
De resultaten van Basisschool Witheim in Mechelen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Witheim, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool Witheim bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool Witheim bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Elk Kind op Basisschool Witheim
Het fundamentele niveau is essentieel voor de taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. In groep acht meten we dit met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Deze 85% is de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard voor alle basisscholen in Nederland. Op Basisschool Witheim streven we ernaar dat al onze leerlingen dit essentiële niveau bereiken. Onze focus ligt op sterke basisvaardigheden, zodat elk kind goed voorbereid is op de volgende stap in hun opleiding. Met 98.97% van onze leerlingen die het fundamentele niveau behalen, presteert Basisschool Witheim uitstekend. Dit ligt ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%, en ook boven het vergelijkingsgemiddelde van 96.37%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Optimaal Leren en Ontwikkelen bij Basisschool Witheim
Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagender doel dan het fundamentele niveau. Ons streven is om zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt per school een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Basisschool Witheim zet zich in om leerlingen te stimuleren boven het basisniveau uit te stijgen. We bieden extra ondersteuning en uitdagende leermiddelen om de ontwikkeling van elk kind te maximaliseren. Momenteel behaalt 70.26% van onze leerlingen het streefniveau, wat beter is dan het landelijke gemiddelde van 60.51%. Onze school heeft een signaleringswaarde van 48.6%, wat betekent dat we met onze resultaten de gestelde norm ruimschoots overtreffen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Witheim?
Op Basisschool Witheim in Mechelen begeleiden we leerlingen naar een succesvolle overstap naar het voortgezet onderwijs met een passend schooladvies. In het schooljaar 2024-2025 zagen de schooladviezen er als volgt uit: 5% VMBO-B/K, 14% VMBO-K/T, 18% VMBO-TL, 14% VMBO-TL/HAVO, 27% HAVO, 9% HAVO/VWO en 14% VWO. Wij geloven in een gezamenlijke aanpak voor het schooladvies. In nauwe samenwerking met ouders en de leerkrachten van groep 6, 7 en 8 bepalen we welk schooltype het beste aansluit bij de individuele talenten en leerbehoeften van uw kind. Het schooladvies is het resultaat van een doorlopend proces, waarbij we de ontwikkeling van de leerling gedurende meerdere jaren nauwlettend volgen. Het schooladviesproces bij Basisschool Witheim is transparant en start vroegtijdig. Een eerste, voorlopig advies wordt gedeeld midden in groep 7. Dit advies wordt gedurende groep 7 en 8 herhaaldelijk besproken met zowel leerling als ouders, en waar nodig bijgesteld. We identificeren samen met u mogelijke aandachtspunten en stellen een plan op om uw kind optimaal voor te bereiden. Het definitieve schooladvies wordt in maart verstrekt, na afname van de doorstroomtoets. Dit advies is gebaseerd op een brede evaluatie van acht jaar basisonderwijs. Hierbij kijken we niet alleen naar toetsresultaten (methodegebonden en onafhankelijke toetsen zoals CITO), maar ook naar sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie, zelfstandigheid en concentratie. De invoering van de Wet doorstroomtoetsen po zorgt voor een eerlijke kans voor elke leerling. De doorstroomtoets, afgenomen in februari, bepaalt mede het definitieve schooladvies. Dit stelt leerlingen in staat om zich eind maart aan te melden voor de middelbare school van hun keuze, op het niveau dat het beste bij hen past. Er is één centrale aanmeldweek, wat gelijke kansen garandeert. Het traject verloopt als volgt: scholen kiezen een doorstroomtoets tussen 1 oktober en 15 november. Leerlingen ontvangen het voorlopig advies tussen 10 en 31 januari. De doorstroomtoets vindt plaats tussen 27 januari en 16 februari. Uiterlijk 15 maart zijn de resultaten bekend, waarna het definitieve advies op uiterlijk 24 maart volgt. De aanmelding bij de middelbare school is tussen 25 en 31 maart, met het definitieve advies. Toelatingsbeslissingen ontvangt u uiterlijk 12 mei. Indien de doorstroomtoets een hoger advies oplevert dan het voorlopige schooladvies, wordt het definitieve advies verhoogd, tenzij dit aantoonbaar niet in het belang van de leerling is. Ouders die het niet eens zijn met het schooladvies of de onderbouwing, worden aangemoedigd om het gesprek aan te gaan met school. Mocht een oplossing uitblijven, dan kan een klacht worden ingediend bij het schoolbestuur, dat zich laat adviseren door een onafhankelijke klachtencommissie. Meer informatie over de wetgeving vindt u via po-vo schooladvies.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkel een Sterke Sociale Basis op Basisschool Witheim
Bij Basisschool Witheim streven we naar een omgeving waar elke leerling zich veilig, gewaardeerd en uitgedaagd voelt. We geloven dat een positieve schoolcultuur de sleutel is tot succeservaringen. Rust, structuur, vertrouwen en regelmaat vormen de basis van ons pedagogisch klimaat, aangevuld met uitdagende leeractiviteiten. Sinds dit schooljaar integreren we de Kanjertraining als een essentieel onderdeel van ons onderwijs, gericht op het versterken van sociale vaardigheden en zelfvertrouwen bij al onze leerlingen.
Een veilige leeromgeving voor iedereen
Respect voor elkaar en de omgeving
Groeien in verantwoordelijkheid
Hoe bevordert Basisschool Witheim de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze aanpak voor sociale ontwikkeling is geworteld in de Kanjertraining, een bewezen methode die leerlingen helpt hun eigen gedrag en de impact daarvan op anderen te begrijpen. Door interactieve feedbacksessies, oefeningen die vertrouwen opbouwen en rollenspellen, ontwikkelen leerlingen essentiële sociale vaardigheden en leren ze sociale situaties beter te interpreteren. We hechten veel waarde aan een veilige leeromgeving. Dit monitoren we jaarlijks met Vensters PO, waaruit blijkt dat onze leerlingen de school beoordelen met een uitstekende 8,0 op het gebied van veiligheid. In schooljaar 2022-2023 hebben we een specifieke visie ontwikkeld voor seksualiteit en relaties, met nadruk op het respecteren van persoonlijke grenzen. Voor het schooljaar 2023-2024 hebben we de VeiligWijs-methode geïmplementeerd, die de Kanjertraining aanvult. Burgerschap en sociale cohesie zijn geïntegreerd in ons curriculum, met name binnen het leergebied 'Oriëntatie op jezelf en de wereld'. Hier leren leerlingen over zichzelf, interpersoonlijke relaties, probleemoplossing en het vinden van zingeving. We stimuleren gelijkwaardigheid en respect voor diverse achtergronden, essentieel voor het samenleven in onze maatschappij. Actief burgerschap wordt niet alleen onderwezen, maar ook actief beleefd, zodat leerlingen de kern ervan doorgronden.
Welke systemen gebruikt Basisschool Witheim voor het registreren van sociale vooruitgang?
Basisschool Witheim maakt gebruik van de volgende registratiesystemen om de sociale vooruitgang van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen:
- Kanvas
- Onderbouwd
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool Witheim?
Om het sociaal-emotioneel leren te stimuleren, hanteert Basisschool Witheim de volgende effectieve methoden:
- Kanjertrainingen
- Veilig Wijs
Inspectierapport Basisschool Witheim: Kwaliteit en Toekomst
De Inspectie van het Onderwijs heeft in maart 2020 een grondig bezoek gebracht aan Basisschool Witheim. Tijdens deze visitatie is onze school beloond met een basisarrangement, wat getuigt van een solide educatieve basis. Dit positieve oordeel bevestigt dat er geen significante tekortkomingen zijn geconstateerd in de kwaliteit van ons onderwijs. Wij blijven ons onverminderd inzetten voor uitstekend onderwijs, waarbij elke leerling de aandacht en begeleiding krijgt die hij of zij verdient om succesvol te zijn.