Kindcentrum Schatkaart in Pijnacker

De resultaten van Kindcentrum Schatkaart in Pijnacker

Current section: resultaten
Groen van Prinstererlaan 5
2641 Pijnacker

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kindcentrum Schatkaart, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Kindcentrum Schatkaart bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum Schatkaart bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing Fundamenteel Niveau: De Basis voor Elke Leerling op Schatkaart

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Deze cruciale vaardigheden worden getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief ons Kindcentrum Schatkaart.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau op Kindcentrum Schatkaart: Ambitieus Leren voor Toekomstig Succes

Het streefniveau op Kindcentrum Schatkaart daagt leerlingen uit om verder te gaan dan het basisniveau, met als doel een hoger niveau van taal- en rekenvaardigheid te bereiken. We streven ernaar dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit ambitieuze niveau aan het einde van groep acht haalt. De onderwijsinspectie stelt per school een specifieke doelstelling vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie van de school. Dit percentage dient als de individuele signaleringswaarde, waarmee de prestaties van Kindcentrum Schatkaart worden beoordeeld ten opzichte van onze eigen ambitie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kindcentrum Schatkaart?

Kindcentrum Schatkaart hecht veel waarde aan een zorgvuldige overgang naar het voortgezet onderwijs. Voor het schooljaar 2025-2026 hanteren we het Protocol Overstap PO-VO. Het traject begint in groep 7 met de NIO-intelligentietest en een voorlopig schooladvies. Een deskundige adviescommissie, bestaande uit leerkrachten en de directie, evalueert de resultaten van toetsen, observaties van werkhouding en sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit leidt tot een advies dat het beste past bij de individuele leerling, met oog voor zowel kansen als uitdagingen. In groep 8, in januari, wordt het definitieve schooladvies bepaald. Hierbij wordt, naast de eerdere gegevens, ook de Cito-B8 toets meegenomen. De doorstroomtoets, die in de periode van 26 januari tot 15 februari 2026 wordt afgenomen, speelt een cruciale rol. Na de toets, uiterlijk 15 maart, wordt het definitieve advies vastgesteld. Indien de doorstroomtoets een hoger advies geeft dan het schooladvies, wordt het schooladvies in de meeste gevallen bijgesteld, met een maximum van een half niveau, mits dit in het belang van de leerling is. Na intern overleg bespreken we het definitieve advies met de ouders. Schatkaart formuleert adviezen op onderwijsniveau, niet op specifieke schooltypes. De centrale inschrijfweek voor het voortgezet onderwijs is van 25 tot en met 31 maart 2026. Ouders schrijven hun kinderen in, waarbij de school ondersteuning biedt. Er wordt tevens een voorlichtingsavond georganiseerd over het tijdspad, VO-scholen, het onderwijsdossier en de NIO-toets.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Kindcentrum Schatkaart: Een Veilige Basis

Kindcentrum Schatkaart investeert continu in de sociale ontwikkeling van onze leerlingen. Twee keer per jaar brengen we de onderwijsbehoeften op dit gebied in kaart door middel van gerichte observaties en formatieve evaluaties. Zo signaleren onze leerkrachten proactief welke kinderen en groepen extra ondersteuning nodig hebben, zodat we ons aanbod effectief kunnen afstemmen op de individuele behoeften. Een gevoel van veiligheid en gezien worden is essentieel voor de ontwikkeling van elk kind. Daarom hechten wij grote waarde aan een positief en stimulerend leerklimaat. Samen, kinderen en teamleden, bouwen we aan een cultuur van acceptatie en respect. Onze kernfilosofie, de Schatkaartformule 'WIJ = Ik + Jij', benadrukt dat we onmisbaar zijn voor elkaar, zowel binnen het onderwijs als bij onze opvang en naschoolse activiteiten. Onze Schatkaartwaarden – meedoen, flexibiliteit, doelgerichtheid, gastvrijheid, vertrouwen, samenwerking, zorgzaamheid, verbinding en respect – vormen de leidraad voor ons dagelijks handelen. Om deze waarden te verankeren, maken we gebruik van de preventieve Kanjertrainingen. Deze lessen bieden kinderen inzicht in sociale processen en hun rol daarin. Ons beleid voor sociale veiligheid, inclusief het anti-pest- en gedragsprotocol, zorgt voor helderheid over de aanpak bij grensoverschrijdend gedrag. Daarnaast werken we nauw samen met een schoolmaatschappelijk werker om kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, de best mogelijke hulp en begeleiding te bieden, verder dan wat binnen de schoolmuren mogelijk is.

Zelfbewustzijn: Ontwikkel je IK met kennis en vaardigheden

Ontdekkend Leren: Jij bent uniek en mag zijn wie je bent

Duurzaam Samen: Bouw aan verbinding en respect binnen onze WIJ-gemeenschap

Hoe bevordert Kindcentrum Schatkaart de sociale vaardigheden van leerlingen?

Onze aanpak voor sociale ontwikkeling is geworteld in onze Schatkaartwaarden en onderwijskundige visie. We gebruiken een KOTAN-gecertificeerde methode voor monitoring en vergelijking van sociale opbrengsten. Wekelijks staan Kanjerlessen centraal, waar leerlingen actief oefenen met diverse sociale vaardigheden. Twee keer per jaar vullen leerkrachten en leerlingen Kanjerlijsten in om de ontwikkeling van vaardigheden en het groepsgevoel te evalueren. Op basis van deze lijsten stellen we een groepsplan op met gerichte acties voor de hele klas, aangevuld met individuele afspraken voor leerlingen. Bovendien vinden er elke 7-8 weken coachgesprekken plaats, met speciale aandacht voor het welbevinden van de leerling. Alle observaties en voortgang worden nauwkeurig geregistreerd in het Kanvas volgsysteem, wat ons helpt om een compleet beeld te krijgen van de sociale groei van elke leerling.

Welke systemen gebruikt Kindcentrum Schatkaart voor het registreren van sociale ontwikkeling?

Kindcentrum Schatkaart maakt gebruik van het Kanvas volgsysteem om de sociale opbrengsten van leerlingen systematisch in kaart te brengen en te monitoren. Dit systeem ondersteunt onze leerkrachten bij het registreren van observaties, voortgang en individuele doelen.

  • Kanvas

Met welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren werkt Kindcentrum Schatkaart?

Kindcentrum Schatkaart zet de Kanjertrainingen in als kernmethode voor sociaal-emotioneel leren. Deze trainingen zijn ontworpen om leerlingen te voorzien van praktische vaardigheden en inzicht in hun sociale interacties, wat essentieel is voor hun algehele ontwikkeling.

  • Kanjer trainingen

Inspectierapport Kindcentrum Schatkaart: Kwaliteit en Veiligheid van Ons Onderwijs

De Onderwijsinspectie beoordeelt continu de kwaliteit van scholen. Dit omvat cruciale aspecten zoals de veiligheid binnen de schoolomgeving, de effectiviteit van het handelen van leerkrachten, en de geboden zorg aan leerlingen. Daarnaast is er recente aandacht voor burgerschapsonderwijs, wat aanleiding kan geven tot verdiepend onderzoek. De inspectie hanteert een beoordelingssysteem met de categorieën 'Voldoende' of 'Onvoldoende'. Op Kindcentrum Schatkaart vond in maart 2024 een inspectiebezoek plaats. De uitkomst hiervan is positief: de onderwijskwaliteit werd opnieuw beoordeeld als 'Voldoende'. Dit betekent dat Kindcentrum Schatkaart onder regulier toezicht valt, wat getuigt van een stabiele en kwalitatief hoogwaardige onderwijsomgeving voor alle leerlingen.