ABS Middelburg in Middelburg

Het team van ABS Middelburg in Middelburg

Current section: team
Zuidsingel 17
4331 Middelburg

Zie hier hoe het team van ABS Middelburg is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van ABS Middelburg. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past ABS Middelburg bij jullie?

Ontdek hoe goed ABS Middelburg bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij ABS Middelburg zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 76.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.7% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (76.5%)
Man (23.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.7%)
Man (17.3%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij ABS Middelburg. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (23.5%)
35-45 jaar (32.4%)
45-55 jaar (23.5%)
55-65 jaar (11.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (27%)
35-45 jaar (26.9%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (16.4%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij ABS Middelburg werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (79.4%)
Direct ondersteunend personeel (14.7%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (5.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor ABS Middelburg gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Engelse taal
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij ABS Middelburg: Een Gekwalificeerde Aanpak

Bij ABS Middelburg waarborgen we de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Onze toegewijde adjunct-directeur coördineert proactief de vervanging bij ziekte of verlof, om een naadloze lesdoorgang te garanderen. Indien er onverhoopt geen externe vervangers beschikbaar zijn, stellen wij intern alles in het werk om de impact op uw kind te minimaliseren. Dit kan betekenen dat ervaren collega's tijdelijk bijspringen of dat leerlingen flexibel worden verdeeld over andere klassen. Ook tijdens nascholingstrajecten van onze leerkrachten, essentieel voor hun professionele ontwikkeling, wordt gezorgd voor passende en kwalitatieve vervanging, zodat de educatieve kwaliteit gewaarborgd blijft.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op ABS Middelburg

6

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Hoogbegaafdheidsspecialist
Taalspecialist
Ondersteunend Team: Leraarondersteuners & Onderwijsassistenten

Toelichting van de school:

ABS Middelburg focust op het bieden van gerichte, extra ondersteuning voor taal- en rekenvaardigheden. Binnen de klas passen we differentiatie toe met verlengde of verrijkte instructie. Leerlingen die extra hulp nodig hebben, ontvangen begeleiding van gespecialiseerde leerkrachten, waaronder onze taal- en rekenspecialisten en een dyslexiespecialist. Via ons leerlingvolgsysteem monitoren we de voortgang nauwkeurig. Dit stelt ons in staat om maatwerk te leveren, van intensieve begeleiding tot uitdagende verrijking, zodat elke leerling zijn of haar potentieel kan maximaliseren. Deze ondersteuning vindt zoveel mogelijk plaats binnen de vertrouwde klasomgeving. Ons team engageert zich voor continue professionele ontwikkeling en nauwe samenwerking om optimale ondersteuning te garanderen.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Hoogbegaafdheidsspecialist
Ergotherapeut
Pedagogisch Educatief Professional
Ondersteunend Team: Leraarondersteuners & Onderwijsassistenten

Toelichting van de school:

Wij hechten grote waarde aan het sociaal-emotioneel welzijn van onze leerlingen, net zoals aan hun academische vooruitgang. Vanaf schooljaar 2025-2026 implementeren we de methode Kwink, een proactieve aanpak voor sociaal-emotioneel leren (SEL). Kwink biedt een gestructureerde aanpak voor het ontwikkelen van cruciale vaardigheden zoals samenwerken, zelfvertrouwen, emotieregulatie, weerbaarheid en conflictbeheersing in alle groepen. Deze methode versterkt onze kernwaarden en draagt bij aan een veilige omgeving waar elke leerling zich gezien en gehoord voelt. Voor leerlingen die extra ondersteuning behoeven op sociaal-emotioneel gebied, werken we nauw samen met ouders en externe experts om effectieve begeleidingstrajecten op te zetten. Dit kan individuele begeleiding omvatten, het opstellen van ondersteuningsplannen of de inzet van bijvoorbeeld een schoolmaatschappelijk werker. Door de integratie van Kwink en onze uitgebreide ondersteuningsstructuur streven we naar een positief en veilig schoolklimaat dat de optimale ontwikkeling van elke leerling bevordert.

5

Gedrag, Studievaardigheden en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Hoogbegaafdheidsspecialist
Pedagogisch Educatief Professional
Ondersteunend Team: Leraarondersteuners & Onderwijsassistenten

Toelichting van de school:

Met ons IEP-programma ‘Hoofd, Hart en Handen’ hanteren wij bij ABS Middelburg een kindgerichte en kindvolgende benadering. Leerlingen worden aangemoedigd om te reflecteren op hun gedrag, taakaanpak, doorzettingsvermogen en motivatie. Samen met de leerlingen stellen we duidelijke leerdoelen op, faciliteren we momenten van zelfreflectie en bieden we gerichte begeleiding. Indien nodig, werken we in samenspraak met de intern begeleider en ouders aan specifieke ondersteuningsplannen om de academische en gedragsmatige ontwikkeling van elk kind te optimaliseren.

5

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Pedagogisch Educatief Professional
Intern Begeleider
Fysiotherapeut
Ergotherapeut
Ondersteunend Team: Leraarondersteuners & Onderwijsassistenten

Toelichting van de school:

Via onze gespecialiseerde vakleerkracht gymnastiek bieden we verrijkende ondersteuning op motorisch en lichamelijk gebied, zowel voor bijspijkeren als voor verdere uitdaging. In nauwe samenwerking met leerkrachten, ouders en externe professionals waarborgen we een integrale aanpak die de motorische ontwikkeling van alle leerlingen optimaal stimuleert. Wanneer er vragen of zorgen zijn over de motorische ontwikkeling, wordt dit in overleg met alle betrokkenen aangepakt. De ergotherapeut van ABS Middelburg is wekelijks op school aanwezig, voornamelijk voor ondersteuning bij fijne motoriek. Andere hulpvragen kunnen op de hoofdlocatie van de praktijk behandeld worden. Aanmeldingen verlopen altijd in overleg tussen ouders en leerkrachten, en dit wordt gecoördineerd via de intern begeleider van de school.

3

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Pedagogisch Educatief Professional
Ondersteunend Team: Leraarondersteuners & Onderwijsassistenten

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die specifieke medische zorg of persoonlijke verzorging nodig hebben, gaan wij open het gesprek aan met ouders over de mogelijkheden binnen ABS Middelburg. In samenwerking met ouders en professionals evalueren we of de benodigde ondersteuning binnen onze schoolfaciliteiten kan worden geboden. Wij hanteren strikte protocollen en zorgen voor een veilige, kindgerichte en respectvolle uitvoering van de begeleiding, zodat elk kind de juiste zorg en aandacht ontvangt.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
25
Totaal specialisten
25
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Mediatheek
Speellokaal
Gymlokaal

Optimale Leerlingbegeleiding op ABS Middelburg: Extra Ondersteuning op Maat

Ontdek ons Aanbod voor Succesvolle Schoolontwikkeling

Op ABS Middelburg zetten we ons dagelijks in om iedere leerling de best mogelijke schoolervaring te bieden. We begrijpen dat sommige kinderen extra begeleiding nodig hebben om hun volledige potentieel te bereiken. Daarom streven we ernaar om deze ondersteuning primair binnen de vertrouwde omgeving van de eigen groep te realiseren, wat bijdraagt aan een stabiele en veilige leeromgeving. Onze schoolgids biedt een gedetailleerd overzicht van de diverse ondersteuningsmogelijkheden die wij bieden. Hierin lichten we toe hoe we omgaan met de individuele onderwijsbehoeften van leerlingen en welke ambities ons team koestert voor kinderen met specifieke leeruitdagingen. We nodigen u van harte uit voor een persoonlijk gesprek om te bespreken hoe wij uw kind optimaal kunnen ondersteunen. Neem gerust contact op met onze intern begeleider voor meer informatie. Toekomstgericht Aanbod voor Uitstekende Leerlingenzorg ABS Middelburg heeft de ambitie om, in nauwe samenwerking met alle betrokken partners, het begeleidingsaanbod voor onze leerlingen continu te verbeteren. We evalueren jaarlijks kritisch ons huidige, reeds sterke aanbod voor leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften en identificeren proactief mogelijkheden voor verdere optimalisatie. Ons doel is om altijd voorop te lopen in effectieve en passende onderwijsondersteuning.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

ABS Middelburg: Kwaliteitsborging en Schoolontwikkeling

Wat zijn de Kerndoelen van ABS Middelburg voor 2024-2028?

Het schoolplan 2024-2028 van ABS Middelburg legt de strategische koers vast voor ons meerjarenbeleid. We zetten in op de volgende essentiële doelen om ons onderwijs continu te verbeteren. Een consistente en herkenbare didactische aanpak wordt geïmplementeerd, beginnend bij rekenen en technisch lezen. Dit zorgt voor duidelijkheid en herkenbaarheid voor zowel ons team, de leerlingen als de ouders. Daarnaast wordt een eenduidige pedagogische aanpak ontwikkeld, met een sterke focus op preventie. Deze aanpak is zichtbaar en voelbaar voor iedereen binnen onze schoolgemeenschap. De ontwikkeling van ABS Middelburg als lerende organisatie staat centraal. We versterken onze professionele samenwerkingscultuur door specialisten te positioneren, collegiale consultatie te bevorderen en teambuilding te organiseren. Gedeeld leiderschap is hierbij ons uitgangspunt, waarbij we de structuur van onze ontwikkelgroepen verder optimaliseren. Uiteindelijk is kindgericht onderwijs aan het einde van deze periode volledig geïmplementeerd. We hebben weloverwogen keuzes gemaakt binnen de dimensies van kindgericht onderwijs, waarbij we de balans vinden tussen leerstofgericht en kindgericht werken, passend bij onze schoolvisie. Dit beleid is verankerd in onze dagelijkse praktijk. Daarnaast besteden we aandacht aan: De verdere ontwikkeling van ons Integrale KindCentrum (IKC) en de versterking van samenwerking met externe partners. Vormgeving van onderzoekend en ontwerpend leren, geïntegreerd met onze zaakvakken, met specifieke aandacht voor talentontwikkeling van elke leerling.

Hoe realiseert ABS Middelburg haar onderwijsdoelen?

Bij ABS Middelburg blijven we ons onderwijs continu verbeteren en innoveren. We anticiperen proactief op nieuwe ontwikkelingen binnen het onderwijsveld en de maatschappij, zodat ons onderwijs altijd eigentijds en relevant blijft. Ons vierjarige schoolplan vormt de basis voor onze planmatige schoolontwikkeling. Elk jaar stellen we een gedetailleerd jaarplan op dat direct voortvloeit uit het schoolplan. Dit jaarplan wordt jaarlijks grondig geëvalueerd. Tijdens deze evaluatie kijken we kritisch naar de gestelde doelen en de mate waarin we deze hebben bereikt. Meer gedetailleerde informatie over onze specifieke doelen is te vinden in ons jaarplan, dat u kunt opvragen bij de directie van ABS Middelburg.

Ontdek Ons Stimulerende Aanbod voor Jonge Kinderen in Middelburg

Toelichting van de school

ABS Middelburg zet zich actief in voor de ontwikkeling van jonge kinderen door middel van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit gemeentelijke programma is speciaal ontworpen om ontwikkelingsachterstanden bij kinderen tussen de 2 en 4 jaar te voorkomen en te stimuleren. Wij identificeren kinderen die baat hebben bij VVE op basis van landelijk vastgestelde richtlijnen. Onze VVE-programma's worden verzorgd in nauwe samenwerking met Kinderopvang Walcheren. Samen zorgen we voor een warme en educatieve omgeving waarin uw kind optimaal kan groeien en zich voorbereiden op de basisschool. Ontdek de voordelen van onze vroegschoolse educatie.

Veelgestelde vragen

Welk aanvullend onderwijs biedt ABS Middelburg voor peuters en kleuters?

ABS Middelburg biedt diverse extra educatieve programma's speciaal voor jonge kinderen. Deze programma's zijn erop gericht de taalontwikkeling, sociaal-emotionele vaardigheden en de algemene cognitieve ontwikkeling te bevorderen. Ons aanbod sluit naadloos aan bij de behoeften van kinderen in de leeftijd van 2 tot 4 jaar, ter voorbereiding op een succesvolle schoolstart.

ABS Middelburg biedt diverse extra educatieve programma's speciaal voor jonge kinderen. Deze programma's zijn erop gericht de taalontwikkeling, sociaal-emotionele vaardigheden en de algemene cognitieve ontwikkeling te bevorderen. Ons aanbod sluit naadloos aan bij de behoeften van kinderen in de leeftijd van 2 tot 4 jaar, ter voorbereiding op een succesvolle schoolstart.

Peuteropvang Middelburg
VVE-programma's voor peuters
Kindcentra in Middelburg
Stimulerende peutergroepen

Met welke organisaties werkt ABS Middelburg samen voor de VVE-programma's?

Voor de uitvoering van onze Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) werkt ABS Middelburg samen met Kinderopvang Walcheren. Deze samenwerking waarborgt een hoge kwaliteit van educatie en een soepele overgang naar de basisschool. Meer informatie over Kinderopvang Walcheren vindt u op hun website.

Voor de uitvoering van onze Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) werkt ABS Middelburg samen met Kinderopvang Walcheren. Deze samenwerking waarborgt een hoge kwaliteit van educatie en een soepele overgang naar de basisschool. Meer informatie over Kinderopvang Walcheren vindt u op hun website.