsbehoefte centraal staat. De toenemende roep om inclusiever onderwijs motiveert ons om samen met partners te werken aan een toekomst waarin regulier en speciaal onderwijs, en ook onderwijs en zorg, meer geïntegreerd worden. Dit doen we met een gefaseerde aanpak, met behoud van specialistische expertise, om zo de best mogelijke leeromgeving te creëren voor alle leerlingen van de Octantschool Beatrix.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan van Octantschool Beatrix

Wat zijn de ambitieuze doelen van ons schoolplan 2023-2027?

Ons schoolplan voor de periode 2023-2027 omvat een breed scala aan doelstellingen, van kleinschalige verbeteringen tot grootschalige innovaties. Jaarlijks vertalen we dit strategische plan naar concrete jaarplannen, waarbij we onze doelen continu bijstellen. Centraal binnen onze kwaliteitszorg staan de borging van onderwijsinhoudelijke afspraken middels kwaliteitskaarten en het bevorderen van opbrengst- en handelingsgericht werken door onze medewerkers. Octantschool Beatrix profileert zich als een sociaal veilige omgeving voor leerlingen, ouders, medewerkers en partners. We zetten vol in op leesplezier en leesmotivatie, en onze leraren zijn erop gericht lerende kinderen te signaleren en hen uitdagende leertrajecten aan te bieden. We streven naar een klantwaardering boven de benchmark bij onze tweejaarlijkse tevredenheidsonderzoeken. Met hoge verwachtingen stellen we doelen die zelfs de onderwijsinspectie overtreffen. Het volledige schoolplan is op school in te zien na aanvraag. Ons burgerschapsonderwijs ontwikkelt kinderen tot kritische, democratische burgers die eigen opvattingen vormen en een democratische houding aannemen. Dit sluit nauw aan bij de wettelijke opdracht en de 'grote opdrachten' zoals vrijheid, gelijkheid, solidariteit, diversiteit, duurzaamheid en digitaal burgerschap. We integreren deze thema's via onze KWINK- en BLINK-methodes, met als kernvisie: 'De Beatrix leert kinderen met open vizier en met gebruik van opgedane kennis en eigen kwaliteiten, keuzes te maken en verantwoordelijkheid te nemen.'

Hoe realiseert Octantschool Beatrix haar onderwijsdoelen?

De besturing van onze school is gebaseerd op het INK-managementmodel, gericht op voortdurende groei en het balanceren van inspanningen en resultaten. Dit stelt ons in staat om effectief in te spelen op een dynamische omgeving met veranderende eisen en wensen, en zo blijvend hoge prestaties te leveren. De kern van onze aanpak ligt in het optimaliseren van de samenhang en groei op de negen aandachtsgebieden van het INK-model. Twee keer per jaar evalueren we ons jaarplan grondig en leggen we verantwoording af aan de directeur-bestuurder van Octant, conform het toetsingskader van onze stichting.

Speciaal Aanbod Jonge Kind: Ontwikkeling bij Octantschool Beatrix

Toelichting van de school

Octantschool Beatrix in Pijnacker biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten. Ons programma voor het jonge kind is speciaal ontworpen om een vliegende start te garanderen in hun educatieve reis. Wij geloven in een holistische benadering, waarbij spelenderwijs leren centraal staat. Onze school focust op de brede ontwikkeling van uw kind, zowel cognitief als sociaal-emotioneel. Door middel van diverse activiteiten en een veilige, uitnodigende sfeer helpen we kinderen om hun nieuwsgierigheid te prikkelen en hun talenten te ontdekken. Kies voor Octantschool Beatrix voor een solide basis.

Veelgestelde vragen

Welke Extra Educatieve Mogelijkheden Biedt Octantschool Beatrix voor Jonge Kinderen?

Octantschool Beatrix zet zich in voor een optimale start voor elk kind met gespecialiseerde programma's voor het jonge kind. Dit omvat een breed scala aan activiteiten gericht op vroege taalontwikkeling, sociaal bewustzijn en motorische vaardigheden. Onze aanpak is erop gericht om kinderen spelenderwijs voor te bereiden op de volgende stap in hun schoolcarrière. We creëren een omgeving waarin elk kind zich gezien en gehoord voelt, wat essentieel is voor een positieve leerervaring.

Octantschool Beatrix zet zich in voor een optimale start voor elk kind met gespecialiseerde programma's voor het jonge kind. Dit omvat een breed scala aan activiteiten gericht op vroege taalontwikkeling, sociaal bewustzijn en motorische vaardigheden. Onze aanpak is erop gericht om kinderen spelenderwijs voor te bereiden op de volgende stap in hun schoolcarrière. We creëren een omgeving waarin elk kind zich gezien en gehoord voelt, wat essentieel is voor een positieve leerervaring.

Vroegschoolse Educatie: Ontwikkeling Binnen Onze Schoolmuren

Met Welke Betrouwbare Partners Werkt Octantschool Beatrix Samen voor het Jonge Kind Programma?

Voor het verrijken van ons aanbod voor het jonge kind, werkt Octantschool Beatrix nauw samen met gerenommeerde partners. Een van onze belangrijkste samenwerkingsverbanden is met SkippyPePijN. Deze samenwerking stelt ons in staat om aanvullende expertise en middelen in te zetten, specifiek gericht op de stimulering van de ontwikkeling bij jonge kinderen. Via SkippyPePijN bieden we kwalitatief hoogstaande activiteiten die perfect aansluiten bij onze onderwijsvisie.

Voor het verrijken van ons aanbod voor het jonge kind, werkt Octantschool Beatrix nauw samen met gerenommeerde partners. Een van onze belangrijkste samenwerkingsverbanden is met SkippyPePijN. Deze samenwerking stelt ons in staat om aanvullende expertise en middelen in te zetten, specifiek gericht op de stimulering van de ontwikkeling bij jonge kinderen. Via SkippyPePijN bieden we kwalitatief hoogstaande activiteiten die perfect aansluiten bij onze onderwijsvisie.