Basisschool 't Ruimteschip in Opmeer

Het team van Basisschool 't Ruimteschip in Opmeer

Current section: team
Marsstraat 2
1716 Opmeer

Zie hier hoe het team van Basisschool 't Ruimteschip is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool 't Ruimteschip. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool 't Ruimteschip bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool 't Ruimteschip bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool 't Ruimteschip zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 86% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (86%)
Man (14%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool 't Ruimteschip. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (25%)
25-35 jaar (37.5%)
35-45 jaar (12.5%)
45-55 jaar (12.5%)
55-65 jaar (12.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (23%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (21.2%)
55-65 jaar (19.3%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool 't Ruimteschip werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (87.5%)
Direct ondersteunend personeel (12.5%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool 't Ruimteschip gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool 't Ruimteschip

Bij Basisschool 't Ruimteschip zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. We begrijpen dat een stabiele leeromgeving essentieel is voor de ontwikkeling van uw kind. Daarom hebben we een proactief beleid voor leerkrachtvervanging. In geval van kortdurende ziekte of verlof, zetten we primair in op interne oplossingen. Collega's binnen ons toegewijde team springen bij waar mogelijk, wat zorgt voor een vertrouwde gezicht voor de klas. Dit minimaliseert de impact op de dagelijkse lesactiviteiten. Als interne vervanging niet toereikend is, schakelen we direct de vervangingsmanager van Driessen in. Zij beschikken over een uitgebreid netwerk van gekwalificeerde leerkrachten, waardoor we snel een passende oplossing vinden. Ons doel is om te allen tijde te garanderen dat uw kind les ontvangt van een bevoegde professional. We doen er alles aan om te voorkomen dat leerlingen door ziekte geen les kunnen krijgen. In het uiterste geval, en als laatste redmiddel, kunnen ouders gevraagd worden hun kind een dag thuis te houden. Deze situatie communiceren we tijdig via ons oudercommunicatieplatform Parro. Het voorkomen van dergelijke situaties heeft echter onze hoogste prioriteit.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

't Ruimteschip heeft de ongeveer 72 kinderen verdeeld over 4 groepen. Groep 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek ons Deskundig Ondersteuningsteam: Specialisten voor Elke Uitdaging op Basisschool 't Ruimteschip

5

Versterk je Taal en Rekenen met onze Specialisten

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern begeleider
Rekenspecialist
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Basisschool 't Ruimteschip zetten onze toegewijde specialisten hun expertise in om elke leerling optimaal te ondersteunen op het gebied van taal en rekenen. Onze interne begeleider, dyslexiespecialist, rekenspecialist en taalspecialist werken nauw samen om een stimulerende leeromgeving te creëren. Daarnaast bieden we gespecialiseerde begeleiding voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, zodat ook zij hun talenten volledig kunnen ontwikkelen.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig en Positief Klimaat

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Trainer Mediatoren Vreedzame School

Toelichting van de school:

Wij geloven in een sterke sociaal-emotionele basis voor al onze leerlingen op Basisschool 't Ruimteschip. Onze interne begeleider en getrainde mediatoren van De Vreedzame School zorgen voor een veilige en respectvolle sfeer waarin iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt. Door middel van het Vreedzame School programma leren leerlingen conflicten constructief op te lossen en positieve relaties op te bouwen.

2

Optimale Gedragsondersteuning en Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij hun gedrag, werkhouding of taakaanpak, staat ons gespecialiseerde team klaar. Onze gedragsspecialist en intern begeleider werken samen om individuele behoeften te signaleren en effectieve strategieën te ontwikkelen. De groepsbesprekingen met de intern begeleider vormen de basis voor het aanbieden van betekenisvol en aangepast onderwijs, zodat elke leerling succesvol kan zijn.

0

Motorische Ontwikkeling: Stimuleren van Beweging en Coördinatie

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen specifieke motorische specialisten in vaste dienst hebben, werken we nauw samen met externe partners om uw kind te ondersteunen. In samenwerking met Sportservice en een ergotherapeut kunnen wij op maat gemaakte oplossingen bieden voor de motorische en lichamelijke ontwikkeling van leerlingen. Deze samenwerking garandeert dat ook voor deze gebieden de best mogelijke begeleiding beschikbaar is.

0

Persoonlijke Verzorging en Medische Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Basisschool 't Ruimteschip verwachten we dat alle leerlingen voordat zij starten aan hun schoolcarrière, zindelijk zijn. Dit zorgt voor een soepele dagelijkse gang van zaken en stelt ons in staat om ons te focussen op het onderwijs. Voor specifieke medische vragen of ondersteuning bij persoonlijke verzorging verwijzen wij u graag naar de juiste instanties en houden we de communicatie open.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Stiltelokaal waar lln in stilte kunnen werken
Muzieklokaal
Ruime leshallen en boekencollectie

Optimale Leerondersteuning op Basisschool 't Ruimteschip

Onze Aanpak voor Passend Onderwijs

Op Basisschool 't Ruimteschip geloven we in het recht van elk kind op passend onderwijs. We streven ernaar een omgeving te bieden die aansluit bij de unieke capaciteiten en talenten van ieder kind, zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. Ons doel is om leerlingen zoveel mogelijk binnen de vertrouwde omgeving van hun eigen klas te begeleiden, met de nodige extra ondersteuning. Dit bereidt hen niet alleen voor op een succesvolle overgang naar het voortgezet onderwijs, maar draagt ook bij aan hun groei tot zelfstandige, veerkrachtige volwassenen met een waardevolle plaats in de samenleving. De regio West-Friesland werkt samen onder de vlag van Passend Onderwijs West-Friesland, een initiatief van samenwerkingsverbanden De Westfriese Knoop en VO West-Friesland. Meer informatie vindt u op www.passendonderwijswf.nl. Welke ondersteuning bieden wij? Elk kind is anders en heeft unieke leerbehoeften. Daarom onderscheiden we basisondersteuning en extra ondersteuning om aan deze diverse behoeften te voldoen. Basisondersteuning is gericht op leerlingen die een beetje extra hulp nodig hebben om succesvol te blijven deelnemen aan de klassikale activiteiten. Dit kan variëren van ondersteuning bij lezen, spellen en rekenen tot hulp bij sociaal-emotionele ontwikkeling of uitdagingen voor hoogbegaafde leerlingen. Elke basisschool in onze regio is uitgerust om deze basisondersteuning te bieden. Extra ondersteuning wordt ingezet wanneer een leerling, om welke reden dan ook, behoefte heeft aan intensievere begeleiding. We streven ernaar deze hulp zo veel mogelijk binnen de school te organiseren, eventueel met de inzet van externe specialisten. Als het reguliere lesprogramma niet toereikend is, zoeken we samen naar passende alternatieve leermogelijkheden, met als prioriteit het zoveel mogelijk lesgeven in de eigen groep. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd welke basisondersteuning wij specifiek op 't Ruimteschip bieden. De onderwijsbehoeften van uw kind staan centraal; we focussen op hun sterke punten en mogelijkheden. Onze kwaliteitscoördinatoren, met expertise vanuit zowel 't Ruimteschip als Bonifatius, spelen een cruciale rol in dit proces. Betrokkenheid van ouders is essentieel. Als ervaringsdeskundigen delen zij waardevolle inzichten die bijdragen aan een compleet beeld van de leerling. Door nauwe samenwerking met ouders, vanaf het begin, creëren we een omgeving waarin elk kind kan floreren. Het delen van relevante informatie door ouders is van groot belang voor het welzijn en de ontwikkeling van het kind. Vooruitkijken naar toekomstige ondersteuningsmogelijkheden doen we door differentiatie in instructie binnen elke groep. Dit stelt ons in staat om effectief in te spelen op de uiteenlopende onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Voor kinderen die extra uitdaging zoeken, hebben we een gespecialiseerde leerkracht voor hoogbegaafdheid. Deze leerkracht begeleidt hen wekelijks met uitdagende projecten en gerichte instructie, waarna de leerlingen zelfstandig of in kleine groepjes verder werken. Door thematisch te werken met methodes zoals VierKeerWijzer, krijgen leerlingen de kans om op hun eigen niveau en volgens hun eigen talenten nieuwe uitdagingen aan te gaan. Cruciaal hierbij is de focus op 'leren leren' en de ontwikkeling van executieve functies.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Een Toekomstgericht Plan

Welke Onderwijskundige Doelen Bevat Ons Schoolplan?

Ons schoolplan is opgebouwd uit twee essentiële delen. Deel A van ons plan legt de fundering met daarin ons onderwijskundig beleid, personeelsbeleid, kwaliteitszorg en een strategische meerjarenvisie. Deel B is het dynamische jaarplan dat direct voortvloeit uit de visie in deel A. Dit jaarplan wordt jaarlijks geoptimaliseerd, geëvalueerd en aangescherpt om continu te voldoen aan onze hoge onderwijsnormen en ambitieuze doelen. In deel A presenteren we gedetailleerd hoe we de basiskwaliteit van ons onderwijs waarborgen, verbeteren en vernieuwen, terwijl we tegelijkertijd onze unieke schoolambities realiseren. De specifieke doelen voor de komende schoolplanperiode zijn uitgewerkt in het schoolplan 'BoniSchip' (publicatie verwacht in oktober 2024). De concrete jaardoelen voor het lopende schooljaar worden uiteengezet in het jaarplan 2024-2025.

Hoe Realiseert Basisschool 't Ruimteschip Haar Onderwijsdoelen?

De kern van onze kwaliteitszorg ligt in het continu zichtbaar maken en monitoren van het leerproces van elke leerling. We focussen ons zowel op de essentiële basiskwaliteit als op onze ambitieuze onderwijsdoelen. Het waarborgen van de basiskwaliteit is hierbij cruciaal en wordt getoetst aan de hand van drie kernvragen: Zijn onze leerlingen optimaal veilig en voelen zij zich gewaardeerd? (Klimaat) Wordt het potentieel van elke leerling maximaal benut? (Potentieel) Is ons onderwijsproces effectief en goed gestructureerd? (Proces) Om deze vragen te beantwoorden, analyseren we diverse onderzoekssignalen. Veiligheid, welbevinden en de ontwikkeling van executieve functies staan centraal bij de vraag naar veiligheid. Wij gebruiken hiervoor gevalideerde instrumenten zoals de vragenlijsten uit Vensters PO. Voor het leerpotentieel richten we ons op de beheersing van de basisvaardigheden taal en rekenen, met de referentieniveaus als leidraad. We hanteren een ambitieuze benadering door te focussen op wat leerlingen maximaal kunnen bereiken. De team heeft ambitieuze doelen opgesteld die periodiek worden geëvalueerd. We analyseren data integraal en duiken dieper waar nodig, met aandacht voor zes belangrijke onderzoekssignalen: 1. Tussenresultaten versus schoolambities (tweemaal per jaar). 2. Stabiliteit van resultaten over leerjaren en schooljaren (tweemaal per jaar). 3. Verwachte referentieniveaus 1F en 2F/1S voor groep 8 (tweemaal per jaar). 4. Behaalde referentieniveaus op de eindtoets (jaarlijks). 5. Vergelijking schooladvies en eindtoetsadvies (jaarlijks). 6. Doorstroom in voortgezet onderwijs versus schooladvies (jaarlijks). De inrichting van het onderwijsproces beoordelen we op pedagogisch handelen, klassenmanagement, instructiekwaliteit, actieve leerbetrokkenheid en adaptieve differentiatie. Hulpmiddelen zoals flitsbezoeken en klassenbezoeken, en Leeruniek helpen ons hierbij. De verzamelde signalen van de basiskwaliteit worden drie keer per jaar samengevat in een schoolscan, die een integraal onderdeel is van ons jaarplan. Op basis van deze signalen analyseren we oorzaken en formuleren we concrete actiepunten, die eveneens in het jaarplan worden opgenomen. Naast de basiskwaliteit stelt onze school ook eigen ambities vast op gebieden als lesaanbod, didactiek, leerlingontwikkeling, ondersteuning, schoolklimaat en personeelsbeleid. De evaluatie van deze ontwikkelpunten en ambities richt zich jaarlijks op de belangrijkste 'Big Rocks' uit het jaarplan. De specifieke instrumenten die we hiervoor inzetten, variëren per onderwerp en doelstelling, en worden gedetailleerd beschreven in de jaarplannen. Transparante verantwoording en open dialoog zijn essentieel. Drie keer per jaar leggen we via managementrapportages verantwoording af aan het bestuur. Jaarlijks delen we onze voortgang ook met andere belanghebbenden, zoals de Medezeggenschapsraad, ouders via ouderpanels en onze website, en andere stakeholders.

Optimale Start voor Jonge Kinderen: Het Programma op Basisschool 't Ruimteschip

Toelichting van de school

Basisschool 't Ruimteschip legt een sterke focus op een vlekkeloze overgang van de opvang naar de basisschool. Wij onderhouden een hechte samenwerking met de kinderopvang en het consultatiebureau. Dit doen we middels een VVE-convenant, waarbij een gedetailleerd overdrachtsformulier zorgt voor een complete beeldvorming van uw kind. Deze gestructureerde aanpak garandeert dat uw kind zich direct thuis voelt en optimaal kan profiteren van ons rijke onderwijsaanbod vanaf de eerste schooldag.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt Basisschool 't Ruimteschip voor de allerkleinsten?

Basisschool 't Ruimteschip biedt een verrijkend programma voor het jonge kind, gericht op een stimulerende ontwikkeling. Dit programma omvat specifieke activiteiten die aansluiten bij de behoeften van jonge kinderen, ter voorbereiding op het basisonderwijs. We streven ernaar uw kind een vliegende start te geven, met aandacht voor zowel speelse als educatieve elementen.

Basisschool 't Ruimteschip biedt een verrijkend programma voor het jonge kind, gericht op een stimulerende ontwikkeling. Dit programma omvat specifieke activiteiten die aansluiten bij de behoeften van jonge kinderen, ter voorbereiding op het basisonderwijs. We streven ernaar uw kind een vliegende start te geven, met aandacht voor zowel speelse als educatieve elementen.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke organisaties werkt Basisschool 't Ruimteschip samen voor het jonge kind?

Voor een naadloze aansluiting en een breed aanbod werken wij samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties. Deze samenwerkingen waarborgen een consistente pedagogische aanpak en een soepele overgang naar onze school. We geloven dat deze partnerschappen essentieel zijn voor de optimale ontwikkeling van elk kind in de vroege jaren.

Voor een naadloze aansluiting en een breed aanbod werken wij samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties. Deze samenwerkingen waarborgen een consistente pedagogische aanpak en een soepele overgang naar onze school. We geloven dat deze partnerschappen essentieel zijn voor de optimale ontwikkeling van elk kind in de vroege jaren.

Peuteropvang Berend Botje
Kinderopvang Partou
Speelgroep Jimpyplay
Team | Basisschool 't Ruimteschip in Opmeer | [2025] Schoolregister