Basisschool Basisschool de Woanderboom in Merkelbeek

Het team van Basisschool de Woanderboom in Merkelbeek

Current section: team
Kerkstraat 5
6447 Merkelbeek

Zie hier hoe het team van Basisschool de Woanderboom is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool de Woanderboom. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool de Woanderboom bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool de Woanderboom bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool de Woanderboom zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.5%)
Man (12.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool de Woanderboom. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (6.3%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (31.3%)
45-55 jaar (12.5%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool de Woanderboom werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (26.7%)
Indirect ondersteunend personeel (6.7%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool de Woanderboom gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invulling van Leerkrachtafwezigheid op De Woanderboom

Bij Basisschool de Woanderboom begrijpen we dat onverwachte afwezigheid van leerkrachten kan voorkomen. Daarom hebben we een robuust systeem voor leerkrachtvervanging ingericht om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Onze directeur kan direct een beroep doen op de speciaal aan onze school gekoppelde vervangerspool. Soms kunnen meerdere leerkrachten tegelijkertijd afwezig zijn. In dergelijke situaties zetten we eerst interne, ambulante medewerkers en leerkrachtondersteuners in voor kortdurende vervangingen. Dit zorgt ervoor dat de impact op de lesroosters minimaal blijft en de kinderen zo min mogelijk hinder ondervinden. Indien nodig, kijken we naar mogelijkheden voor tijdelijke inzet van collega's van andere scholen binnen ons MOVARE-netwerk. Ook kunnen klassen tijdelijk worden verdeeld onder de aanwezige leerkrachten, zodat alle leerlingen les blijven krijgen. In uitzonderlijke gevallen, als alle andere opties uitgeput zijn, kan het noodzakelijk zijn om kinderen naar huis te sturen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Woanderboom

6

Taalontwikkeling en Rekenen: Specialisten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexie Expert
Intern Begeleider
Taalspecialist
Logopedist
Rekencoördinator
Expert Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze taalspecialist, tevens expert in dyslexie, werkt nauw samen met intern begeleiders en een breed scala aan ondersteunende professionals. Dit zorgt voor een integrale aanpak. Alle leerlingen worden vóór hun vijfde levensjaar gescreend door een logopedist van BCO, gefaciliteerd door de gemeente Beekdaelen. Deze vroege signalering is essentieel voor een optimale start. Daarnaast onderhouden we een waardevolle samenwerking met een psycholoog van RID voor dyslexie-ondersteuning in transitie. Deze psycholoog begeleidt leerlingen van groep 2 tot en met 4 die extra ondersteuning nodig hebben bij leesvoorwaarden en het leesproces.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn van Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Onze gedragsspecialist werkt intensief samen met de intern begeleiders en andere deskundigen binnen ons team. Samen creëren we een veilige en stimulerende leeromgeving voor alle kinderen.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Strategieën

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Ergotherapeut

Toelichting van de school:

Een toegewijde ergotherapeut is werkzaam binnen onze school. Zij biedt individuele begeleiding aan leerlingen en adviseert het team over groepsgerichte aanpassingen en de ontwikkeling van executieve functies. Daarnaast stelt de gemeente Beekdaelen middelen beschikbaar voor samenwerking met externe organisaties op het gebied van gedragsontwikkeling. Deze samenwerking wordt in het schooljaar 2025-2026 verder uitgewerkt en geïmplementeerd.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Ergotherapeut
Gymnastiekdocent

Toelichting van de school:

Voor de jongste leerlingen in groep 1 en 2 bieden we gespecialiseerde lessen in zowel grove als fijne motoriek door een vakdocent. Dit bevordert een gezonde fysieke ontwikkeling. Leerlingen in de groepen 3 tot en met 8 krijgen één keer per week gymles van een gekwalificeerde vakdocent. Dit draagt bij aan de algehele fitheid en coördinatie.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment zijn er geen specifieke specialisten voor medisch handelen en persoonlijke verzorging direct aan onze school verbonden. We verwijzen waar nodig naar externe zorgverleners.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Uitgebreide Ondersteuning voor Elke Leerling bij Basisschool de Woanderboom

Ons Zorgbeleid en Ondersteuningsmogelijkheden

Zorgondersteuning op Maat Bij Basisschool de Woanderboom geloven we in een persoonlijke aanpak. Wanneer uw kind zorgondersteuning nodig heeft vanuit de Wet Langdurige Zorg (Wlz) of Zorgverzekeringswet (Zvw), werken we nauw met u samen. Samen maken we duidelijke afspraken over de inzet en omvang van deze ondersteuning tijdens de schooluren. Is de benodigde zorg complexer? Dan organiseren we een 'knooppunt'. Hierin bundelen we krachten met u als ouders, schoolpersoneel, de jeugdarts, schoolmaatschappelijk werk, leerplichtambtenaren en gemeentelijke toegangspartners. Ook incidentele partners schuiven aan om de best mogelijke zorg te garanderen. Aanmelden, Zorgplicht en Toelaatbaarheid tot Speciaal Onderwijs U kunt uw kind vanaf 3 jaar aanmelden bij de school van uw voorkeur. Binnen ons samenwerkingsverband Movare gebruiken we het digitale aanmeldsysteem Leerlinq, waarnaar u via onze website wordt verwezen. Een aanmelding betekent dat onze zorgplicht start, maar niet dat plaatsing direct gegarandeerd is. Binnen zes weken na uw schriftelijke aanmelding, die verlengd kan worden met vier weken, beslist de school over toelating. Kan onze school uw kind niet plaatsen, dan zoeken wij actief naar een passende onderwijsplek op een andere school. Om een goede inschatting te maken, vragen we altijd informatie op bij de vorige school of kinderopvang. Als extra ondersteuning binnen het speciaal (basis)onderwijs noodzakelijk is, starten we een toelaatbaarheidstraject via onze trajectbegeleider. Het samenwerkingsverband beoordeelt of uw kind hiervoor in aanmerking komt. Bij een overstap naar een andere school zorgen wij, samen met de nieuwe school en u, voor een soepele overgang en volledige informatie-uitwisseling. Schoolmaatschappelijk Werk: Uw Steun in de Week Onze schoolmaatschappelijk werker is één keer per maand aanwezig op Basisschool de Woanderboom. U kunt een afspraak maken of vrijblijvend langskomen tijdens de vastgestelde uren. De exacte data worden tijdig via onze nieuwsflitsen gecommuniceerd. Voor meer informatie over deze waardevolle ondersteuning, bezoek de website van Partners in Welzijn. Toekomstvisie: Inclusief Onderwijs voor Alle Kinderen In het schooljaar 2025-2026 werken we binnen het cluster Brunssum/Beekdaelen, samen met de scholen van Movare, aan de verdere ontwikkeling van ons plan voor Passend Onderwijs met de ambitie om te transformeren naar Inclusief Onderwijs. Dit plan ligt ter inzage op school. Op het niveau van het samenwerkingsverband werken alle schoolbesturen en scholen gezamenlijk aan de realisatie van inclusief onderwijs, waarin elk kind zich welkom en ondersteund voelt.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Basisschool de Woanderboom

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Bij Basisschool de Woanderboom staat onderwijskwaliteit centraal in al onze activiteiten. We koesteren een cultuur van voortdurende verbetering, waarin ons team proactief de effectiviteit van ons onderwijs evalueert. Door open dialogen met ouders, leerlingen en partners, integreren we waardevolle feedback in onze onderwijspraktijk. Onze focus ligt op het realiseren van optimale leerresultaten en een positieve ontwikkeling voor elke leerling, met een sterke betrokkenheid van ons gehele schoolteam. Kwaliteit is een gedeelde verantwoordelijkheid. We streven ernaar om niet alleen te voldoen aan, maar ook te anticiperen op veranderende onderwijsbehoeften, met als doel steeds hogere standaarden te bereiken in ons onderwijs.

Hoe waarborgt Basisschool de Woanderboom de onderwijskwaliteit?

Om onze onderwijsdoelen te realiseren, hanteren we een gestructureerde aanpak met concrete actiepunten. We maken gebruik van bewezen lesmethoden en investeren continu in de professionele ontwikkeling van ons personeel. De voortgang van elke leerling wordt nauwgezet gevolgd, en onze schoolontwikkeling wordt aangestuurd door ons strategische schoolplan en jaarlijkse actieplannen. Dit alles draagt bij aan een solide basis voor leerprestaties en persoonlijke groei. Ons schoolplan 2024-2027 legt de nadruk op het versterken van samenwerking, de succesvolle implementatie van lesmethoden voor taal, rekenen en wereldoriëntatie, en het ontwikkelen van duidelijke kwaliteitsafspraken. Daarnaast besteden we veel aandacht aan burgerschapsonderwijs en het creëren van een positieve leeromgeving met hoge verwachtingen.

Welke concrete stappen ondernemen we voor continue verbetering?

We stellen jaarlijks een gedetailleerd jaarplan op, gebaseerd op ons overkoepelende schoolplan, waarin we onze specifieke verbeterdoelen voor het komende jaar vastleggen. Aan het einde van elk schooljaar presenteren we een uitgebreid jaarverslag. In dit verslag doen we verantwoording aan onze belanghebbenden over de voortgang van onze verbeterdoelen en de behaalde resultaten. We stellen kritische vragen zoals: 'Doen we de juiste dingen?', 'Doen we ze op de juiste manier?', en 'Hoe meten we succes?'. Deze reflectieve aanpak zorgt ervoor dat we alert blijven en continu in gesprek zijn over de inhoud en effectiviteit van ons onderwijs, wat essentieel is voor duurzame kwaliteitszorg. Concrete acties omvatten het werken met effectieve lesmaterialen, het waarborgen van de expertise van ons team door scholing, en het systematisch analyseren van leerlingresultaten. De schoolrapportages, met daarin analyses van leeropbrengsten, zijn beschikbaar voor inzage na het maken van een afspraak met de IB'ers of de directeur.

Hoe wordt burgerschapsonderwijs geïntegreerd in ons curriculum?

Burgerschapsonderwijs is een essentieel onderdeel van ons lesprogramma, naast taal en rekenen. We zien school als een plek waar kinderen niet alleen leren, maar ook worden voorbereid op actieve deelname aan de maatschappij. Ons beleidskader voor burgerschap is een levend document dat we continu aanpassen en verbeteren. Het doel is om leerlingen te stimuleren hun menselijkheid te ontdekken, effectief samen te werken en hun eigen identiteit te ontwikkelen. We streven ernaar dat leerlingen zich ontwikkelen tot verantwoordelijke burgers die actief en positief bijdragen aan de samenleving. Meer informatie over onze aanpak van burgerschapsonderwijs is verkrijgbaar bij de directie.

Hoe dragen leerteams bij aan onze onderwijsdoelen?

Onze leerkrachten werken nauw samen binnen gestructureerde leerteams, onder leiding van een teamvoorzitter die ook deelneemt aan het overkoepelende managementteam. Deze teams zijn de motor achter de verbetering van de onderwijskwaliteit per groep. Door gezamenlijke afstemming, uniformiteit in werkwijzen per vakgebied en een effectieve verdeling van ondersteuning, zorgen we voor een consistente en hoge kwaliteit van onderwijs. Afspraken worden vastgelegd in kwaliteitskaarten om de borging te verzekeren. De schoolontwikkelingsdoelen worden vertaald naar jaarplannen die tweemaal per jaar geëvalueerd worden. Deze evaluaties worden gedeeld met het team om de voortgang te bespreken en indien nodig bij te sturen. Behaalde doelen worden gedocumenteerd in kwaliteitskaarten die periodiek worden herzien, wat zorgt voor een rode draad in onze onderwijsaanpak.

Optimale Start voor Jonge Kinderen: Het Programma van Basisschool de Woanderboom

Toelichting van de school

Bij Basisschool de Woanderboom geloven we in een naadloze overgang naar de basisschool. Wij onderhouden nauwe banden met zowel de peuteropvang als kinderopvangorganisaties. Een warme overdracht, waarbij we samen met ouders en pedagogisch medewerkers de ontwikkeling van uw kind bespreken, staat centraal. Onze leerkrachten van groep 1 en 2 werken intensief samen met de pedagogisch medewerkers van de peuter- en kinderopvang. Regelmatig organiseren we gezamenlijke thema's en activiteiten om uw kind een stimulerende leeromgeving te bieden. Als onderdeel van de gemeente Beekdaelen zetten we ons, in lijn met het onderwijsachterstandenbeleid, gezamenlijk in voor een optimale voorschoolse en vroegschoolse educatie voor alle kinderen.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool de Woanderboom extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool de Woanderboom biedt specifieke programma's om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Dit omvat een gestructureerde aanpak die de overgang naar de basisschool vergemakkelijkt en de leerresultaten bevordert.

Ja, Basisschool de Woanderboom biedt specifieke programma's om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Dit omvat een gestructureerde aanpak die de overgang naar de basisschool vergemakkelijkt en de leerresultaten bevordert.

Ontdek onze samenwerking met professionele kinderopvang.
Meer informatie over Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang.

Met welke partners werkt de school samen voor het programma voor jonge kinderen?

De school werkt nauw samen met gerenommeerde lokale partners om een compleet aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerkingen zorgen voor een consistente en stimulerende leerervaring.

De school werkt nauw samen met gerenommeerde lokale partners om een compleet aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerkingen zorgen voor een consistente en stimulerende leerervaring.

Peuteropvang Pluk locatie Merkelbeek: Een vertrouwde partner.
KDV/ BSO De Sjoepkar: Kwalitatieve opvang en voorbereiding.
Team | Basisschool de Woanderboom in Merkelbeek | [2025] Schoolregister