Openbare Basisschool Rubenshof in Oosterhout (Noord-Brabant)

Het team van Openbare Basisschool Rubenshof in Oosterhout (Noord-Brabant)

Current section: team
Rubenshof 8
4907 Oosterhout (Noord-Brabant)

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool Rubenshof is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool Rubenshof. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool Rubenshof bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Rubenshof bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool Rubenshof zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84.6%)
Man (15.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83%)
Man (17%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool Rubenshof. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (3.7%)
25-35 jaar (22.2%)
35-45 jaar (14.8%)
45-55 jaar (33.3%)
55-65 jaar (22.2%)
&ge;65 jaar (3.7%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7%)
25-35 jaar (26.1%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (17.6%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool Rubenshof werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (88.9%)
Direct ondersteunend personeel (3.7%)
Indirect ondersteunend personeel (3.7%)
Management (3.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool Rubenshof gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool Rubenshof

Bij Openbare Basisschool Rubenshof zorgen we voor een stabiele leeromgeving, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. We zetten primair in op interne oplossingen om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Onze prioriteit ligt bij het minimaliseren van onderbrekingen voor uw kind. Wanneer interne vervanging niet mogelijk is, schakelen we professionele partners zoals Leswerk in om gekwalificeerde leerkrachten in te zetten. Hoewel we ernaar streven altijd vervanging te regelen, kan het voorkomen dat dit niet lukt. In dergelijke situaties verdelen we de leerlingen en hun werk over bestaande klassen, met behoud van de pedagogische structuur. Slechts in uiterste noodzaak, en altijd met zorg voor de leerlingen, kan een klas tijdelijk naar huis worden gestuurd.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team: Specialisten voor Uw Kind op Basisschool Rubenshof

3

Taalontwikkeling en Rekenen: Topondersteuning op Rubenshof

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool Rubenshof beschikken we over een schat aan expertise op het gebied van taal en rekenen. Onze toegewijde specialisten versterken leerkrachten in het leveren van hoogwaardig reken- en taalonderwijs. Om de kwaliteit van onze basisvaardigheden, zoals rekenen, taal en lezen, continu te waarborgen, werken onze teams actief met ontwikkelplannen. Ons protocol voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, inclusief het gebruik van het Digitale Handels Protocol Hoogbegaafdheid (DHH), beschrijft ons beleid en aanbod. Voor leesproblemen en dyslexie hanteren wij een specifiek protocol dat leerkrachten en intern begeleiders leidraad biedt bij het signaleren en ondersteunen van leerlingen vanaf groep 1-2. Dit protocol, dat u op school kunt opvragen, zorgt voor een proactieve aanpak om leerlingen de juiste hulp te bieden. Jaarlijks vindt er een logopedische screening plaats voor vijfjarigen. Wij onderhouden nauwe samenwerkingen met gespecialiseerde logopedisten, Auris en Kentalis om optimale ondersteuning te garanderen.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groei en Welzijn op Rubenshof

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Hooggevoeligheidsspecialist
Jeugdbreincoach

Toelichting van de school:

Basisschool Rubenshof biedt uitgebreide ondersteuning op sociaal-emotioneel gebied met een team van ervaren specialisten. Wij implementeren de Kanjeraanpak met interventies voor gedragsontwikkeling, waarbij onze Kanjercoördinatoren een cruciale rol spelen. Ons aanbod omvat trainingen in executieve vaardigheden, het omgaan met faalangst en het ontwikkelen van een groeimindset, specifiek ook voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Tevens zijn diverse teamleden getraind in de effectieve Rots en Water methodiek om leerlingen weerbaarder te maken.

6

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Strategieën op Rubenshof

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Jeugdbreincoach
Hooggevoeligheidsdeskundige
Intern Groepsanalist

Toelichting van de school:

Onze school integreert het LEF-programma om de executieve vaardigheden van leerlingen te versterken. Dit programma vormt een essentieel onderdeel van ons basisaanbod voor gedrags- en werkhoudingsontwikkeling. Daarnaast beschikken wij over gespecialiseerde teamleden die deskundigheid bieden op het gebied van executieve functies en gedragsmanagement. Zij ondersteunen leerlingen bij het ontwikkelen van een optimale taakaanpak en schoolse vaardigheden.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Groei op Rubenshof

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Naast de expertise van onze intern begeleider, wordt het bewegingsonderwijs op Openbare Basisschool Rubenshof verzorgd door een gespecialiseerde vakdocent gymnastiek. Wij onderhouden actieve contacten met de lokale kinderfysiotherapeut om de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen optimaal te ondersteunen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veilige Zorg op Rubenshof

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment zijn er geen specifieke specialisten voor medisch handelen en persoonlijke verzorging binnen ons directe team. We verwijzen voor deze ondersteuning naar externe professionals en waarborgen de veiligheid en het welzijn van alle leerlingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Technieklokaal
Speellokaal
Spreekkamers
Werkplekken buiten het lokaal

Ontdek de Ondersteuningsmogelijkheden op Basisschool Rubenshof

Gedetailleerde Uitleg Over Extra Begeleiding

Op Openbare Basisschool Rubenshof bieden we diverse vormen van ondersteuning om elke leerling optimaal te laten presteren. Onze aanpak is gericht op zowel extra hulp binnen de schoolmuren als op een zorgvuldige afstemming met externe hulpverleners. Individuele Begeleiding Binnen de School In specifieke situaties kan uw kind rekenen op extra begeleiding, verzorgd door ervaren leerkrachten, onderwijsassistenten of onze gespecialiseerde leerkrachtondersteuner. Dit gebeurt altijd in samenspraak met de intern begeleider en onder directe verantwoordelijkheid van de groepsleerkracht. Onze hoogbegaafdheidsspecialist biedt daarnaast gerichte ondersteuning, zowel binnen als buiten de klas, met speciale aandacht voor de ontwikkeling van een groeimindset. Externe Hulpverlening: Richtlijnen en Voorwaarden Wij hanteren strikte richtlijnen voor externe hulpverlening tijdens schooluren. In principe werken we niet mee aan hulp van externen binnen de school. Een uitzondering kan gemaakt worden bij een medische indicatie, mits dit praktisch uitvoerbaar is en in overleg met de directie. Alle afspraken met externe hulpverleners worden schriftelijk vastgelegd. Therapieën en Behandelingen: Wat U Moet Weten Voor therapieën of behandelingen buiten de schoolmuren tijdens schooltijd, zoals logopedie, psychologische begeleiding of fysiotherapie, maken we een uitzondering bij een noodzakelijke medische of paramedische indicatie. De afwezigheid van uw kind mag hierbij slechts tijdelijk zijn. Het is essentieel dat de school, via de directie, op de hoogte wordt gesteld van dergelijke behandelingen. De school draagt geen verantwoordelijkheid voor de inhoud of uitvoering van deze externe hulp. Didactische ondersteuning door externen tijdens schooltijd is niet toegestaan. Verantwoordelijkheid en Verlof Wanneer leerlingen tijdens schooltijd les volgen op een externe locatie, blijft het bevoegd gezag van de school verantwoordelijk. Alle verlofaanvragen voor dergelijke situaties dienen altijd met de directie te worden besproken en goedgekeurd. Nieuwkomersonderwijs via Delta Binnen ons samenwerkingsverband Delta Onderwijs bieden we een gespecialiseerde nieuwkomersvoorziening voor kinderen van 6 tot 12 jaar die net in Nederland zijn aangekomen. Deze kinderen leren in ongeveer een jaar de Nederlandse taal, waarna ze kunnen doorstromen naar een basisschool in hun buurt. Meer gedetailleerde informatie is beschikbaar op de website van Delta. Toekomstvisie: Versterking van Inclusief Onderwijs Openbare Basisschool Rubenshof werkt continu aan de verbetering van ons onderwijs met een focus op inclusie. We investeren in de professionele ontwikkeling van ons team, met speciale aandacht voor het inspelen op diverse onderwijsbehoeften binnen de klas. Onze aanpak is proactief, gebaseerd op een diepgaande kennis van leerbehoeften en gedrag. Scholing, zowel individueel als voor teams, en het gebruik van de Delta-academy versterken onze expertise. Dit schooljaar richten we ons onder meer op directe instructie en effectieve routines. Ontwikkeling van Ondersteuningsaanbod We evalueren voortdurend de effectiviteit van onze ondersteuningsprogramma's per leerjaar. We ontwikkelen ons aanbod voor ondersteuningsniveaus 2 en 3, met een focus op rekenvaardigheden en taalontwikkeling. Door de expertise van interne en externe specialisten doelgericht in te zetten, bevorderen we de duurzame ontwikkeling van al onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op OBS Rubenshof

Wat Zijn de Ambitieuze Doelen in Ons Schoolplan 2024-2028?

Ons schoolplan, dat de periode 2024-2028 bestrijkt, bevat de strategische doelen van Openbare Basisschool Rubenshof. Deze ambities sluiten naadloos aan bij de visie van Stichting Delta/Delta-onderwijs en worden door ons toegewijde team verder vormgegeven. Jaarlijks vertalen we dit ambitieuze schoolplan naar een concreet jaarplan. Het jaarplan voor 2025-2026 beschrijft gedetailleerd onze aanpak om de gestelde doelen te realiseren en de voortgang die we boeken. Centraal in ons schoolplan staan de thema's kwaliteit, samenwerking en professionele ontwikkeling binnen Delta-onderwijs. Dit schooljaar focussen we specifiek op een sterke didactische basis met hoge verwachtingen voor elke leerling, door middel van effectieve instructie en differentiatie. Daarnaast bouwen we aan een stevige pedagogische basis met positieve gedragsinterventies, zoals de Kanjeraanpak, en versterken we de essentiële basisvaardigheden in lezen, rekenen, taal en spelling. We streven naar een geïntegreerde aanpak in groep 1-2 en bevorderen samenwerking met een gedeelde pedagogische visie binnen ons kindcentrum. Onze HB specialist deelt expertise op wijkniveau. Binnen Delta-onderwijs stimuleren we een lerende cultuur, waarin we van en met elkaar leren en evidence-informed werken. Terugkerende focuspunten zijn sociaal-emotionele ontwikkeling en het versterken van basisvaardigheden, met aandacht voor betekenisvol leren en een veilige leeromgeving. We streven naar duurzame ontwikkeling voor al onze leerlingen, waarbij we ons onderwijs continu verbeteren en aanpassen aan de behoeften van de kinderen. Betekenisvol leren verbinden we met de belevingswereld van de kinderen, en we integreren digitale geletterdheid en burgerschap in ons curriculum. Randvoorwaarden zoals een prettige leeromgeving, actueel lesmateriaal en een uitdagend schoolplein zijn essentieel voor ons succes.

Hoe Realiseert OBS Rubenshof Haar Onderwijsdoelen?

Op Openbare Basisschool Rubenshof geloven we dat hoogwaardig onderwijs het resultaat is van een doordachte aanpak, gebaseerd op bewezen principes. We hanteren de volgende bouwstenen: 'Iedereen kan het leren', de cruciale rol van de leerkracht, kwalitatief sterke instructie en een professionele kwaliteitscultuur. Kennis is de basis voor vaardigheden, en we werken gestructureerd met leerlijnen gericht op kerndoelen, ondersteund door effectief leiderschap. Om onze onderwijsdoelen te bereiken, werken we cyclisch aan verbetering. Dit doen we door middel van continue dialoog over onderwijskwaliteit, het up-to-date houden van onze kennis, onderzoekend leren en deelname aan relevante netwerken. Onze plannen zijn vastgelegd in het schoolplan en worden jaarlijks uitgewerkt in een gedetailleerd jaarplan. De voortgang wordt driemaal per jaar geëvalueerd. Ontwikkelteams, bestaande uit leerkrachten en professionals, onderzoeken specifieke ontwikkelthema's, doen aanbevelingen en evalueren de voortgang. Zij zijn verantwoordelijk voor het uitwerken van de jaardoelen en zorgen dat de bijbehorende activiteiten worden uitgevoerd. Deze teams overleggen maandelijks en rapporteren de voortgang aan het team. De rol van intern begeleiders is geëvolueerd naar die van kwaliteitscoördinatoren. Zij dragen bij aan preventief onderwijs door middel van cognitieve leerpsychologie en coachen leerkrachten op didactisch gebied. Zij monitoren de leskwaliteit en adviseren over schoolontwikkeling. Als lerende organisatie stimuleren we een onderzoekende en kritische houding bij ons team. Continue professionele ontwikkeling is essentieel en wordt ondersteund door een jaarlijkse gesprekkencyclus, gebaseerd op waarderende gespreksvoering. Teamleden kunnen zich verder ontwikkelen via workshops, trainingen en het online cursusaanbod van de Delta-academy. Klassenbezoeken en collegiale consultatie zijn integraal onderdeel van onze kwaliteitsborging. Door observaties en feedback leren we van elkaar en identificeren we schoolbrede verbeterkansen. Tevredenheidsonderzoeken onder ouders, leerlingen en medewerkers, uitgevoerd met de Vensters-vragenlijst, bieden waardevolle inzichten. Delta-onderwijs monitort de kwaliteit via bovenschoolse middelen, zoals de visitatiecommissie die de school om het jaar bezoekt. Bestuursbezoeken, tweemaal per jaar, bieden gelegenheid voor gezamenlijke evaluatie en strategische bespreking van de schoolontwikkeling. Alle verzamelde gegevens vormen de basis voor onze verbeterplannen en zorgen ervoor dat we continu blijven groeien en innoveren.

Peuterschool Rubenshof: Vroege Educatie en Soepele Schoolstart

Toelichting van de school

Peuterschool Rubenshof, een integraal onderdeel van Kindcentrum Rubenshof, verwelkomt kinderen vanaf tweeëneenhalf jaar. Hier maken ze op een speelse en stimulerende wijze kennis met de schoolse omgeving. Spelenderwijs leren staat centraal, met speciale aandacht voor de taalontwikkeling, wat de overgang naar de basisschool aanzienlijk vergemakkelijkt. Binnen ons kindcentrum bieden wij een naadloos doorlopend aanbod voor voor- en vroegschoolse educatie. Wij geloven sterk in een consistente leerlijn, van de peuterleeftijd tot en met de basisschool. Onze peuterschool is daarom nauw verbonden met de basisschool en neemt, waar mogelijk en passend bij het individuele niveau, deel aan schoolactiviteiten. Door afstemming van lesmethoden en intensieve samenwerking tussen peuterschoolmedewerkers en de onderbouwgroepen, voelen kinderen zich snel thuis en stimuleren we hun continue ontwikkeling. Meer gedetailleerde informatie over onze peuterschool vindt u op onze website en in ons pedagogisch beleidsplan. Om uw kind aan te melden voor de peuterschool, vragen wij u naast ons eigen aanmeldingsformulier ook een aparte aanmelding te doen bij Delta-voorschool. Delta-voorschool coördineert de plaatsing van peuters bij de door u gekozen peuterschool. Na plaatsing ontvangt u van ons een e-mail met praktische startinformatie en een informatief boekje. Bij vragen over de inhoud van ons programma staan onze leerkrachten en directie u graag te woord. Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) bij Rubenshof. In specifieke gevallen kan het wenselijk zijn dat een peuter vier dagdelen per week de peuterschool bezoekt. Dit VVE-traject (Voor- en Vroegschoolse Educatie) wordt aanbevolen door het consultatiebureau (GGD). Ons VVE-programma is ontworpen om kinderen een optimale start op de basisschool te bieden. Onze gespecialiseerde leerkrachten volgen de door de overheid gestelde criteria, en dit programma loopt door tot en met de eerste twee leerjaren van de basisschool voor een continue ontwikkeling.

Veelgestelde vragen

Biedt Openbare Basisschool Rubenshof extra stimuleringsprogramma's voor jonge kinderen?

Ja, Openbare Basisschool Rubenshof biedt specifieke programma's voor jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) om een sterke basis te leggen voor hun schoolcarrière.

Ja, Openbare Basisschool Rubenshof biedt specifieke programma's voor jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) om een sterke basis te leggen voor hun schoolcarrière.

Met welke organisaties werkt Basisschool Rubenshof samen voor VVE?

Voor onze Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma's werken wij nauw samen met Delta-voorschool en wordt de plaatsing gecoördineerd door het consultatiebureau (GGD) voor de VVE-trajecten.
Team | Openbare Basisschool Rubenshof in Oosterhout (Noord-Brabant) | [2025] Schoolregister