Basisschool 't Scathe in Pannerden

De resultaten van Basisschool 't Scathe in Pannerden

Current section: resultaten
Schoolstraat 1
6911 Pannerden

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool 't Scathe, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool 't Scathe bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool 't Scathe bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen op 't Scathe

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau halen. Deze 85% fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die voor alle basisscholen in Nederland geldt. Basisschool 't Scathe scoort met een percentage van 95,48% uitstekend op het fundamentele niveau, wat ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% ligt. Dit suggereert dat de overgrote meerderheid van onze leerlingen de basisvaardigheden op het gebied van taal en rekenen goed beheerst aan het einde van hun basisschoolperiode. Vergeleken met het landelijk gemiddelde van 94,82% presteert Basisschool 't Scathe hiermee zeer sterk. Dit bevestigt de effectiviteit van ons onderwijs en de inzet van zowel leerlingen als leerkrachten om de fundamentele leerdoelen te behalen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Prestaties op Basisschool 't Scathe

Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau en geeft aan welk percentage leerlingen aan het einde van groep acht een verdiept beheersingsniveau bereikt. De inspectie stelt voor elke school een specifiek streefpercentage vast, gebaseerd op de kenmerken van de leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als de signaleringswaarde om de schoolprestaties op een hoger niveau te beoordelen. Op het streefniveau behaalt Basisschool 't Scathe een score van 49,72%. Dit betekent dat bijna de helft van onze leerlingen aan het einde van de basisschool een niveau bereikt dat boven de basisvaardigheden uitstijgt. Dit is een indicatie van de ambitie en de mogelijkheden die we onze leerlingen bieden om zich verder te ontwikkelen. De school scoort 49,72%, terwijl de landelijke vergelijking uitkomt op 53,43%. De signaleringswaarde voor onze school is vastgesteld op 41,2%. Met onze score presteren we dus boven de specifieke verwachtingen die voor Basisschool 't Scathe gelden, wat getuigt van een solide onderwijsaanpak gericht op zowel basis- als verdere ontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool 't Scathe?

Basisschool 't Scathe in Pannerden stimuleert leerlingen om zelfstandig antwoorden te vinden en het eigen leerproces te omarmen. Met een focus op een 'groeimindset' ontwikkelen leerlingen essentiële algemene en specifieke vaardigheden. De school legt de nadruk op het belang van doorzettingsvermogen, een positief zelfbeeld, zelfbepaling en motivatie. Dit zijn de cruciale 'niet-intellectuele voorwaarden' voor succesvolle ontwikkeling. 't Scathe koestert het leerproces en moedigt trots op inspanningen aan, niet enkel op resultaten. Hier wordt 'Ik kan het niet' omgezet in 'Ik kan het NOG niet', wat de veerkracht en het leervermogen van elke leerling versterkt.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Basisschool 't Scathe: Samen Groeien en Leren

Bij Basisschool 't Scathe geloven we dat kinderen veel van elkaar leren door actief samen te werken en te spelen. Onze toegewijde leerkrachten stimuleren een omgeving waarin leerlingen leren zichzelf te kennen en op een positieve manier om te gaan met anderen, verschillen en eventuele conflicten. Dit vormt de basis voor succesvol samenleven, samenspelen en samenwerken. Wij bieden een gestructureerde en veilige leeromgeving, mede dankzij onze inzet van de 'Taakspel'-methode. Met Taakspel moedigen we gewenst gedrag aan, wat resulteert in betere taakgerichtheid en een prettig klassenklimaat. Dit draagt bij aan de veilige en ondersteunende plek die 't Scathe wil zijn voor elk kind. Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling maken we gebruik van de effectieve methode "Vreedzaam". We vinden het essentieel dat kinderen diversiteit accepteren, hun eigen gevoelens herkennen en de gevoelens van anderen respecteren. Onze leerkrachten voeren regelmatig individuele gesprekken om dit proces te begeleiden.

Veiligheid en respect voor iedereen

Actief samenwerken en betrokkenheid tonen

Oplossingsgericht denken en creativiteit inzetten

Hoe bevordert Basisschool 't Scathe de sociale vaardigheden van leerlingen?

Ons pedagogisch handelen is geworteld in de principes van Taakspel en de Vreedzame School-methode, in lijn met onze schoolvisie. Dit schooljaar introduceren we een nieuwe, uitgebreide vragenlijst 'Leerling in Beeld' om de sociale ontwikkeling nauwkeurig te volgen. De afname van deze vragenlijst staat gepland voor april.

Welke instrumenten gebruikt onze school om de sociale vooruitgang van leerlingen te monitoren?

Basisschool 't Scathe maakt gebruik van de volgende registratie-instrumenten om de sociale opbrengsten te evalueren:

  • Leerling in Beeld vragenlijst
  • Nulmeting van de Vreedzame School-methode

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op onze basisschool?

Op Basisschool 't Scathe zetten we de volgende bewezen methoden in voor sociaal-emotioneel leren:

  • Taakspel voor gedragsstimulering
  • Vreedzame School voor een positief sociaal klimaat

Inspectierapport Basisschool 't Scathe: Kwaliteit en Ontwikkeling

In september 2024 heeft de Onderwijsinspectie een bezoek gebracht aan Basisschool 't Scathe in Pannerden. Het inspectierapport toont aan dat de school uitblinkt in diverse onderwijskundige aspecten. De kwaliteit van het onderwijs voldoet op veel onderzochte indicatoren aan de gestelde eisen. De school zet zich actief in voor een veilige en stimulerende leeromgeving. Hierdoor kunnen leerlingen zich optimaal ontwikkelen en wordt hun potentieel volledig benut. Het team van Basisschool 't Scathe werkt continu aan verbetering en innovatie binnen het onderwijs. Ontdek de bevindingen van de inspectie en zie hoe Basisschool 't Scathe zich inzet voor excellent onderwijs. De resultaten onderstrepen de toewijding aan een hoge onderwijskwaliteit voor alle leerlingen.

Resultaten | Basisschool 't Scathe in Pannerden | [2025] Schoolregister