
De resultaten van Openbare Basisschool Rubenshof in Oosterhout (Noord-Brabant)
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool Rubenshof, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Basisschool Rubenshof bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Rubenshof bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald: Sterke Basis voor Elke Leerling
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit niveau wordt gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat 85% van alle leerlingen aan het einde van de basisschool deze kernvaardigheden moet beheersen, een standaard die voor alle basisscholen in Nederland geldt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten: Ambitie en Groei op Rubenshof
Het streefniveau biedt een uitdagender doel, gericht op het maximaliseren van de leerprestaties van leerlingen tegen het einde van groep acht. Dit niveau gaat verder dan de basisvaardigheden en stimuleert verdere academische ontwikkeling. Voor het streefniveau wordt een specifieke, op de schoolpopulatie afgestemde, signaleringswaarde door de inspectie vastgesteld. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen naar verwachting dit hogere niveau zullen bereiken, rekening houdend met de unieke kenmerken van elke basisschool.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool Rubenshof?
Het schooladvies op Openbare Basisschool Rubenshof in Oosterhout wordt zorgvuldig opgesteld. Vanaf groep 6 starten we met het bespreken van de leerontwikkeling, waarbij we ouders continu informeren over de voortgang. De uiteindelijke schooladviesprocedure omvat meerdere stappen. We kijken niet alleen naar toetsresultaten, maar ook naar de werkhouding en het gedrag van de leerling. Ouders en het kind worden actief betrokken bij dit proces. De schooladviezen worden onderbouwd door gegevens uit het leerlingvolgsysteem (Cito LiB vanaf groep 3), methodegebonden toetsen en observaties van de leerkracht. Ook de wensen van ouders en de doorstroomtoets spelen een rol. In groep 7 presenteren we een verwachte uitstroomindicatie, gebaseerd op een integrale beoordeling. In groep 8 volgt het definitieve schooladvies na een persoonlijk gesprek met de leerkracht, waarbij ook de executieve vaardigheden en het potentieel van de leerling worden meegenomen. Op Basisschool Rubenshof hanteren we hoge verwachtingen. We bieden kansrijke adviezen en kijken naar het volledige potentieel van elke leerling. Bij een afwijkende doorstroomtoets gaan we proactief in gesprek met ouders om tot het best passende advies te komen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool Rubenshof: Een Kanjer van een School
Op Openbare Basisschool Rubenshof geloven we in 'Samen leren, samen groeien, samen sterk'. We creëren een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind, van 2,5 tot 13 jaar, centraal staat. Door kinderen te ondersteunen in hun sociale en emotionele ontwikkeling, helpen we hen uit te groeien tot zelfstandige, respectvolle en zelfverzekerde wereldburgers die positief bijdragen aan de maatschappij. Onze school hanteert de succesvolle Kanjer-aanpak, waarbij alle leerkrachten getraind zijn om een positief pedagogisch klimaat te waarborgen. Deze aanpak wordt zowel preventief als curatief ingezet om kinderen te begeleiden in hun sociaal-emotionele groei. We benadrukken de kernwaarden van de Kanjer-methode: vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. Veiligheid en een duidelijke gedragsaanpak vormen de basis voor effectief leren. Wij hebben gedragsregels opgesteld om een prettige en veilige omgeving te garanderen voor leerlingen, leerkrachten en ouders. Deze regels bevorderen respectvol gedrag en helpen bij het voorkomen van pesten, discriminatie en andere ongewenste omgangsvormen. Samen werken we aan een school waar iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt.
Een veilige en vertrouwde leeromgeving
Bevordering van zelfvertrouwen en empathie
Ontwikkeling van verantwoordelijkheidsgevoel
Hoe bevordert Basisschool Rubenshof de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool Rubenshof bevordert de sociale ontwikkeling door een doorlopend leerplan te hanteren, van de voorschoolse opvang tot en met groep 8. We stemmen lesmethoden, lesaanbod en observatiesystemen nauwkeurig op elkaar af, met behulp van leerlingvolgsystemen en resultaatanalyses. Dit zorgt voor een passend aanbod dat aansluit bij de individuele behoeften van elke leerling. Systematische observatie, onder andere via het KanVAs (Kanjer Volg en Adviessysteem), stelt ons in staat om de sociaal-emotionele vooruitgang van kinderen te volgen. Jaarlijkse vragenlijsten voor zowel leerlingen als leerkrachten geven inzicht in het welbevinden en de zelfperceptie van de kinderen. Wanneer er signalen zijn van specifieke behoeften, bieden we gerichte ondersteuning en communiceren we open met ouders en de intern begeleider. Onze Kanjer-coördinatoren analyseren schoolbrede resultaten en geven advies aan het team, zodat we continu de effectiviteit van onze aanpak kunnen verbeteren. Dit proactieve beleid zorgt ervoor dat we tijdig kunnen ingrijpen en de sociale vaardigheden en het welbevinden van onze leerlingen optimaal kunnen ondersteunen.
Welke registratiemethoden gebruikt de school voor sociale opbrengsten?
Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt Openbare Basisschool Rubenshof gebruik van de volgende gestandaardiseerde registratiemethoden:
- Kijk!
- Kanvas
Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt toegepast?
De school zet de volgende effectieve methodiek in voor sociaal-emotioneel leren:
- Kanjer trainingen
Inspectierapport Basisschool Rubenshof: Wat de Onderwijsinspectie Ontdekte
De Onderwijsinspectie beoordeelt de kwaliteit van scholen om ervoor te zorgen dat elk kind goed onderwijs krijgt. Bij Openbare Basisschool Rubenshof streven we continu naar verbetering, met transparantie als kernwaarde. Dit inspectierapport biedt een gedetailleerd inzicht in hoe onze school presteert op diverse onderwijskundige aspecten. We nodigen u van harte uit om de bevindingen van de inspectie te bekijken en te ontdekken hoe wij de ontwikkeling en het welzijn van onze 436 leerlingen waarborgen. Onze toewijding aan hoogwaardig basisonderwijs in Oosterhout wordt weerspiegeld in de analyses van de inspectie. We gebruiken deze inzichten actief om ons onderwijs en onze schoolorganisatie verder te optimaliseren.