SWS De Leister Igge in Opeinde

Het team van SWS De Leister Igge in Opeinde

Current section: team
Healwei 3
9218 Opeinde

Zie hier hoe het team van SWS De Leister Igge is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van SWS De Leister Igge. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past SWS De Leister Igge bij jullie?

Ontdek hoe goed SWS De Leister Igge bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij SWS De Leister Igge zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 77.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (77.8%)
Man (22.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij SWS De Leister Igge. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (37.5%)
45-55 jaar (12.5%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij SWS De Leister Igge werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (88.9%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (11.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor SWS De Leister Igge gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Continuïteit van Onderwijs bij SWS De Leister Igge

Bij SWS De Leister Igge garanderen we ononderbroken en kwalitatief hoogstaand onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze docenten. Onze prioriteit is dat leerlingen altijd begeleid worden door bekwame en bevoegde leerkrachten, wat essentieel is voor hun educatieve ontwikkeling. Om deze continuïteit te waarborgen, hebben we robuuste interne procedures ingericht voor ziektevervanging en andere vormen van uitval. Elke leerkracht beschikt over een gedetailleerde groepsmap met alle essentiële praktische informatie, zodat vervangers direct aan de slag kunnen. We hanteren een duidelijk protocol voor leerkrachtafwezigheid, waarbij we primair kiezen voor interne vervanging via Adenium of de inzet van een Werelddocent. In uitzonderlijke situaties, wanneer er geen geschikte vervanger beschikbaar is, kunnen we genoodzaakt zijn een groep tijdelijk naar huis te sturen, met de nadruk op het minimaliseren van deze situaties.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Spelend leren en werken
23.9%
Bewegen/spel
16.7%
Taal
14.4%
Rekenen
12.4%
Pauze
9.6%
Levo/Burgerschap
5.3%
Expressie
4.8%
De wereld om ons heen
4.3%
Sociale redzaamheid
3.8%
Begrijpend luisteren
3.3%
Schrijven/ fijne motoriek
1.4%

Leerjaar 3 t/m 8

Overig
24.5%
Rekenen/wiskunde
20.9%
Taal
20.4%
Lezen
11.5%
Bewegingsonderwijs
6.5%
Kunstzinnige en creatieve vorming
5.5%
Wereldoriëntatie
5.3%
Levensbeschouwing
4.5%
Engelse taal
0.9%

Deskundige Ondersteuning op SWS De Leister Igge: Ons Ondersteuningsteam

4

Taal- en Rekenspecialisten voor Succesvolle Leerontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op SWS De Leister Igge bieden we gerichte hulp aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij taal en rekenen. Tijdens zorgvuldige leerlingbesprekingen analyseren we de specifieke onderwijsbehoeften van elke leerling. Ons schoolondersteuningsprofiel beschrijft de mogelijkheden voor gespecialiseerde begeleiding binnen onze school. Indien nodig, schakelen we externe expertise in, zoals orthopedagogen van Adenium, om optimale ondersteuning te garanderen. We hechten veel waarde aan open communicatie en nodigen ouders altijd tijdig uit voor een persoonlijk gesprek over de voortgang en ondersteuning van hun kind.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Kanjer-coördinator

Toelichting van de school:

Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen zetten we gespecialiseerde experts in. Via leerlingbesprekingen identificeren we leerbehoeften en stemmen we de ondersteuning af op de individuele situatie. Ons schoolondersteuningsprofiel schetst de beschikbare begeleidingsvormen. Bij complexe vraagstukken werken we samen met deskundigen van Adenium of Carins. Ouders worden actief betrokken bij dit proces door middel van tijdige gesprekken. Soms ervaren ouders thuis uitdagingen op het gebied van opvoeding, zoals slaap- of eetproblemen, gedrag, sociale interacties of schoolmotivatie. In overleg met de leerkracht en de intern begeleider kunnen de deskundigen van Carins ondersteuning bieden om deze situaties thuis te verbeteren.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Gerichte Pedagogische Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Leerlingen met specifieke behoeften op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak worden grondig geëvalueerd tijdens leerlingbesprekingen. Hierbij wordt gekeken naar de aard van de problematiek en de benodigde onderwijs- en begeleidingsstrategieën. Het schoolondersteuningsprofiel van SWS De Leister Igge biedt inzicht in de specifieke ondersteuningsmogelijkheden die wij als school kunnen bieden aan leerlingen met deze uitdagingen.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Stimuleren van Beweging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Tijdens de gymlessen observeren onze leerkrachten de motorische vaardigheden van de leerlingen. Jaarlijks voert het Sportbedrijf een motorische screening uit die wordt besproken met het schoolteam en ouders. Op basis van deze bevindingen kunnen we een aangepast plan van aanpak opstellen of doorverwijzen naar een externe specialist om de motorische ontwikkeling optimaal te stimuleren.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veilige Zorg op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

SWS De Leister Igge hanteert een strikt protocol voor medisch handelen op school, opgesteld in samenwerking met ouders. Voor medische zorg die een BIG-geregistreerde zorgverlener vereist, worden specifieke afspraken gemaakt over de aanwezigheid en zorgverlening op school. Het is belangrijk te benadrukken dat leerkrachten niet bevoegd zijn om dergelijke medische zorg te verlenen; dit blijft de verantwoordelijkheid van gekwalificeerde zorgprofessionals.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Ontdek de Ondersteuningsmogelijkheden op Basisschool De Leister Igge

Ontwikkeling en Aanbod van Extra Ondersteuning voor Uw Kind

Op SWS De Leister Igge in Opeinde geloven we sterk in een solide ondersteuningsstructuur die elke leerling optimaal begeleidt tijdens hun basisschooltijd. Door onze focus op combinatiegroepen, zetten onze toegewijde leerkrachten zich dagelijks in om het onderwijs naadloos te laten aansluiten bij de individuele leerbehoeften van elk kind. We blijven ons onderwijsaanbod en de bijbehorende ondersteuningsstrategieën continu evalueren en verbeteren, zodat uw kind altijd de best mogelijke kansen krijgt om te groeien en te slagen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteitsborging op SWS De Leister Igge

Welke concrete doelen streven we na in ons schoolplan?

Burgerschapsonderwijs staat centraal met een toegewijd ontwikkelteam dat het proces coördineert en bewaakt. We hebben een grondige inventarisatie uitgevoerd van onze huidige burgerschapsactiviteiten en daaruit concrete vervolgacties geformuleerd. Deze acties zijn gebaseerd op de volgende kernvragen: hebben we een heldere, wettelijk verankerde visie op burgerschap? Zijn onze burgerschapsdoelen afgestemd op de kerndoelen? Sluiten onze onderwijsactiviteiten aan bij de leerlijnen over de jaren heen? Meten we de resultaten van burgerschapsonderwijs en leggen we hierover verantwoording af in ons schoolplan en de schoolgids? De kwaliteitskaart is hierbij aangepast om onze afgesproken werkwijze beter te weerspiegelen. Ons onderwijsaanbod is gericht op taalontwikkeling en leesvaardigheid. Alle leerkrachten zijn getraind in het werken met STAAL 2, wat zorgt voor een consistente en effectieve aanpak van spelling en taalverzorging door de hele school. Voor technisch en begrijpend lezen hebben we Lijn 3 geïmplementeerd, met een duidelijke doorlopende leerlijn van groep 1 tot en met 3 voor lezen en spellen. Het fonemisch bewustzijn en de bijbehorende toetsing in groep 1 en 2 zijn eveneens vastgesteld. Om de ontwikkeling van elke leerling nauwgezet te volgen, hanteren we het IEP leerlingvolgsysteem. Leerkrachten in groep 1-2 zijn volledig op de hoogte van de visie en werkwijze. Alle leerkrachten analyseren de gegevens uit het leerlingvolgsysteem grondig om gerichte interventies te plannen en uit te voeren. Deze interventies richten zich specifiek op de didactische aanpak van de leerkracht, waarbij de school planmatig en aantoonbaar ondersteuning en zorg biedt. Iedere leerkracht voelt zich hierin verantwoordelijk. Veiligheid op school is van het grootste belang. Alle leerkrachten zijn gecertificeerd voor de Kanjertraining, die wekelijks in de groepen wordt aangeboden. De schoolregels en pleinregels zijn recentelijk geactualiseerd en worden consequent toegepast door zowel leerkrachten als leerlingen, wat bijdraagt aan een prettige en veilige leeromgeving. Didactisch handelen is een continu aandachtspunt. Leerkrachten van groep 1 en 2 kennen de leerdoelen voor een succesvolle start in groep 3, en de leerkracht van groep 3 weet welke vaardigheden de leerlingen beheersen. Elk thema wordt zorgvuldig voorbereid met behulp van het format 'Themaplanning', inclusief vooraf vastgelegde afstemmingen. We bieden een helder omschreven aanbod voor lees- en rekenvaardigheden binnen de thema's, met jaardoelen verwerkt in de jaarplanning. Observatiemomenten zijn geïntegreerd in de themaplanning voor analyse en afstemming. De zorgcyclus wordt actief gevolgd en gedocumenteerd in Klasseplan. Daarnaast zetten we vol in op Expliciyte Directe Instructie (EDI) bij rekenen. Alle leerkrachten zijn bekwaam in het geven van EDI en stemmen hun instructie, aanbod en verwerking af op de specifieke onderwijsbehoeften van de leerlingen.

Hoe waarborgt SWS De Leister Igge de schoolontwikkeling en behaalt zij haar doelen?

Wij streven ernaar om onze basiskwaliteit continu te handhaven en te verbeteren, en onze ambities verder te realiseren. Cruciaal hierbij zijn transparantie, samenwerking, open communicatie en een effectieve toepassing van de PDCA-cyclus. Jaarlijks evalueren we onze voortgang via de schoolmonitor en de PDCA-cyclus. Dit proces stelt ons in staat om op gestructureerde wijze successen, uitdagingen en de algehele schoolontwikkeling met het team te bespreken. Bovendien verantwoorden we onze doelen en resultaten aan ouders, de medezeggenschapsraad (MR) en externe partners. Dit doen we via diverse communicatiekanalen, waaronder nieuwsbrieven, informatiebijeenkomsten, onze schoolwebsite en de schoolgids. Voor een effectieve kwaliteitszorg verzamelen we systematisch gegevens. Dit omvat onder andere de analyse van onze leerlingpopulatie en het gebruik van het IEP leerlingvolgsysteem. Dit systeem biedt methode-onafhankelijke toetsen die inzicht geven in de vorderingen van de leerlingen. Daarnaast maken we gebruik van methodegebonden toetsen en voeren we groepsbezoeken uit door collega's, de intern begeleider of de directeur, met vooraf vastgestelde doelen. Zelfevaluaties en audits naar de kwaliteit van ons onderwijsproces, in samenhang met de leerresultaten, zijn eveneens een vast onderdeel van onze kwaliteitsborging. De verzamelde gegevens worden integraal geanalyseerd om conclusies te trekken, onderbouwde beleidsinterventies te formuleren, deze te borgen en er verantwoording over af te leggen.

Voorbereiding op de Basisschool: Programma voor Jonge Kinderen bij SWS De Leister Igge

Toelichting van de school

SWS De Leister Igge biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten, zodat zij zich optimaal kunnen voorbereiden op een succesvolle schoolcarrière. Wij geloven in een warme en veilige start, waarbij de ontwikkeling van elk kind centraal staat. Ons programma voor jonge kinderen is ontworpen om nieuwsgierigheid te wekken en zelfstandigheid te bevorderen. Door middel van spelenderwijs leren maken kinderen kennis met de schoolse omgeving en sociale interactie. Dit legt een solide basis voor hun verdere ontwikkeling binnen ons basisonderwijs.

Veelgestelde vragen

Biedt SWS De Leister Igge specifieke programma's voor jonge kinderen ter voorbereiding op de basisschool?

Ja, SWS De Leister Igge faciliteert een speciaal programma voor jonge kinderen. Dit initiatief is gericht op een soepele overgang naar de basisschool en draagt bij aan een positieve start voor elk kind. Het programma stimuleert de ontwikkeling van essentiële vaardigheden in een veilige en uitdagende omgeving.

Met welke partners werkt SWS De Leister Igge samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

SWS De Leister Igge werkt nauw samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties om een doorlopende leerlijn te garanderen. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en gedeelde expertise. Onze gewaardeerde partners zijn: * **Kinderopvangorganisatie VANDAAG:** Een betrouwbare partner die zich inzet voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Meer informatie vindt u op [www.kindvandaag.nl](https://scholenopdekaart.nl/basisscholen/opeinde/9125/sws-de-leister-igge/www.kindvandaag.nl). * **Peuteropvang KINDERWOUD:** Deze organisatie biedt kwalitatieve peuteropvang en draagt bij aan de vroege educatie. Ontdek meer over hun aanbod op [www.kinderwoud.nl](https://scholenopdekaart.nl/basisscholen/opeinde/9125/sws-de-leister-igge/www.kinderwoud.nl).
Team | SWS De Leister Igge in Opeinde | [2025] Schoolregister