
De resultaten van Montessorischool Oosterhout in Oosterhout (Noord-Brabant)
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Montessorischool Oosterhout, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Montessorischool Oosterhout bij jullie?
Ontdek hoe goed Montessorischool Oosterhout bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels de centrale eindtoets. Nederlandse basisscholen streven naar een minimale beheersing van 85% voor dit basisniveau. Dit percentage dient als een landelijk geldende signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, essentieel voor alle basisscholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie voor Leerlingprestaties
Het streefniveau markeert een ambitieuzer prestatieniveau dan het fundamentele niveau. Ons doel is om het behalen van dit hogere niveau door zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep acht te stimuleren. De Onderwijsinspectie stelt specifieke streefpercentages vast voor elke basisschool, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage fungeert als de persoonlijke signaleringswaarde voor het streefniveau van Montessorischool Oosterhout.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Montessorischool Oosterhout?
Montessorischool Oosterhout zet vol in op een passend schooladvies voor elke leerling. We kijken verder dan alleen de CITO-toets en beoordelen de doorzettingsvermogen, werkhouding en de algehele inzet van het kind. Ons schooladvies is gebaseerd op de prestaties gedurende het schooljaar, met aanvullende genormeerde toetsen. We volgen de ontwikkeling van onze leerlingen ook na de basisschoolperiode nauwlettend. Bij Montessorischool Oosterhout geloven we dat de totale ontwikkeling van een kind essentieel is. Naast cognitieve vooruitgang, stimuleren we samenwerking, planningsvaardigheden en het nemen van passende verantwoordelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Persoonlijke Groei op Montessorischool Oosterhout
Montessorischool Oosterhout hanteert de principes van het montessorionderwijs, met een sterke focus op kosmisch onderwijs en opvoeding. Deze aanpak stimuleert een diepgaande oriëntatie op mens en maatschappij. Binnen onze school staat de ontwikkeling van sociaal gedrag centraal. We bieden leerlingen aanzienlijke vrijheid, wat hand in hand gaat met het belang van rekening houden met anderen – een principe dat Maria Montessori 'vrijheid in gebondenheid' noemde. Vanaf jonge leeftijd leren kinderen essentiële omgangsvormen, zoals beleefd begroeten en respectvol lenen, wat de basis legt voor positieve interacties. Wij omarmen en respecteren de unieke mogelijkheden en grenzen van ieder kind. Door dagelijkse interacties in een omgeving met diverse culturen en achtergronden, leren kinderen van en met elkaar. Positief gedrag wordt actief aangemoedigd, en respect groeit door gedeelde kennis en ervaringen. Leerkrachten fungeren hierin als inspirerende voorbeelden, waarbij ze luisteren naar de verhalen en achtergronden van elk kind. Ons kosmisch onderwijs streeft naar een harmonieus evenwicht tussen cognitieve, emotionele en morele ontwikkeling. Kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen werk en de gedeelde omgeving, bijvoorbeeld door het verzorgen van planten of het schoonhouden van tafels. Deze verantwoordelijkheid draagt bij aan een groeiend milieubewustzijn en zorg voor de leefomgeving. De vrijheid die onze leerlingen ervaren, wordt ondersteund door duidelijke, pedagogisch onderbouwde schoolregels. Deze uniformiteit in regels zorgt voor herkenbaarheid en duidelijkheid over verwachtingen voor zowel kinderen als leerkrachten. De vrijheid van werkkeuze bevordert onafhankelijkheid, zelfstandigheid en kritisch denken. Wij moedigen het stellen van vragen aan en waarderen de mening van elk kind, binnen redelijke grenzen. Naast de kern van het montessorionderwijs, versterken we de sociale en emotionele ontwikkeling met de bewezen effectieve Kanjer Methode.
Respect voor elkaar en de omgeving
Onderling vertrouwen en veiligheid
Ontwikkeling van zelfstandigheid en onafhankelijkheid
Welke aanpak hanteert Montessorischool Oosterhout voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze school combineert de montessoripedagogiek met de Kanjermethode om een positieve en veilige leeromgeving te creëren. De Kanjertraining legt de nadruk op vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale vaardigheden, ouderbetrokkenheid, burgerschap en gezonde leefgewoonten. Deze training bevordert onderling vertrouwen, wat essentieel is voor een stabiele klassfeer en een prettig schoolklimaat.
Hoe registreert Montessorischool Oosterhout de sociale voortgang van leerlingen?
Voor het monitoren van sociale vooruitgang en opbrengsten maakt Montessorischool Oosterhout gebruik van de volgende registratiesystemen:
- Kijk! observatiesysteem
- Kanvas portfolio-tool
Welke methodes zet de school in voor sociaal-emotioneel leren?
Montessorischool Oosterhout zet effectieve methodes in voor sociaal-emotioneel leren, waaronder:
- Intensieve Kanjer trainingen
- De integrale aanpak van de Montessorimethode
Schoolinspectie Montessorischool Oosterhout: Kwaliteit en Ontwikkeling
De Montessorischool Oosterhout hecht grote waarde aan de bevindingen van de onderwijsinspectie. Deze resultaten vormen een essentiële basis voor onze continue schoolontwikkeling en verbeterplannen. We gebruiken de inzichten uit de inspectierapporten actief om ons onderwijs en de leeromgeving voor onze 167 leerlingen verder te optimaliseren. Zo waarborgen we de hoge kwaliteit van ons Montessori basisonderwijs. Ontdek hier meer over de officiële beoordelingen en hoe wij deze integreren in onze dagelijkse praktijk voor een optimale leerervaring.