
De resultaten van Octantschool Beatrix in Pijnacker
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Octantschool Beatrix, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Octantschool Beatrix bij jullie?
Ontdek hoe goed Octantschool Beatrix bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op Octantschool Beatrix
Het fundamenteel niveau is cruciaal voor de taal- en rekenvaardigheid van onze leerlingen. Dit niveau, gemeten in groep acht met de doorstroomtoets, geeft aan wat leerlingen aan het einde van hun basisschooltijd minimaal zouden moeten beheersen. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van 85% voor dit basisniveau. Op Octantschool Beatrix streven we ernaar dit niveau ruim te overtreffen, wat essentieel is voor de verdere ontwikkeling en toekomstige schoolcarrière van elk kind. Onze resultaten tonen aan dat we deze basis uitstekend leggen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Resultaten op Octantschool Beatrix
Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagend leerdoel dat we nastreven voor al onze leerlingen aan het einde van groep acht. Dit ambitieuze niveau draagt bij aan een bredere academische ontwikkeling en bereidt leerlingen optimaal voor op het voortgezet onderwijs. Voor elke school stelt de inspectie een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Bij Octantschool Beatrix zijn we trots op de resultaten die we behalen in het stimuleren van deze hogere academische prestaties bij onze leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Octantschool Beatrix?
Ontdek hoe Octantschool Beatrix het schooladvies proces vormgeeft. In groep 7 ontvangen leerlingen een preadvies, gebaseerd op een grondige evaluatie door een adviescommissie. Deze commissie, bestaande uit ervaren leerkrachten, een kwaliteitsondersteuner en de directie, beoordeelt diverse ontwikkelingsgebieden. Factoren zoals gedrag, sociaal-emotionele groei, werkhouding en motivatie worden meegenomen. Ook de resultaten van methodetoetsen en het leerlingvolgsysteem spelen een rol. Tijdens een persoonlijk gesprek wordt het preadvies toegelicht, zodat ouders en leerlingen goed geïnformeerd zijn. In groep 8 ontvangen de leerlingen in januari het definitieve schooladvies. Net als in groep 7 wordt dit advies bepaald door een commissie die kijkt naar de complete ontwikkeling van het kind. De doorstroomtoets in februari en de uitslag in maart kunnen leiden tot een bijstelling van het advies. De definitieve aanmelding voor het voortgezet onderwijs vindt plaats tussen 25 en 31 maart. Octantschool Beatrix zorgt voor een soepele overgang, waarbij de voorspellende waarde van het schooladvies op onze school uitstekend blijkt uit landelijk onderzoek. Dit helpt leerlingen succesvol te starten in hun nieuwe onderwijsomgeving.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Octantschool Beatrix
Op de Octantschool Beatrix staat de sociale ontwikkeling van uw kind centraal. Wij geloven dat een veilige, vertrouwde en waarderende omgeving essentieel is voor de groei van zelfvertrouwen en eigenwaarde. Een leerkracht die vertrouwen schenkt, versterkt het kind. Door waardering te tonen voor de unieke talenten van elk kind, bevorderen we hun zelfvertrouwen. Wij streven naar een schoolklimaat waarin elk kind zich veilig voelt om zich volledig te ontplooien. Onze kernwaarden – veiligheid, vertrouwen en waardering – creëren de ruimte die nodig is voor de persoonlijke ontwikkeling van ieder kind.
Veiligheid voorop in het leerproces
Vertrouwen als basis voor groei
Waardering voor elk uniek talent
Hoe bevordert Octantschool Beatrix de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Wij zetten de methode Kwink in voor sociaal-emotioneel leren. Deze aanpak helpt om positief gedrag aan te leren en verstoord gedrag, zoals pesten, te voorkomen. Kinderen leren belangrijke levensvaardigheden en ontwikkelen hun sociaal-emotionele competenties binnen een veilige groepsdynamiek. Kwink creëert een omgeving waarin kinderen zichzelf kunnen zijn en waar pestgedrag geen plaats heeft. Dit draagt bij aan een positieve en ondersteunende leeromgeving voor alle leerlingen.
Welke instrumenten gebruikt Octantschool Beatrix voor het meten van sociale vooruitgang?
Om de sociale vooruitgang van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maken we gebruik van de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL). Dit instrument helpt ons om de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind te volgen en te ondersteunen. De SCOL stelt ons in staat om gerichte aandacht te besteden aan de sociale vaardigheden en het welzijn van onze leerlingen, zodat we proactief kunnen inspelen op hun behoeften.
Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren hanteren wij?
Onze school maakt gebruik van de effectieve methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren. Deze methode is speciaal ontworpen om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van cruciale sociale en emotionele vaardigheden. Met Kwink bieden we een gestructureerde aanpak die bijdraagt aan een positief schoolklimaat en het welzijn van elk kind op de Octantschool Beatrix.
Inspectierapport Octantschool Beatrix: Kwaliteit en Ontwikkeling
De Octantschool Beatrix in Pijnacker heeft op 26 januari 2016 een grondig kwaliteitsonderzoek ondergaan van de onderwijsinspectie. Het rapport bevestigt dat de school haar onderwijskwaliteit uitstekend op orde heeft. De inspectie heeft het basisarrangement gehandhaafd, wat duidt op een solide en betrouwbare onderwijsomgeving. Binnen de school heerst een sterke kwaliteitscultuur die zich richt op continue verbetering van het onderwijsleerproces en de professionele ontwikkeling van het onderwijzend personeel. Het team van de Beatrixschool beschikt over diverse specialismen en er bruist een constante stroom van innovatieve ideeën voor verdere onderwijsverbetering. Bovendien is er veel aandacht voor elkaars unieke kwaliteiten en talenten, wat bijdraagt aan een positieve en productieve werksfeer.