Daltonschool Oegstgeest in Oegstgeest

Het team van Daltonschool Oegstgeest in Oegstgeest

Current section: team
Jan Wolkerslaan 18
2343 Oegstgeest

Zie hier hoe het team van Daltonschool Oegstgeest is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Daltonschool Oegstgeest. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Daltonschool Oegstgeest bij jullie?

Ontdek hoe goed Daltonschool Oegstgeest bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Daltonschool Oegstgeest zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75%)
Man (25%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Daltonschool Oegstgeest. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (21.1%)
25-35 jaar (15.8%)
35-45 jaar (21.1%)
45-55 jaar (5.3%)
55-65 jaar (31.6%)
&ge;65 jaar (5.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Daltonschool Oegstgeest werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (63.2%)
Direct ondersteunend personeel (21.1%)
Indirect ondersteunend personeel (5.3%)
Management (10.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Daltonschool Oegstgeest gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Deskundige Invulling van Leerkrachtvervanging op Daltonschool Oegstgeest

Onze school garandeert continuïteit in het onderwijs door een gestructureerde aanpak van leerkrachtvervanging. Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht schakelen we in eerste instantie de toegewijde duoleerkracht in. Zij kennen de klas en de lesstof, wat zorgt voor een naadloze overgang. Indien de duoleerkracht niet beschikbaar is, zetten we ons gespecialiseerde ambulante onderwijspersoneel in. Dit team beschikt over de expertise om diverse klassen effectief te begeleiden. Als laatste redmiddel benaderen we de ervaren leerkrachten die deel uitmaken van onze interne vervangingspool. Deze professionals staan klaar om direct in te springen en de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Gespecialiseerde Ondersteuning op Daltonschool Oegstgeest

1

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Op onze school bieden wij gerichte ondersteuning voor taal, lezen en spelling met behulp van onze leerkrachtondersteuners. Zij zetten programma's zoals BOUW! en Letterster in voor pre-teaching en extra lees- en spellingbegeleiding. Kinderen met een taalontwikkelingsachterstand ontvangen individueel of in kleine groepjes intensieve begeleiding om hun taalvaardigheid te verbeteren. Voor rekenen brengen we het startniveau nauwkeurig in kaart met Bareka. Vervolgens bieden onze leerkrachtondersteuners gerichte hulp en remediëring met de methode Rekensprint.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Onze school hanteert een duidelijke pedagogische aanpak met vaste ritmes, routines en heldere verwachtingen rondom gedrag. Dit creëert een stabiele leeromgeving. Door deze structuur, gecombineerd met gerichte aandacht en lessen uit het Orka-programma, stimuleren we de zelfstandigheid en sociale vaardigheden van onze leerlingen. We besteden veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, waardoor kinderen zich veilig voelen en zich optimaal kunnen ontplooien binnen de groep.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Positieve Stimulans

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Onze pedagogische aanpak kenmerkt zich door heldere verwachtingen, ritmes en routines, versterkt door het gebruik van Taakspel. Dit bevordert een positieve leerhouding. In onze klassen heerst een sfeer waarin een goede werkhouding en een effectieve taakaanpak natuurlijk worden gestimuleerd. Kinderen leren hierdoor ook op een constructieve manier elkaar aan te spreken. Deze aanpak zorgt ervoor dat leerlingen zich optimaal kunnen concentreren en met plezier hun taken voltooien, wat essentieel is voor hun academische en persoonlijke groei.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Van Beweging tot Balans

Beschikbare specialisten:

Specialist
Vakleerkracht Gymnastiek

Toelichting van de school:

Wij besteden veel aandacht aan de motorische ontwikkeling, met name bij onze jongste leerlingen, door middel van activiteiten zoals Schrijfdans. Dit legt een goede basis voor fijne motoriek en creativiteit. Onze gespecialiseerde vakleerkracht gym volgt de lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen nauwgezet. Bij signalering van mogelijke problemen wordt direct overlegd met de intern begeleider. In overleg met ouders kan verwezen worden naar fysiotherapie, zowel intern als extern, ter ondersteuning van de fijne motoriek, prikkelverwerking of algemene lichamelijke ontwikkeling.

1

Medische en Persoonlijke Verzorging: Gezondheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Voor alle medische aangelegenheden onderhouden wij nauw contact met ouders en de Jeugdarts van het Ouder- en Kindteam. Dit waarborgt een integrale aanpak van de gezondheid van onze leerlingen. Leerlingen uit groep 2 en groep 7 ontvangen een specifieke screening van de Jeugdarts om hun gezondheid en ontwikkeling te monitoren. Dit helpt bij vroegtijdige signalering van eventuele behoeften. Kinderen die instromen in onze Internationale Taal Klas worden eveneens uitgenodigd voor een consult bij de Jeugdarts, zodat ook zij de nodige medische en verzorgende ondersteuning ontvangen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
LAB
Buitenlokalen, o.a. moestuin

Ontwikkeling en Ondersteuning van Elke Leerling op Daltonschool Oegstgeest

Onze Visie op Leerlingontwikkeling en Extra Begeleiding

Op Daltonschool Oegstgeest ervaren leerlingen een dynamische leeromgeving waar zelfstandigheid en ontdekking centraal staan. Onze daltonaanpak stimuleert kinderen om actief aan de slag te gaan met uitdagende taken, die zij zelfstandig kunnen plannen en uitvoeren. Dit bevordert niet alleen hun leertempo, maar ook hun zelfredzaamheid en betrokkenheid bij de lesstof. Met een diverse leerlingenpopulatie, waarin veel kinderen meertalig worden opgevoed, omarmen we de culturele rijkdom die dit met zich meebrengt. Sinds april 2022 bieden we een speciale Internationale Taalklas. Kinderen van 6 tot 12 jaar die nog geen Nederlands spreken, volgen hier een intensief taalbad van veertig weken. Na dit traject stromen zij succesvol door naar het reguliere onderwijs, volledig voorbereid op de Nederlandse lesstof. Naast de kernvakken zoals lezen, schrijven en rekenen, besteden we veel aandacht aan wereldoriëntatie door middel van onderzoekend leren. We werken thematisch en vaak met leerlingen uit verschillende jaargroepen, zoals groep 6, 7 en 8, in gecombineerde projecten. Hierdoor ontdekken kinderen vakgebieden als geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek op een samenhangende manier, waarbij kennisverwerving en -verwerking hand in hand gaan. Toekomstig Aanbod: Versterking van Ondersteuningstrajecten Voor het schooljaar 2025-2026 introduceren we het innovatieve programma Tommy. Dit online systeem bundelt de documentatie van leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften. Hierdoor zijn alle betrokken partijen, inclusief externe professionals en ouders, optimaal geïnformeerd en kunnen zij effectief samenwerken aan de ontwikkeling van het kind. Daarnaast implementeren we het signaleringssysteem SIDI PO. Dit systeem stelt ons in staat om meer- en hoogbegaafde leerlingen vroegtijdig te identificeren en passende uitdagingen te bieden. Zo waarborgen we dat elke leerling op Daltonschool Oegstgeest het juiste niveau van begeleiding en stimulans ontvangt om zijn of haar volledige potentieel te bereiken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Basisonderwijs

Welke onderwijsdoelen staan centraal in ons schoolplan?

Ons schoolplan focust op het versterken van de kernwaarden van het Daltononderwijs: zelfstandigheid, samenwerken, vrijheid binnen gebondenheid, reflectie en effectiviteit. We werken continu aan de vernieuwing van ons curriculum, met dit jaar een speciale nadruk op het verdiepen van thematisch werken. Gedetailleerde informatie over onze specifieke doelen is uitgebreid beschreven in het schoolplan.

Hoe realiseert onze school de gestelde onderwijsdoelen?

Op bestuursniveau waarborgen we de grote lijnen op het gebied van begroting, personeelsbeleid en kwaliteitszorg via frequente Directieteam-overleggen. De afstemming tussen bestuurder en directie vindt elke drie weken plaats, net als de wekelijkse afstemming binnen de school tussen directeur en teamleider (MT), directeur en interne begeleiders (IB), en directeur en schoolcoaches (SC). Kwartaallijks bespreken we gezamenlijk strategische lijnen met MT, IB en SC, wat onze verbetercultuur en kwaliteitszorg ondersteunt. Taken zijn helder verdeeld in het werkverdelingsplan. Ons vierjarige schoolplan wordt jaarlijks uitgewerkt in een actiegericht jaarplan. We documenteren onze afspraken zorgvuldig in kwaliteitskaarten en formuleren onze ambities in speciale ambitiekaarten, zodat onze onderwijsdoelen helder en meetbaar blijven.

Ontdek het Daltononderwijs: Programma voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Daltonschool Oegstgeest biedt een stimulerende omgeving voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Wij geloven in een aanpak die kinderen zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en samenwerking leert. Onze school is een warme plek waar elk kind zich gezien en gehoord voelt, met aandacht voor individuele leerbehoeften.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt Daltonschool Oegstgeest voor jonge kinderen?

Daltonschool Oegstgeest richt zich op een integrale benadering van het jonge kind, waarbij de nadruk ligt op zelfstandig leren en ontdekken. We creëren een veilige en uitdagende leeromgeving die aansluit bij de ontwikkelingsfase van jonge leerlingen. Ons onderwijs stimuleert nieuwsgierigheid en bevordert de sociale en emotionele groei.

Met welke partners werkt Daltonschool Oegstgeest samen voor het jonge kind?

Daltonschool Oegstgeest werkt nauw samen met SKO Kindercentrum De Buren om een doorlopende lijn in de ontwikkeling van jonge kinderen te waarborgen. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en gedeelde pedagogische visie. Via SKO De Buren bieden we aanvullende, kwalitatieve opvang en educatieve activiteiten, afgestemd op de behoeften van onze jongste leerlingen en hun families.

Daltonschool Oegstgeest werkt nauw samen met SKO Kindercentrum De Buren om een doorlopende lijn in de ontwikkeling van jonge kinderen te waarborgen. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en gedeelde pedagogische visie. Via SKO De Buren bieden we aanvullende, kwalitatieve opvang en educatieve activiteiten, afgestemd op de behoeften van onze jongste leerlingen en hun families.