
De resultaten van De Regenboog in Naaldwijk
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Regenboog, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Regenboog bij jullie?
Ontdek hoe goed De Regenboog bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Taal en Rekenen op De Regenboog
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden gemeten in groep acht via een eindtoets of doorstroomtoets, cruciaal voor de verdere onderwijsloopbaan van uw kind. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm waarbij minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau moet behalen. Deze norm van 85% fungeert als de officiële signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Resultaten op Basisschool De Regenboog
Het streefniveau biedt een uitdaging die verder reikt dan het fundamenteel niveau, gericht op het maximaliseren van de leerresultaten van elke leerling. Ons doel is dat een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere streefniveau bereikt. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage dient als de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van Basisschool De Regenboog, een indicator van onze educatieve ambities en prestaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Regenboog?
Het schooladvies aan het einde van groep 8 is cruciaal voor de aansluiting op het middelbaar onderwijs. Sinds 2015 is dit advies wettelijk bindend voor de inschrijving in het Voortgezet Onderwijs (VO). Bij De Regenboog stellen we het schooladvies zorgvuldig vast. Dit gebeurt in nauwe samenwerking tussen de leerkrachten van groep 8, de leerkrachten van voorgaande jaren, de intern begeleider en de schoolleiding. Kinderen en ouders worden actief betrokken bij dit proces, hoewel het uiteindelijke advies van de school leidend blijft. We kijken bij het bepalen van het advies niet alleen naar de resultaten van Cito-toetsen en de doorstroomtoets, maar ook naar de sociaal-emotionele ontwikkeling, inzet, werkhouding, concentratie en zelfstandigheid van de leerling. Zowel de huidige prestaties als de ontwikkeling over de jaren heen worden meegenomen. In januari ontvangen leerlingen een voorlopig schooladvies, wat helpt bij het verkennen van VO-scholen. Na de landelijk verplichte doorstroomtoets in februari wordt het definitieve advies bepaald. Een hoger testresultaat kan leiden tot een bijstelling van het advies, tenzij dit niet in het belang van de leerling is. Bij een gelijk of lager testresultaat blijft het advies ongewijzigd. Het traject verloopt als volgt: eind groep 7/begin groep 8 is er een pre-advies voor oriëntatie. In september/oktober informeren we over de adviesprocedure. In januari volgt het voorlopige advies, voorafgaand aan de doorstroomtoets in januari/februari. Maart brengt de uitslag van de toets en het definitieve advies, waarna de aanmeldweek voor VO-scholen plaatsvindt. In mei ontvangen leerlingen en ouders bericht over toelating, en in mei/juni vinden kennismakingen en de warme overdracht naar het VO plaats.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkel Sterke Sociale Vaardigheden op Basisschool De Regenboog
Bij Basisschool De Regenboog geloven we sterk in een totaalopvoeding. We zetten ons volledig in voor de zowel de cognitieve als de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Deze holistische benadering is een integraal onderdeel van ons onderwijsaanbod. Om dit te waarborgen, maken we gebruik van de effectieve methode Kwink, speciaal ontworpen voor sociaal-emotionele groei. Ons toegewijde expertteam biedt bovendien ondersteuning en begeleiding om een consistente en positieve sociaal-emotionele lijn door de hele school te waarborgen.
Bevorderen van zelfvertrouwen bij alle leerlingen
Stimuleren van authenticiteit: Jezelf kunnen zijn
Creëren van een veilige omgeving waar iedereen gezien wordt
Hoe bevordert Basisschool De Regenboog de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Op Basisschool De Regenboog hanteren we de erkende methode Kwink voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, die we toepassen van groep 1 tot en met groep 8. Deze methode richt zich op diverse fasen van groepsdynamiek en leert leerlingen hoe ze effectief kunnen omgaan met uiteenlopende situaties en uitdagingen. De voortgang met Kwink wordt nauwlettend gevolgd. Voor de jongste groepen (1-2) gebruiken we het volgsysteem KIJK!, terwijl we vanaf groep 3 overstappen op Op-School. De resultaten worden zowel klassikaal als in leerlingbesprekingen geanalyseerd. We streven naar een tevredenheidsscore van 90-100% op zowel school- als klasseniveau. Jaarlijks toetsen we bovendien de sociale veiligheid middels de Monitor Sociale Veiligheid (MSV), waarvan de resultaten worden gerapporteerd aan de onderwijsinspectie.
Welke systemen gebruikt De Regenboog om sociale leerresultaten te meten?
Basisschool De Regenboog gebruikt de volgende registratievormen om de sociale ontwikkeling en leerresultaten van onze leerlingen in kaart te brengen: * KIJK!: Een gedetailleerd observatie- en volgsysteem, met name voor de onderbouw. * Sociaal Emotionele Vragenlijst: Een instrument om de sociaal-emotionele competenties van leerlingen te meten.
- KIJK!
- Sociaal Emotionele Vragenlijst
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden op deze basisschool toegepast?
Basisschool De Regenboog zet diverse effectieve methodes in om het sociaal-emotioneel leren te stimuleren en te verdiepen: * Goed gedaan: Een programma gericht op het aanleren van positief gedrag en zelfreflectie. * Taakspel: Een gestructureerde aanpak om de samenwerking en taakgerichtheid binnen groepen te verbeteren. * Kwink: Een uitgebreide methode die alle aspecten van sociaal-emotionele ontwikkeling dekt, van zelfbewustzijn tot sociale relaties.
- Goed gedaan
- Taakspel
- Kwink
Inspectierapport Basisschool De Regenboog: Kwaliteit en Ontwikkeling
In januari 2016 heeft de Onderwijsinspectie een diepgaande beoordeling uitgevoerd van Basisschool De Regenboog. Dit bezoek resulteerde in een uitgebreid inspectierapport dat inzicht geeft in de onderwijskwaliteit en de ontwikkelingsresultaten. Het rapport is een waardevol document voor ouders, leerkrachten en de schoolleiding, waarin de sterke punten en aandachtspunten worden belicht. Hierdoor kunnen we continu blijven werken aan de verbetering van ons onderwijs en de leeromgeving voor onze 342 leerlingen. Ontdek zelf de bevindingen van de inspectie en hoe Basisschool De Regenboog zich inzet voor excellent onderwijs. Alle details zijn beschikbaar in het officiële inspectierapport.