Johannesschool in Pijnacker

Het team van Johannesschool in Pijnacker

Current section: team
Bakenpad 1
2641 Pijnacker

Zie hier hoe het team van Johannesschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Johannesschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Johannesschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Johannesschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Johannesschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Johannesschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (6.7%)
25-35 jaar (26.7%)
35-45 jaar (40%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (6.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Johannesschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (85.7%)
Direct ondersteunend personeel (7.1%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Johannesschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Invulling van Leerkrachtvervanging op de Johannesschool

Op de Johannesschool waarborgen we de continuïteit van kwalitatief hoogstaand onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een vaste leerkracht. We starten het proces van vervanging door eerst intern te zoeken naar geschikte collega's die tijdelijk een lesgevende taak kunnen overnemen. Deze aanpak garandeert een snelle en effectieve invulling met behoud van de vertrouwde lesmethoden en pedagogische aanpak. Indien een interne oplossing niet haalbaar is, zetten we onze eigen vervangingspool in die specifiek is samengesteld uit ervaren en bevoegde leerkrachten van ons schoolbestuur. Dit netwerk biedt een betrouwbare bron van gekwalificeerd personeel, waardoor de onderwijscontinuïteit optimaal gewaarborgd blijft. Als laatste redmiddel maken we gebruik van Pool West, een regionaal samenwerkingsverband van schoolbesturen dat gespecialiseerd is in het leveren van flexibele leerkrachtvervanging. Mocht zelfs deze uitgebreide pool geen uitkomst bieden, dan evalueren we de mogelijkheid om leerlingen tijdelijk te verdelen over andere klassen. Dit wordt zorgvuldig gedaan om de groepsdynamiek en leeromgeving zo min mogelijk te verstoren. In uitzonderlijke situaties, waarin alle andere vervangingsopties zijn uitgeput, zullen we ouders informeren met het verzoek hun kind thuis te houden. We begrijpen de impact hiervan en zetten ons, in nauwe samenwerking met de lokale kinderopvang, in om indien mogelijk noodopvang te faciliteren. De communicatie met ouders hierover is transparant en tijdig.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op de Johannesschool: Onze Specialisten

2

Taal- en Rekenspecialisten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Taalspecialist Johannesschool

Toelichting van de school:

De taalspecialist van de Johannesschool versterkt het taalonderwijs op alle niveaus. Individuele begeleiding helpt leerlingen met specifieke taaluitdagingen. Groepsgericht adviseren wij leerkrachten over effectieve lesmethoden voor taal en rekenen, afgestemd op de behoeften van elk kind. Op schoolniveau analyseren we toetsresultaten om ons taalonderwijs continu te optimaliseren, zodat elke leerling het beste uit zichzelf kan halen.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groei en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er momenteel geen specifieke sociaal-emotionele specialisten direct aan deze sectie zijn toegewezen, integreert de Johannesschool sociaal-emotionele ontwikkeling in het dagelijkse lesprogramma en de algemene begeleiding van leerlingen.

1

Gedragsspecialist: Positief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Johannesschool

Toelichting van de school:

De gedragsspecialist van de Johannesschool biedt gerichte ondersteuning aan zowel leerkrachten als leerlingen. Deze specialist focust op het bevorderen van positief gedrag en het ontwikkelen van cruciale executieve functies. Samen werken we aan een stimulerende leeromgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

2

Motorische en Lichamelijke Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Logopedist Spectrum Nederland

Toelichting van de school:

De Johannesschool werkt samen met externe partners om de motorische en lichamelijke ontwikkeling van uw kind te ondersteunen. Een gecertificeerde logopedist van Logopedie Spectrum Nederland houdt wekelijks spreekuur op school, op maandagen en woensdagen. Dit biedt laagdrempelige hulp voor leerlingen met spraak- en taalontwikkelingsstoornissen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De Johannesschool faciliteert een veilige omgeving waarin persoonlijke verzorging en aandacht voor medische behoeften van leerlingen centraal staan. Voor specifieke medische ondersteuning werken we nauw samen met ouders en externe professionals om de continuïteit van zorg te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
5
Totaal specialisten
5
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal

Ontwikkeling en Ondersteuning op de Johannesschool: Meer dan Basis

Gedetailleerde Uitleg Over Onze Educatieve Aanpak

De Johannesschool verwelkomt met trots 196 leerlingen, verdeeld over acht dynamische groepen. Een aanzienlijk deel van onze leerlingen, 57%, woont in de nabijgelegen wijk Koningshof in Pijnacker, aangevuld met kinderen uit het centrum en de omliggende landelijke gebieden. Onze schoolpopulatie bestaat voornamelijk uit kinderen van Nederlandse afkomst. Met de verwachte toename van het leerlingenaantal door een nabijgelegen schoolsluiting en de ontwikkeling van de nieuwe woonwijk Tuindershof, blijven we ons inzetten voor een stabiele en diverse schoolgemeenschap. Wij investeren continu in extra ondersteuning om elke leerling optimaal te laten presteren. Onze toegewijde onderwijsassistenten werken wekelijks een dagdeel in elke groep, nauw samen met de leerkracht. Tevens bieden zij gespecialiseerde begeleiding aan kleine groepjes leerlingen, gericht op specifieke vaardigheden zoals rekenen en lezen. Voor leerlingen die extra uitdaging zoeken, bieden we uitdagende projectgroepen. Na elke schoolvakantie starten nieuwe projecten, die ongeveer zeven weken duren en variëren in onderwerp. De leerlingen sluiten elk project af met een creatieve presentatie, wat hun leerproces verrijkt en hun zelfvertrouwen vergroot.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en het Schoolplan van de Johannesschool

Wat zijn de strategische doelen van de Johannesschool voor 2024-2027?

De Johannesschool, onderdeel van SKOP, streeft in de schoolplanperiode 2024-2027 naar verbetering op drie kerngebieden. Jaarlijks worden deze ambities uitgewerkt in een gedetailleerd jaarplan, beschikbaar op school. Pijler 1: Werkgeluk en Professionele Ontwikkeling Prioriteit ligt bij het bevorderen van werkplezier en werkgeluk voor alle teamleden. SKOP wil een aantrekkelijke werkgever zijn waar medewerkers zich gewaardeerd voelen en zich continu kunnen ontwikkelen. Dit gebeurt in samenwerking met DOES adviesgroep, gericht op het vergroten van individueel en teamgeluk. Begeleiding en Ondersteuning Duurzame begeleiding, ontwikkeling en coaching van medewerkers is essentieel. De schoolopleider en intern opgeleide beeldcoaches spelen hierin een cruciale rol. Jaarlijkse plannen voor beeldcoaching ondersteunen het leren van en met elkaar. Professionalisering SKOP Leerhuis biedt een breed professionaliseringsaanbod. Lerende netwerken tussen de vijf SKOP-scholen en teamgerichte groei bevorderen de professionele ontwikkeling en de schoolontwikkeling. Pijler 2: Versterking van Onderwijs en Leren Pedagogisch Klimaat De succesvolle Superheldenaanpak wordt voortgezet om een positief pedagogisch klimaat te waarborgen. Deze aanpak traint kinderen en leerkrachten in het maken van bewuste keuzes, conflictoplossing en het nemen van verantwoordelijkheid. Nieuwe leerkrachten ontvangen de training binnen drie maanden, en jaarlijkse begeleiding door experts zorgt voor continue borging. Basisvaardigheden De doorgaande lijn voor technisch lezen en rekenen wordt verder versterkt, met mogelijke uitbreiding naar begrijpend lezen, in samenwerking met Marita Eskes. De Expliciete Directe Instructie (EDI) didactiek wordt toegepast en uitgebreid naar rekenen, taal en spelling. Verbetering Leerlingresultaten De school monitort continu de leerlingresultaten aan de hand van de SKOP kwaliteitskalender. Hoge verwachtingen worden gehanteerd met als ambitie dat alle leerlingen minimaal het uitstroomniveau 1F behalen, met streven naar 2F (taal) en 1S (rekenen). Visie Jonge Kind Er wordt gewerkt aan een gezamenlijke, heldere SKOP-visie op de ontwikkeling van het jonge kind, die scholen autonoom kunnen invullen. Digitale Geletterdheid De leerlijnen Mediawijsheid, ICT-vaardigheden, Informatievaardigheden en Computational Thinking worden geïmplementeerd middels de Basicly methode. Burgerschap en Duurzaamheid De Johannesschool ziet zichzelf als een oefenplaats voor de samenleving, waar kinderen leren actief deel te nemen en verantwoordelijkheid te nemen voor de toekomst, inclusief duurzaamheid. Pijler 3: Toekomstbestendigheid en Groei Groei Leerlingenaantal De school evalueert de groeimogelijkheden in reactie op de verwachte bevolkingsgroei in Pijnacker-Nootdorp, om te voldoen aan de maatschappelijke opdracht om alle kinderen een plek te bieden.

Welke methoden gebruikt de Johannesschool om schoolplan-doelen te realiseren en te monitoren?

De Johannesschool borgt de realisatie van haar schoolplan-doelen via de gestructureerde kwaliteitszorg van SKOP, zoals beschreven in het document 'Onderwijs en Kwaliteit'. De SKOP Kwaliteitskalender coördineert alle kwaliteitsactiviteiten. De focus ligt op het primaire proces: het onderwijs, met speciale aandacht voor pedagogisch en didactisch handelen en het leren van de leerlingen. Kwaliteitsbewaking en doelrealisatie worden gemonitord met behulp van: * Regelmatige evaluaties van het schoolplan en jaarplan. * Analyse van jaarverslagen en toetsresultaten. * Deelname aan het professionele aanbod van de SKOP academie. * Kennisdeling via netwerkbijeenkomsten en klasbezoeken. * Implementatie van effectieve instructiemethoden zoals EDI. * Individuele ontwikkel- en voortgangsgesprekken met medewerkers. * Uitvoeren van interne audits.

Ontdek Onze Peuteropvang: Voorbereiding op de Basisschool

Toelichting van de school

De Johannesschool biedt een unieke Peuteropstap, speciaal ontwikkeld voor kinderen vanaf drie jaar die zich voorbereiden op het basisonderwijs. Wij werken nauw samen met SkippyPePijN om een stimulerende omgeving te creëren. Kinderen brengen wekelijks een uur door op school onder begeleiding van ervaren professionals. Deze gestructureerde kennismaking garandeert een soepele overgang naar de kleuterklassen, waarbij spelenderwijs essentiële vaardigheden worden ontwikkeld.

Veelgestelde vragen

Welke extra programma's biedt de Johannesschool voor jonge kinderen?

De Johannesschool stimuleert de vroege ontwikkeling met het speciale PeuterOpstap programma. Dit initiatief is ontworpen om kinderen een voorsprong te geven in hun educatieve reis. Het programma focust op spelend leren en sociale interactie, essentieel voor de voorbereiding op het basisonderwijs. Uw kind krijgt zo de beste start.

De Johannesschool stimuleert de vroege ontwikkeling met het speciale PeuterOpstap programma. Dit initiatief is ontworpen om kinderen een voorsprong te geven in hun educatieve reis. Het programma focust op spelend leren en sociale interactie, essentieel voor de voorbereiding op het basisonderwijs. Uw kind krijgt zo de beste start.

PeuterOpstap Programma

Met welke partners werkt de Johannesschool samen voor peuterprogramma's?

Voor ons PeuterOpstap programma werken wij samen met de gerenommeerde peuterspeelzaal SkippyPePijN. Deze samenwerking verzekert een hoge kwaliteit van begeleiding en educatieve inhoud. Samen zorgen we voor een optimale voorbereiding op de basisschoolervaring van uw kind.

Voor ons PeuterOpstap programma werken wij samen met de gerenommeerde peuterspeelzaal SkippyPePijN. Deze samenwerking verzekert een hoge kwaliteit van begeleiding en educatieve inhoud. Samen zorgen we voor een optimale voorbereiding op de basisschoolervaring van uw kind.

Team | Johannesschool in Pijnacker | [2025] Schoolregister