Basisschool Daltonschool Klaverweide in Noordwijk (Zuid-Holland)

Het team van Daltonschool Klaverweide in Noordwijk (Zuid-Holland)

Current section: team
Jan De Ridderstraat 4
2201 Noordwijk (Zuid-Holland)

Zie hier hoe het team van Daltonschool Klaverweide is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Daltonschool Klaverweide. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Daltonschool Klaverweide bij jullie?

Ontdek hoe goed Daltonschool Klaverweide bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Daltonschool Klaverweide zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 77.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (77.3%)
Man (22.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Daltonschool Klaverweide. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.3%)
25-35 jaar (34.8%)
35-45 jaar (21.7%)
45-55 jaar (17.4%)
55-65 jaar (21.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Daltonschool Klaverweide werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81.8%)
Direct ondersteunend personeel (18.2%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Daltonschool Klaverweide gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Lesvervanging op Daltonschool Klaverweide

Op Daltonschool Klaverweide zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Bij verlof of ziekte van een docent zetten we direct een gekwalificeerde invalleerkracht in. Onze school maakt ook gebruik van flexibel inzetbare, ambulante leerkrachten om lesuitval te minimaliseren en een stabiele leeromgeving te garanderen. Indien het onverhoopt niet lukt om gespecialiseerde vervanging te vinden, verdelen we de leerlingen zorgvuldig over de bestaande klassen. Dit gebeurt altijd met oog voor de pedagogische rust en de leerbehoeften van elk kind.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Daltonschool Klaverweide: Specialisten voor Elk Kind

5

Taal, Rekenen en Basisvaardigheden: Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Taal, schrijven en rekenen vormen de kern van ons onderwijs. Op Daltonschool Klaverweide stimuleren we zelfstandig leren, aangepast aan het tempo en de aanleg van elk kind. We leggen een sterke nadruk op de ontwikkeling van beginnende lees-, schrijf- en rekenvaardigheden. Binnen onze zorgstructuur bieden we specifieke ondersteuning aan leerlingen die extra uitdaging of begeleiding nodig hebben op het gebied van taal en rekenen. Ook wereldoriëntatie, burgerschap en ICT zijn integraal onderdeel van onze basisvaardigheden. We hebben bewuste keuzes gemaakt in het integreren van burgerschapsdoelen en 21e-eeuwse vaardigheden, die terug te vinden zijn in ons schoolbeleid. Deze vaardigheden sluiten naadloos aan bij de kernwaarden van het Daltononderwijs. Onze logopedist ondersteunt leerlingen met spraak- en taalontwikkeling, in nauwe samenwerking met leerkrachten en ouders. Jaarlijkse screenings en individueel advies helpen om eventuele belemmeringen tijdig te signaleren en aan te pakken. Bij complexere problematiek wordt doorverwezen naar externe professionals.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
HBO Pedagoog

Toelichting van de school:

Binnen ons toegewijde zorgteam op Daltonschool Klaverweide beschikken we over ruime expertise op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling. Door de geïntegreerde aanpak van onze specialisten waarborgen we een veilige en stimulerende omgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Daltonvaardigheden in de Praktijk

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Daltononderwijs legt een grote nadruk op de ontwikkeling van een positieve werkhouding en een effectieve taakaanpak. Onze specialisten bieden gerichte ondersteuning om de executieve vaardigheden van onze leerlingen te versterken, wat essentieel is voor hun academisch succes.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij hun motorische ontwikkeling, biedt Daltonschool Klaverweide de mogelijkheid van fysiotherapie. Onze fysiotherapeut helpt spelenderwijs bij het verbeteren van zowel de grove als de fijne motoriek en werkt nauw samen met de leerkrachten. Indien nodig, kan zij ook doorverwijzen naar verdere gespecialiseerde hulpverlening.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn van Kinderen

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Mediatheek
Speellokaal

Ontdek de Ondersteuningsmogelijkheden op Daltonschool Klaverweide

Uw Kind in Goede Handen: Een Diepgaande Uitleg

Interne Begeleiding voor Optimale Leerontwikkeling Op Daltonschool Klaverweide staat de optimale ontwikkeling van elk kind centraal. Onze toegewijde intern begeleider, Maaike van Gompel, coördineert de leerlingenzorg en monitort nauwgezet de groepsresultaten. Samen met de leerkrachten evalueert zij de voortgang op het gebied van lezen, spelling, rekenen en sociaal-emotionele ontwikkeling. Indien er specifieke leerbehoeften worden gesignaleerd, zal de leerkracht als eerste aanspreekpunt fungeren en individuele ondersteuning bieden binnen de klas. Mocht deze hulp onvoldoende effect hebben, dan wordt de expertise van de intern begeleider ingeschakeld. In nauwe samenwerking met u als ouder en de groepsleerkracht wordt een passend zorgplan opgesteld, waarbij de meest geschikte ondersteuning en middelen worden ingezet. Daarnaast versterkt een gespecialiseerde pedagoge ons zorgteam. Zij biedt waardevol advies aan leerkrachten, directie, intern begeleiders en ouders over pedagogisch beleid en de aanpak van ontwikkelingsvraagstukken. Externe Expertise voor Maatwerk Ondersteuning Bij complexere leer- en ontwikkelingsuitdagingen maken wij gebruik van een breed netwerk aan externe expertise. Daltonschool Klaverweide is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Duin- en Bollenstreek (SWV-DB), een samenwerkingsverband van scholen die zich inzetten voor passend onderwijs in de regio. Via het SWV-DB hebben wij toegang tot gespecialiseerde onderwijsondersteuners en onderwijsspecialisten. Onderwijsondersteuners, voorheen ambulant begeleiders, beschikken over specifieke kennis op diverse gebieden. Onderwijsspecialisten, zoals orthopedagogen en psychologen, bieden onafhankelijk onderwijskundig advies en ondersteuning bij specifieke arrangementen. Dit gebeurt altijd in overleg met een ondersteuningsteam, waarin alle betrokkenen, inclusief u als ouder, vertegenwoordigd zijn. Specifieke ondersteuning voor hoogbegaafde leerlingen is beschikbaar binnen Noordwijk. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van Nederlands als Tweede Taal (NT2), is er een gespecialiseerd bovenschools expertiseteam. Holistische Ondersteuning: Het Ondersteuningsteam en Groeidocument Kinderen met bijzondere onderwijs- en begeleidingsbehoeften ontvangen bij ons de extra aandacht die zij verdienen. Daltonschool Klaverweide faciliteert ondersteuningsteams, waar u als ouder actief deel van uitmaakt. In deze teams werken we samen met leerkrachten, onderwijsondersteuners, jeugdteammedewerkers, onderwijsspecialisten van het samenwerkingsverband en eventuele behandelaren aan een plan op maat voor uw kind. Met uw toestemming openen we een digitaal groeidocument in het programma Grippa. Dit veilige platform bundelt alle relevante informatie, van handelingsplannen en evaluaties tot onderzoeksgegevens en verslagen van ondersteuningsteams. Dit document is essentieel voor het monitoren van de voortgang en kan ook van belang zijn bij een eventuele aanvraag voor een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor het speciaal onderwijs. Samenwerking met Stichting 1801: Kwaliteitsverbetering en Onderwijsadvies Daltonschool Klaverweide werkt nauw samen met Stichting 1801, een organisatie die zich richt op het verbeteren van de onderwijskwaliteit. 1801 biedt deskundig advies, cursussen, voorlichting en onderzoeken, uitgevoerd door onderwijskundigen, psychologen en (ortho)pedagogen. Deze experts ondersteunen ons bij individuele leerlingenzorg en onderwijskundige vraagstukken. Bij specifieke problemen kan, met uw volledige instemming, onderzoek worden gedaan. De resultaten en adviezen worden altijd uitgebreid met u besproken. Onderzoek wordt enkel aangevraagd wanneer er binnen het schoolteam behoefte is aan aanvullende informatie om een probleem effectief aan te pakken. Jeugdgezondheidszorg (JGZ) van de GGD: Gezondheid en Ontwikkeling De GGD speelt een cruciale rol in het waarborgen van een gezonde schoolomgeving en de optimale ontwikkeling van uw kind. Elk team bestaat uit een jeugdarts, sociaal-verpleegkundige en assistente. De GGD voert preventieve gezondheidsonderzoeken uit gedurende de schoolcarrière. Bij het eerste onderzoek in groep twee ligt de focus op groei, gehoor, gezichtsvermogen en algemene ontwikkeling. U krijgt hierbij de gelegenheid om vragen te stellen. In groep 8 worden de laatste rijksvaccinaties (DTP en BMR) toegediend en vindt een beknopt onderzoek plaats. Na de basisschoolperiode volgt nog een onderzoek in de tweede klas van het voortgezet onderwijs. Bij kleine afwijkingen of specifieke ontwikkelingsvragen kan de GGD in overleg met de leerkracht, en met uw toestemming, de voortgang monitoren of adviezen bespreken. Gezondheidsproblemen, zoals visuele of motorische beperkingen, of emotionele uitdagingen, kunnen de schoolprestaties beïnvloeden. Goede communicatie tussen school en GGD, met uw instemming, is hierbij essentieel. CJG Noordwijk: Lokale Ondersteuning en Contactgegevens Voor lokale ondersteuning kunt u terecht bij het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) in Noordwijk. Locatie: Zorgcentrum Jeroen, Raadhuisstraat 4, 2201 MA Noordwijk. E-mail voor 0-12 jarigen: jgznoordwijk@ggdhm.nl. De CJG is bereikbaar op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag. Toekomstvisie: Ontwikkeling van Executieve Vaardigheden Daltonschool Klaverweide richt zich de komende jaren sterk op het verder ontwikkelen van de executieve vaardigheden van onze leerlingen. Dit omvat belangrijke vaardigheden zoals planning, zelfbeheersing en flexibiliteit, die essentieel zijn voor succes in het onderwijs en daarbuiten.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Daltonschool Klaverweide: Kwaliteitsborging en Ontwikkelingsplan voor Succesvol Onderwijs

Wat Zijn de Kernambities van Ons Schoolplan?

Bij Daltonschool Klaverweide streven we naar een optimale leeromgeving met concrete doelen die we jaarlijks evalueren. Onze school legt de nadruk op een consistente aanpak voor begrijpend lezen, van lesmethoden tot evaluatie, om de leesvaardigheid van elke leerling te maximaliseren. We bevorderen actief burgerschap door een positieve schoolcultuur, relevante lesinhoud en een vooruitstrevende houding van zowel team als leerlingen. Een modern leerlingvolgsysteem met een actuele toetskalender, een aangescherpt dyslexieprotocol en transparante voortgangsgesprekken ondersteunt de individuele ontwikkeling. We ontwikkelen leerlijnen voor essentiële 21e-eeuwse vaardigheden, zodat uw kind goed voorbereid is op de toekomst. Uniforme werkwijzers voor ons team waarborgen een doorlopende leerlijn in alle vakgebieden, wat de kwaliteit van het onderwijs versterkt. Leerlingen krijgen eigenaarschap over hun leerproces door middel van portfolio's en actieve deelname aan oudergesprekken, wat leidt tot meer betrokkenheid en zelfinzicht.

Hoe Realiseren We Onze Onderwijsdoelen?

Jaarplannen, die direct voortkomen uit ons strategische schoolplan, formuleren de specifieke doelen voor elk schooljaar. Onze toegewijde werkgroepen, coördinatoren, leerkrachten en directie werken gezamenlijk aan het behalen van deze ambities. Jaarlijks evalueren we de voortgang en leggen deze resultaten vast in ons jaarverslag. Deze cyclische aanpak zorgt voor continue verbetering en een hoge onderwijskwaliteit op Daltonschool Klaverweide.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen op Klaverweide

Toelichting van de school

Daltonschool Klaverweide biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten in groep 1 en 2. We leggen een sterke nadruk op de ontwikkeling van essentiële basisvaardigheden zoals taal, schrijven en rekenen. Ons onderwijs voor jonge kinderen verloopt geleidelijk van spelenderwijs, onbewust leren naar meer gerichte, gestructureerde activiteiten. Onze onderbouwgroepen zijn bewust samengesteld met kinderen van verschillende leeftijden en ontwikkelingsniveaus. Dit bevordert een rijke leerervaring, waarbij kinderen veel van elkaar kunnen leren en elkaar inspireren. De sociale en cognitieve ontwikkeling staat centraal. We volgen de voortgang van elke leerling nauwgezet via een geavanceerd observatiesysteem. Vanaf 2024 implementeren we het IEP LVS observatiesysteem, wat zorgt voor een gedetailleerde en effectieve monitoring van de ontwikkeling van uw kind.

Veelgestelde vragen

Welke aanvullende lesmaterialen worden gebruikt voor jonge kinderen?

Daltonschool Klaverweide verrijkt het lesaanbod voor jonge kinderen met de erkende methode Schatkist. Deze methode sluit aan bij de ontwikkelingsfase van kleuters en ondersteunt spelenderwijs de ontwikkeling van taal, rekenen en sociale vaardigheden, indien dit nodig en wenselijk is.

Daltonschool Klaverweide verrijkt het lesaanbod voor jonge kinderen met de erkende methode Schatkist. Deze methode sluit aan bij de ontwikkelingsfase van kleuters en ondersteunt spelenderwijs de ontwikkeling van taal, rekenen en sociale vaardigheden, indien dit nodig en wenselijk is.

Wij maken gebruik van de methode Schatkist, passend bij de behoeften en leerstijl van uw kind.

Met welke externe partners werkt Klaverweide samen voor het programma voor jonge kinderen?

Voor een optimale ontwikkeling en brede ondersteuning van onze jongste leerlingen, onderhoudt Daltonschool Klaverweide een waardevolle samenwerking met Humankind. Deze samenwerking versterkt ons aanbod en biedt extra mogelijkheden voor kinderen.

Voor een optimale ontwikkeling en brede ondersteuning van onze jongste leerlingen, onderhoudt Daltonschool Klaverweide een waardevolle samenwerking met Humankind. Deze samenwerking versterkt ons aanbod en biedt extra mogelijkheden voor kinderen.

Wij werken nauw samen met Humankind.