
De resultaten van Basisschool 't Ruimteschip in Opmeer
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool 't Ruimteschip, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool 't Ruimteschip bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool 't Ruimteschip bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau op Basisschool 't Ruimteschip
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels de doorstroomtoets, een cruciale meting voor de verdere schoolcarrière. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm: minimaal 85% van alle leerlingen dient dit basisniveau te behalen. Dit percentage, de signaleringswaarde, is uniform voor alle basisscholen in Nederland en dient als benchmark voor educatieve basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitieuze Leerdoelen op Basisschool 't Ruimteschip
Het streefniveau bouwt voort op het fundamentele niveau en daagt leerlingen uit om hogere academische prestaties te leveren. Ons doel is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen in groep acht dit ambitieuze streefniveau te laten bereiken. De Onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Deze waarde is afgestemd op de unieke leerlingpopulatie van de school en fungeert als een maatstaf voor de individuele schoolontwikkeling en het behalen van specifieke leerambities.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool 't Ruimteschip?
Bij Basisschool 't Ruimteschip kijken we verder dan alleen schoolprestaties. Wij geloven dat de ontwikkeling van een kind een totaalpakket is, waarbij leerhouding, motivatie en zelfstandigheid centraal staan. Samen met u en uw kind bespreken we het schooladvies, waarbij we streven naar een optimale match voor de middelbare school. Onze aanpak is gebaseerd op de gouden driehoek: school, kind en ouders werken nauw samen. Mocht u het niet eens zijn met het schooladvies, dan nodigen we u van harte uit voor een gesprek met de leerkracht of directie. Uw tevredenheid is onze prioriteit; bij onverhoopte onenigheid staat de klachtencommissie van de school voor u klaar.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Positief Groeien op Basisschool 't Ruimteschip
Op Basisschool 't Ruimteschip staan een positieve sfeer en het welzijn van elk kind centraal. Wij geloven sterk in de kracht van de 'gouden driehoek': een nauwe samenwerking tussen leerkrachten, ouders en kinderen om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren. Daarom zijn wij met trots een Vreedzame School. Dit integrale programma richt zich op het bevorderen van sociale competenties en democratisch burgerschap, essentieel voor de ontwikkeling van jonge kinderen. De klas en de school worden gezien als een levendige leefgemeenschap. Binnen deze gemeenschap krijgt ieder kind een stem en voelt zich gehoord en gezien. Kinderen leren actief om gezamenlijk beslissingen te nemen en op een constructieve manier conflicten op te lossen. Dit draagt bij aan een groter verantwoordelijkheidsgevoel voor elkaar en voor de schoolgemeenschap, en bevordert openheid en respect voor diversiteit.
Verantwoordelijkheid binnen de gemeenschap
Effectieve conflictoplossing
Openheid en respect voor diversiteit
Hoe bevordert Basisschool 't Ruimteschip de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool 't Ruimteschip hanteert de 'Vreedzame School' methode, een uitgebreid programma gericht op sociale competentie en democratisch burgerschap. Dit programma stimuleert kinderen om actief deel te nemen aan de schoolgemeenschap, hun stem te laten horen, beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Hierdoor ontwikkelen kinderen verantwoordelijkheidsgevoel en respect voor elkaar en voor verschillen.
Welke methoden gebruikt 't Ruimteschip voor het meten van sociale vooruitgang?
Om de sociale vooruitgang van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maken wij gebruik van specifieke registratiemethoden. Deze helpen ons om de sociaal-emotionele ontwikkeling te volgen en waar nodig extra ondersteuning te bieden.
- Sociaal Emotionele Vragenlijst
Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren zet 't Ruimteschip in?
Voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen maken wij gebruik van de bewezen effectieve methode 'Vreedzame School'. Deze methode is speciaal ontworpen om kinderen te leren omgaan met hun emoties, conflicten op te lossen en positieve relaties op te bouwen binnen de schoolgemeenschap.
Inspectierapport Basisschool 't Ruimteschip: Kwaliteit en Ontwikkeling
Bij Basisschool 't Ruimteschip geloven we in de kracht van samenwerking en continue verbetering. Volgens het vernieuwde toezichtskader voeren we jaarlijks gesprekken met de Onderwijsinspectie. De directie onderhoudt driemaal per jaar managementgesprekken met de bestuurder van SKOWF. Tweemaal per jaar delen we onze schoolontwikkeling en resultaten met de intern begeleider op SKOWF-niveau. Dit delen is essentieel voor ons 'nieuwe leren'. Met trots kunnen we mededelen dat medio juli 2022 alle SKOWF-scholen, inclusief 't Ruimteschip, het oordeel 'goed' van de inspectie hebben ontvangen. Dit bevestigt onze toewijding aan uitstekend onderwijs en een positieve schoolontwikkeling.