Daltonschool Corlaer in Nijkerk

De resultaten van Daltonschool Corlaer in Nijkerk

Current section: resultaten
Cornelis van Ramshorstlaan 1
3863 Nijkerk

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Daltonschool Corlaer, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Daltonschool Corlaer bij jullie?

Ontdek hoe goed Daltonschool Corlaer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden voor Succes

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit niveau wordt getoetst in groep 8 met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau op alle basisscholen. Op Daltonschool Corlaer zien we dat 95.74% van onze leerlingen dit cruciale niveau bereikt, wat aanzienlijk boven de landelijke norm van 85% ligt. Dit toont de sterke basis die onze leerlingen meekrijgen voor hun verdere schoolcarrière.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Excelleren in Leren en Ontwikkelen

Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hogere academische doelen te bereiken. De inspectie stelt per school een specifieke doelstelling vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau. Daltonschool Corlaer stimuleert leerlingen om hun volledige potentieel te benutten. Met 63.12% van onze leerlingen die het streefniveau behalen, overtreffen we de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 48.6%. Dit succes onderstreept de ambitieuze leeromgeving en de effectieve onderwijsaanpak binnen onze school.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Daltonschool Corlaer?

Het schooladvies van Daltonschool Corlaer is cruciaal voor de doorstroom naar het voortgezet onderwijs (VO). Leerlingen uit Nijkerk en omliggende regio's zoals Amersfoort en Harderwijk vinden hier hun vervolgstap. De leerkracht van groep 7 geeft een voorlopig advies, gevolgd door een informatieve ouderavond in groep 8. Hierin lichten we het VO-landschap en de totstandkoming van het advies toe. Factoren zoals het leerlingvolgsysteem, methodetoetsen, motivatie en werkhouding bepalen het uiteindelijke schooladvies. In november ontvangen ouders en leerlingen een conceptadvies, gevolgd door een definitief gesprek en advies in januari. Een essentieel onderdeel is het onderwijskundig rapport, dat de basis vormt voor aanmelding bij de gekozen VO-school. Dit rapport, inclusief het schooladvies, wordt door ouders ondertekend. De centrale eindtoets in april kan leiden tot een heroverweging van het advies, mocht dit nodig zijn. Ons eigen onderzoek toont aan dat de schooladviezen van Daltonschool Corlaer zeer betrouwbaar zijn. We baseren deze op acht jaar observatie van de leerlingontwikkeling, inzet en motivatie, los van de resultaten van de eindtoets.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling bij Daltonschool Corlaer: Groeien met Respect en Samenwerking

Bij Daltonschool Corlaer in Nijkerk staat de sociale ontwikkeling van uw kind centraal. Wij creëren een veilige en stimulerende omgeving waarin leerlingen worden voorbereid op een dynamische maatschappij. Respect voor de eigen mening en die van anderen is hierbij een fundamenteel uitgangspunt. Door actief aandacht te besteden aan zowel overeenkomsten als verschillen tussen leerlingen, bevorderen we een inclusieve sfeer zonder voorkeur voor specifieke opvattingen. De kernwaarden van het daltononderwijs, zoals samenwerken, vormen de basis van ons onderwijs. Deze kernwaarden – veiligheid, respect en samenwerken – integreren we dagelijks in de schoolactiviteiten. Onze school fungeert als een mini-maatschappij, waar we leerlingen waardevolle normen en waarden bijbrengen. Het doel is om hen te vormen tot verantwoordelijke, maatschappelijk betrokken en autonome individuen. We zien de opvoeding als een gezamenlijke verantwoordelijkheid tussen school en ouders. Een open communicatie tussen ouders, leerlingen en leerkrachten is essentieel voor een evenwichtige ontwikkeling. Kinderen moeten zich veilig en geborgen voelen op onze school. Wij streven naar een soepele afstemming tussen de schoolregels, de onderwijsaanpak en de verwachtingen van ouders. Daltonschool Corlaer wil een inspirerende leeromgeving bieden, geworteld in openbare waarden, met een sterke focus op kwalitatief hoogstaand onderwijs. Een positief sociaal klimaat is hierbij cruciaal, omdat we geloven in het potentieel van elke leerling.

Veiligheid: Zorgen voor een geborgen en beschermde omgeving.

Respect: Waardering voor ieders mening en achtergrond.

Samenwerken: Leren van en met elkaar, gezamenlijke doelen bereiken.

Hoe bevordert Daltonschool Corlaer de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Daltonschool Corlaer stimuleert de sociale ontwikkeling door een veilige leeromgeving te bieden waar respect, samenwerking en het waarderen van verschillen centraal staan. Leerlingen leren omgaan met hun eigen mening en die van anderen, wat bijdraagt aan hun persoonlijke groei en maatschappelijke betrokkenheid.

Welke methoden gebruikt Daltonschool Corlaer voor het monitoren van sociale vooruitgang?

Om de sociale opbrengsten van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt Daltonschool Corlaer gebruik van een eigen, specifiek instrument. Dit instrument, 'Zo ben ik in Mijn Rapportfolio', biedt gedetailleerd inzicht in de sociaal-emotionele ontwikkeling van elke leerling.

Welke lesmethoden zet Daltonschool Corlaer in voor sociaal-emotionele vorming?

Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen maken wij gebruik van de effectieve methode 'Kwink'. Deze methode is ontworpen om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van belangrijke sociale vaardigheden en emotionele intelligentie.

Inspectierapport Daltonschool Corlaer: Kwaliteit en Toezicht

De Inspectie van het Onderwijs heeft Daltonschool Corlaer in 2013 voor het laatst bezocht. Onze school valt onder het bevoegd gezag van 'Stichting Eem Vallei Educatief'. Dit schoolbestuur draagt de eindverantwoordelijkheid voor de onderwijskwaliteit binnen onze organisatie. De inspectie beoordeelt elk schoolbestuur periodiek, doorgaans eens per vier jaar. Het schoolbestuur zelf is in het vierde kwartaal van 2019 onder de loep genomen door de inspectie. Hierbij is de focus gelegd op het bestuursniveau en is Daltonschool Corlaer specifiek niet meegenomen in dat specifieke onderzoek.

Resultaten | Daltonschool Corlaer in Nijkerk | [2025] Schoolregister