
De resultaten van Sint Jozef Basisschool in Nootdorp
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Sint Jozef Basisschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Sint Jozef Basisschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Sint Jozef Basisschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op de Sint Jozef Basisschool
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt beoordeeld in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een strikte norm: minimaal 85% van de leerlingen moet dit basisniveau behalen. Dit percentage, de signaleringswaarde, geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, inclusief onze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitieuze Leerdoelen voor Elk Kind op de Sint Jozef Basisschool
Het streefniveau gaat verder dan het fundamentele niveau en daagt leerlingen uit om hun volledige potentieel te benutten. Ons doel is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken tegen het einde van groep acht. De inspectie stelt specifieke streefniveaudrempels vast per school, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Deze drempel, de signaleringswaarde, dient als maatstaf voor de schoolbrede prestaties en ambitie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Sint Jozef Basisschool?
Bij Sint Jozef Basisschool in Nootdorp begeleiden we leerlingen van groep 7 en 8 zorgvuldig naar het voortgezet onderwijs. In november en december organiseren we een algemene informatieavond. Hierbij wordt de procedure voor de overgang naar het voortgezet onderwijs toegelicht, conform het tijdpad van BOVO. In groep 7 nemen we na de meivakantie de NIO-toets af. Eind groep 7 vinden er kijkgesprekken plaats. Hierin geven we een voorzichtige indicatie voor het pre-advies, zodat ouders en kinderen alvast kunnen oriënteren welke scholen passend zijn. Deze indicatie wordt gezamenlijk bepaald door de leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en directie. Leerlingen in groep 8 ontvangen in januari hun voorlopig schooladvies. Dit advies is een gezamenlijke inschatting van de leerkrachten van groep 7 en 8, de directeur en de intern begeleiders. We houden rekening met de jarenlange observaties en verzamelde gegevens van uw kind, waaronder resultaten uit het leerlingvolgsysteem, methodegebonden toetsen, de NIO-toets (afgenomen in groep 7), werkhouding, motivatie, concentratie en eventuele specifieke onderzoeken. Tijdens persoonlijke adviesgesprekken ontvangen ouders en het kind het voorlopige schooladvies. Met dit advies kunnen ouders zich oriënteren en zich voorbereiden op de aanmeldingsprocedure. De doorstroomtoets, voorheen eindtoets genoemd, wordt in de eerste twee weken van februari afgenomen. Deze naamswijziging benadrukt de continue ontwikkeling van de leerling. Na ontvangst van de doorstroomtoetsuitslag, uiterlijk 15 maart, informeren we u direct. Afwijkende resultaten ten opzichte van de verwachting worden persoonlijk besproken. Indien de toetsuitslag hoger is dan het gegeven advies, heroverwegen we het advies en stellen dit indien nodig bij. Het definitieve schooladvies wordt uiterlijk 24 maart verstrekt door de leerkracht van groep 8. Tussen 25 en 31 maart dienen alle leerlingen zich aan te melden voor de middelbare school, zodat iedereen gelijke kansen krijgt. Uiterlijk 12 mei ontvangen leerlingen bericht over hun plaatsing op de middelbare school. Voor de overdracht van leerlinggegevens tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs maken we gebruik van Onderwijs Transparant (OT). Na het invullen van een digitaal onderwijskundig rapport, krijgt u als ouder inzage voordat de gegevens definitief worden gemaakt. OT zorgt voor een veilige en efficiënte uitwisseling van informatie, waarbij de VO-scholen gegevens kunnen ophalen met een uniek leerlingnummer. We vragen altijd ouderlijke toestemming voor het delen van leerlingendossiers met de nieuwe school.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Sint Jozef Basisschool
Op Sint Jozef Basisschool in Nootdorp creëren we een veilige en stimulerende omgeving waar kinderen floreren. Onze kernwaarden rust, stabiliteit en vertrouwen vormen de basis voor al onze activiteiten. Om dit te waarborgen, hanteren we een proactief anti-pestbeleid en een duidelijk gedragsprotocol. Onze toegewijde gedragsspecialist ondersteunt leerlingen actief bij hun sociaal-emotionele welzijn. Door jaarlijkse evaluaties van groepsdynamiek en individuele leerlingfunctionering, sturen we gericht op een positief sociaal klimaat, mede ondersteund door ons sociaal veiligheidsplan. Wij geloven in de kracht van verbinding, zowel tussen leerlingen als tussen leerkrachten, ouders en partners. Samenwerken, samenzijn en gedeelde vreugde staan centraal. Bij tegenslag bieden we elkaar ondersteuning; de menselijke maat is essentieel in onze dagelijkse praktijk. We vieren de unieke kwaliteiten van ieder kind en zorgen ervoor dat niemand buiten de boot valt. Dit doen we vanuit onze katholieke levensbeschouwelijke identiteit. Onze kernwaarden: * **Samenwerken en Leren:** Gezamenlijk bouwen aan kennis en vaardigheden. * **Inclusieve Waardering:** Respect en waardering voor elkaars verschillen. * **Eigenaarschap:** Bevorderen van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. * **Plezier in Leren:** Een positieve leeromgeving als voorwaarde voor groei. * **Toekomstgericht:** Met lef en visie vormgeven aan de wereld van morgen.
Rust in de klas
Stabiliteit in de les
Vertrouwen in elkaar
Hoe bevordert Sint Jozef Basisschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Sint Jozef Basisschool Nootdorp hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elke leerling. We implementeren het programma 'De Vreedzame School' om kinderen te vormen tot zelfstandige en sociaal vaardige individuen. Voor het monitoren van de sociaal-emotionele vooruitgang gebruiken we de gevalideerde vragenlijsten van Cito's Leerling In Beeld (LIB). Leerkrachten van groep 3 tot en met 8 vullen deze lijsten in, terwijl leerlingen uit groep 5 tot en met 8 ook zelf hun ontwikkeling reflecteren. De resultaten worden besproken in groeps- en leerlingbesprekingen om gerichte ondersteuning te bieden. Daarnaast meten we de sociale dynamiek binnen de groepen met de 'stoeltjesdans'. Voor de jongste leerlingen in de kleuterklassen gebruiken we het observatie- en registratiesysteem KIJK! om hun sociale opbrengsten nauwkeurig in kaart te brengen en te volgen.
Welke meetinstrumenten worden gebruikt om sociale vooruitgang te evalueren?
Om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van leerlingen te meten, maken we op Sint Jozef Basisschool gebruik van diverse betrouwbare instrumenten: * **KIJK!:** Een observatie- en registratiesysteem, specifiek ingezet voor de kleutergroepen. * **Sociaal Emotionele Vragenlijst (Leerling In Beeld):** Een uitgebreide vragenlijst voor leerlingen uit groep 3 tot en met 8, zowel ingevuld door leerkrachten als door de leerlingen zelf vanaf groep 5. * **Stoeltjesdans:** Een methode om de sociale interacties en dynamiek binnen de klas te analyseren.
Welke programma's ondersteunen het sociaal-emotioneel leren op onze school?
Sint Jozef Basisschool zet het gerenommeerde programma 'De Vreedzame School' in. Dit programma is speciaal ontworpen om kinderen te voorzien van essentiële sociale en emotionele vaardigheden, zodat ze succesvol kunnen navigeren in hun interacties met anderen en de wereld om hen heen.
Inspectierapport Sint Jozef Basisschool: Beoordeling Kwaliteit Onderwijs
De Sint Jozef Basisschool in Nootdorp legt de nadruk op een hoge onderwijskwaliteit en transparantie. De Onderwijsinspectie speelt hierin een cruciale rol door periodieke controles uit te voeren. Op 3 december 2024 heeft de inspectie een herstelonderzoek uitgevoerd bij onze basisschool. Dit onderzoek richtte zich op specifieke kwaliteitsgebieden binnen het onderwijs. Wij zijn verheugd te kunnen melden dat de Sint Jozef Basisschool tijdens dit herstelonderzoek op alle getoetste standaarden een voldoende beoordeling heeft ontvangen. Dit resultaat onderstreept de inzet van ons team en de effectiviteit van onze onderwijsaanpak. Het volledige, gedetailleerde inspectierapport is publiekelijk beschikbaar via de officiële kanalen van de Onderwijsinspectie. U kunt daar alle bevindingen en beoordelingen nalezen.