
De resultaten van Casa Tweetalige Montessorischool in Pijnacker
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Casa Tweetalige Montessorischool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Casa Tweetalige Montessorischool bij jullie?
Ontdek hoe goed Casa Tweetalige Montessorischool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing Fundamenteel Niveau Taal en Rekenen
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële basisvaardigheden in taal en rekenen die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden geëvalueerd in groep acht middels een doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% beheersing van dit basisniveau. Dit percentage fungeert als signaleringswaarde voor alle basisscholen, inclusief Casa Tweetalige Montessorischool, om de basiskwaliteit te waarborgen.
Grafiek
Grafiek laden...
Ambitie Streefniveau: Hogere Leerdoelen op de Montessorischool
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hogere academische doelen te bereiken voor taal en rekenen. Het is ons streven dat zoveel mogelijk leerlingen van Casa Tweetalige Montessorischool dit ambitieniveau behalen aan het einde van groep acht. Voor elke school, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie, bepaalt de inspectie een individuele signaleringswaarde voor het streefniveau. Dit stelt ons in staat om gerichte ondersteuning te bieden en de onderwijskwaliteit continu te verbeteren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Casa Tweetalige Montessorischool?
Het schooladvies is cruciaal voor de doorstroom naar het middelbaar onderwijs in Nederland. Bij Casa Tweetalige Montessorischool wordt dit advies zorgvuldig opgesteld. Tijdens oudergesprekken in het voorlaatste schooljaar bespreken de leerkrachten de verwachte middelbare school route van uw kind. In januari van het laatste schooljaar wordt het definitieve advies gegeven, gebaseerd op de ontwikkeling en prestaties gedurende de basisschoolperiode. Indien de resultaten van de eindtoets hoger uitvallen dan het eerdere schooladvies, kan het advies worden bijgesteld. Dit zorgt voor een passend advies dat recht doet aan de capaciteiten van elk kind. De doorstroomtoets biedt voor alle leerlingen een dubbel advies. Zelfs bij hoge scores voor leerlingen die een pre-advies voor praktijkonderwijs ontvangen, blijft het advies Praktijkonderwijs (PRO)/VMBO-basis (BBL). Een enkel advies voor enkel praktijkonderwijs is bij deze toets niet mogelijk. Voor leerlingen met een lager IQ (tussen 55/60 en 75/80) die een voorlopig advies voor praktijkonderwijs krijgen, is dit advies gebaseerd op leestoetsen, spelling, rekenen en IQ-metingen. Deze gegevens zijn voldoende voor het aanvragen van een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor praktijkonderwijs, waarbij de uitslag van de doorstroomtoets geen rol speelt. Leerlingen die korter dan vier jaar in Nederland verblijven en de Nederlandse taal nog niet beheersen, doen de doorstroomtoets niet. De resultaten van deze toets geven onvoldoende beeld van hun werkelijke potentieel. Het Samenwerkingsverband VO helpt bij het vinden van een passend vervolgadvies. Indien de onderwijsbestemming nog onduidelijk is, kunnen op de ISK (Internationale Schakelklas) speciale toetsen worden afgenomen. Deze meten taalvaardigheid, leesvaardigheid en rekenvaardigheid zonder taalcomponent. De ISK adviseert de basisschool over eventuele extra ondersteuning in groep 8. Ouders en school beslissen gezamenlijk over deelname aan de doorstroomtoets. Bij niet-deelname documenteert de school de redenen zorgvuldig, zodat de onderwijsinspectie dit kan toetsen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Emotionele Groei op Casa Tweetalige Montessorischool
Op Casa Tweetalige Montessorischool stimuleren we de sociale en emotionele ontwikkeling van elk kind. We leren kinderen zorg te dragen voor zichzelf, hun medemens en hun omgeving. Kinderen worden zich bewust van hun plek binnen de bredere gemeenschap en leren van jongs af aan wat goed gedrag inhoudt en welke sociale verwachtingen er gelden. In de jongste groepen ligt de nadruk op het aanleren van sociale vaardigheden door middel van gerichte 'Grace and Courtesy' lessen en rollenspellen. Kinderen leren hierbij emoties te herkennen en op een gezonde manier te uiten, wat essentieel is voor hun algehele welzijn. Voor de oudere kinderen is het ontwikkelen van een sterk moreel kompas cruciaal. Ze hebben een ontwikkeld rechtvaardigheidsgevoel en verkennen actief de concepten van goed en fout. Via groeps- en individuele gesprekken verdiepen we de sociale kernwaarden. We helpen kinderen hun eigen rol in sociale interacties te begrijpen en de impact van hun keuzes te zien, zodat ze positieve zelfhulpstrategieën ontwikkelen.
Moed om jezelf te zijn en uit te spreken
Verbinding met medeleerlingen en de omgeving
Verantwoordelijkheid voor eigen acties en de groep
Hoe bevordert Casa Tweetalige Montessorischool de sociale ontwikkeling bij leerlingen?
Samenwerking, zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid vormen de kern van ons Montessori-onderwijs en zijn verweven in onze lesmethoden. In de onderbouw besteden we veel aandacht aan omgangsvormen en sociale interactie via 'Grace & Courtesy' lessen met rollenspellen. Onze begeleiders maken gebruik van de Positive Discipline methodiek, die hen handvatten biedt om kinderen te observeren, gedrag te analyseren en effectief te begeleiden met een 'firm & kind' benadering. In de midden- en bovenbouw wordt intensief samengewerkt, wat essentieel is voor deze leeftijdsfase. Kinderen leren hun eigen ideeën flexibel aan te passen en rekening te houden met anderen, wat een belangrijke sociale vaardigheid is binnen het Montessori-onderwijs. Begeleiders blijven de Positive Discipline methodiek toepassen, waarbij kinderen leren deel uit te maken van een groep en empathisch en probleemoplossend samen te werken. Dagelijkse klassenvergaderingen stellen kinderen in staat om zichzelf te zijn, elkaar te ondersteunen en conflicten constructief op te lossen. Voor de bovenbouw integreren we ook de Kanjertraining. We hechten grote waarde aan een veilige en gezien wordende omgeving voor elk kind. Ouders worden actief betrokken via ouderavonden en nieuwsbrieven en worden ook geholpen bij het oplossen van specifieke situaties. Mocht u als ouder zorgen hebben over de sociale ontwikkeling van uw kind, bespreek dit dan direct met de begeleiders.
Welke methoden worden gebruikt om de sociale vooruitgang van leerlingen te monitoren?
Om de sociale ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maken we gebruik van verschillende effectieve registratiemethoden:
- Montessori Observatie Methode: Gericht observeren van sociaal gedrag in de klas.
- Sociaal Emotionele Vragenlijst: Een gestandaardiseerde methode voor het meten van sociaal-emotionele vaardigheden.
- Registratie in MRX: Digitale registratie van observaties en voortgang.
Welke lesprogramma's zet de school in voor sociaal-emotioneel leren?
Onze school zet diverse methoden in om het sociaal-emotioneel leren van kinderen te versterken:
- Kanjertrainingen: Gericht op het versterken van sociale vaardigheden en het voorkomen van pestgedrag.
- Groeps- en individuele gesprekken: Ruimte voor reflectie en het bespreken van sociale dynamieken.
- Grace and Courtesy lessen: Specifieke lessen gericht op het aanleren van beleefdheid en sociale omgangsvormen.
- Positive Discipline: Een positieve benadering voor klassenmanagement en gedragsbegeleiding.
Inspectierapport Casa Tweetalige Montessorischool: Kwaliteit en Excellentie
De Onderwijsinspectie heeft in 2023 een grondig kwaliteitsonderzoek uitgevoerd bij de Casa Tweetalige Montessorischool. De resultaten tonen een hoge onderwijskwaliteit, met een positieve beoordeling van het leer- en leerklimaat. De school blinkt uit in het stimuleren van de natuurlijke nieuwsgierigheid van leerlingen door een rijke leeromgeving en deskundige begeleiding. Leerlingen in de midden- en bovenbouw ontwikkelen zich zelfstandig en gestructureerd op diverse gebieden. Dit wordt ondersteund door gerichte begeleiding van leraren, zowel tijdens lessen als in persoonlijke mentorgesprekken. Hierdoor zien we een duidelijke groei in kennis, vaardigheden, zelfsturing en zelfvertrouwen bij onze leerlingen. Om het onderwijs nog beter aan te laten sluiten bij de leerbehoeften, wordt de interactie en leerling-gestuurde uitleg in de onderbouw verder versterkt. Daarnaast breidt de school haar aanbod voor burgerschapsonderwijs uit en monitort de resultaten nauwkeurig, ter voorbereiding op actieve deelname aan de Nederlandse samenleving. Concrete en meetbare schoolontwikkelingsdoelen worden vastgesteld om de voortgang te waarborgen. De school voldoet aan alle wettelijke eisen en de basiskwaliteit is uitstekend gewaarborgd. In 2023 is Casa Tweetalige Montessorischool bekroond met het predicaat "Excellent", met als specifiek profiel "Zelfsturend in een breed georiënteerde omgeving". Dit onderstreept onze toewijding aan hoogwaardig en toekomstgericht onderwijs.