Basisschool Witheim in Mechelen

Het team van Basisschool Witheim in Mechelen

Current section: team
Hilleshagerweg 32
6281 Mechelen

Zie hier hoe het team van Basisschool Witheim is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Witheim. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Witheim bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Witheim bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Witheim zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Witheim. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.7%)
25-35 jaar (15.4%)
35-45 jaar (38.5%)
45-55 jaar (23.1%)
55-65 jaar (15.4%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Witheim werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (57.1%)
Direct ondersteunend personeel (35.7%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Witheim gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsplanning en Vervanging op Basisschool Witheim

Het waarborgen van continuïteit in het onderwijs is cruciaal, zeker in de uitdagende regio Zuid-Limburg. Op Basisschool Witheim zetten we ons dagelijks in om kwalitatief hoogstaand onderwijs te bieden, zelfs bij uitval van leerkrachten. Voor zwangerschaps- en bevallingsverlof hanteren we een proactieve aanpak. We benaderen regelmatig ervaren, gepensioneerde collega's om ons team te versterken. Dit zorgt voor een stabiele en deskundige invulling tijdens deze periodes. Kortdurend ziekteverlof wordt efficiënt opgevangen door onze flexibele schil van 0,4 FTE en een team van 2,0 FTE ondersteunend personeel. Daarnaast vragen we onze parttime leerkrachten om waar mogelijk bij te springen, wat de continuïteit van de dagelijkse lessen waarborgt. Basisschool Witheim is onderdeel van het cluster Heuvelland. Dit cluster omvat scholen zoals De Triangel en Bernardus in Gulpen, Klavertje Vier in Eys, A Hermkes in Epen, Op de Top in Vijlen, De Kleine Wereld in Vaals en uiteraard Basisschool Witheim in Mechelen. Vanaf het nieuwe schooljaar breiden we dit netwerk uit met BS Valkenburg, BS Heilig Hart (Sibbe), Ondersteboven (Moorveld), De Triangel (Ulestraten), Lindegaerd (Rothem), BS Franciscus (Bunde) en De Wereldster (Meerssen). Deze samenwerking versterkt onze positie en de kwaliteit van het onderwijs in de hele regio.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Invulling onderwijstijd

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam voor Uw Kind

6

Taal en Rekenen: Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexie Expert
Intern Begeleider
Rekenen Specialist
Hoogbegaafdheid Specialist
Taal Specialist
Gedrag Specialist

Toelichting van de school:

Ons toegewijde team van specialisten werkt nauw samen om elke leerling optimale ondersteuning te bieden. Bij specifieke uitdagingen kunnen wij rekenen op de expertise van onze verbonden Clusterverbinders Passend Onderwijs (CPO-ers) voor aanvullende kennis en begeleiding. Deze samenwerking garandeert een breed scala aan expertise voor de ontwikkeling van uw kind.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Positieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedrag Specialist
Intern Begeleider
Hoogbegaafdheid Specialist
CPO-ers binnen het Cluster

Toelichting van de school:

Wij investeren in de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen met gespecialiseerde begeleiding. Onze Intern Begeleider, Gedrag Specialist en Hoogbegaafdheid Specialist vormen een sterk team. Zij werken proactief aan de onderwijskwaliteit en de algehele ontwikkeling van elk kind. De Intern Begeleider kan indien nodig de CPO-ers inschakelen voor extra ondersteuning. Onze school hanteert de effectieve Kanjer-methode, waarbij het gehele team is getraind met de a-licentie voor optimale resultaten.

4

Gedrag en Werkhouding: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedrag Specialist
Intern Begeleider
Hoogbegaafdheid Specialist
CPO-ers binnen het Cluster

Toelichting van de school:

Voor een optimale leeromgeving bieden wij gespecialiseerde hulp bij gedrag en werkhouding. Onze Intern Begeleider werkt nauw samen met de Gedrag Specialist. Zij kunnen tevens de expertise van de CPO-ers binnen het cluster inschakelen om de beste aanpak te garanderen. Dit zorgt voor een gestructureerde en effectieve taakaanpak. Onze specialisten zijn toegewijd aan het bevorderen van positieve werk- en leergedrag bij alle leerlingen.

1

Motorische Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Basisschool Witheim hecht veel waarde aan de motorische ontwikkeling van elk kind. Daarom bieden wij gespecialiseerde begeleiding door een ervaren vakdocent bewegingsonderwijs. Jaarlijks vindt er een motorische screening plaats, in samenwerking met het gemeentelijke sportakkoord. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, ontvangen deze van onze toegewijde specialist. Wij stimuleren een actieve levensstijl en zorgen ervoor dat alle kinderen de kans krijgen hun motorische vaardigheden te ontwikkelen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Basisschool Witheim bieden we geen specifieke medische zorg of persoonlijke verzorging door schoolpersoneel. Voor deze behoeften verwijzen wij graag naar externe gespecialiseerde instanties.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Gymlokaal
werkpleinen, passend bij de leeftijd

Ontdek de Ondersteuningsmogelijkheden op Basisschool Witheim

Gedetailleerde Uitleg over Passend Onderwijs

Basisschool Witheim, met 161 leerlingen verdeeld over 6 combinatiegroepen in 3 units, zet vol in op gepersonaliseerde aandacht voor elke leerling. We brengen de onderwijsbehoeften zorgvuldig in kaart om een gedifferentieerde aanpak te bieden, aangevuld met specifieke ondersteuning waar nodig, met constante aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Onze school beschikt over een ruim werkplein en een stilteklaslokaal. Hier kunnen leerlingen zelfstandig werken aan hun weektaken, wat bijdraagt aan hun zelfstandigheid en het ontwikkelen van executieve vaardigheden. Dit stelt ons in staat om optimaal in te spelen op de individuele leerbehoeften van elk kind, zodat iedereen zich optimaal kan ontwikkelen. Het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) van Basisschool Witheim is uitgebreid te vinden op onze schoolwebsite: [www.witheim.nl](http://www.witheim.nl). Hierin leest u meer over onze specifieke aanpak en de ondersteuningsniveaus die wij hanteren. Wij werken nauw samen binnen een cluster van scholen in Zuid-Limburg om expertise te delen. Dit samenwerkingsverband, Passend Primair Onderwijs Zuid-Limburg, zorgt ervoor dat alle leerlingen, waar mogelijk thuisnabij en inclusief, een passende onderwijsplek krijgen. Het biedt een dekkend aanbod van ondersteuning. Binnen het samenwerkingsverband zijn gespecialiseerde experts beschikbaar voor alle scholen, waaronder voor de regio Maastricht-Heuvelland waar Mechelen onder valt. Dit biedt toegang tot een breed scala aan kennis en expertise, wat ten goede komt aan onze leerlingen. Het samenwerkingsverband heeft een Ouder- en Jeugdsteunpunt (OJS) ingericht voor informatie en ondersteuning. Dit steunpunt is bereikbaar via de website van het samenwerkingsverband. Vanaf 2025 wordt de Wet versterking positie ouders en leerlingen van kracht, met o.a. een verplicht OJS en het opnemen van het ondersteuningsaanbod in de schoolgids. Ons ondersteuningsaanbod omvat vijf niveaus: onderwijs in de groep (niveau 1), ondersteuning in de groep (niveau 2), ondersteuning door interne deskundigen (niveau 3), ondersteuning met externe specialisten (niveau 4) en extra ondersteuning in het speciaal (basis)onderwijs (niveau 5). Basisscholen bieden minimaal de eerste vier niveaus, zelfstandig of met netwerkpartners. Bij een verschil van inzicht over de ondersteuning in niveau 1 t/m 4 kan het samenwerkingsverband onafhankelijk advies geven. Voor niveau 5, extra ondersteuning in het speciaal (basis)onderwijs, is een toelaatbaarheidsverklaring van het samenwerkingsverband vereist. Gemeentelijke ondersteuning, zoals jeugdhulp en schoolmaatschappelijk werk, wordt ingezet als aanvulling op de onderwijsondersteuning, conform de Jeugdwet. Ook zorgondersteuning vanuit de Wet Langdurige Zorg of Zorgverzekeringswet wordt in overleg met ouders tijdens schooltijd ingezet. Indien een leerling specifieke ondersteuning nodig heeft die de school niet volledig kan bieden, organiseren we een 'knooppunt'. Hierin werken kernpartners zoals ouders, school, jeugdarts, schoolmaatschappelijk werk en leerplicht samen om de beste oplossing te vinden. Ouders melden hun kind schriftelijk aan, minimaal 10 weken voor de gewenste startdatum. De school beoordeelt binnen zes weken of plaatsing mogelijk is, met een mogelijke verlenging van vier weken. Bij niet-plaatsing zoekt de school of het schoolbestuur actief naar een passende plek elders, in overleg met ouders en rekening houdend met de mogelijkheden van het kind. Bij de overstap naar een andere school zorgen de betrokken scholen voor een soepele informatieoverdracht en een goede begeleiding van de leerling en ouders. Dit gebeurt altijd in lijn met de afspraken binnen het samenwerkingsverband. Meer informatie over de samenwerkingsverbanden in Zuid-Limburg, inclusief het Samenwerkingsverband Maastricht-Heuvelland (contactgegevens: Nieuw Eyckholt 282, 6419 DJ Heerlen, Tel: 085-4881280, E-mail: info@swvzlpo.nl), is te vinden op [www.passendonderwijszuid.nl](http://www.passendonderwijszuid.nl). We werken actief aan het versterken van taalontwikkeling door regionale initiatieven, zoals 'Bieb op School', en door een rijke leeromgeving te creëren. Dit omvat een doorgaande lijn tussen voorschoolse educatie en basisonderwijs, met betrokkenheid van ouders en experts. Onze ambitie is verder uitgewerkt in ons school- en kwaliteitsbeleid, te vinden op [www.witheim.nl](http://www.witheim.nl).

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en het Strategische Schoolplan van Basisschool Witheim

Welke Strategische Doelen Bevat Ons Schoolplan voor de Komende Jaren?

Ons ambitieuze schoolplan richt zich de komende vier jaar op drie kernthema's. Voor het schooljaar 2025-2026 hebben we specifieke, meetbare doelen geformuleerd binnen deze thema's. Een gedetailleerd overzicht vindt u in de bijlage of op onze schoolwebsite. Thema 1: Verbeteren van Leerresultaten door Effectief Onderwijs. We leggen de nadruk op formatief handelen, met specifieke aandacht voor taal- en leesonderwijs. Het borgen van de kwaliteit en een doorlopende lijn in het leesonderwijs voor alle groepen, inclusief de jongste kleuters, staat centraal. Ook investeren we in de professionele ontwikkeling van ons team op het gebied van formatief handelen. Thema 2: Leren in een Veilige en Stimulerende Omgeving. We bereiden onze leerlingen voor op hun rol als actieve burgers in de hedendaagse en toekomstige samenleving. Dit omvat een integrale visie op sociaal-emotionele ontwikkeling, de implementatie van digitale geletterdheid en een sterke focus op schoolnormen en burgerschap. Daarnaast ontwikkelen we een visie op wereldoriëntatie en geïntegreerde lesmethodieken. Thema 3: Leven Lang Leren: Samenwerken en Gedeeld Leiderschap. Ons team werkt continu aan gezamenlijke ontwikkeling en gedeelde verantwoordelijkheid. De focus ligt op samenwerken en leren vanuit vakinhoudelijke expertise. We implementeren collegiale consultatie met behulp van duidelijke kijkwijzers om onze onderwijskwaliteit te verhogen.

Hoe Zorgt Basisschool Witheim Voor het Behalen van Haar Educatieve Doelen?

De realisatie van onze schoolplan-doelen wordt continu gemonitord door een systematische analyse van leerresultaten, observaties in de klas en gesprekken met leerlingen. Stuurgroepen evalueren en sturen de voortgang bij, wat resulteert in een cyclisch zelfevaluatieproces. Bovendien ontvangen we waardevolle ondersteuning van externe professionals op gebieden zoals formatief handelen, digitale geletterdheid en burgerschap, wat bijdraagt aan de voortdurende verbetering van ons onderwijs.

Optimale Start: Het Jonge Kind Programma op Basisschool Witheim

Toelichting van de school

Bij Basisschool Witheim geloven we in een naadloze overgang van de peuterspeelzaal naar de basisschool. We zorgen voor een warme en persoonlijke overdracht, waarbij we nauw samenwerken met zowel ouders als pedagogisch medewerkers. Regelmatige afstemming tussen de schoolleiding en de peuterspeelzaalleiding waarborgt een consistente aanpak. Onze leerkrachten en leidsters zoeken elkaar actief op om de ontwikkeling van elk kind optimaal te ondersteunen. Ook met kinderdagverblijven in de regio faciliteren we een soepele start voor uw kind.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Basisschool Witheim voor jonge kinderen?

Basisschool Witheim biedt een rijk scala aan extra stimulerende activiteiten, specifiek ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit programma is erop gericht om de nieuwsgierigheid te prikkelen en een solide basis te leggen voor toekomstig leren. Door middel van speelse en educatieve methoden helpen we uw kind de wereld te ontdekken en belangrijke vaardigheden te ontwikkelen. Ons aanbod sluit aan bij de behoeften van elk kind, zodat ze vol vertrouwen aan hun schoolcarrière kunnen beginnen.

Basisschool Witheim biedt een rijk scala aan extra stimulerende activiteiten, specifiek ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit programma is erop gericht om de nieuwsgierigheid te prikkelen en een solide basis te leggen voor toekomstig leren. Door middel van speelse en educatieve methoden helpen we uw kind de wereld te ontdekken en belangrijke vaardigheden te ontwikkelen. Ons aanbod sluit aan bij de behoeften van elk kind, zodat ze vol vertrouwen aan hun schoolcarrière kunnen beginnen.

Ontdek ons uitgebreide aanbod voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang.

Met welke partners werkt Basisschool Witheim samen voor het jonge kind programma?

Basisschool Witheim werkt nauw samen met gerenommeerde peuteropvangorganisaties om een doorlopende leerlijn te garanderen. Deze samenwerkingen met Spelentere en Het Speelhuis zorgen voor een warme overdracht en gedeelde expertise. Door deze samenwerkingen kunnen we een consistente en ondersteunende omgeving creëren die de ontwikkeling van jonge kinderen bevordert. Wij geloven dat gezamenlijke inspanningen essentieel zijn voor het succes van elk kind.

Basisschool Witheim werkt nauw samen met gerenommeerde peuteropvangorganisaties om een doorlopende leerlijn te garanderen. Deze samenwerkingen met Spelentere en Het Speelhuis zorgen voor een warme overdracht en gedeelde expertise. Door deze samenwerkingen kunnen we een consistente en ondersteunende omgeving creëren die de ontwikkeling van jonge kinderen bevordert. Wij geloven dat gezamenlijke inspanningen essentieel zijn voor het succes van elk kind.

Team | Basisschool Witheim in Mechelen | [2025] Schoolregister