
De resultaten van Eerste Veluwse Montessori School in Nunspeet
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Eerste Veluwse Montessori School, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Eerste Veluwse Montessori School bij jullie?
Ontdek hoe goed Eerste Veluwse Montessori School bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Behaald Fundamenteel Niveau door Leerlingen
Ontdek het percentage leerlingen van de Eerste Veluwse Montessori School dat het fundamentele niveau in taal en rekenen beheerst. Dit essentiële niveau is cruciaal voor de doorstroom naar het voortgezet onderwijs en wordt gemeten met de eindtoets groep 8. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau moeten halen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een objectieve maatstaf voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Leerlingen die het Streefniveau Bereiken op Onze School
Het streefniveau vertegenwoordigt een ambitieuzer leerdoel dan het fundamentele niveau. Ons doel is om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen aan het einde van groep 8 dit hogere niveau te laten bereiken. De Onderwijsinspectie stelt specifieke streefniveaus vast per school, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Deze individuele percentages vormen de signaleringswaarde die aangeeft hoeveel leerlingen van de Eerste Veluwse Montessori School dit prestatieniveau zouden moeten behalen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Eerste Veluwse Montessori School?
Het schooladvies voor het voortgezet onderwijs is een cruciale stap voor leerlingen in groep 8. Op de Eerste Veluwse Montessori School wordt dit advies zorgvuldig samengesteld door ervaren leerkrachten, in nauwe samenwerking met de kwaliteitscoördinator en de schoolleiding. Bij het bepalen van het advies kijken we verder dan alleen toetsresultaten. De complete schoolloopbaan, observaties, individuele leerlinggesprekken en de werkhouding van uw kind spelen allemaal een belangrijke rol. We gebruiken hiervoor ook de resultaten van het leerlingvolgsysteem DIA. Een voorlopig advies wordt uiterlijk eind januari in een persoonlijk gesprek met kind en ouder(s)/verzorger(s) gedeeld. Dit gesprek vindt plaats vóór de doorstroomtoets. Het biedt een uitstekende gelegenheid om het adviesproces te bespreken en vragen te stellen over de aanmelding. Na de resultaten van de doorstroomtoets wordt het definitieve schooladvies vastgesteld. Een hoger toetsadvies leidt doorgaans tot een hoger definitief advies, tenzij dit aantoonbaar niet in het belang van het kind is. Ouders die het niet eens zijn met het advies, kunnen altijd een gesprek aangaan met de leerkracht, eventueel aangevuld met de intern begeleider of directeur.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op de Eerste Veluwse Montessori School
Op de Eerste Veluwse Montessori School (EVMS) in Nunspeet stimuleren we de sociale ontwikkeling van elk kind. Wij geloven dat kinderen essentiële vaardigheden leren om positief met anderen om te gaan en actief bij te dragen aan de maatschappij. Ons team zet zich in voor een warme en veilige schoolomgeving waar elk kind zich thuis voelt en persoonlijk aandacht krijgt. Door consequent schoolbrede gedragsregels en gedragsprotocollen toe te passen, creëren we een prettige sfeer. Deze aanpak zorgt voor duidelijkheid, veiligheid en de ontwikkeling van verantwoordelijkheidsgevoel, wat de basis legt voor optimaal leren. Wij streven ernaar dat ouders en kinderen met plezier naar onze school komen. Onze kernwaarden, zoals vastgelegd in onze visie op sociale opbrengsten, zijn Zelfstandigheid, Zelfbewustzijn en Geluk. Binnen het Montessori-onderwijs staat de persoonlijke groei van het kind centraal. De focus ligt op ontwikkeling: 'Wie word je? Welke talenten bezit je? Wie mag je zijn?' in plaats van enkel gericht te zijn op kennisverwerving. Wij leren kinderen om zelfstandig en zelfbewust in het leven te staan, en moedigen hen aan om na te denken over zichzelf en anderen. Respect voor diversiteit is hierbij cruciaal. Naast kennis over burgerschapsonderwijs, leren kinderen ook om assertief te zijn en ruimte te geven aan medeleerlingen. Door van en met elkaar te leren, ontwikkelen ze een sterk verantwoordelijkheidsgevoel en leren ze hoe ze kunnen bijdragen aan hun eigen geluk en dat van de wereld om hen heen. Onze aanpak is geworteld in de positieve psychologie en benadrukt het belang van optimisme. Dit helpt kinderen om uitdagingen en tegenslagen te overwinnen en veerkracht te ontwikkelen.
Verantwoordelijkheid nemen en dragen
Een veilige leeromgeving creëren
Respect voor elkaar en de omgeving tonen
Hoe bevordert de Eerste Veluwse Montessori School de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De Eerste Veluwse Montessori School (EVMS) integreert 'Kosmisch Onderwijs' (KOO) in het lesprogramma. Dit omvattende onderwijsconcept plaatst periodiek een specifiek onderwerp centraal, met als doel de integratie met reguliere schoolvakken en het versterken van sociaal-emotionele ontwikkeling. Denk hierbij aan wellevendheidslessen, waarin we reflecteren op onze plaats in de wereld en onze verantwoordelijkheden, zowel individueel ('ik') als collectief ('wij'). Daarnaast passen we de principes van 'Positive Behaviour Support' (PBS) toe. Binnen het Montessori-onderwijs hechten we veel waarde aan observatie. Via deze observaties bepaalt de leerkracht de aanpak en de gedragsverwachtingen. Groepsgesprekken en de kinderraad dragen ook bij aan deze inzichten. We monitoren de sociale vooruitgang van leerlingen systematisch met het digitale registratiesysteem 'Kindbegrip'. Dit systeem biedt leerkrachten na observaties en het invullen van lijsten inzicht in mogelijke ondersteuningsbehoeften op sociaal-emotioneel gebied. Het helpt bij het begrijpen van gedrag en biedt concrete handelingssuggesties, waarbij de sterke punten van een kind worden benut. In de bovenbouw evalueren we de sociale veiligheid met digitale vragenlijsten. We maken ook gebruik van de 'Kickfit' methode om de sociaal-emotionele ontwikkeling te stimuleren en de algehele weerbaarheid te vergroten.
Welke tools gebruikt de EVMS voor het registreren van de sociale vooruitgang van leerlingen?
De Eerste Veluwse Montessori School maakt gebruik van het digitale registratiesysteem 'Kindbegrip' om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen van groep 1 tot en met 8 systematisch in kaart te brengen. Dit systeem helpt leerkrachten om gedrag beter te begrijpen en ondersteuningsvragen te identificeren.
- Kindbegrip
Welke methodes zet de school in voor sociaal-emotioneel leren?
De Eerste Veluwse Montessori School hanteert een gevarieerd programma voor sociaal-emotioneel leren, waaronder:
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) voor een positieve en voorspelbare omgeving.
- Kickfit om de sociaal-emotionele vaardigheden en weerbaarheid van leerlingen te versterken.
Inspectierapport Eerste Veluwse Montessori School Nunspeet
De Eerste Veluwse Montessori School in Nunspeet streeft naar de hoogste onderwijskwaliteit voor alle leerlingen. Op 8 december 2022 voerde de onderwijsinspectie een herstelonderzoek uit. Dit onderzoek wees uit dat de school op dat moment als onvoldoende werd beoordeeld. Als reactie op de bevindingen van zowel de inspectie als onze eigen analyse, hebben we een gedetailleerd verbeterplan opgesteld. Dit plan, gericht op het verhogen van de onderwijskwaliteit, is volledig geïntegreerd in ons jaarplan. Een samenvatting van onze kwaliteitszorg is beschikbaar voor ouders en geïnteresseerden. We kijken uit naar het volgende herstelonderzoek dat gepland staat voor december 2023. De school committeert zich aan continue verbetering en transparante communicatie over onze voortgang in het leveren van excellent Montessori-onderwijs.