Basisschool De WereldSter in Meerssen

Het team van Basisschool De WereldSter in Meerssen

Current section: team
Past Dominicus Hexstraat 16
6231 Meerssen

Zie hier hoe het team van Basisschool De WereldSter is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De WereldSter. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De WereldSter bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De WereldSter bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De WereldSter zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 91.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (91.7%)
Man (8.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De WereldSter. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (28%)
35-45 jaar (32%)
45-55 jaar (16%)
55-65 jaar (20%)
&ge;65 jaar (4%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (25.9%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De WereldSter werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De WereldSter gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging op Basisschool De WereldSter: Zorgeloos Onderwijs

Bij Basisschool De WereldSter geloven we in een doorlopende hoge onderwijskwaliteit, zelfs bij afwezigheid van personeel. Ons vervangingsbeleid is ontworpen om flexibel en effectief te zijn, met het welzijn van onze leerlingen en de professionaliteit van ons team als hoogste prioriteit. Ons beleid wordt gedragen door twee pijlers: kwalitatief goed onderwijs en goed werkgeverschap. Dit betekent dat we zorgen voor optimale werkomstandigheden voor onze medewerkers, conform de cao-afspraken. Tegelijkertijd houden we de kosten beheersbaar, zodat beschikbare middelen rechtmatig en doelmatig worden ingezet voor het beste onderwijs. Wij hanteren diverse vervangingsmogelijkheden om continuïteit te garanderen: 1. Inzet van onderwijsondersteuners volgens het '1 dag - 1 lesniveau' plan. 2. Afwezige medewerkers voeren gemiste werkzaamheden op een later moment zelf uit. 3. Werkzaamheden worden overgenomen door reeds ingeroosterde collega's. 4. Gepland verlof wordt in overleg verzet door collega's. 5. Tijdelijke taakuitbreiding voor vast of tijdelijk aangesteld personeel. 6. Tijdelijke aanstellingen voor specifieke vervangingswerkzaamheden met een vaste einddatum. 7. Tijdelijke aanstellingen gericht op één specifieke verlofsituatie. 8. Noodmaatregelen: Alleen als andere opties niet mogelijk of geschikt zijn, of bij financiële beperkingen, worden noodmaatregelen overwogen. Noodmaatregelen omvatten bijvoorbeeld het samenvoegen van groepen of het informeren van ouders over tijdelijk verminderd onderwijsaanbod. Bij noodmaatregelen geldt: gelijke spreiding van belasting, kleuters worden niet bij oudere leerjaren geplaatst, en elke groep heeft een noodplan. Ouders en buitenschoolse opvang worden minimaal een dag van tevoren geïnformeerd over eventuele onderwijsonderbrekingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Experts voor Extra Ondersteuning op Basisschool De WereldSter

5

Taal en Rekenen: Sterke Basis voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor een gestructureerde aanpak.
Gespecialiseerde Rekencoach voor rekenvaardigheden.
Taalspecialist verbetert lees- en schrijfplezier.
Deskundige Jonge Kind Specialist voor vroege ontwikkeling.
Coaching en Begeleiding Specialist voor persoonlijke groei.

Toelichting van de school:

Op Basisschool De WereldSter werken vijf toegewijde specialisten aan de taal- en rekenontwikkeling van uw kind. Onze experts bieden gerichte hulp en stimuleren een solide basis voor toekomstig leren. Ze zorgen ervoor dat ieder kind de aandacht krijgt die het nodig heeft om te excelleren op deze belangrijke gebieden.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn Voorop

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist ondersteunt bij sociaal gedrag.
Intern Begeleider voor brede ondersteuning.

Toelichting van de school:

Twee ervaren specialisten, waaronder een Gedragsspecialist en de Intern Begeleider, zetten zich in voor het sociaal-emotionele welzijn van alle leerlingen. Zij creëren een veilige en positieve leeromgeving waar elk kind zich gewaardeerd voelt. Deze experts bieden begeleiding bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en het omgaan met emoties.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor positieve aanpak.
Intern Begeleider voor gestructureerde begeleiding.

Toelichting van de school:

Onze Gedragsspecialist en Intern Begeleider werken nauw samen om leerlingen te ondersteunen bij hun gedrag en werkhouding. Ze ontwikkelen effectieve taakaanpakken die aansluiten bij de individuele leerbehoeften. Het doel is om een optimale leeromgeving te creëren waarin elk kind succesvol kan zijn.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider coördineert de ondersteuning.
Vakleerkracht Bewegingsonderwijs voor plezier in bewegen.

Toelichting van de school:

Basisschool De WereldSter stimuleert de motorische ontwikkeling met een gespecialiseerde Vakleerkracht Bewegingsonderwijs. Samen met de Intern Begeleider zorgen zij voor een gevarieerd en uitdagend aanbod. Door actief spel en sportieve activiteiten ontwikkelen kinderen hun coördinatie en fysieke vaardigheden.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging verwijzen wij u graag naar de juiste externe instanties, in nauwe samenwerking met de school.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Mediatheek
Speellokaal
Gymlokaal
Leerpleinen
Kookeiland

Ontdek Onze Expertise in Leerondersteuning voor Elk Kind

Gedetailleerde Uitleg van onze Onderwijsbenadering

Basisschool De WereldSter is een toegewijde basisschool die zich richt op het leveren van een regulier onderwijstraject voor alle leerlingen. Wij erkennen dat elk kind unieke onderwijsbehoeften kan hebben die afwijken van het standaard curriculum. Daarom zetten we ons in om deze individuele behoeften nauwkeurig te identificeren en te begrijpen, zodat we ons onderwijs hier optimaal op kunnen afstemmen. Onze school verwelkomt principieel alle leerlingen, mits er wederzijds vertrouwen is tussen school en ouders dat we effectief aan de specifieke behoeften kunnen voldoen. Over het algemeen zijn we beter uitgerust om leerproblemen aan te pakken dan gedragsproblemen, wat mede te maken heeft met onze beschikbare capaciteiten en faciliteiten. In dit overzicht lichten we onze specialisaties en de grenzen van onze ondersteuning toe. We streven ernaar om een veilige en stimulerende leeromgeving te bieden waarin elk kind kan floreren. Hieronder vindt u een gedetailleerd overzicht van onze ondersteuningsmogelijkheden en de criteria die we hanteren. **Wanneer Bereiken We de Grenzen van Onze Ondersteuning?** Er kunnen zich situaties voordoen waarin de grenzen van onze zorgcapaciteit worden bereikt. Dit omvat situaties die de rust en veiligheid in de klas ernstig verstoren, waarbij de kwaliteit van het onderwijs voor de gehele groep en het betreffende kind in gevaar komt. De veiligheid van leerlingen en leerkrachten staat hierbij voorop. Ook wanneer een kind een handicap heeft die intensieve verzorging of behandeling vereist, waardoor zowel de zorg, behandeling als het onderwijs ontoereikend worden, stellen we grenzen. Dit geldt ook als het onderwijs aan een kind met specifieke behoeften onevenredig veel tijd en aandacht van de leerkracht vraagt, ten koste van de andere leerlingen in de groep. Daarnaast kunnen we een kind mogelijk niet plaatsen als er onvoldoende zorgcapaciteit is vanwege het aantal zorgleerlingen dat reeds in een groep aanwezig is. Elke aanmelding wordt zorgvuldig beoordeeld op basis van de beschikbare zorgruimte. Tot slot kunnen kinderen die door ziekte veel verzuimen of die grenzen aan leerbaarheid vertonen, mogelijk buiten ons huidige aanbod vallen. **Onze Faciliteiten en Toekomstplannen** Ons gebouw is uitstekend toegankelijk voor kinderen met een lichamelijke handicap en beschikt over MIVA-faciliteiten. Wij geloven dat elk kind recht heeft op uitstekende begeleiding. Momenteel kunnen we de volgende situaties mogelijk niet optimaal ondersteunen: kinderen die gewetenloos handelen, extreem agressief gedrag vertonen dat de veiligheid en het welzijn van anderen in gevaar brengt, noodzakelijke medische handelingen die niet door school verzorgd kunnen worden, structurele 1-op-1 begeleiding die buiten onze mogelijkheden valt, of kinderen met complexe co-morbiditeit. Ons uitgebreide schoolondersteuningsprofiel is te vinden op: https://www.kindcentrumwereldster.nl/. In ons toekomstige Schoolplan 2024-2028 zullen we ons specifiek richten op een vernieuwde aanpak voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, om zo ons aanbod continu te verbeteren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ons Streven naar Excellent Onderwijs: Kwaliteitszorg op Basisschool De WereldSter

Welke ambitieuze doelen zijn vastgelegd in ons schoolplan?

Bij Basisschool De WereldSter hanteren we de 11 kernprocessen van Innovo als leidraad voor ons onderwijs. We sturen proactief op deze processen door middel van een gedegen Plan-Do-Check-Act cyclus. Een robuust intern borgingssysteem zorgt ervoor dat onze gemaakte afspraken continu actueel blijven en worden nageleefd. Resultaten en onderwijsprocessen worden systematisch geëvalueerd. Deze inzichten integreren we in onze toekomstige ontwikkelingen. We omarmen interne audits, waarbij collega's, onder begeleiding van een deskundig auditteam, ons onderwijs observeren. Door deze open dialoog identificeren we gezamenlijk onze sterke punten en potentiële verbeterpunten. Ons onderwijsbeleid is gericht op het bieden van een solide basis: essentiële kennis en vaardigheden die kinderen voorbereiden op succesvol vervolgonderwijs. In een tijdperk van overvloedige informatie is diepgaande kennis cruciaal voor persoonlijke groei en een actieve deelname aan de maatschappij. We baseren onze keuzes op wetenschappelijk onderzoek en evalueren vernieuwingen kritisch op hun meerwaarde, waarbij we de kracht van ons huidige systeem behouden. Voor de periode 2019-2023 hebben we drie strategische ontwikkeldoelen geformuleerd: Didactisch Coachen, VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie) en het project Maat-Werk(t). De onderwijsinspectie heeft ons verzoek om het schoolplan met een jaar te verlengen goedgekeurd. Jaarlijks reflecteren we op onze prestaties, die u kunt terugvinden op onze website.

Hoe waarborgt Basisschool De WereldSter de realisatie van haar onderwijsdoelen?

De 11 werkprocessen van Innovo vormen de ruggengraat van ons onderwijssysteem op Basisschool De WereldSter. We sturen actief op deze processen via een Plan-Do-Check-Act cyclus, ondersteund door een effectief intern borgingssysteem dat de actualiteit van afspraken garandeert. Evaluaties van resultaten en processen worden benut voor toekomstige optimalisaties. We participeren actief in interne audits, een initiatief van Innovo. Hierbij observeren collega's, onder leiding van het auditteam, ons onderwijs. Door middel van constructieve dialogen streven we ernaar om eventuele 'blinde vlekken' te ontdekken en te versterken. In het schooljaar 2023-2024 staat in het najaar een belangrijke interne audit gepland, als onderdeel van de Innovo-planning. Dit onderstreept onze continue inzet voor kwaliteitsverbetering en onderwijsexcellentie.

Ontwikkeling van het Jonge Kind: Een Sterke Start bij Basisschool De WereldSter

Toelichting van de school

Bij Basisschool De WereldSter geloven we sterk in een naadloze overgang en optimale ontwikkeling voor jonge kinderen. Onze gezamenlijke visie op Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) zorgt ervoor dat pedagogisch medewerkers en leerkrachten van groepen 1-2 samenwerken met een gedeelde pedagogische lijn. Dit garandeert een stimulerende en educatieve omgeving die aansluit bij de behoeften van elk kind. We focussen op doorlopende lijnen in de onderkenning en begeleiding van kinderen. Door het kindvolgsysteem van de peutergroepen te koppelen aan ons leerlingvolgsysteem, creëren we een consistente aanpak. Leerkrachten en medewerkers zijn getraind om ontwikkelingsstimulering op maat te bieden en kinderen met specifieke behoeften extra ondersteuning te geven. Ouderbetrokkenheid staat centraal in onze aanpak. Een gestructureerde intakeprocedure met actieve ouderparticipatie legt de basis voor een succesvolle schoolloopbaan. We delen informatie over ontwikkelingsstimulerende activiteiten en de overgang van peuteropvang naar groep 1-2 wordt zorgvuldig begeleid. Warme overdrachten en duidelijke procedures zorgen ervoor dat zowel kinderen als ouders zich welkom en ondersteund voelen.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft Basisschool De WereldSter voor jonge kinderen?

Basisschool De WereldSter biedt gespecialiseerde programma's voor het jonge kind, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een uitdagend kindcentrum. Deze programma's zijn ontworpen om een vliegende start te garanderen, met aandacht voor zowel educatieve als sociale ontwikkeling. We stimuleren een brede ontwikkeling door middel van spel en gerichte activiteiten, afgestemd op de leeftijd en leerbehoeften van jonge kinderen.

Basisschool De WereldSter biedt gespecialiseerde programma's voor het jonge kind, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een uitdagend kindcentrum. Deze programma's zijn ontworpen om een vliegende start te garanderen, met aandacht voor zowel educatieve als sociale ontwikkeling. We stimuleren een brede ontwikkeling door middel van spel en gerichte activiteiten, afgestemd op de leeftijd en leerbehoeften van jonge kinderen.

Met welke partners werkt Basisschool De WereldSter samen voor het jonge kind?

Basisschool De WereldSter werkt nauw samen met gespecialiseerde partners om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken. Onze samenwerking met Peutercentrum De WereldSter en Peuteropvang De WereldSter zorgt voor een optimale afstemming en doorlopende leerlijnen. Deze partnerschappen garanderen een consistente en hoogwaardige educatieve ervaring, van de eerste peuterjaren tot aan de start van de basisschool.

Basisschool De WereldSter werkt nauw samen met gespecialiseerde partners om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken. Onze samenwerking met Peutercentrum De WereldSter en Peuteropvang De WereldSter zorgt voor een optimale afstemming en doorlopende leerlijnen. Deze partnerschappen garanderen een consistente en hoogwaardige educatieve ervaring, van de eerste peuterjaren tot aan de start van de basisschool.