Openbare Montessorischool De Boog in Nieuw-Vennep

Het team van Openbare Montessorischool De Boog in Nieuw-Vennep

Current section: team
Johannis Bogaardstraat 16A
2151 Nieuw-Vennep

Zie hier hoe het team van Openbare Montessorischool De Boog is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Montessorischool De Boog. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Montessorischool De Boog bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Montessorischool De Boog bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Montessorischool De Boog zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 94.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (94.4%)
Man (5.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Montessorischool De Boog. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.3%)
25-35 jaar (21.1%)
35-45 jaar (36.8%)
45-55 jaar (15.8%)
55-65 jaar (21.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Montessorischool De Boog werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (72.2%)
Direct ondersteunend personeel (22.2%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (5.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Montessorischool De Boog gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Medewerkersregeling op Openbare Montessorischool De Boog

Vervanging bij Kortdurende Afwezigheid Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht zetten we alles op alles om een geschikte vervanger te vinden. De schoolleiding en het bestuur zoeken actief naar gekwalificeerde leerkrachten uit onze vervangingspoule. Onze Vervangingsstrategie. Indien er geen directe vervanger beschikbaar is, neemt een ervaren onderwijsassistent de les onder supervisie van een collega-leerkracht waar. Een andere optie is het tijdelijk verdelen van de klas over andere groepen, waarbij leerlingen een dagdeel bij een vergelijkbare of andere bouw terechtkunnen. Flexibele Oplossingen voor Klasmanagement. Voor de jongste leerlingen in de onderbouw bestaat de mogelijkheid om, in overleg met de school, thuis te blijven. Mocht de situatie leiden tot meer dan 35 leerlingen per klas door herverdeling, dan vragen we ouders vriendelijk de kinderen thuis te houden. Langdurige Afwezigheid en Ondersteuning. Bij langdurige afwezigheid van een leerkracht werken we nauw samen met het bestuur om een duurzame en passende oplossing te vinden. De continuïteit van de lesinhoud en leerlingbegeleiding staat hierbij voorop. Specifieke Situaties en Prioriteiten. Afwezigheid van een vakleerkracht betekent dat geplande lessen niet doorgaan; we bieden dan een alternatieve, leerzame activiteit. Prioriteit ligt bij de klasorganisatie, waardoor extra ondersteuning soms tijdelijk opschort, mochten onderwijsassistenten ingezet worden voor klassenvervanging. Uitzonderlijke Inzet van Teamleden. De intern begeleider, directeur en vakdocenten worden enkel en alleen in zeer uitzonderlijke noodgevallen gevraagd als klassenvervanger. Dit om de dagelijkse schoolorganisatie en specifieke taken te waarborgen. Communicatie met Ouders. Ouders worden proactief geïnformeerd via Parro bij elke leerkrachtafwezigheid. Zo blijft u altijd op de hoogte van de lesgang van uw kind.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De school heeft 11 klassen.

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Specialisten op Montessorischool De Boog

3

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Onderwijsinhoudelijke Specialisten

Toelichting van de school:

Op Openbare Montessorischool De Boog werken toegewijde specialisten, waaronder een intern begeleider, onderwijsinhoudelijke experts en specialisten voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, verspreid over alle bouwteams. Taal en rekenen vormen de kern van ons onderwijs. Wij volgen de ontwikkeling van elke leerling nauwgezet en bieden gepersonaliseerde leertrajecten. Bij een behoefte aan extra ondersteuning, werken leerkrachten samen met de intern begeleider om individuele plannen te ontwikkelen, inclusief ondersteuning binnen de klas. Er is ook beperkte ruimte voor gerichte observatie en begeleiding buiten de klas door een onderwijsassistent of de intern begeleider, met inzet van effectieve remediërende materialen. Onze onderwijsinhoudelijke specialisten in elke bouw waarborgen de kwaliteit en samenhang van het lesmateriaal, en zorgen voor een consistente leerlijn door de hele school. De Boog kent een specialist meer- en hoogbegaafdheid in elke bouw. De begeleiding van meerbegaafde leerlingen vindt primair plaats door hun eigen leerkracht, met ondersteuning van deze specialist. Door intensieve samenwerking binnen het Zorg- en AdviesTeam (ZAT), met onder andere schoolverpleegkundigen, schoolcoaches en jeugdhulpverleners, kunnen we ook gedragswetenschappers of orthopedagogen inschakelen waar nodig. Ons team blijft zich continu ontwikkelen door middel van gerichte bijscholing en intervisie, mede via de Floreer Academie.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn Centraal

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment zijn er geen specifieke specialisten aangewezen voor sociaal-emotionele ondersteuning. De school werkt aan een veilige en stimulerende omgeving waar elk kind zich gewaardeerd voelt.

0

Gedrag en Werkhouding: Leren met Focus

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Er zijn momenteel geen gespecialiseerde leerkrachten voor gedrag en werkhouding. De school zet in op positieve pedagogische benaderingen om een optimale leeromgeving te creëren.

1

Motorische Vaardigheden en Beweging

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Elke klas geniet van gymlessen door een gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs. Groepen in de onderbouw krijgen één keer per week les van de vakleerkracht en één keer van de eigen leerkracht. Midden- en bovenbouwklassen ontvangen tweemaal per week gymles van de vakleerkracht. De vakleerkracht volgt de voortgang van elke leerling en biedt op maat gemaakte begeleiding. Vanaf groep 3 worden de vorderingen zichtbaar gemaakt voor leerlingen en ouders via het 'Sportfolio'.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Onze school hanteert strikte protocollen voor medische handelingen, zodat ook leerlingen met specifieke medische zorgbehoeften volop kunnen deelnemen aan het onderwijs.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
4
Totaal specialisten
4
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Mediatheek
Speellokaal
Atelier voor lessen beeldende vorming
Aula
Werkplekken buiten de lokalen

Ontdek de Ondersteuningsmogelijkheden op Montessorischool De Boog

Gepersonaliseerde Educatieve Ondersteuning voor Elk Kind

Bij Openbare Montessorischool De Boog geloven we in een omgeving waar elk kind de kans krijgt om zich optimaal te ontwikkelen. Wij bieden toegewijde ondersteuning om aan te sluiten bij de unieke leerbehoeften van iedere leerling. Ons doel is om een stimulerende en veilige leeromgeving te creëren. Ons onderwijs is nauw afgestemd op de principes van Passend Onderwijs Haarlemmermeer. Samen met dit samenwerkingsverband werken we aan een onderwijsinhoudelijke koers die is vastgelegd in een uitgebreid ondersteuningsplan. Dit plan beschrijft gedetailleerd hoe we ondersteuningsarrangementen op maat maken en welke specialisten hierbij betrokken kunnen worden. Elke leerling is immers uniek en vereist een persoonlijke aanpak. De ontwikkeling van ondersteuningsarrangementen gebeurt altijd in dialoog met de ouders, de school en het kind zelf. Deze gezamenlijke aanpak garandeert dat de ondersteuning effectief en afgestemd is op de specifieke situatie. Ouders kunnen voor al hun vragen terecht bij onze intern begeleider of de schoolleiding. Daarnaast is het Steunpunt Amstel & Meer een waardevolle bron van informatie en ondersteuning voor ouders en jongeren met vragen over passend onderwijs. Dit steunpunt biedt informatie, begeleiding en signaleert kansen voor verbetering binnen de regio. U vindt meer informatie en contactmogelijkheden op hun website: https://www.amstelenmeer.nl. Het steunpunt bedient de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel en Uithoorn. In uitzonderlijke omstandigheden, waarin het belang van de leerling of de groep vooropstaat, kan De Boog overgaan tot schorsing of verwijdering. Dit proces volgt strikt de geldende regeling schorsing en verwijdering van Floreer, met de nodige zorgvuldigheid en transparantie. Onze ambitie reikt verder dan de huidige mogelijkheden; wij streven ernaar ons aanbod aan extra ondersteuning continu te verbeteren. Zo verzekeren we dat elk kind de begeleiding krijgt die nodig is voor een succesvolle en passende ontwikkeling binnen onze schoolgemeenschap.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Schoolontwikkeling: Onze Visie en Jaarplannen

Wat zijn de Kerndoelen van ons Schoolplan 2023-2027?

Ons schoolplan 2023-2027, opgesteld voor een periode van vier jaar, vormt de basis voor onze educatieve ambitie. Het document schetst onze missie, visie en strategische doelen, afgestemd op de kwaliteitsnormen van de Nederlandse Montessorivereniging en het toezichtskader van de Inspectie van het Onderwijs. Belangrijke ontwikkelingsdoelen voor 2027 omvatten het realiseren van levensecht, integraal onderwijs dat brede ontwikkeling stimuleert. We streven naar een geïntegreerde doorlopende lijn in kosmisch onderwijs en burgerschapsvorming, waarbij leerlingen actief hun eigen leerdoelen formuleren en reflecteren op hun leerproces. Daarnaast optimaliseren we de leerlijnen voor individuele kindplannen en zorgen we voor een naadloze aansluiting van het rekenaanbod, met name in de midden- en bovenbouw. Een passend volgsysteem voor leerlingen wordt geïmplementeerd. De geplande fusie met Het Palet is komen te vervallen, waardoor dit punt uit het schoolplan is gehaald. Jaarplan 2025-2026: Focus op Huisvesting en Brede Ontwikkeling De Boog is aangewezen voor nieuwbouw binnen het Integraal Huisvestingsplan (IHP) van de gemeente Haarlemmermeer voor de periode 2024-2028. De voorkeur gaat uit naar realisatie op de huidige locatie, hoewel het terrein mogelijk uitgebreid dient te worden voor een Integraal Kindcentrum (IKC). Onze doelen voor 2025-2026 omvatten continue aandacht voor het gebouw en de buitenruimte, onderzoek naar terreinuitbreiding en nauwgezette opvolging van de nieuwbouwplanning. We zetten in op een doorlopende lijn voor kosmisch onderwijs, met aangepaste materialen en methodieken per bouw. De onderbouw werkt met vernieuwde thematassen. De middenbouw experimenteert met Da Vinci en Avontuurlijk Kosmisch om een coherente leerlijn te creëren. De bovenbouw implementeert Da Vinci volledig, met geïntegreerde burgerschapsthema's die aandacht besteden aan diversiteit, culturele achtergronden en gezinsvormen. Volgen, Sturen en Eigenaarschap: Optimalisatie van Leerlingvolgsysteem Met behulp van het 1801-systeem verbeteren we het volgen, plannen en signaleren van leerlingen om een passend aanbod te garanderen. We focussen op het verbeteren van observaties en notities, het opstellen van periodeplannen en het vastleggen van werkwijzen in kwaliteitskaarten. Basisvaardigheden: Versterking van Lees- en Rekenniveau We implementeren de methode Actief Leren Lezen in groep 6 en 7, met een doorlopende lijn van begrijpend luisteren naar verdiepend lezen binnen de kosmische thema's. Voor rekenen in de onderbouw ligt de nadruk op rekenvoorwaarden en handelend leren met Montessori-materiaal en de Kleuteruniversiteit. In de midden- en bovenbouw borgen we de rekenwerkwijze met een kwaliteitskaart en verfijnen we de planning voor instructie en differentiatie. Een nieuwe spellinglijn vervangt Muiswerk, met extra focus op interpunctie en zinsontleding in de middenbouw en een uitgebreide toepassing van interpunctieregels in de bovenbouw. Zorgprocedure en Gedragsmanagement We bieden een gestructureerd inwerktraject voor nieuwe intern begeleiders en hanteren duidelijke zorgniveaus. Gedragsafspraken zijn vastgelegd in een kwaliteitskaart, met aandacht voor positief gedrag en de aanpak van grensoverschrijdend gedrag. Naar aanleiding van de monitor veiligheidsbeleving 2025 analyseren we signalen in de bovenbouw en stellen we een passend plan op.

Hoe realiseren we onze educatieve doelen?

Een gedetailleerde jaarplanning waarborgt dat alle ontwikkelingsdoelen de benodigde aandacht krijgen. Het schoolmanagementteam monitort de voortgang en stuurt bij waar nodig om de afgesproken doelstellingen te behalen. Tweemaal per jaar evalueren werkgroepen en de schoolleiding de voortgang van de plannen. Deze evaluaties worden besproken met de medezeggenschapsraad en het bestuur van Floreer, wat zorgt voor transparantie en gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Optimale Start voor Jonge Kinderen op Basisschool De Boog

Toelichting van de school

Openbare Montessorischool De Boog focust op een naadloze overgang voor jonge kinderen naar het basisonderwijs. Hoewel we geen kinderopvang of peuterspeelzaal aanbieden, zorgen we voor een uitstekende voorbereiding. De meeste van onze nieuwe leerlingen hebben reeds een peuterspeelzaal of kinderdagverblijf bezocht. Wij onderhouden nauwe samenwerkingsverbanden met deze instellingen om een soepele overdracht van informatie te garanderen. Dit stelt ons in staat om uw kind optimaal te begeleiden vanaf de eerste schooldag. Om de ontwikkeling van startende vierjarigen optimaal aan te laten sluiten bij ons onderwijs, maken we gebruik van de 'Peuterestafette'. Deze methode wordt ingevuld door de kinderopvang, peuterspeelzaal of gastouder van uw kind. Wij moedigen u aan om voor de start van uw kind een oudervragenlijst in te vullen. Een persoonlijk kennismakingsgesprek tussen u, uw kind en de leerkracht(en) is standaard voordat uw vierjarige op De Boog start. Indien wij, in samenspraak met u, inschatten dat uw kind extra ondersteuning nodig heeft, melden we dit aan bij het Centraal Coördinatie Punt (CCP) van Passend Onderwijs Haarlemmermeer. Meer informatie vindt u op: https://www.passendonderwijshaarlemmermeer.nl/scholen/ccp

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Boog specifieke programma's voor peuters of kleuters?

Basisschool De Boog biedt geen aparte programma's voor peuters of kleuters. Onze focus ligt op een zorgvuldige overgang naar het basisonderwijs, waarbij we samenwerken met reeds bezochte kinderopvanginstellingen.

Met welke kinderopvangpartners werkt Basisschool De Boog samen voor de overdracht van jonge kinderen?

De Boog werkt samen met diverse kinderopvangpartners, waaronder kinderopvangorganisaties, peuterspeelzalen en gastouders. Specifieke partners waarmee we nauw samenwerken zijn onder andere KDV De Boshoeve en KDV Het Woudlopertje, om een optimale start voor uw kind te verzekeren.

De Boog werkt samen met diverse kinderopvangpartners, waaronder kinderopvangorganisaties, peuterspeelzalen en gastouders. Specifieke partners waarmee we nauw samenwerken zijn onder andere KDV De Boshoeve en KDV Het Woudlopertje, om een optimale start voor uw kind te verzekeren.

kinderdagverblijven
peuterspeelzalen
gastouders