Basisschool Basisschool de Lindegaerd in Meerssen

De resultaten van Basisschool de Lindegaerd in Meerssen

Current section: resultaten
Pastoor Geelenplein 2
6231 Meerssen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool de Lindegaerd, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool de Lindegaerd bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool de Lindegaerd bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Succes op het Fundamenteel Niveau: Kernvaardigheden voor Toekomstig Succes

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Dit cruciale niveau wordt getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau bereiken. Deze 85% fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling voorschoolse periode

Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hogere academische doelen te bereiken. Ons doel is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen in groep acht dit ambitieuze streefniveau te laten behalen. De inspectie stelt voor elke basisschool individueel een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Dit percentage is afgestemd op de unieke leerlingpopulatie van de school en dient als maatstaf voor onze onderwijsprestaties.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool de Lindegaerd?

Bij Basisschool de Lindegaerd volgen we een zorgvuldig proces om het juiste schooladvies voor uw kind te bepalen. Dit proces begint al in groep 6, waar we op verzoek van ouders een eerste indicatie geven. Deze indicatie is gebaseerd op een holistische benadering, waarbij we kijken naar de observaties van onze ervaren leerkrachten, de sociaal-emotionele ontwikkeling en de werkhouding van uw kind. Tevens wegen we de resultaten van methodetoetsen en CITO-toetsen mee om een compleet beeld te krijgen. In groep 7 ontvangen de leerlingen een voorlopig advies aan het einde van het schooljaar, samen met hun rapport. Dit advies wordt verder onderbouwd met de resultaten van methodetoetsen, CITO-toetsen en de ADIT-test. De ADIT is een onafhankelijke, adaptieve intelligentietest die helpt om het niveau van uw kind nauwkeurig in kaart te brengen, zodat we het advies kunnen optimaliseren. Het uiteindelijke advies wordt in januari van groep 8 definitief. De doorstroomtoets in februari kan het advies nog positief beïnvloeden en verhogen, maar niet verlagen. De resultaten van deze toets dienen tevens als argumentatie voor het definitieve advies. Kinderen kiezen hun middelbare school in groep 8 na het bezoeken van informatie dagen, open avonden en meeloopdagen. Dit stelt hen in staat een weloverwogen keuze te maken voor hun verdere educatieve pad.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Actief Burgerschap op Basisschool de Lindegaerd

Op Basisschool de Lindegaerd hechten we enorm veel waarde aan een positieve en ondersteunende schoolomgeving waar elke leerling zich thuis voelt. Met circa 100 leerlingen kennen we elkaar goed, wat bijdraagt aan een hechte gemeenschap. Onze schoolbrede aanpak, SchoolWide Positive Behavior Support (SWPBS), vormt de basis voor een omgeving waarin positief gedrag wordt gestimuleerd en beloond. Deze aanpak, die focust op het versterken van het goede in kinderen, helpt negatief gedrag te verminderen en zorgt voor een veilige leeromgeving. Meer informatie over SWPBS vindt u op www.swpbs.nl/ouders. Onze gedragsspecialist coacht leerkrachten en leerlingen, en zorgt voor een optimale balans en welzijn binnen de school. Daarnaast integreren we sociaal-emotioneel leren met de Kwink methode. Kwink biedt waardevolle inhoud voor lessen, stimuleert gesprekken en helpt ons om proactief in te spelen op de behoeften van onze leerlingen. Deze methode, ontwikkeld door vooraanstaande pedagogen, leert kinderen om te gaan met hun eigen emoties en die van anderen, en verbindt hen met de wereld om hen heen. Actief burgerschap en sociale cohesie zijn integraal onderdeel van ons onderwijs. We streven ernaar leerlingen de kerndoelen voor burgerschap bij te brengen, zoals kennis van de staatsinrichting, grondrechten en de rol van de burger. We leggen nadruk op basiswaarden als vrijheid, gelijkwaardigheid, solidariteit, respect en verantwoordelijkheid. De Inspectie van het Onderwijs benadrukt het belang van sociale ontwikkeling voor de levensloop van leerlingen. Goede sociale vaardigheden bevorderen niet alleen het leerproces, maar ook toekomstige kansen op de arbeidsmarkt en een succesvolle deelname aan onze democratische samenleving. Wij zien het bevorderen van actief burgerschap als een essentiële pedagogische opdracht.

Respect voor elkaar

Een veilige en stimulerende leeromgeving

Verantwoordelijkheid nemen

Hoe bevordert Basisschool de Lindegaerd de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Basisschool de Lindegaerd hanteert een proactieve aanpak voor sociale ontwikkeling, met SchoolWide Positive Behavior Support (SWPBS) als kern. Deze methode richt zich op het stimuleren van positief gedrag door middel van duidelijke gedragsverwachtingen, structurele bekrachtiging van goed gedrag en effectieve interventies bij ongewenst gedrag. SWPBS draagt bij aan een veilige leeromgeving waarin leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen en presteren. Daarnaast maken we gebruik van de Kwink methode voor sociaal-emotioneel leren, wat zorgt voor gestructureerde lessen en waardevolle gesprekken over emoties en sociale interactie. We versterken dit met elementen uit de KiVa-aanpak, zoals de KiVa-vragenlijst voor diagnostiek en KiVa-maatjes voor spelbegeleiding op het schoolplein, om een positieve en inclusieve sfeer te waarborgen.

Welke instrumenten gebruikt de school om sociale opbrengsten te meten?

Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt Basisschool de Lindegaerd gebruik van diverse registratievormen: * **Viseon:** Een systeem voor het registreren en monitoren van leerlinggegevens, inclusief sociale ontwikkeling. * **KiVa vragenlijst:** Een diagnostisch instrument dat inzicht geeft in de sociale dynamiek binnen de groepen en het welzijn van individuele leerlingen. * **Parnassys - Kindbegrip:** Een platform dat helpt bij het vastleggen en bespreken van de ontwikkeling van kinderen, met aandacht voor zowel cognitieve als sociaal-emotionele aspecten.

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op deze school?

Basisschool de Lindegaerd zet twee bewezen methodes in voor sociaal-emotioneel leren: * **KiVa:** Deze methode biedt een gestructureerde aanpak voor het bevorderen van sociale vaardigheden, pestpreventie en het creëren van een positief pedagogisch klimaat. * **School Wide Positive Behavior Support (SWPBS):** Deze aanpak richt zich op het creëren van een positieve en voorspelbare omgeving waarin pro-sociaal gedrag wordt aangemoedigd en beloond, wat leidt tot een afname van ongewenst gedrag en een verbetering van het algehele schoolklimaat.

Inspectierapport Basisschool de Lindegaerd: Kwaliteit en Excellentie

Basisschool de Lindegaerd werd in 2018 positief beoordeeld door de onderwijsinspectie, een erkenning waar we bijzonder trots op zijn. In 2019 ontvingen we voor de vijfde keer op rij het predicaat 'excellente basisschool', een titel die we tot en met 2021 mochten voeren. Ons excellentieprofiel was gericht op het aanbod, de werkwijze en de resultaten van begrijpend lezen. Hierbij maakten we gebruik van executieve functies binnen een veilige leeromgeving. Momenteel streven we naar excellentie over de gehele linie van ons onderwijs. Het predicaat is niet opnieuw aangevraagd omdat dit slechts een specifiek onderdeel van ons brede onderwijsaanbod betrof. We zetten nu vol in op verdieping van de onderwijskwaliteit, kwaliteitszorg en de inhoud van alle vakken, om zo op alle fronten excellentie te bereiken. In 2022 heeft de inspectie een breed onderzoek uitgevoerd naar ons schoolbestuur. Hierbij is ook onze school grondig geëvalueerd. Er werden geen bijzonderheden geconstateerd, waardoor onze huidige beoordeling nog steeds als goed wordt beschouwd.