Basisschool De WereldSter in Meerssen

De resultaten van Basisschool De WereldSter in Meerssen

Current section: resultaten
Past Dominicus Hexstraat 16
6231 Meerssen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De WereldSter, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool De WereldSter bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De WereldSter bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool beheerst. Dit wordt zorgvuldig gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een strakke norm: minimaal 85% van de leerlingen dient dit basisniveau te halen. Dit percentage fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling

Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hogere academische doelen te bereiken. Ons doel is om een significant deel van onze groep acht leerlingen dit ambitieuze niveau te laten excelleren. De onderwijsinspectie stelt per school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, rekening houdend met de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage weerspiegelt onze individuele ambitie en de effectiviteit van ons onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De WereldSter?

Bij Basisschool De WereldSter volgen we een zorgvuldig proces voor het bepalen van het schooladvies voor het voortgezet onderwijs. In groep 6 bieden we, op verzoek van ouders, een eerste oriënterende voorspelling. Deze is gebaseerd op observaties van de leerkrachten, de sociaal-emotionele groei, de inzet en de resultaten van zowel methodegebonden toetsen als CITO-toetsen. In groep 7 ontvangen leerlingen aan het einde van het schooljaar een voorlopig advies, samen met hun rapport. Dit advies wordt verfijnd door de resultaten van methode- en CITO-toetsen, aangevuld met de ADIT-toets. Deze onafhankelijke, adaptieve intelligentietest helpt ons om het advies verder te onderbouwen en waar nodig bij te stellen. In januari van groep 8 wordt het voorlopige advies nogmaals gedeeld, waarbij de advisering inmiddels grotendeels vaststaat. De doorstroomtoets in februari kan het advies nog positief beïnvloeden, maar nooit verlagen. De resultaten van deze toets dienen tevens als argumentatie voor het uiteindelijke advies. Ouders kunnen hun kind inschrijven voor het voortgezet onderwijs tijdens de centrale aanmeldweek. Leerlingen maken in groep 8 hun definitieve schoolkeuze na het bezoeken van informatie dagen, avonden en meeloopdagen, zodat zij de best passende vervolgstap kunnen zetten.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Kanjer Training bij Basisschool De WereldSter

Bij Basisschool De WereldSter zetten we vol in op de sociale ontwikkeling van elk kind. Als trotse Kanjerschool integreren we de Kanjertraining om een positieve en veilige sfeer te waarborgen. Deze training is essentieel voor een optimale leeromgeving, waarin kinderen zich veilig voelen en weerbaar worden. We leren kinderen om te gaan met uitdagingen en pestgedrag te voorkomen. Door middel van gerichte lessen en oefeningen met symbolische 'petten' leren leerlingen verschillende gedragingen herkennen en benoemen. De 'petten' – wit voor rustig en behulpzaam, zwart voor brutaal en dominant, geel voor onopvallend en bang, en rood voor clownesk en uitdagend – helpen kinderen om hun eigen gedrag en dat van anderen beter te begrijpen. Het is belangrijk te onthouden dat deze petten gedragssymbolen zijn en geen permanente labels. Actief burgerschap en sociale integratie zijn kernonderdelen van ons pedagogisch beleid. We streven ernaar leerlingen te vormen tot respectvolle, verantwoordelijke burgers die bijdragen aan de samenleving. Dit doen we door hen actief te betrekken bij maatschappelijke thema's, zowel binnen als buiten de schoolmuren, en hen verantwoordelijkheden te geven. De Inspectie van het Onderwijs benadrukt het belang van sociale ontwikkeling voor de levenslange ontwikkeling van leerlingen. Goede sociale vaardigheden bevorderen leerprestaties, voorkomen schooluitval en vergroten kansen op de arbeidsmarkt. Een sterke sociale basis is cruciaal voor een harmonieuze samenleving en democratie.

Veiligheid en betrokkenheid creëren

Respect en inlevingsvermogen stimuleren

Vertrouwen bevorderen door eerlijkheid en openheid

Hoe bevordert Basisschool De WereldSter de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Onze school maakt gebruik van de Kanjertraining, waarbij gecertificeerde leerkrachten gespecialiseerde lessen geven. Deze methode, gebaseerd op het principe van VERTROUWEN, omvat interactieve verhalen, oefeningen en praktische activiteiten die de betrokkenheid van kinderen vergroten. Hierdoor worden conflicten effectiever opgelost doordat iedereen dezelfde taal spreekt.

Welke methoden gebruikt De WereldSter voor sociaal-emotioneel leren?

Basisschool De WereldSter hanteert de Kanjer trainingen als primaire methode voor sociaal-emotioneel leren. Deze aanpak is effectief in het bevorderen van positief gedrag en sociale vaardigheden bij onze leerlingen.

Welke registratievormen worden ingezet voor sociale opbrengsten?

Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt Basisschool De WereldSter gebruik van het registratiesysteem Kanvas.

Inspectierapport Basisschool De WereldSter: Kwaliteit en Ontwikkeling in Basisonderwijs

Basisschool De WereldSter streeft naar hoogwaardig basisonderwijs, waarbij de ontwikkeling van elke leerling centraal staat. Wij investeren continu in onze leerlingen en ons toegewijde team, met een sterke focus op een positieve kwaliteitscultuur. Binnen ons team stimuleren we reflectie, het geven en ontvangen van feedback, en een proactieve houding gericht op groei en kansen. Hoewel perfectie onbereikbaar is, richten we ons op excellente prestaties en het maximaliseren van de leerervaring. Onze kinderen verdienen niets minder dan fantastisch onderwijs, en daar zetten wij ons elke dag met passie voor in.

Resultaten | Basisschool De WereldSter in Meerssen | [2025] Schoolregister