
De resultaten van Josephschool in Pijnacker
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Josephschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Josephschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Josephschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op de Josephschool
Ontdek hoe de leerlingen van de Josephschool presteren op het fundamentele niveau, essentieel voor taal en rekenen. Dit niveau, getoetst in groep acht met de doorstroomtoets, wordt door de inspectie vastgesteld op minimaal 85% beheersing. De Josephschool streeft ernaar om dit essentiële basisniveau voor al haar leerlingen te waarborgen. Een solide basis is cruciaal voor de verdere ontwikkeling en doorstroom van onze leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten: Ambitie en Potentieel op de Josephschool
Naast het fundamentele niveau, focust de Josephschool ook op het behalen van het streefniveau. Dit ambitieuze niveau daagt leerlingen uit om hun volledige potentieel te benutten en verder te ontwikkelen op het gebied van taal en rekenen. Elke school heeft een unieke signaleringswaarde voor het streefniveau, bepaald door de inspectie op basis van de schoolpopulatie. Wij zetten ons in om dit ambitieuze doel te bereiken en de talenten van elke leerling te stimuleren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Josephschool?
De Josephschool in Pijnacker hanteert een zorgvuldig proces voor het bepalen van het schooladvies, waarbij de ontwikkeling van elke leerling centraal staat. In groep 7 starten we met rapportgesprekken die de voortgang en leerontwikkeling bespreken. Vervolgens vindt in februari, na het eerste rapport, een verwachtingsadviesgesprek plaats met zowel ouders als de leerling. Het definitieve verwachtingsadvies voor het einde van groep 7 wordt schriftelijk gecommuniceerd aan ouders, gebaseerd op de resultaten van het leerlingvolgsysteem 'Leerling in Beeld' (Cito). Dit advies wordt verstrekt bij het laatste rapport van het schooljaar. In groep 8, rond oktober/november, leggen de leerlingen de B8-toetsen af. Na deze toetsen komt de adviescommissie, bestaande uit de leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directie, bijeen. Deze commissie beoordeelt niet alleen de toetsresultaten, maar kijkt ook kritisch naar de werkhouding en motivatie van de leerlingen. Eind november bespreken we dit voorlopige advies in een persoonlijk gesprek met de leerkracht, intern begeleider, ouders en de leerling. Het voorlopige advies wordt formeel vastgelegd in het Onderwijskundig Rapport (OKR), wat dient als officieel document voor de oriëntatie op het middelbaar onderwijs. Begin februari maken de leerlingen de Doorstroomtoets. De uitslag, die in maart bekend wordt, leidt tot een nieuwe bijeenkomst van de adviescommissie. Bij een hogere toetsscore wordt het schooladvies doorgaans bijgesteld, tenzij er gegronde redenen zijn voor het behoud van het eerdere advies. In dat geval vindt overleg plaats met de ouders. Een lagere toetsscore heeft geen invloed op het voorlopige advies.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling: De Vreedzame Schoolervaring op de Josephschool
Op de Josephschool in Pijnacker stimuleren we de ontwikkeling van onze leerlingen tot verantwoordelijke, zelfstandige en sociale individuen. Samenwerking staat centraal, zowel binnen de eigen klas als met leerlingen uit andere jaargroepen. Vanaf de eerste schooldag leren onze leerlingen het belang van acceptatie en respect voor elkaars verschillen. Door middel van de effectieve methode 'De Vreedzame School' bevorderen we een evenwichtige sociaal-emotionele ontwikkeling, waarbij alle facetten van de persoonlijkheid worden aangesproken en versterkt. Deze focus op sociale vaardigheden en persoonlijke groei sluit naadloos aan bij de katholieke identiteit en kernwaarden van onze basisschool in Pijnacker.
Samenwerken en Respect
Continu Leren en Groeien
Veiligheid en Vertrouwen in de Leeromgeving
Hoe bevordert de Josephschool sociale ontwikkeling bij leerlingen?
De Josephschool hanteert de uitgebreide lesmethode 'De Vreedzame School'. Dit programma is ontworpen om sociale competentie en democratisch burgerschap te cultiveren binnen het basisonderwijs. De klas en de school worden gezien als een leefgemeenschap waarin elke leerling gehoord en gezien wordt. Kinderen krijgen een stem en leren gezamenlijk beslissingen te nemen en conflicten constructief op te lossen. Ze ontwikkelen een gevoel van verantwoordelijkheid voor elkaar en voor de schoolgemeenschap, en leren verschillen tussen mensen te accepteren en waarderen. Dit creëert een veilige en respectvolle omgeving voor alle leerlingen. Daarnaast maken we gebruik van coöperatieve werkvormen. Vanaf groep 1 leren kinderen hoe ze effectief kunnen samenwerken, wat essentiële vaardigheden zijn voor hun verdere ontwikkeling. Ook zelfstandigheid wordt gestimuleerd door middel van weektaken en planningen, zodat leerlingen zelfstandig werken aan hun leerdoelen.
Welke methoden gebruikt de Josephschool voor het monitoren van sociale vooruitgang?
Om de sociale opbrengsten en de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen in kaart te brengen, maakt de Josephschool gebruik van de volgende gevalideerde registratiemethoden:
- Kijk! observatie-instrument
- Leerling in Beeld vragenlijst
Welke sociaal-emotionele lesmethoden worden toegepast op de Josephschool?
De Josephschool zet zich actief in voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen door de implementatie van de volgende gespecialiseerde lesmethode:
- De Vreedzame School
Inspectierapport Josephschool Pijnacker: Kwaliteit en Onderwijsontwikkeling
Het meest recente inspectierapport van de Josephschool in Pijnacker, opgesteld in 2018, bevestigt de solide kwaliteit van het onderwijs. De Onderwijsinspectie heeft geconcludeerd dat de onderwijskwaliteit op alle onderzochte aspecten voldoet aan de gestelde normen. Dit positieve oordeel resulteert in het behoud van het eerder toegekende basisarrangement voor de school. Dit betekent dat de Josephschool een stabiele en betrouwbare leeromgeving biedt aan alle leerlingen. De school blijft zich inzetten voor continue verbetering en kwaliteitsborging.