De Akker in Opmeer

Het team van De Akker in Opmeer

Current section: team
Meibloem 46
1716 Opmeer

Zie hier hoe het team van De Akker is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Akker. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Akker bij jullie?

Ontdek hoe goed De Akker bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Akker zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 86% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (86%)
Man (14%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Akker. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (16.7%)
25-35 jaar (16.7%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (16.7%)
55-65 jaar (16.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (23%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (21.2%)
55-65 jaar (19.3%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Akker werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (40%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Indirect ondersteunend personeel (60%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Akker gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Ons Beleid bij Ziekte op Basisschool De Akker

Op Basisschool De Akker streven we naar continuïteit in het onderwijs. Wanneer een leerkracht onverhoopt ziek wordt, doen wij ons uiterste best om direct voor een gekwalificeerde vervanger te zorgen. Het vinden van invallers is echter een uitdaging in het huidige onderwijslandschap, waardoor dit niet altijd direct mogelijk is. Onze eerste prioriteit is het waarborgen van de dagelijkse lesgang voor uw kind. Als een directe invaller niet beschikbaar is, zetten we creatieve oplossingen in. We kijken eerst of een collega met vrije lesuren de groep kan overnemen. Dit garandeert dat uw kind betrokken blijft bij de lesstof en de structuur van de schooldag. Indien dit niet lukt, bekijken we de mogelijkheid om de klas tijdelijk op te splitsen en te verdelen over andere klassen. Hierbij geldt een maximum van twee opeenvolgende dagen dat een groep wordt verdeeld. Dit doen we om de impact op de leerlingen en de continuïteit van de lesinhoud te maximaliseren. Als laatste redmiddel, en enkel in uiterste nood, kan het voorkomen dat we een groep naar huis moeten sturen. Dit besluit wordt altijd zorgvuldig overwogen en bij voorkeur een dag van tevoren gecommuniceerd, zodat u als ouder tijdig geïnformeerd bent. In alle gevallen waarbij leerlingen naar huis moeten, bieden we de mogelijkheid dat zij onder toezicht van een aanwezige leerkracht kunnen blijven. We benadrukken dat het naar huis sturen van een groep een uitzonderlijke maatregel is. Mocht de afwezigheid van een leerkracht langer duren zonder dat er een vervanger gevonden kan worden, dan rouleren we de situaties waarbij groepen naar huis gaan. Dit zorgt ervoor dat de vaste leerkracht kan invallen in de klas waar de oorspronkelijke leerkracht afwezig is, waardoor de onderwijskwaliteit gewaarborgd blijft.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Onderwijsspecialisten op De Akker

2

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Akker bieden we een stevige basis voor taal en rekenen. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij lezen, spelling of rekenen, ontvangen gerichte hulp van hun leerkracht. Voor lees- en spellingsproblemen, inclusief een vermoeden van dyslexie, bieden we intensieve begeleiding binnen de klas. Wij testen zelf niet op dyslexie; bij een vermoeden bespreken we dit met u en verwijzen we voor nader onderzoek en behandeling naar externe specialisten. Ook bij rekenuitdagingen, zoals een vermoeden van dyscalculie, staat onze leerkracht klaar met extra uitleg en oefeningen. Net als bij dyslexie, vindt diagnostiek en behandeling van dyscalculie plaats buiten de schoolmuren. Kinderen die thuis een andere taal spreken, krijgen in de kleuterklassen extra ondersteuning. Vanaf groep 3 kunnen nieuwkomers terecht bij een regionale taalklas voor een gestructureerde taalverwerving van maximaal 1,5 jaar. Meer- en hoogbegaafde leerlingen worden uitgedaagd met compacting en verrijkingsmateriaal, zodat hun leertraject optimaal blijft. Leerlingen met leer- of ontwikkelingsproblemen ontvangen eveneens de nodige extra hulp. Voor gedetailleerde informatie over onze aanpak op het gebied van taal en rekenen, kunt u contact opnemen met onze kwaliteitscoördinator.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Leergedrag

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Wij hechten groot belang aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Duidelijke klassenregels en een gestructureerde leeromgeving bevorderen positief gedrag en een goede werkhouding. Onze aanpak is gericht op het helpen van leerlingen om effectief samen te werken, hun concentratie te verbeteren en leerdoelen te behalen. We besteden ook aandacht aan het leren omgaan met emoties, zowel individueel als in interactie met klasgenoten. Onze kwaliteitscoördinator, die tevens gedragsspecialist is, speelt een cruciale rol in het monitoren en ondersteunen van deze ontwikkeling binnen onze schoolgemeenschap.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Expertise van P²O

Beschikbare specialisten:

Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Het team van P²O (Passend Onderwijs Organisatie) biedt waardevolle externe ondersteuning aan leerkrachten bij het realiseren van passend onderwijs. Elke basisschool in regio West-Friesland heeft een vaste P²O-begeleider. Onze kwaliteitscoördinator fungeert ook als P²O'er, wat betekent dat we beschikken over diepgaande expertise op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak binnen onze school. Dit stelt ons in staat om proactief mee te denken met leerkrachten. Zij kan observeren in de klas en samen met de leerkracht strategieën ontwikkelen voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, met als doel een optimale leerervaring voor elk kind te garanderen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Samenwerking met Fysiotherapeut

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut

Toelichting van de school:

Basisschool De Akker werkt nauw samen met een gespecialiseerde kinderfysiotherapeut uit Opmeer. Deze samenwerking waarborgt dat leerlingen met motorische of lichamelijke uitdagingen de juiste begeleiding krijgen. Onze fysiotherapeutische ondersteuning is gericht op het bevorderen van de algehele fysieke ontwikkeling en het welzijn van elk kind, zodat zij optimaal kunnen participeren in alle schoolactiviteiten.

1

Medische en Persoonlijke Verzorging: Een Veilig Schoolklimaat

Beschikbare specialisten:

School maatschappelijk werker

Toelichting van de school:

Wij hanteren strikte protocollen voor het toedienen van medicatie en het bieden van medische zorg op school, om de veiligheid en gezondheid van alle leerlingen te waarborgen. Onze schoolfaciliteiten zijn deels toegankelijk voor rolstoelgebruikers, en we streven naar een inclusieve omgeving waar elk kind zich welkom voelt. Dankzij het landelijke netwerk Ziezon kunnen we ook leerlingen met langdurige ziekteperiodes optimaal blijven betrekken bij het schoolleven. Voor ondersteuning op het gebied van maatschappelijke en persoonlijke verzorging, onderhouden we een constructieve samenwerking met het wijkteam van de gemeente Opmeer, inclusief onze school maatschappelijk werker.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Kinderopvang / peuterspeelgroep / BSO
Naschoolse activiteiten: muzieklessen

Optimale Leerlingondersteuning op Basisschool De Akker

Onze Visie op Extra Ondersteuning voor Elke Leerling

Op basisschool De Akker geloven we in het bieden van toegesneden ondersteuning aan elke leerling. Of het nu gaat om individuele hulp of begeleiding van kleine groepjes, wij stemmen onze aanpak af op specifieke onderwijsbehoeften. Ontdek hier hoe wij leerlingen stimuleren en ondersteunen in hun ontwikkeling. Lezen, Spelling en Dyslexie: Succes met Bouw en RALFI Leerlingen met dyslexie ontvangen effectieve ondersteuning door middel van gespecialiseerde methodes en hulpmiddelen. We zetten voorleessoftware, luisterboeken en aangepaste lettertypen in om lezen en schrijven te vergemakkelijken. Bij ernstige dyslexie bieden we intensieve begeleiding met de methodes BOUW (onderbouw) en RALFI (bovenbouw). Extra Instructietijd en Handelingsplannen voor Leessucces Onze aanpak omvat wekelijks 60 minuten extra instructietijd, verdeeld over kleine groepjes van maximaal vier leerlingen. Elk kind heeft een persoonlijk handelingsplan waarin doelen, aanpak en evaluatiemomenten helder worden vastgelegd. Deze begeleiding wordt verzorgd door een ervaren onderwijsassistent of leerkrachtondersteuner, onder supervisie van onze Kwaliteitscoördinator (KC). Samenwerking met Externe Experts voor Specifieke Behoeften Voor leerlingen met een dyslexieverklaring van een extern bureau bieden we een gestructureerd behandeltraject. Tevens werken we nauw samen met VierTaal voor specialistische ondersteuning aan slechthorende leerlingen en leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Nederlands als Tweede Taal: Taalvaardigheid Versterken Leerlingen voor wie Nederlands niet de moedertaal is, ontvangen extra taalondersteuning, zowel binnen als buiten de groepsvorming. Met de visuele methode ‘Zien is Snappen’ en de LOGO 3000 methode (groepen 1-3) vergroten we de woordenschat en taalbegrip. Rekenen: Aangepaste Programma's voor Rekensucces Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij rekenen, volgen een op maat gemaakt lesprogramma met specifieke leerdoelen en intensieve begeleiding. We maken gebruik van ‘Passende Perspectieven’, het Bareka rekenmuurtje en Rekensprint om rekenvaardigheden te versterken. Meer- en Hoogbegaafdheid: Uitdagende Leertrajecten Voor leerlingen met meer- of hoogbegaafdheid bieden we verdiepende en verbredende lesmaterialen, compacting van leerstof en uitdagende verrijkingsopdrachten. Indien nodig, kan in overleg met het ondersteuningsteam een leerling lesstof of een leerjaar overslaan. HB-Ondersteuning en Specialistische Klassen Leerlingen kunnen deelnemen aan een speciale HB-ondersteuningsvoorziening van ons samenwerkingsverband, een aparte klas voor hoogbegaafde leerlingen. Ons ondersteuningsteam adviseert hierover, en ook wordt er gekeken naar het mogelijk overslaan van leerstof of een leerjaar. Moeilijk Leren: Praktische Ondersteuning en Expertise Bij leerlingen die moeite hebben met leren, kan een P2O-er van het samenwerkingsverband ondersteuning bieden aan leerkrachten. Onze Kwaliteitscoördinator, tevens P2O-er, helpt leerkrachten bij het vormgeven van passend onderwijs en biedt preventieve ondersteuning op maat. Sociaal-emotionele Ontwikkeling: De Vreedzame School en Rots&Water Wij hanteren de methodiek ‘De Vreedzame School’ om de sociaal-emotionele ontwikkeling te bevorderen. Bijkomende ondersteuning bieden we via schoolmaatschappelijk werk en de Rots&Water training, aangeboden via ons knooppunt 2. Medische en Fysieke Ondersteuning: Samenwerking met Externe Partners Voor leerlingen met visuele of auditieve beperkingen werken we samen met gespecialiseerde organisaties zoals Visio en Bartimeus. Ook bieden we ondersteuning voor leerlingen met gehoorproblemen en werken we samen met de kinderfysiotherapeut van de gemeente Opmeer. Ondersteuningsruimte: Een Plek voor Rust en Begeleiding Onze school beschikt over een speciale ondersteuningsruimte waar leerlingen individueel of in kleine groepjes extra begeleiding kunnen ontvangen of waar ze even tot rust kunnen komen. Grenzen van Ondersteuning en Protocol In specifieke situaties, zoals wanneer een leerling een risico vormt, hanteren we de afspraken uit ons gedragsprotocol en dat van Stichting Allure om een veilige leeromgeving te waarborgen. Deskundige Hulp Binnen en Buiten de School Onze Kwaliteitscoördinator (KC) is het centrale aanspreekpunt voor alle ondersteuningsvragen. Daarnaast beschikken we over een team van specialisten binnen de school en schakelen we externe experts in, zoals gedragswetenschappers, P2O-ers, schoolmaatschappelijk werkers, logopedisten en vele andere specialisten. Samenwerking voor Optimaal Resultaat Wij streven naar een optimale samenwerking met u, uw kind en externe hulpverleners. Uw kind ontvangt de best mogelijke ondersteuning, waarbij we de voortgang nauwlettend volgen en evalueren. Indien nodig, verkennen we mogelijkheden bij andere scholen binnen ons samenwerkingsverband. Inschakelen van Externe Deskundigen: Onze Richtlijnen Bij het inschakelen van externe deskundigen door ouders, hanteren wij specifieke criteria om de kwaliteit en relevantie van het onderzoek te waarborgen. De resultaten worden betrokken bij onze aanpak indien het onderzoek is uitgevoerd door een gekwalificeerde professional met ervaring in het basisonderwijs, met onafhankelijk advies en met schoolbetrokkenheid bij de onderzoeksvraag en resultaten. Toekomstvisie: Proactieve en Effectieve Ondersteuning Ons doel is om in 2026 alle leerlingen die extra ondersteuning of uitdaging nodig hebben, proactief en effectief te begeleiden. Door middel van formatieve toetsing en differentiatie zorgen we voor een continu afgestemd leeraanbod.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitsborging en Schoolontwikkeling op De Akker

Wat zijn de belangrijkste schoolontwikkelingsdoelen tot 2027?

Onze school, De Akker, streeft naar significante verbeteringen tegen 2027. Ten eerste verhuizen we naar een nieuw kindcentrum, wat een kans biedt voor optimale samenwerking met alle gebruikers. Daarnaast formaliseren we onze werkwijzen in een kwaliteitskaartensysteem en passen we ons onderwijs aan het nieuwe curriculum aan. Wereldburgerschap krijgt een centrale rol, met focus op democratie, identiteit, diversiteit, inclusie en wereldperspectieven. Digitale geletterdheid wordt volledig geïntegreerd, ondersteund door een gespecialiseerde coördinator. Tot slot verstevigen we onze professionele leergemeenschap om continu te blijven leren en innoveren.

Hoe waarborgt De Akker de onderwijskwaliteit en bereikt het schoolambities?

De schoolleiding van De Akker is primair verantwoordelijk voor de kwaliteitszorg. Dit wordt gemonitord door middel van gerichte gesprekken met het onderwijspersoneel en observaties in de klassen. Docenten volgen de leerontwikkeling van de kinderen nauwgezet via observaties, toetsresultaten en individuele leergesprekken. Op een hoger niveau vindt er een structurele dialoog plaats tussen het schoolbestuur, de schoolleiding en de bovenschoolse kwaliteitsmedewerker. Hierin worden de voortgang van de schoolambities en de basiskwaliteit besproken. Jaarlijks evalueren we de kwaliteit met behulp van de Quickscans (QS) uit het WMK-instrumentarium. Deze scans zijn onderdeel van een vierjarenplanning die aansluit bij ons strategisch beleidsplan. De resultaten van de QS bieden niet alleen inzicht in de prestaties van individuele scholen, maar ook van de gehele stichting. Deze data vormen de basis voor de evaluatie van het lopende jaarplan en de identificatie van ontwikkelpunten voor het komende jaar. Op De Akker investeren we zowel in de individuele professionele ontwikkeling van leerkrachten als in teamgerichte scholing. Deze trainingen zijn gericht op het versterken van onze missie, visie en de vastgestelde schoolambities. Bovendien stimuleren we samenwerking binnen professionele leergemeenschappen om ons onderwijs gezamenlijk te verbeteren. Dit proces is gebaseerd op actuele data, opgedane ervaringen en wetenschappelijk onderzoek. Door open communicatie, gezamenlijke lesvoorbereiding en wederzijdse feedback via klassenbezoeken, verhogen we continu de kwaliteit van ons onderwijs.

Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij Basisschool De Akker

Toelichting van de school

Basisschool De Akker biedt een naadloze overgang voor uw jongste leerlingen. Wij onderhouden een hechte band met de lokale peuterspeelzaal en het kinderdagverblijf. Dit zorgt voor een warme en vertrouwde overdracht naar onze basisschool, mits u hiervoor uw goedkeuring verleent. Zo maken we de eerste schoolervaringen van uw kind zo prettig mogelijk.

Veelgestelde vragen

Welke extra ondersteuning is er voor jonge kinderen op De Akker?

Op Basisschool De Akker stimuleren we de ontwikkeling van jonge kinderen met specifieke programma's. Wij bieden een gestructureerde aanpak die aansluit bij de behoeften van jonge leerlingen, met aandacht voor spelenderwijs leren en sociale vaardigheden. Ontdek hoe wij uw kind voorbereiden op een succesvolle schoolcarrière.

Op Basisschool De Akker stimuleren we de ontwikkeling van jonge kinderen met specifieke programma's. Wij bieden een gestructureerde aanpak die aansluit bij de behoeften van jonge leerlingen, met aandacht voor spelenderwijs leren en sociale vaardigheden. Ontdek hoe wij uw kind voorbereiden op een succesvolle schoolcarrière.

Kinderopvang en Peuteropvang
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Met welke partners werkt De Akker samen voor jonge kinderen?

Basisschool De Akker werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties om een compleet aanbod te garanderen. Onze samenwerking met Berend Botje Kinderopvang (www.berendbotje.nl) zorgt voor een soepele overgang van kinderopvang naar basisschool. Dit helpt kinderen zich snel thuis te voelen in onze vertrouwde omgeving.

Basisschool De Akker werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties om een compleet aanbod te garanderen. Onze samenwerking met Berend Botje Kinderopvang (www.berendbotje.nl) zorgt voor een soepele overgang van kinderopvang naar basisschool. Dit helpt kinderen zich snel thuis te voelen in onze vertrouwde omgeving.

Team | De Akker in Opmeer | [2025] Schoolregister