
De resultaten van Basisschool Michiel de Ruyter in Nijmegen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Michiel de Ruyter, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool Michiel de Ruyter bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool Michiel de Ruyter bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Behaald Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden van Onze Leerlingen
Op Basisschool Michiel de Ruyter in Nijmegen streven we ernaar dat al onze leerlingen een solide basis ontwikkelen in taal en rekenen. Dit fundamentele niveau is essentieel voor hun verdere schoolcarrière en wordt gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. Onze school presteert uitstekend met 97,86% van de leerlingen die het fundamentele niveau behalen, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit toont de effectiviteit van ons onderwijs en de inzet van onze leerlingen en leerkrachten. Deze sterke prestatie, vergeleken met het landelijk gemiddelde van 96,61%, onderstreept de kwaliteit van het onderwijs dat wij bieden op onze basisschool.
Grafiek
Grafiek laden...
Behaald Streefniveau: Ambitie en Potentieel op Basisschool Michiel de Ruyter
Naast het beheersen van de basisvaardigheden, stimuleren we onze leerlingen op Basisschool Michiel de Ruyter om hun volledige potentieel te benutten en het streefniveau te bereiken. Dit ambitieuze niveau biedt een uitdaging en een stimulans voor verdere academische groei. Met 54,27% van onze leerlingen die het streefniveau halen, laten we zien dat we veel leerlingen de kans bieden om uit te blinken. Onze schoolprestatie is hierbij vergelijkbaar met het landelijk gemiddelde van 63,97%. De specifieke signaleringswaarde voor ons streefniveau, vastgesteld op 53,8%, wordt hiermee behaald, wat de effectiviteit van ons stimulerende onderwijsbeleid reflecteert.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Michiel de Ruyter?
Bij Basisschool Michiel de Ruyter in Nijmegen begeleiden we leerlingen optimaal naar het voortgezet onderwijs. Gedurende de hele schoolloopbaan volgen we de ontwikkeling nauwgezet via observaties, gesprekken, methodetoetsen en de Cito LOVS toetsen. In groep 8 ronden we de basisschoolperiode af met een doorstroomtoets om het schooladvies te bepalen. Ons uitgangspunt is kansrijk adviseren, waarbij we samen met de leerling en ouders bekijken welke school het beste aansluit bij hun potentieel. Dit gezamenlijke proces vergroot de kansengelijkheid. De adviescommissie, bestaande uit leerkrachten van groep 7 en 8, de kwaliteitscoördinator en directeur, bespreekt per leerling welbevinden, werkhouding, inzet, ontwikkelingen en toetsresultaten. Ouders worden hierover geïnformeerd tijdens een ouderavond in groep 7. Per januari 2024 is een voorlopig advies in groep 8 wettelijk verplicht. Het oriënterend gesprek eind groep 7 dient als voorbereiding hierop en bespreekt verwachtingen voor het vervolgonderwijs op een open manier. In januari van groep 8 volgt het voorlopige advies, eventueel als dakpanadvies. Na de doorstroomtoets in februari bepalen we het definitieve advies, waarbij we een hoger toetsadvies altijd herzien.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Basisschool Michiel de Ruyter
Op Basisschool Michiel de Ruyter creëren we een veilige en gestructureerde leeromgeving waar elk kind optimaal kan floreren. Door rust, regelmaat, ritme en routine bieden we voorspelbaarheid, wat essentieel is voor een gevoel van veiligheid. Dit helpt ook de werkgeheugencapaciteit te maximaliseren, waardoor kinderen zich beter kunnen concentreren op hun leerproces. Wij geloven dat elk kind kan leren en stimuleren dit met een positieve en motiverende aanpak. Onze leerkrachten benoemen de unieke kwaliteiten van elk kind en geven gerichte feedback op het leerproces. Via talentontwikkeling en het versterken van individuele krachten bevorderen we zelfbewustzijn en motivatie. Met hoge betrokkenheid en gedeelde verantwoordelijkheid binnen ons hele team zorgen we ervoor dat elk kind gezien en ondersteund wordt in zijn of haar ontwikkeling.
Onderling vertrouwen en samenwerking
Respectvol gedrag en positieve interacties
Een veilige basis: rust, regelmaat, ritme, routine en relatie
Hoe bevordert Basisschool Michiel de Ruyter sociale ontwikkeling?
We luisteren actief naar elk kind via individuele en klassengesprekken. Jaarlijks meten we de sociale veiligheid met een gestandaardiseerde vragenlijst. De resultaten worden geanalyseerd in klassengesprekken, geleid door onze kwaliteits- en SEO-coördinator. Op basis van deze inzichten stellen we nieuwe doelen en afspraken op om ons positieve sociale klimaat verder te versterken. We evalueren kritisch ons eigen handelen, want de rol van de leerkracht is cruciaal voor succesvolle sociale ontwikkeling.
Welke instrumenten gebruikt de school voor het meten van sociale opbrengsten?
Basisschool Michiel de Ruyter maakt gebruik van de volgende gevalideerde instrumenten om sociale opbrengsten effectief in kaart te brengen: * Sociaal Emotionele Vragenlijst (SEV) * Sociale Veiligheids Vragenlijst WMK * Focus PO Deze tools geven ons waardevolle inzichten in het welzijn en de ontwikkeling van onze leerlingen.
- Sociaal Emotionele Vragenlijst
- Sociale veiligheids vragenlijst WMK
- Focus PO
Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt toegepast?
Voor het bevorderen van sociaal-emotioneel leren hanteert Basisschool Michiel de Ruyter de volgende methodiek: * Leefstijl Deze methode ondersteunt onze leerlingen bij het ontwikkelen van belangrijke sociale en emotionele vaardigheden.
Onderwijsinspectie: Beoordeling van Basisschool Michiel de Ruyter
Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie met betrekking tot Basisschool Michiel de Ruyter. Deze school, gelegen in Nijmegen, biedt een stimulerende leeromgeving voor 205 leerlingen die valt onder het brede spectrum van basisonderwijs. De inspectie beoordeelt de kwaliteit van het onderwijs en de algehele schoolontwikkeling. Een grondige evaluatie zorgt ervoor dat scholen voldoen aan de gestelde onderwijsstandaarden en continu streven naar verbetering. Dit rapport geeft inzicht in hoe Basisschool Michiel de Ruyter presteert op cruciale gebieden. Bekijk de officiële beoordeling en ontdek de sterke punten en ontwikkelingsmogelijkheden van onze school. Wij zetten ons dagelijks in voor excellent onderwijs en een veilige, inspirerende sfeer voor alle kinderen.