Josephschool in Pijnacker

Het team van Josephschool in Pijnacker

Current section: team
Acacialaan 8
2641 Pijnacker

Zie hier hoe het team van Josephschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Josephschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Josephschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Josephschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Josephschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 86.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (86.7%)
Man (13.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Josephschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (31.3%)
45-55 jaar (25%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Josephschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.4%)
Direct ondersteunend personeel (21.4%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Josephschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op de Josephschool: Een Zorgvuldige Aanpak

Op de Josephschool in Pijnacker staan we voor kwalitatief hoogstaand basisonderwijs. Mocht een leerkracht onverhoopt afwezig zijn, bijvoorbeeld door ziekte, dan zetten wij alles op alles om de continuïteit van de lessen te waarborgen. Onze prioriteit ligt bij het vinden van een passende vervanger, zodat uw kind ongestoord kan blijven leren. Wij hanteren een gestructureerd vervangingsbeleid. Eerst verkennen we interne oplossingen, waarbij wij kijken naar beschikbare collega's binnen onze eigen school. Wanneer dit niet volstaat, schakelen we onze eigen vervangingspool in. Deze pool bestaat uit ervaren leerkrachten die flexibel inzetbaar zijn. Als interne en pool-vervanging niet mogelijk is, breiden we onze zoektocht uit naar het bestuur. Mocht ook dit geen uitkomst bieden, dan maken we gebruik van Pool West. Dit is een regionale vervangingspool die meerdere schoolbesturen ondersteunt, wat de kans op een gekwalificeerde vervanger aanzienlijk vergroot. In uitzonderlijke situottes, waarbij ondanks alle inspanningen geen vervanger beschikbaar is, onderzoeken we de mogelijkheid om leerlingen tijdelijk te verdelen over andere klassen. Indien dit geen haalbare kaart is, informeren we ouders direct met het verzoek hun kind thuis op te vangen. Wij begrijpen dat dit impact heeft en zetten ons tegelijkertijd, in nauwe samenwerking met de kinderopvang, in om noodopvang te faciliteren waar mogelijk.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepsindeling op de Josephschool

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling van de Josephschool

5

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning op de Josephschool

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Hoogbegaafdheid Specialist
Taalspecialist
NT2 Leerkracht

Toelichting van de school:

Op de Josephschool in Pijnacker zetten onze gespecialiseerde leerkrachten zich in voor optimale taal- en rekenontwikkeling. De intern begeleider, rekenspecialist en taalspecialist werken samen aan het verbeteren van het onderwijs op leerling-, groeps- en schoolniveau. Op individueel niveau bieden onze specialisten gerichte hulp aan leerlingen met specifieke reken- of taaluitdagingen. We analyseren de behoeften van elk kind om de juiste ondersteuning te bieden. Voor de groepen ontwikkelen we effectieve lesmethoden voor rekenen en taal. We zorgen ervoor dat zowel leerlingen die extra uitdaging zoeken als leerlingen die ondersteuning nodig hebben, optimaal worden begeleid. Op schoolniveau analyseren we toetsresultaten om het taal- en rekenonderwijs continu te evalueren en te verbeteren. Ons doel is een solide basis voor elke leerling.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: De Vreedzame School

Beschikbare specialisten:

Stuurgroep De Vreedzame School

Toelichting van de school:

Het team van de Josephschool is volledig getraind in de effectieve methodiek van 'De Vreedzame School'. Deze aanpak bevordert een positieve groepssfeer en leert kinderen sociaal vaardig te zijn. Wij geloven dat een veilige en prettige leeromgeving essentieel is voor de ontwikkeling van elk kind. Door middel van 'De Vreedzame School' werken we actief aan het versterken van sociale competenties en het oplossen van conflicten. Onze leerlingen leren respectvol met elkaar om te gaan, verantwoordelijkheid te nemen en conflicten op een constructieve manier op te lossen. Dit draagt bij aan een harmonieuze schoolcultuur.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Expertise op de Josephschool

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider biedt gespecialiseerde ondersteuning op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak. Zij heeft diepgaande kennis om leerlingen te helpen hun leerproces te optimaliseren. Wij analyseren de individuele behoeften van leerlingen en ontwikkelen strategieën om hun concentratie, motivatie en zelfstandigheid te vergroten. Ons doel is een positieve en productieve leerervaring voor iedereen. Door gerichte begeleiding en praktische adviezen ondersteunen we zowel leerlingen als leerkrachten bij het creëren van een effectieve leeromgeving. Dit draagt bij aan succes op school.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Gymlessen van Topkwaliteit

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Muziek
Vakdocent Gymnastiek

Toelichting van de school:

Op de Josephschool stimuleren we de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen door middel van professionele gymlessen. Groepen 3 tot en met 8 ontvangen wekelijks les van onze gespecialiseerde vakdocent gymnastiek in de nabijgelegen gymzaal. Ook de jongste leerlingen, groep 1 en 2, genieten van gymlessen. Zij krijgen twee wekelijks gym in de gymzaal en tussendoor in het speellokaal, begeleid door onze vakdocent. Voor een veilige en plezierige les zijn er duidelijke afspraken: geschikte sportkleding en gymschoenen zijn verplicht. Lange haren moeten vastzitten en sieraden dienen afgeplakt of uitgedaan te worden. Na de les zorgen de leerlingen van groep 5-8 voor hun hygiëne door te douchen in de aparte kleedkamers.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De Josephschool biedt geen gespecialiseerde medische zorg of persoonlijke verzorging aan. Voor dergelijke behoeften verwijzen wij ouders naar geschikte externe professionals en instanties.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Schooltuinen

Gepersonaliseerde Leerondersteuning op de Josephschool

Onze Aanpak voor Elke Leerling

Op de Josephschool in Pijnacker bieden we gerichte extra ondersteuning aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Een toegewijde leerkracht of onderwijsassistent, onder supervisie van onze Intern Begeleider, begeleidt leerlingen bij de kernvakken. Deze extra begeleiding vindt zoveel mogelijk plaats binnen de reguliere klassensetting, om integratie en participatie te bevorderen. Ook leerlingen die zich gemakkelijk ontwikkelen, krijgen binnen de klas uitdaging. Onze leerkrachten werken nauw samen met de Intern Begeleider en de coördinator voor meerbegaafde leerlingen om passende verrijkingsmaterialen te selecteren. Dit zorgt ervoor dat elke leerling optimaal wordt gestimuleerd en uitgedaagd. Voor leerlingen die uitblinken in specifieke vakgebieden, bieden we verrijkingsactiviteiten. Dit kan variëren van rekenpuzzels en cryptogrammen tot taaloefeningen voor taalvaardige leerlingen. Deze activiteiten vervangen herhalingsopdrachten en bieden verdieping. Leerlingen kunnen hun vragen stellen en werk bespreken met de leerkracht, wat een proactieve leerhouding stimuleert. Leerlingen die in aanmerking komen voor verrijkingswerk worden geïdentificeerd door de groepsleerkracht, besproken met de Intern Begeleider en aangemeld bij de coördinator meerbegaafde leerlingen. De coördinator zorgt voor het benodigde materiaal en adviseert de leerkracht, met regelmatige evaluatiemomenten per leerling. Indien nodig, biedt de coördinator individuele begeleiding aan leerlingen, gericht op leerstrategieën, planning en persoonlijke doelen. Deze opdrachten kunnen worden geïntegreerd in de weektaak, wat zelfstandigheid bevordert. Meertalige leerlingen kunnen gebruikmaken van de Taalklas Pijnacker. Bij specifieke ondersteuningsvragen voor leerlingen in de klas, schakelen leerkrachten de Intern Begeleider en de leerkracht van de Taalklas in voor advies. Voor complexe onderwijsbehoeften waarvoor aanvullende expertise nodig is, adviseren wij het samenwerkingsverband PPO Delflanden. Meer informatie is te vinden op https://www.ppodelflanden.nl/. Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning Binnen alle scholen van SKOP brengen we de specifieke ondersteuningsbehoeften van leerlingen in kaart. We benutten hiervoor de expertise van het Kernteam, het schoolondersteuningsteam, de IB-ers en andere externe deskundigen om de best mogelijke zorg te garanderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Josephschool: Kwaliteitsborging en Toekomstgericht Schoolplan

Wat zijn de kernambities van de Josephschool voor de schoolplanperiode 2023-2027?

De Josephschool, onderdeel van SKOP, focust in de schoolplanperiode 2023-2027 op drie cruciale pijlers om de onderwijskwaliteit continu te verbeteren. Jaarlijks worden deze ambitieuze doelen verder uitgewerkt in een gedetailleerd jaarplan, dat u kunt inzien op onze school. Pijler 1: Ons Menselijk Kapitaal – Werkgeluk en Professionalisering. Wij zetten vol in op het welzijn en werkplezier van al onze teamleden. Een positieve werkomgeving, waarin iedereen zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt, staat centraal. De schoolopleider speelt een sleutelrol in de begeleiding, ontwikkeling en coaching van medewerkers, ondersteund door onze interne beeldcoaches. We stimuleren een cultuur van continu leren, waarbij kennisdeling en collegiale consultatie de norm zijn. Pijler 2: De Inhoud van Ons Vak – Visie, Vaardigheden en Opbrengsten. Voor het jonge kind ontwikkelen we een gedeelde visie binnen SKOP, met ruimte voor eigen invulling per school. Expliciete Directe Instructie (EDI) blijft de basis voor effectieve lessen. We integreren coöperatieve werkvormen om samenwerkend leren te bevorderen en stimuleren eigenaarschap bij leerlingen voor hun eigen leerproces. De resultaten monitoren we nauwgezet via de SKOP kwaliteitskalender, met als ambitie dat alle leerlingen minimaal referentieniveau 1F behalen, met hoge verwachtingen voor 2F (taal) en 1S (rekenen). Digitale vaardigheden, mediawijsheid en computational thinking worden geborgd met de methode Basicly. Vreedzaam en Duurzaamheid: Het programma 'Vreedzaam' wordt voortgezet ter bevordering van burgerschap en een prettige leefomgeving. Kinderen leren over hun rol in de maatschappij en het belang van duurzaamheid voor onze planeet. Via zaakvakken verkennen ze milieu-impact en duurzame oplossingen. Pijler 3: De Agenda van de Toekomst – Innovatie en Kindcentra. Gezien het lerarentekort anticiperen we op een andere organisatie van onderwijs, met behoud van kwaliteit. Vanaf schooljaar 2024-2025 vormen de Josephschool en SkippyPepijn samen een Kindcentrum, gericht op een doorlopende lijn in begeleiding en ontzorging van ouders. We initiëren een 'Vreedzame Wijk' door samenwerking met ouders en ketenpartners. Onze katholieke identiteit wordt verder vormgegeven, passend bij onze schoolpopulatie en het programma 'Vreedzaam'.

Hoe waarborgt de Josephschool de kwaliteit van het onderwijs?

De Josephschool, als onderdeel van Stichting Katholiek Onderwijs Pijnacker (SKOP), hanteert een gestructureerd kwaliteitszorgsysteem zoals beschreven in het document 'Onderwijs en kwaliteit'. Dit systeem, dat alle beleidsterreinen omvat, is primair gericht op het verbeteren van het onderwijs en het leren van onze leerlingen. De SKOP kwaliteitskalender fungeert als leidraad voor alle kwaliteitsactiviteiten op onze scholen. Om de voortgang van onze school- en jaarplandoelen te monitoren en te waarborgen, maken we gebruik van diverse instrumenten. Regelmatige tussentijdse evaluaties van het school- en jaarplan, aangevuld met een grondige analyse van het jaarverslag, bieden ons inzicht in de behaalde resultaten. We voeren opbrengstanalyse uit na toetsmomenten en benutten het brede professionaliseringsaanbod van de SKOP academie. Leren van en met elkaar wordt gestimuleerd via netwerkbijeenkomsten en intervisie. Klassebezoeken, aandacht voor effectieve instructie (EDI) en ontwikkelingsgesprekken met medewerkers dragen bij aan de professionele groei. Interne audits helpen ons om de kwaliteit blijvend te borgen en waar nodig bij te sturen, zodat wij onze ambitieuze onderwijsdoelen realiseren.

Ontdek Ons Uitgebreide Aanbod voor Jonge Kinderen bij Kindcentrum Josephschool

Toelichting van de school

Kindcentrum Josephschool, in nauwe samenwerking met kinderopvangorganisatie SkippyPepijn, biedt een verrijkend programma speciaal voor onze jongste leerlingen. Ons Kindcentrum is meer dan een basisschool; het is een plek waar kinderen van 2 tot 4 jaar zich spelenderwijs ontwikkelen in een veilige en stimulerende omgeving. De peuteropvang, 'Monito', is vier ochtenden per week beschikbaar, waardoor kinderen kunnen wennen aan een educatieve omgeving. Door de integratie van de peuteropvang binnen ons Kindcentrum, ervaren de kinderen een soepele overgang naar hun mogelijke basisschooltijd. Gekwalificeerde pedagogisch medewerkers van SkippyPepijn begeleiden de peuters van 8.15 tot 12.15 uur. Speciaal voor toekomstige leerlingen vanaf 3,2 jaar bieden we 'Peuteropstap'. Dit eenjarige programma, op vrijdagochtend van 8.35 tot 9.35 uur, bereidt kinderen voor op de basisschool. Tijdens het schooljaar 2024-2025 zijn er drie periodes van zes weken gepland. Onze Peuteropstap wordt verzorgd door een ervaren onderwijsassistent van de Josephschool en een pedagogisch medewerker van SkippyPepijn. Dit zorgt voor een optimale voorbereiding op de start van de basisschool.

Veelgestelde vragen

Biedt de Josephschool extra ontwikkelingsmogelijkheden voor jonge kinderen?

Jazeker, de Josephschool biedt een rijk palet aan extra activiteiten en programma's specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Deze initiatieven zijn ontworpen om een vliegende start te garanderen voor de schoolcarrière van uw kind.

Jazeker, de Josephschool biedt een rijk palet aan extra activiteiten en programma's specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Deze initiatieven zijn ontworpen om een vliegende start te garanderen voor de schoolcarrière van uw kind.

Met welke partners werkt de Josephschool samen voor het jonge kind programma?

De Josephschool werkt nauw samen met SkippyPepijn om een naadloze doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen. Deze samenwerking omvat de peuteropvang 'Monito' voor alle leeftijden en de buitenschoolse opvang 'Monito' voor leerlingen uit groep 1 tot en met 4.

De Josephschool werkt nauw samen met SkippyPepijn om een naadloze doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen. Deze samenwerking omvat de peuteropvang 'Monito' voor alle leeftijden en de buitenschoolse opvang 'Monito' voor leerlingen uit groep 1 tot en met 4.

Team | Josephschool in Pijnacker | [2025] Schoolregister