
De resultaten van Johannesschool in Pijnacker
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Johannesschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Johannesschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Johannesschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op de Johannesschool
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten middels de eindtoets in groep acht. Onze school streeft ernaar dat alle leerlingen dit basisniveau bereiken. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het fundamenteel niveau, een norm die wij serieus nemen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Prestaties Johannesschool Pijnacker
Het streefniveau biedt een uitdagender doel dan het fundamenteel niveau, met als ambitie dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen deze hogere standaard bereikt voor het verlaten van de Johannesschool. De inspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als richtlijn voor onze voortdurende kwaliteitsverbetering.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Johannesschool?
Ontdek hoe de Johannesschool in Pijnacker tot een passend schooladvies komt voor elke leerling. Wij hanteren een zorgvuldig proces dat start in groep 7, waarbij we de voortgang en ontwikkeling van uw kind nauwlettend volgen. Tijdens de rapportgesprekken bespreken we de verwachtingen en aan het einde van groep 7 ontvangt u schriftelijk het verwachtingsadvies, gebaseerd op de resultaten uit ons leerlingvolgsysteem. In groep 8 nemen de leerlingen in de herfst de Cito-toetsen af. Een deskundige adviescommissie, bestaande uit de leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directie, beoordeelt vervolgens de resultaten, werkhouding en motivatie. Eind november volgt een gesprek met alle betrokkenen om het voorlopige advies te bespreken en het Onderwijskundig Rapport (OKR) op te stellen. Na de Doorstroomtoets in februari en de uitslag in maart, evalueert de adviescommissie het schooladvies opnieuw. Een hogere toetsscore kan leiden tot een bijstelling naar boven, altijd in samenspraak met u als ouder. Bij een lagere score blijft het voorlopige advies van kracht, tenzij er gegronde redenen zijn om hiervan af te wijken.
Grafiek
Grafiek laden...
Sterke Sociale Ontwikkeling op Basisschool Johannesschool
Op de Johannesschool in Pijnacker creëren we een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich gewaardeerd voelt. Door middel van positieve gedragsregels en nauwgezette begeleiding van de sociaal-emotionele ontwikkeling, bevorderen we wederzijds respect en vertrouwen tussen leerlingen, leerkrachten en ouders. Wij leggen een solide basis voor de toekomst door leerlingen niet alleen kennis, maar ook essentiële vaardigheden mee te geven. Denk hierbij aan kritisch denken, creativiteit en probleemoplossend vermogen, zodat zij zich zelfstandig kunnen ontwikkelen en functioneren in de maatschappij. Samen met onze leerlingen ontdekken we hun unieke leerstijlen en benodigde vaardigheden om doelen te bereiken. De Johannesschool moedigt een dynamische rolverdeling aan, waarbij leerkrachten steeds meer verantwoordelijkheid delegeren en leerlingen actief eigenaarschap tonen.
Betrokkenheid bij elke leerling
Continu in ontwikkeling
Gedeelde verantwoordelijkheid
Hoe bevordert de Johannesschool de sociale vaardigheden van leerlingen?
De Johannesschool hanteert de effectieve Superheldenaanpak van Orka Training. Deze preventieve methode is specifiek ontworpen om sociale vaardigheden te versterken en het klaslokaalklimaat te verbeteren, waardoor de kans op sociale uitdagingen wordt geminimaliseerd. Kinderen leren negen essentiële sociale vaardigheden, de 'superhelden', zoals elkaar helpen, aanspreken, leiden, volgen, opkomen voor jezelf, relaxed reageren, negeren, een slimme plek kiezen en hulp vragen. Door middel van gerichte groepsoefeningen maken leerlingen bewuste keuzes, waarbij de leerkracht constructieve feedback geeft. Deze 'superhelden'-vaardigheden zijn direct toepasbaar in diverse situaties: in de klas, thuis of tijdens sportactiviteiten, wat zorgt voor een integrale ontwikkeling.
Welke methoden gebruikt de Johannesschool voor het meten van sociale vooruitgang?
De Johannesschool monitort de sociale vooruitgang van leerlingen zorgvuldig met behulp van gevalideerde registratievormen. Dit stelt ons in staat om de sociaal-emotionele ontwikkeling nauwkeurig in kaart te brengen.
- Kijk! observatiesysteem
- Cito Leerling-in-Beeld (LIB) voor sociaal-emotioneel functioneren
Welke lesmethoden zet de Johannesschool in voor sociaal-emotioneel leren?
Voor sociaal-emotioneel leren maakt de Johannesschool gebruik van de vernieuwende Superheldenaanpak. Deze methode is toegankelijk via de website van Orka Training.
- Superheldenaanpak (via https://www.orkatraining.nl/)
Inspectierapport Johannesschool Pijnacker: Kwaliteit van Ons Basisonderwijs
Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie over de Johannesschool. Ons uitgebreide inspectierapport geeft een helder beeld van de onderwijskwaliteit binnen onze school. Lees meer over de sterke punten en ontwikkelingsgebieden in het officiële inspectiedocument. Dit rapport is uw toegangspoort tot de transparantie en de kwaliteitsborging waar wij voor staan. Download hier het volledige inspectierapport voor een gedetailleerd overzicht van ons basisonderwijs.