Basisschool Michiel de Ruyter in Nijmegen

Het team van Basisschool Michiel de Ruyter in Nijmegen

Current section: team
Tweede Oude Heselaan 384
6542 Nijmegen

Zie hier hoe het team van Basisschool Michiel de Ruyter is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Michiel de Ruyter. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Michiel de Ruyter bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Michiel de Ruyter bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Michiel de Ruyter zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Michiel de Ruyter. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (14.3%)
25-35 jaar (21.4%)
35-45 jaar (28.6%)
45-55 jaar (7.1%)
55-65 jaar (28.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Michiel de Ruyter werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.4%)
Direct ondersteunend personeel (21.4%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Michiel de Ruyter gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Flexibele Invulling van Leerkrachtvervanging bij Basisschool Michiel de Ruyter

Bij Basisschool Michiel de Ruyter garanderen we continuïteit in het onderwijs. We werken nauw samen met de Vervangerspool Conexus om deskundige leerkrachten te ontvangen wanneer onze eigen teamleden afwezig zijn. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van een soepele overgang voor de leerlingen. De Vervangerspool Conexus stuurt, op basis van beschikbaarheid, een gekwalificeerde leerkracht naar onze school om de lessen voort te zetten. Wij bieden deze invallers altijd de nodige ondersteuning. Indien er onverhoopt geen vervanger beschikbaar is via de pool, volgen wij strikt ons eigen vervangersprotocol. Dit zorgt ervoor dat elke situatie adequaat wordt beheerd, met minimale impact op het leerproces van uw kind.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Michiel de Ruyter

2

Extra Ondersteuning Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Rekencoördinator
Taalcoördinator

Toelichting van de school:

Op Basisschool Michiel de Ruyter zetten wij vol in op de taal- en rekenontwikkeling van onze leerlingen. Onze toegewijde taal- en rekencoördinatoren werken nauw samen met een ontwikkelgroep en de schoolleiding. Zij zijn verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van het schoolbeleid op deze cruciale gebieden. Daarnaast versterken zij de klassen door middel van observaties en gerichte coaching. Samen met onze ICT- en SEO-coördinator vormen zij een krachtig coördinatorenteam dat klaarstaat voor elke uitdaging.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Brede Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Wij bieden gespecialiseerde begeleiding voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. De Kwaliteitscoördinator (KC) speelt een centrale rol in de leerlingenzorg, waarbij zij leerkrachten en ouders ondersteunt bij hulpvragen. Onze SEO-coördinator focust zich op het versterken van leerkrachten, zodat zij leerlingen optimaal kunnen begeleiden in de klas. In uitzonderlijke gevallen werkt de SEO-coördinator direct met een leerling, altijd in overleg met ouders. De SEO-coördinator ontwikkelt en evalueert begeleidingsplannen en onderhoudt nauw contact met de KC. Daarnaast organiseren we wekelijks de Kompasgroep voor alle leerbouw. Hier leren kinderen op een andere manier en ontwikkelen ze hun leerstrategieën onder begeleiding van onze specialisten voor meer- en hoogbegaafdheid. De oudere leerlingen worden bovendien uitgedaagd met creatieve technologie.

1

Gedrag, Studievaardigheden en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak verwijzen we u graag naar de gedetailleerde informatie onder het aandachtsgebied Sociaal-Emotionele Ontwikkeling op onze website.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Logopedist

Toelichting van de school:

Basisschool Michiel de Ruyter werkt samen met Logopediepraktijk Backhuijs. Deze ervaren logopedisten zijn één dag per week op onze school aanwezig om leerlingen te ondersteunen bij hun spraak- en taalontwikkeling.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor informatie over medische ondersteuning en persoonlijke verzorging, inclusief de rol van de GGD, kunt u terecht op de officiële website van Basisschool Michiel de Ruyter.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Atelier

Ontdek Ons Passend Onderwijs: Expertise en Ondersteuning op Maat

Uw Gids voor Extra Begeleiding bij Michiel de Ruyter

Bij Basisschool Michiel de Ruyter omarmen we diversiteit en streven we ernaar een omgeving te creëren waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. We kijken individueel naar de behoeften van uw kind om te bepalen of onze school de juiste plek is voor een succesvolle leerweg. Samenwerkingsverband Stromenland: Uw Partner in Passend Onderwijs Het Ouder- en Jeugdsteunpunt Nijmegen Stromenland biedt heldere informatie en advies over passend onderwijs. Heeft u vragen, zoekt u begeleiding of wilt u sparren met een expert? U kunt terecht bij de school van uw kind of direct bij het steunpunt. Vind alle details op www.steunpuntnijmegenstromenland.nl. Dit initiatief van Samenwerkingsverband Stromenland en Samenwerkingsverband V(S)O Nijmegen biedt toegankelijke, begrijpelijke informatie, inclusief veelgestelde vragen, definities en nuttige links voor zowel basis- als voortgezet onderwijs. Neem contact op voor persoonlijke ondersteuning. Op de website van Stromenland vindt u tevens uitgebreide regionale informatie over de organisatie van ondersteuning, aangesloten scholen en belangrijke documenten. Toekomstgericht Onderwijs: Ons Plan voor Extra Ondersteuning Wij zetten ons in voor een gestructureerde en zorgvuldige begeleiding van al onze leerlingen. Onze leerkrachten werken nauw samen om het onderwijs en de ondersteuning continu af te stemmen op de unieke leerbehoeften van elk kind. Voor het schooljaar 2025-2026 hebben we de volgende ambitieuze doelen: Collegiale Afstemming en Kennisdeling Leerkrachten wisselen actief kennis uit met collega's en coördinatoren om hun lesmethoden te verfijnen, altijd binnen de vastgestelde onderwijsplannen. Dit garandeert een consistente en effectieve aanpak. Casusbesprekingen in Bouwvergaderingen Binnen de onderbouwteams (groepen 1-4) en bovenbouwteams (groepen 5-8) vinden regelmatig overleggen plaats. Tijdens deze bijeenkomsten worden specifieke ondersteuningsvragen geanonimiseerd besproken, wat zorgt voor een objectieve beoordeling en het voorkomen van onbewuste vooringenomenheid. Gestructureerd Ondersteuningsplan Onze leerkrachten en kindcentra volgen nauwgezet de stappen uit het ondersteuningsplan. Dit plan is opgebouwd uit verschillende niveaus, zodat de hulp altijd passend is bij de specifieke hulpvraag van het kind. Gerichte Ondersteuning voor Kleuters Specifieke aandacht wordt besteed aan het vroegtijdig signaleren en begeleiden van aanvullende onderwijsbehoeften bij onze jongste leerlingen in groep 1 en 2.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitszorg en Schoolplan: Visie voor Toekomstig Onderwijs

Welke Concrete Doelen Bevat Ons Schoolplan voor de Periode 2023-2027?

Ons schoolplan voor de periode 2023-2027 is zorgvuldig opgesteld met duidelijke actiepunten voor de komende jaren. Voor een gedetailleerd jaarplan 2024-2025 en verdere informatie, nodigen wij u uit contact op te nemen met de directie. Didactisch Handelen: Onze Jaardoelen 2024-2025 Gericht op Leerlingontwikkeling Wij streven ernaar dat alle medewerkers hoge, positieve verwachtingen koesteren van elke leerling. Leerlingen worden gestimuleerd in hun denkprocessen door vragen en feedback die motiverend en leerbevorderend werken. Instructie wordt gegeven volgens het effectieve EDI-model, waarbij de Ik-Wij-Jullie-Jij fasering wordt toegepast om leerlingen steeds meer eigenaarschap te geven. CVB-vragen worden op diverse niveaus gesteld aan de gehele groep, met als doel dat minimaal 80% van de leerlingen de lesdoelen beheerst bij de afsluiting. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben na verlengde instructie, ontvangen dit. Rekenen: Ambitieus Leerresultaat en Strategische Keuzes voor 2023-2027 Ons speerpunt voor 2023-2027 is het behalen van uitmuntende leerresultaten in rekenen, passend bij onze leerlingenpopulatie en ambities. Voor 2024-2025 focussen we op de professionalisering van de rekencoördinator, gezamenlijke klassenobservaties met de rekencoördinator en de keuze voor een onderbouwde WIG-methode voor 2025-2026. We passen de WIG 5 strategieën toe in groepen 3 t/m 8 en evalueren de geschiktheid van RekenXL voor extra ondersteuning. Een Quickscan Rekenen is goedgekeurd door het team, met als ambitie een VIX van 40-70 en een stijging in de E-toetsresultaten en doorstroomtoetsen. Taalonderwijs: Verbeterde Lesplannen en Methode-evaluatie Ons schoolplan 2023-2027 legt de nadruk op excellente leerresultaten in taalleesonderwijs. Voor 2024-2025 implementeren we het onderwijsplan spelling en begrijpend lezen, en oriënteren we ons op nieuwe methodes voor taalleesonderwijs. We borgen de kwaliteit van deze onderwijsplanen om een consistente en effectieve aanpak te garanderen. Sociale Emotionele Ontwikkeling (SEO): Visie en Keuzes voor Volgsysteem en Aanbod Voor 2023-2027 ontwikkelen we een heldere visie op sociaal emotionele ontwikkeling. Vanuit deze visie maken we gerichte keuzes voor een passend SEO-volgsysteem en een kwalitatief hoogstaand SEO-aanbod. De doelen voor 2024-2025 omvatten het opstellen van deze visie en het maken van concrete keuzes voor zowel het aanbod als het volgsysteem. Burgerschap: Visie, Doelen en Aanbod voor Actieve Burgerschapsvorming Ons schoolplan 2023-2027 stelt dat we een visie op burgerschap ontwikkelen en vanuit daar keuzes maken voor ons aanbod. Voor 2024-2025 leggen we de visie vast, formuleren we de doelen voor de groepen 1 t/m 8 en implementeren we het bijbehorende aanbod. Kleuteronderwijs: Groeibewuste Ontwikkeling en Implementatie van Onderwijsplannen Met ons schoolplan 2023-2027 streven we naar groeibewust kleuteronderwijs dat we vertalen naar ons dagelijks handelen. De doelen voor 2024-2025 omvatten de volledige ontwikkeling en implementatie van het onderwijsplan kleuteronderwijs. Medewerkers worden getraind in explorerende en spelgerichte instructie, en de onderwijsassistent wordt optimaal ingezet. De huishoek wordt ingericht met rijke materialen voor levensechte spelontwikkeling. Rapport & Portfolio: Ontwikkeling van Visie en Keuzes Voor het schoolplan 2023-2027 ontwikkelen we een visie op rapporten en portfolio's. Momenteel staan er voor dit schooljaar geen concrete doelen gepland voor dit speerpunt. ICT: Visie en Implementatie voor Toekomstgericht Onderwijs Voor 2024-2025 ontwikkelen we een visie op ICT en maken we keuzes voor ons ICT-aanbod. Dit omvat het schrijven van een visie voor de onder- en bovenbouw en de implementatie van de gemaakte keuzes.

Hoe Zorgt Basisschool Michiel de Ruyter voor Continue Kwaliteitsverbetering van het Onderwijs?

Bij Basisschool Michiel de Ruyter zetten we ons onverminderd in voor de optimale ontwikkeling van elk kind. Dit doen we door middel van een gestructureerde aanpak en duidelijke plannen, met als doel de onderwijskwaliteit continu te verhogen. Onze kwaliteitsgerichte cyclus, gebaseerd op de PDCA-methode, omvat de volgende kernonderdelen: Kwaliteitscyclus op schoolniveau, Zicht op de groep en de leerling, Kwaliteitscyclus SEO en de Kwaliteitscyclus voor de overgang van groep 8 naar het voortgezet onderwijs. Jaarplan en Schoolbrede Ontwikkeling Elk schooljaar stellen we een gedetailleerd jaarplan op met concrete doelen die voortkomen uit onze schoolplanambities. De voortgang van deze ambities wordt geëvalueerd in februari en juni, en besproken met het coördinatorenteam voor elke vakantie. Dit stelt ons in staat om tijdig bij te sturen en benodigde vervolgacties te ondernemen. Ontwikkelteams met een coördinator, waarbij elk teamlid betrokken is, worden ondersteund door de directie om een coherente schoolontwikkeling te waarborgen. Onderwijsplanen: Opbrengstgericht en Passend Onderwijs Voor elk vakgebied hebben we gespecialiseerde onderwijsplanen die ons onderwijsaanbod specificeren, afgestemd op onze ambities en het concept Opbrengstgericht Passend Onderwijs. In onze schoolzelfevaluatie in februari beantwoorden we cruciale vragen over leerresultaten, leskwaliteit, veiligheid en de voortgang op koers. De analyse van leerlingresultaten vindt plaats in augustus, waar we beoordelen of onze aanpak aansluit bij de behoeften van de leerlingen en waar nodig aanpassingen doorvoeren. Kleine schoolbesprekingen, gehouden tien weken na de grote evaluaties, faciliteren een gezamenlijke reflectie en vooruitblik op effectieve interventies en benodigde ondersteuning. Kwaliteitskaarten leggen afspraken vast voor schoolbrede processen zoals oudergesprekken en huiswerkbeleid, wat zorgt voor duidelijkheid, uniformiteit en een vermindering van werkdruk. Kwaliteitsborging en Professionele Ontwikkeling Onze onderwijsplanen worden periodiek geëvalueerd met een Quick Scan (zelfevaluatie) en ondersteund door kijkwijzers voor continue kwaliteitsbewaking en peer feedback. Dit bevordert een professionele en lerende cultuur binnen ons team. Observaties en 'Coaching on the job'-rondes, die tweejaarlijks plaatsvinden, richten zich op specifieke onderdelen van de onderwijsplanen, waarbij de resultaten leiden tot nieuwe actiepunten.

Ontdek Groeibewust Kleuteronderwijs bij Basisschool Michiel de Ruyter

Toelichting van de school

Bij Basisschool Michiel de Ruyter in Nijmegen geloven we in een integrale aanpak voor alle leerlingen, van groep 1 tot en met groep 8. Voor onze jongste kinderen staat een betekenisvolle leerervaring centraal, cruciaal voor hun algehele ontwikkeling. Onze kleuterklassen stimuleren de natuurlijke leergierigheid van jonge kinderen, waarbij we deze verbinden met de vastgestelde onderwijsdoelen van onze school. Ons onderwijs is opgebouwd rondom een rijk en gevarieerd aanbod, onderverdeeld in reguliere en thematische activiteiten. Deze zijn ontworpen om levensecht, gedifferentieerd en uitdagend te zijn. Spelend leren vormt de kern van onze kleuterdidactiek, omdat spel essentieel is voor hoe jonge kinderen de wereld ontdekken en begrijpen. Groeibewust Kleuteronderwijs is de filosofie die we hanteren. Dit betekent dat we een leerdoelgericht programma bieden dat nauw aansluit bij de huidige en toekomstige ontwikkelingsfase van elk kind. Door een pedagogisch-didactische benadering te combineren die uitgaat van de natuurlijke leermethoden van kleuters, zorgen we voor een optimale groei en ontwikkeling van elk individueel kind bij ons op school. Wij nodigen u van harte uit om de unieke leeromgeving voor jonge kinderen bij Basisschool Michiel de Ruyter te ervaren.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Michiel de Ruyter specifieke programma's voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool Michiel de Ruyter biedt een speciaal programma genaamd 'Groeibewust Kleuteronderwijs' dat is ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren.

Met welke externe partners werkt Basisschool Michiel de Ruyter samen voor het programma voor jonge kinderen?

Momenteel werkt Basisschool Michiel de Ruyter niet samen met externe partijen voor het programma 'Groeibewust Kleuteronderwijs'.