Basisschool Basisschool de Lindegaerd in Meerssen

Het team van Basisschool de Lindegaerd in Meerssen

Current section: team
Pastoor Geelenplein 2
6231 Meerssen

Zie hier hoe het team van Basisschool de Lindegaerd is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool de Lindegaerd. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool de Lindegaerd bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool de Lindegaerd bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool de Lindegaerd zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool de Lindegaerd. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (30%)
25-35 jaar (10%)
35-45 jaar (30%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (10%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool de Lindegaerd werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool de Lindegaerd gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Invulling van Personeelsvervanging op Basisschool de Lindegaerd

Op Basisschool de Lindegaerd verzekeren we hoogwaardig onderwijs door een doordacht en effectief vervangingsbeleid. Dit beleid is geworteld in ons principe van goed werkgeverschap, wat betekent dat we streven naar optimale werkomstandigheden voor onze medewerkers en ons houden aan alle cao-afspraken. Tegelijkertijd hanteren we bedrijfseconomische principes om de middelen van de school efficiënt en doelmatig in te zetten. Onze aanpak voor personeelsvervanging omvat diverse strategische opties om continuïteit en kwaliteit te waarborgen. Dit varieert van het flexibel inzetten van ons eigen team, zoals het laten inhalen van taken door de afwezige medewerker of het overnemen door collega's, tot het inzetten van onze flexibele schil en externe professionals. We maken gebruik van een breed scala aan mogelijkheden, waaronder het inzetten van vaste medewerkers, het tijdelijk uitbreiden van aanstellingen, en het werven van tijdelijk personeel voor specifieke situaties of langdurige afwezigheid. Ook onze onderwijsondersteuners spelen een cruciale rol, werkend volgens het '1 dag - 1 lesniveau' plan. In uitzonderlijke gevallen, zoals bij personeelstekorten of onvoorziene omstandigheden, kunnen noodmaatregelen nodig zijn. Hierbij valt te denken aan het tijdelijk samenvoegen van groepen of het informeren van ouders over aangepaste lesroosters. Deze maatregelen worden altijd met zorg toegepast, waarbij we streven naar een evenredige spreiding van de belasting en de belangen van kleuters beschermen. Bij het toepassen van noodmaatregelen volgen we strikte richtlijnen. Een klas wordt nooit onevenredig belast; noodmaatregelen worden verspreid over de school. Kleuters worden in principe niet overgeplaatst naar hogere jaargroepen. Elke groep heeft een noodplan voor één dag paraat, en ouders worden, indien mogelijk, minstens twee dagen van tevoren geïnformeerd over schoolbrede onderwijsaanpassingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In de middaguren werken wij tijdens 2 middagen met belevend zaakvakkenonderwijs. Dit gebeurt groepsdoorbekend, waarbij kinderen op hun niveau werken aan de leerstof en de benodigde vaardigheden. De kinderen zijn actief en beleven de kennis. Hierdoor beklijft deze goed. We werken aan leesbegrip in combinatie met thema gerelateerde kennis. Dit doen we volgens de aanpak van Door Lezen de Wereld Ontmoeten: rijke teksten, woordenschataanbod, veel samen lezen over een thema en hierover verwerkingsopdrachten maken die de kinderen aanspreken.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning op Basisschool de Lindegaerd

6

Taal en Rekenen: Versterk Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Logopedist
Leescoördinator
Ergotherapeut
Motorisch Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider coördineert de ondersteuning en zorgt voor een naadloze afstemming tussen specialisten, leerkrachten en individuele lesplannen. We werken nauw samen met deskundigen zoals logopedisten, taalspecialisten en leesspecialisten om een compleet en effectief onderwijsaanbod te garanderen. Deze samenwerkingen leiden tot merkbaar betere resultaten op het gebied van spelling, technisch lezen en rekenvaardigheid. Voor het komende schooljaar breiden we onze expertise uit met gespecialiseerde rekenondersteuning en verdere teamtraining. Hiermee streven we ernaar om de prestaties op zowel taal- als rekengebied gelijkwaardig te ontwikkelen en te continueren.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Ergotherapeut

Toelichting van de school:

Ons team beschikt over diverse gekwalificeerde specialisten die de sociaal-emotionele groei van elk kind nauwlettend volgen. Deze expertise zorgt voor een consistente, positieve benadering van sociaal-emotionele ontwikkeling, waarbij respect, veiligheid en verantwoordelijkheid centraal staan. We creëren een warme en veilige leeromgeving, iets wat ook externen opvalt en waar we trots op zijn. Door deze gerichte aanpak leggen we een sterke basis voor het welzijn en de academische vooruitgang van onze leerlingen.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Executieve Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Ergotherapeut

Toelichting van de school:

Binnen onze school zijn meerdere specialisten actief die zich richten op de executieve vaardigheden van onze leerlingen. Zij delen kennis en waarborgen de kwaliteit van ons onderwijs. Door gerichte scholing op het gebied van executieve functies, vergroten we het inzicht in 'leren-leren', het maken van keuzes en het effectief uitvoeren van taken. Dit stelt kinderen in staat zichzelf beter te begrijpen en hun leerproces te optimaliseren. Leerkrachten krijgen hierdoor waardevolle handvatten om leerlingen optimaal te begeleiden. Bovendien verbeteren we de communicatie met ouders over deze belangrijke ontwikkelingsgebieden, wat leidt tot een collectieve verbetering van onze aanpak.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Ergotherapeut
Vakdocent Bewegingsonderwijs
Motorisch Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Onze ergotherapeut wordt ingeschakeld via de intern begeleider, terwijl onze vakdocent zorgt voor een inspirerend bewegingsonderwijs in de gymzaal. Daarnaast zetten we een motorisch remedial teacher in voor gerichte ondersteuning in kleine groepen, zodat kinderen die extra hulp nodig hebben, zich optimaal kunnen ontwikkelen. Bij specifieke behoeften maken we gebruik van onze samenwerking met lokale fysiotherapeuten. Deze extra aandacht voor beweging resulteert in gemotiveerdere leerlingen die met plezier deelnemen aan lessen en activiteiten. We zien dat kinderen actief zijn tijdens pauzes, wat bijdraagt aan een gezonde levensstijl en hun algehele welzijn.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Geen Gevestigde Specialist

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Momenteel is er geen gediplomeerde specialist binnen onze school werkzaam die zich specifiek richt op medisch handelen en persoonlijke verzorging.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Peuterspeelzaal
Sportactiviteiten na schooltijd
Samenwerking gemeenschapshuis en voetbalveld
BSO

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij Basisschool de Lindegaerd

Hoe Wij Uw Kind Begeleiden

Basisschool de Lindegaerd biedt regulier basisonderwijs voor alle leerlingen die floreren binnen het standaard lesprogramma. We erkennen dat elk kind unieke onderwijsbehoeften kan hebben. Daarom zetten we ons in om deze behoeften zorgvuldig te identificeren en te beoordelen hoe ons onderwijs hier optimaal op kan aansluiten. Onze school verwelkomt principes van inclusief onderwijs, waarbij we streven naar een passende plek voor elk kind, mits er wederzijds vertrouwen is tussen school en ouders. We richten ons op zowel leer- als gedragsuitdagingen. Ons toegewijde team van specialisten, waaronder experts op het gebied van gedrag, leren, meer- en hoogbegaafdheid, werkt nauw samen met kwaliteitscoördinatoren. Zij focussen op executieve functies en de ontwikkeling van jonge kinderen. Daarnaast bieden we specifieke ondersteuning aan NT2-kinderen (Nederlands als Tweede Taal). Door middel van gerichte woordenschatuitbreiding, verbetering van leesbegrip, versterking van spreek- en luistervaardigheden en het creëren van een veilige leeromgeving, faciliteren we hun educatieve groei. Hierbij werken we samen met logopedisten voor aanvullende expertise. We streven ernaar dat elk kind zoveel mogelijk binnen de eigen groep kan blijven en meegroeit met de klas. Onze ervaringen met hybride onderwijs, waarbij op maat gemaakte instructies gevolgd kunnen worden in een andere leerjaar zonder doubleren, zijn hierbij zeer positief. Uitzonderlijke situaties kunnen echter een doublure noodzakelijk maken. U wordt hierover tijdig geïnformeerd en de school beslist hierover conform de richtlijnen van de overheid. Soms is versnelling mogelijk, waarbij een kind een klas overslaat of twee leerjaren gecombineerd volgt. Ons beleid hiervoor, ontwikkeld met onze specialist meer- en hoogbegaafdheid, is opvraagbaar bij de directie of intern begeleider. Er kunnen situaties ontstaan waarin de grenzen van onze zorgcapaciteit bereikt worden. Dit kan het geval zijn bij verstoring van rust en veiligheid, een onevenwichtige balans tussen zorg en onderwijs, significante belemmering van het leerproces van andere leerlingen, of wanneer de leerbaarheid van kinderen sterk afwijkt. Hoewel we streven naar optimale begeleiding voor iedereen, zijn er specifieke situaties waarin wij deze intensiteit niet kunnen bieden. Denk hierbij aan kinderen die gewetenloos of extreem agressief gedrag vertonen, medische handelingen die niet door school uitgevoerd kunnen worden, noodzaak voor structurele 1-op-1 begeleiding, of complexe co-morbiditeit. Ons uitgebreide schoolondersteuningsprofiel vindt u op: https://www.bslindegaerd.nl/ Toekomstplannen voor Verrijkend Onderwijs We introduceren een 'kangoeroe-groep' voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, geleid door onze specialist. Dit biedt een op maat gemaakt programma met focus op mindset, de leerkuil en reflectieve vaardigheden. Deze groep versterkt het gevoel van gehoord en gezien worden, stimuleert schoolplezier en actieve deelname. Deelnemers volgen elke dinsdag ongeveer 1,5 uur gespecialiseerd aanbod in een kleine groep, buiten hun eigen klas. Op andere dagen ontvangen zij afgestemd aanbod binnen de klas, samengesteld door de specialist. Daarnaast optimaliseren we ons blokuur om de ondersteuning voor leerlingen op niveau 3 en 4 te verbeteren en te verbreden. Dit plan is in te zien via de genoemde link op pagina 13. Het verbetert ons aanbod voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Vanaf schooljaar 2022-2023 zetten we vol in op talentontwikkeling. Elke week is er een middag gereserveerd voor diverse talenten zoals sport, dans, muziek, techniek en kunst. Hierbij houden we ook rekening met de cognitieve capaciteiten van de kinderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitszorgsysteem en Schoolplan van De Lindegaerd

Welke Ontwikkeldoelen Bevat Ons Schoolplan?

Bij Basisschool De Lindegaerd hanteren we de 11 werkprocessen van Innovo, waarop we actief sturen. Dit proces volgt een Plan-Do-Check-Act cyclus. Met een intern borgingssysteem zorgen we ervoor dat afspraken actueel blijven, terwijl we resultaten en processen evalueren voor toekomstige verbeteringen. We nemen actief deel aan interne audits, waarbij collega's onder begeleiding ons onderwijs observeren. Deze dialoog helpt ons om blinde vlekken te ontdekken en succesfactoren te identificeren. We geloven in gefocust onderwijs, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en solide informatie, in plaats van elke vernieuwing blindelings te volgen. Ons doel is om kinderen een sterke basis mee te geven, bestaande uit kennis en vaardigheden, essentieel voor succes in het vervolgonderwijs en als wereldburger. Voor het schoolplan 2019-2023 hebben we drie kernontwikkelingen vastgesteld: Didactisch coachen, VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie) voor kleuters, en het project Maat-Werk(t). Ons volledige schoolplan is te vinden op [https://www.bslindegaerd.nl/](https://www.bslindegaerd.nl/). Het nieuwe plan wordt medio mei 2024 verwacht. Jaarlijkse evaluaties van behaalde resultaten worden ook op onze website gepubliceerd.

Hoe Realiseert Onze School Haar Educatieve Doelen?

De doelen voor het schooljaar zijn vastgelegd in projectvorm binnen ons schooljaarplan. U kunt gedetailleerde informatie over onze specifieke doelen en hoe we deze monitoren vinden in ons schooljaarplan.

Optimale Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij Basisschool de Lindegaerd

Toelichting van de school

Basisschool de Lindegaerd in Meerssen biedt een naadloze doorgaande lijn voor kinderen van 2 tot 6 jaar. Sinds 1 augustus 2022 opereren we als een speelleerschool, een unieke samenwerking tussen kinderopvang, peuteropvang en basisonderwijs. Dit initiatief is gericht op de optimale ontwikkeling van welbevinden, betrokkenheid en leren voor onze jongste leerlingen. Onze speelleerschool stimuleert een soepele overgang van peuter naar kleuter. Door de intensieve thematische aanpak, waarbij spelen, ontdekken en samen op pad centraal staan, creëren we een veilige en vertrouwde omgeving zonder abrupte overgangen. We erkennen dat elk kind zich anders ontwikkelt. Daarom bieden we, in overleg met ouders en peuterspeelleidsters, de flexibiliteit om kinderen eerder te laten starten op de basisschool wanneer hun ontwikkeling dit toelaat. Dit alles met als doel een sterke basis te leggen voor hun verdere schoolcarrière.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Basisschool de Lindegaerd voor peuters en kleuters?

Basisschool de Lindegaerd biedt een rijk en stimulerend programma voor jonge kinderen. Dit omvat een geïntegreerde aanpak met kinderopvang en peuteropvang, gericht op een soepele start en optimale ontwikkeling. Door middel van thematisch spelonderwijs en een focus op de individuele ontwikkeling van elk kind, zorgen we voor een uitstekende voorbereiding op het basisonderwijs. Dit alles vindt plaats binnen een warme en veilige omgeving die exploratie en groei bevordert.

Basisschool de Lindegaerd biedt een rijk en stimulerend programma voor jonge kinderen. Dit omvat een geïntegreerde aanpak met kinderopvang en peuteropvang, gericht op een soepele start en optimale ontwikkeling. Door middel van thematisch spelonderwijs en een focus op de individuele ontwikkeling van elk kind, zorgen we voor een uitstekende voorbereiding op het basisonderwijs. Dit alles vindt plaats binnen een warme en veilige omgeving die exploratie en groei bevordert.

Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Kinderopvangdiensten voor een brede ondersteuning

Met welke organisaties werkt Basisschool de Lindegaerd samen voor het jonge-kindprogramma?

Om een complete en hoogwaardige dienstverlening te garanderen, werkt Basisschool de Lindegaerd nauw samen met diverse partners. Deze samenwerkingen, waaronder met Olleke Bolleke en MIK BSO de Lindegaerd, zorgen voor een geïntegreerde aanpak die de ontwikkeling van uw kind van 2 tot 6 jaar optimaal ondersteunt.

Om een complete en hoogwaardige dienstverlening te garanderen, werkt Basisschool de Lindegaerd nauw samen met diverse partners. Deze samenwerkingen, waaronder met Olleke Bolleke en MIK BSO de Lindegaerd, zorgen voor een geïntegreerde aanpak die de ontwikkeling van uw kind van 2 tot 6 jaar optimaal ondersteunt.

MIK BSO de Lindegaerd voor naschoolse opvang en activiteiten
Team | Basisschool de Lindegaerd in Meerssen | [2025] Schoolregister