ABS Middelburg in Middelburg

De resultaten van ABS Middelburg in Middelburg

Current section: resultaten
Zuidsingel 17
4331 Middelburg

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van ABS Middelburg, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past ABS Middelburg bij jullie?

Ontdek hoe goed ABS Middelburg bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen ABS Middelburg

Ontdek hoe ABS Middelburg presteert op het fundamenteel niveau, de basis voor taal en rekenen die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit niveau wordt gemeten met de eindtoets in groep acht. De landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau is vastgesteld op minimaal 85%. Dit betekent dat 85% van alle leerlingen in Nederland aan het einde van de basisschool deze basisvaardigheden moet beheersen. ABS Middelburg streeft ernaar dit essentiële niveau voor al haar leerlingen te waarborgen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Behaald door Leerlingen ABS Middelburg

Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagender doel, waarbij we streven naar maximale leerlingontwikkeling in taal en rekenen aan het einde van groep acht. De inspectie bepaalt per school een specifiek streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. ABS Middelburg zet zich in om zoveel mogelijk leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken, wat bijdraagt aan hun succesvolle doorstroom naar het vervolgonderwijs. Bekijk hier de prestaties ten opzichte van de schoolse signaleringswaarde.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van ABS Middelburg?

Elke leerling in groep 8 ontvangt een persoonlijk schooladvies voor het vervolgonderwijs. Dit advies is afgestemd op het niveau van de leerling en de onderwijssoort die het beste past. Een deskundig team, bestaande uit leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directie van ABS Middelburg, stelt dit advies op. De directeur-bestuurder geeft formeel het schooladvies uit. De adviescommissie komt eind januari bijeen om het schooladvies per leerling te bepalen. We hanteren hoge verwachtingen en baseren het advies op diverse indicatoren. Hierbij kijken we naar de referentielijnen voor taal (1F/2F) en rekenen/wiskunde (1F/1S) uit het IEP leerlingvolgsysteem, aangezien deze de beste voorspellers zijn voor succes in het voortgezet onderwijs. Daarnaast integreren we observaties en scores uit IEP Hart & Handen, die de sociaal-emotionele ontwikkeling en leeraanpak meten. Ook de observaties van de leerkrachten van groep 7 en 8 spelen een cruciale rol. Zij beoordelen de werkhouding, taakgerichtheid, zelfstandigheid, motivatie, sociaal-emotionele ontwikkeling, talenten, ondersteuningsbehoefte en huiswerkattitude van elke leerling. Na het voorlopige schooladvies volgt de doorstroomtoets. Bij een toetsuitslag die hoger is dan het schooladvies, vindt een heroverweging plaats. De adviescommissie komt opnieuw bijeen om te besluiten of het advies wordt bijgesteld. Een lager toetsadvies dan het schooladvies leidt niet tot een aanpassing van het schooladvies. Ouders ontvangen het leerlingrapport en het definitieve schooladvies.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op ABS Middelburg: Samen Sterk

Op ABS Middelburg staat een veilige en geborgen omgeving centraal, essentieel voor de optimale ontwikkeling van elk kind. We streven naar een positief sociaal-pedagogisch klimaat waar leerlingen zich gesteund, betrokken, veilig en volledig geaccepteerd voelen. Wij geloven sterk in de kracht van de groep en de meerwaarde van investeren in onze gemeenschap. Duidelijke normen en waarden vormen de basis voor onze school- en klassenregels. Het naleven hiervan wordt actief gestimuleerd, met consequenties bij overtreding, wat bijdraagt aan een voorspelbare en veilige omgeving. Onze schoolbrede aanpak voor sociale veiligheid is gedetailleerd beschreven in ons protocol sociale veiligheid. Dit document geeft inzicht in hoe wij een positieve sfeer en wederzijds respect bevorderen, zodat elk kind zich optimaal kan ontplooien.

Vriendelijkheid en respect voor elkaar

Rust en een prettige sfeer in de school

Effectieve probleemoplossing en samenwerking

Hoe bevordert ABS Middelburg de sociale ontwikkeling van leerlingen?

ABS Middelburg creëert een optimale sociale omgeving door pestgedrag zowel preventief te voorkomen als curatief aan te pakken. Via dagelijkse interacties en de algemene sfeer op school leren kinderen hoe we respectvol met elkaar omgaan. We maken gebruik van de methode Kwink, een effectieve aanpak die kinderen helpt emoties te herkennen, begrijpen en positief te uiten. Kwink versterkt sociale vaardigheden, zelfvertrouwen en weerbaarheid, wat essentieel is voor een positief leerklimaat. Kinderen leren beter omgaan met zichzelf en anderen, waardoor iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt. Dit draagt bij aan het minimaliseren van pestgedrag en sociaal-emotionele problemen. Wij vinden het cruciaal om te investeren in de sociale en emotionele groei van onze leerlingen, zodat zij met plezier en vertrouwen aan het schoolleven deelnemen. Open communicatie met ouders over de groepssfeer, ook wanneer deze positief is, is hierbij een belangrijk onderdeel.

Welke registratiemethoden gebruikt ABS Middelburg voor sociale opbrengsten?

Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten hanteert ABS Middelburg de volgende registratievormen:

  • Kijk!
  • IEP Hart en Handen

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op ABS Middelburg?

Op ABS Middelburg zetten we de volgende methoden in voor sociaal-emotioneel leren:

  • Kwink

Onderwijsinspectie ABS Middelburg: Een Diepgaande Analyse

De Onderwijsinspectie heeft ABS Middelburg in 2019 beoordeeld met het predicaat 'GOED'. Deze positieve erkenning bevestigt onze dagelijkse inzet voor een veilige en stimulerende leeromgeving. Op 11 van de 14 onderzochte indicatoren scoorde ons onderwijs uitstekend, terwijl de overige drie indicatoren een 'voldoende' behaalden. Dit resultaat is een bewijs van onze toewijding om kinderen een rijke schooltijd en een brede ontwikkeling te bieden. Wij zijn bijzonder trots op de warme sfeer, de toegewijde begeleiding en het veelzijdige lesaanbod dat we onze leerlingen kunnen garanderen. Ontdek zelf de kwaliteiten van ABS Middelburg.